Łom

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Łom
Błąd przy generowaniu miniatury Niekompletna konfiguracja biblioteki GD – brak funkcji imagecreatefromjpeg
Przynależność Black Mesa

Rebelianci
HECU

Typ Biała / narzędzie
Używane przez Gordon Freeman

Barney Calhoun
Gina Cross
Colette Green
Walter Bannet

Właściwości
Obrażenia 5 / uderzenie (HL)

25 / uderzenie (HL2)

Rozrzut Mały
Prędkość pocisku Szybko (HL)

Wolno (HL2)

Komenda weapon_crowbar
Odpowiedniki Bronie białe

Oh, and before I forget! I think you dropped this back in Black Mesa!



Łom (ang. Crowbar) - najbardziej charakterystyczna broń serii Half-Life. Gordon po raz pierwszy zdobył ją podczas ucieczki z Sektora C kompleksu Black Mesa. Jest powszechnie używana głównie na początku gry, gdyż w dosyć krótkim czasie gracze przechodzą na bardziej efektywną broń palną. Łom znajduje praktyczne zastosowanie w niszczeniu skrzyń z zapasami, przeróżnych barier takich jak kratka wentylacji albo rozbijanie okien, jak i w zabijaniu niegroźnych przeciwników, np. zombie i headcrabów.

Spis treści

Ogólnie

Freeman trzymający swój kultowy łom nad Tentacle w Silo D podczas gdy w tle ochroniarz spada w przepaść.

Zwykłe narzędzie, zostało użyte tutaj jako nadzwyczaj efektywna i uniwersalna broń ręczna, użyteczna do likwidacji małych i/lub odosobnionych wrogów, lub podczas gdy mamy mało amunicji. To bardzo prosta broń - pojedyncza stalowa rura, skrzywiona w kształcie litery S i zakończona zwężeniem u końców, służąca ludziom zazwyczaj jako lewar. Chociaż bohater miota nią dosyć szybko, nie zużywa ona jego wytrzymałości. Dzięki temu, że do łomu nie potrzeba amunicji, wykorzystuje się go jako broń zapasowa (na wszelki wypadek).

Gravity Gun może być zamiennikiem łomu w Half-Life 2 i jego epizodach, zważywszy, że jest bezpieczniejszy i szybszy w walce z każdego rodzaju przeciwnikiem, zwłaszcza gdy w pobliżu znajduje się dużo ciężkich przedmiotów. Jedak że, łom jest nadal szybszym narzędziem do rozwalania przeszkód, barykad, czy zblokowanych przejść. Jest również poręczniejszy podczas zabijania Headcrabów, gdyż umierają one za pierwszym uderzeniem (używając działka grawitacyjnego za trzeci uderzeniem). Ponadto ciężko jest w nie wycelować działkiem – zwłaszcza w Fast Headcrab.

Taktyka

  • Łom jest zazwyczaj bardziej przydatny jako narzędzie niż jako broń. Jest idealny do niszczenia przeszkód, rozwalania obiektów, niszczenia kłódek etc. Łom jest bardzo efektywny podczas walki przeciwko małym oponentom tj. Headcraby lub powolnymi takie jak Zombie. Łom jest bronią bardzo poręczną gdy wróg jest w zasięgu jego rażenia lub gdy dysponujemy małą ilością amunicji innych broni - wystarcza w zupełności do likwidacji małych celów.
  • Użycie łomu do walki z żołnierzami Kombinatu generalnie nie jest dobrym pomysłem, chyba, że znajdujemy się w bardzo bliskiej odległości i walczymy sam na sam. Jeśli graczowi udało się dotrzeć do żołnierza dostatecznie blisko, może go szybko zabić. Żołnierz będzie nie zdolny do ataku tak długo, jak gracz będzie nieprzerwanie uderzał łomem. Taka taktyka jest również efektywna w Half-Life: Source przeciwko wrogom takim jak: Alien Grunt i Vortigaunty.
  • W Half-Life 2 i jego epizodach, Headcraby mają wrodzoną słabość do łomu pomimo, że przyjmują kilka kul z pistoletu, a umierają tylko po jednym uderzeniu z łomu, niezależnie od stanu ich zdrowia. Dlatego też łom jest bardzo efektywną bronią przeciwko dużym grupom Headcrabów. W takim wypadku są dwa typowe wyjścia aby uporać się nimi:
  • Jeśli Headcrab nie spodziewa się lub ustawia się do nas po źle wykonanym skoku, bieg na niego i uderzenie go tak szybko jak znajdzie się w zasięgu łomu będzie idealnym wyjściem. Jest to najłatwiejsza droga eliminacji Headcrabów. Ta technika jest mniej efektywna w miejscach gdzie jest ciasno, lub gdy grupa tych stworzeń jest dosyć duża.
  • Druga, bardziej zaawansowana metoda to uderzenie Headcraba łomem, gdy ten jest podczas skoku w powietrzu. Ta technika wymaga niesamowitego wyczucia i precyzji. Za późno - Headcrab spowoduje uszczerbek na zdrowiu; zbyt szybko - "machniemy się" i odsłonimy bohatera na atak ze strony Headcraba. Użycie tej taktyki na większych grupach Headcrabów może być niebezpieczne, gdyż możemy się spodziewać ataków z każdej strony.
  • Łom nie musi być wymierzony dokładnie (centralnie) we wroga aby móc zadać nim jakiekolwiek obrażenia. Może być ustawiony w jego kierunku. Dlatego też poruszające się obiekty łatwiej trafić.
  • Zwykły Zombie może być uśmiercony dosyć szybko - tylko po 5 uderzeniach (Normal Mode). Natomiast Poison Zombie musi zostać uderzony mniej więcej 15 razy - trzeba jednak uważać na jego powolne ataki. Na czas wykonywania ataku przez Zombie, powinniśmy cofnąć się kilka kroków do tyłu, gdy Zombie zakończy atak, wracamy ponownie do Zombie i kontynuujemy uderzanie. W zasadzie, łom na większy zasięg niż łapy zombie, dlatego możliwe jest uderzanie go z odległości bez ryzyka, że zostaniemy przez niego trafieni. Łom nie spowalnia bohatera gdy nim macha. Więc można bez obaw biegać i atakować.
  • Ogólnie rzecz biorąc łom jest bronią dobrą na małe grupy wrogów - mniejsze ryzyko, że zostaniemy przez nich otoczeni.
  • W starych wersjach Half-Life'a, pierwsze uderzenie powoduje więcej obrażeń, a każde następne powoduje o połowę mniej. W nowszych wersjach, wszystkie uderzenia powodują taką samą ilość obrażeń, co uniemożliwia natychmiastowego zabicia Headcrabów nawet na poziomie "Easy Mode" i "Normal Mode"

Występowanie

Half-Life

Pierwszy łom na swojej drodze napotykamy na poziomie przygotowawczym Hazard Course, gdzie gracz jest uczony jak się nim posługiwać. Łom, którego używamy niemalże przez całą grę zostaje przez nas znaleziony dopiero w trzecim rozdziale gry Unforeseen Consequences i jest użyty do wybicia szyby w drzwiach. Po tym jak Gordon zostaje schwytany w rozdziale Apprehension i cały jego ekwipunek zostaje zabrany, następny łom znaleziony zostaje na samej górze zgniatarki odpadów. Można zauważyć, że łom można znaleźć praktycznie w wielu miejscach ośrodka Black Messa (prócz Unforeseen Consequences), gdzie łom znajduje się w pokoju z narzędziami nad windą towarową, zaraz na początku rozdziału Blast Pit.

Half-Life: Uplink

Łom w Uplink znajdujemy w pokoju obsługi krótko po starcie gry, na stole przy skrzynce z narzędziami.

Half-Life: Blue Shift

Łom w Blue Shift zostaje przez nas pierwszy raz znaleziony w drugim rozdziale gry, Duty Calls, zaraz na zewnątrz windy w której gracz rozpoczyna grę. Jest tam używany do rozwalania tuzinów pudeł znajdujących się w pomieszczeniu. W trakcie dalszej gry, nie można już nigdzie znaleźć łomu. Można go znaleźć jedynie przy samym końcu gry; Walter Bennet używa go do otwarcia bramy prowadzącej poza zakład. Jest to jedyna scena w której łom zostaje użyty zgodnie ze swoim przeznaczeniem i zarazem jedyna scena w której korzysta z niego NPC.

Half-Life: Decay

W Decay, w pierwszym rozdziale Dual Access, można znaleźć dwa łomy. Colette Green znajduje swój na podłodze zaraz przed wejściem do pomieszczenia znajdującego się pod spektrometrem anty-masy. Gina Cross znajduje również swój łom - blokuje on mechanizm windy towarowej, która ma dostarczyć cząsteczkę kryształu do komory testowej gdzie pracuje Freeman. Vortigaunty R-4913 i X-8973 są widziane jak trzymają łomy, podczas rozdziału bonusowego Xen Attacks.

Half-Life 2

Łom jest pierwszą bronią jaką posługujemy się w grze, w rozdziale "A Red Letter Day". Przed tym jak Barney Calhoun daje Freemanowi łom, woła do niego, "Oh, and before I forget! I think you dropped this back in Black Mesa!", ( co w wolnym tłumaczeniu znaczy "Oh, zanim zapomnę! Chyba zgubiłeś to w Black Mesa!",) co sugeruje, że jest to łom którego Gordon używał podczas incydentu w Black Mesa. Jak wiadomo Calhoun podczas wydarzeń mających miejsce w "Blue Shift" znalazł tylko jeden łom, więc nie może to być łom Gordona. Wypowiedź Barneya ma więc tylko charyzmatyczny wydźwięk.

Half-Life 2: Episode One

Łom zostaje znaleziony w grze w rozdziale, Urban Flight, kiedy to Gordon i Alyx napotykają na swojej drodze Calhoun'a w apartamentowcu niedaleko Szpitala. Daje on Gordonowi łom wetknięty w mechanizm do otwierania mostu, żartując "I don't have many more of these so... try not to lose this one, okay?" ("Nie mam już tyle tego na stanie... postaraj się tego nie zgubić, okay?"), co sugeruje, że Barney może mieć jakiś zapas oryginalnych łomów z Black Mesa.

Half-Life 2: Episode Two

W Episode Two, łom znajduje się w pierwszym rozdziale To The White Forest, we windzie w opuszczonym kompleksie. Jest on tam wetknięty w mechanizm windy. Zabranie go stamtąd spowoduje, że winda spadnie w dół prosto do gniazda Antlionów, i Gordon zostanie on oddzielony od Vortigaunta z Kopalni Zwycięstwa i od Alyx.

Inne gry Valve

  • Łom znajduje się również w grze Team Fortress Classic i Deathmatch Classic. W TFC, jest standardową bronią białą dla każdej klasy, której takowej nie ma. W DMC, jest jedyną bronią białą wykorzystywaną w grze.
  • Łom występuje także w grze Left 4 Dead. W grze Louis wypowiada kwestię: "Man, I feel like I'm Gordon Freeman!".

Ciekawostki

  • Łom jest jedną z najbardziej kultowych broni w historii gier komputerowych. W wielu grach można napotkać różnorakie powiązania z sagą Half-Life, a to właśnie m.in. zasługa łomu.
  • W grze Halo 3, można znaleźć łom leżący na jednej z multiplayerowych map Sandtrap. "Sandtraps" jest również nazwą rozdziału ósmego w Half-Life 2'.
  • W DeusEx, jest pierwszą bronią jaka zostaje wzięta przez gracza. Wygląda niemalże identycznie do łomu z Half-Lifea, ale jest krótsza i ma zamalowane obie końcówki.
  • W późniejszych rozdziałach Half-Life 2, jeśli Freeman zostanie zabity w pobliżu rebeliantów i był w trakcie używania łomu, jeden z załogi może podnieść łom, tak jak każdą inną broń używaną przez Ruch Oporu. Jednakże, nie będą oni w stanie jej używać, gdyż nie są zaprogramowani aby móc jej użyć. Po kilku sekundach, wyrzucą go i wezmą z powrotem broń którą wcześniej używali.
  • W plikach gry Half-Life 2, dźwięk uderzającego łomu jest nazwany "iceaxe_swing1.wav". Zapewne jest to dźwięk broni białej wyciętej z gry, czyli Czekana.
  • Jedno z osiągnięć do zdobycia o nazwie "Trusty Hardware" w grze Half-Life 2, to odnalezienie przez gracza łomu.

Lista dzieł Valve w której występuje ta broń

Galeria

Ta strona zawiera treści z Combine OverWiki. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Crowbar. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Combine OverWiki jest udostępniony na licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.