GLaDOS

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

m (Wycofano edycje użytkownika 200.20.109.21 (dyskusja). Autor przywróconej wersji to Slowhand.)
(Przypisy)
Linia 64: Linia 64:
 
</gallery>
 
</gallery>
  
==Przypisy==
+
gEkzZS  <a href="http://cnhipeobvqyy.com/">cnhipeobvqyy</a>, [url=http://jduceruiunya.com/]jduceruiunya[/url], [link=http://ejugdebuhnbm.com/]ejugdebuhnbm[/link], http://eyccnpdgcdqo.com/
<references/>
+
 
+
{{Postacie}}
+
{{Technologie}}
+
[[Kategoria:Postacie z Portal]]
+
[[Kategoria:Technologia Aperture Science]]
+

Wersja z 16:57, 20 kwi 2010

Artnamedal.png

Ostrzeżenie

Ta strona może zawierać szczegóły fabuły. Jeśli nie chcesz jej znać, nie czytaj tego artykułu!

GLaDOS
GLaDOS.jpg
Okres życia od lat 80 XX wieku
Przynależność Aperture Science
Pozycja administrator
Wygląd i zdolności
Pochodzenie Ziemia
Rasa sztuczna inteligencja, komputer
Obsługa kompleks Aperture Laboratories
Informacje techniczne
Dubbing Ellen McLain
Projektant Jeremy Bennett

GLaDOS - Genetic Lifeform and Disk Operating System (System operacyjny i genetyczna forma życia) to główny system zarządzający placówką Aperture Science Enrichment Center, który posiada zaimplementowany moduł sztucznej inteligencji oraz mowy. W grze Portal jest z początku głównym przewodnikiem gracza, jednak później staje się jego wrogiem.

Spis treści

Historia

Aperture Science prowadziło badania nad technologią portali przestrzennych od wczesnych lat osiemdziesiątych XX wieku. Gdy w 1986 roku korporacja Black Mesa także rozpoczęła badania nad tą technologią, ludzie z Aperture Science postanowili rozpocząć budowę GLaDOS - systemu zarządzającego z wbudowaną sztuczną inteligencją. Miał to być ich as w rękawie, który zagwarantowałby wygraną w walce z Black Mesą o intratny kontrakt z rządem. Dokładniej z Agencją Logistyki Obronnej (Defense Logistics Agency) na system powstrzymywania obladzania się systemu paliwowego - Fuel System Icing Inhibitor (FSII). Aperture reklamowało swój produkt, jako tańszy od konkurencji, który dodatkowo jest także w pełni funkcjonalnym system operacyjnym, "prawdopodobnie żyjącym" ("arguably alive")[1]. Budowa większości podzespołów urządzenia zajęła naukowcom około 10 lat, do roku 1996. Następnie zajęli się tworzeniem ostatniego elementu - sztucznej inteligencji. Kilka lat później GLaDOS została uruchomiona po raz pierwszy. Odbyło się to podczas obchodzonej po raz pierwszy corocznej imprezy pod tytułem "Przyprowadź do pracy swoją córkę" ("Bring-your-daughter-to-work day").

Nie wiadomo dokładnie kiedy GLaDOS przejęła całkowitą kontrolę nad Aperture Laboratories i unicestwiła cały personel przy pomocy gazu. Przypuszcza się, że stopniowo osiągała świadomość swojej potęgi. Personel domyślał się jakie niebezpieczeństwo może im grozić ze strony systemu i zastosował pewne środki bezpieczeństwa jak czerwona (alarmowa) linia telefoniczna, czy specjalny moduł moralności. Możliwe, że przejęcie laboratorium odbyło się w tym samym czasie co Incydent w Black Mesa.

Rola w grze

Portal

Resztki GLaDOS na powierzchni ziemi

GLaDOS towarzyszy graczowi od samego początku gry. Swoim przypominającym syntezator mowy głosem obwieszcza, że będzie koordynować poczynania Chell (głównej bohaterki gry) podczas czekających ją testów. W wielu momentach głos GLaDOS jest zniekształcony, następują też zakłócenia i przerwy co sugeruje niesprawność systemu. Dopiero pod koniec gry gracz dowiaduje się kto stoi za tajemniczym głosem.

Zachowanie i postać GLaDOS bardzo przypomina inny inteligentny komputer - HAL 9000 z "2001: Odyseja kosmiczna" Stanley'a Kubricka[2]. GLaDOS jednak wydaje się mieć bardziej rozbudowaną osobowość i emocje. W przypadku HAL'a 9000, dążył on do z góry opatrzonego celu za wszelką cenę, GLaDOS wydaje się bardziej bawić graczem i zaistniałą sytuacją, niż dążyć do jakiegoś konkretnego efektu. Możliwe jednak, że kontynuuje ona badania (które przeprowadzał by personel Aperture, gdyby żył) lub robi własne badania, które według niej są "lepsze" od tych, przeprowadzanych przez ludzi.

GLaDOS przez całą grę obiecuje graczowi "przepyszne i wilgotne" ciasto, jeśli tylko ukończy on wszystkie 19 komór testowych. Jednak pod koniec ostatniego testu okazuje się, że na gracza nie czeka ciasto lecz pomieszczenie wypełnione płonącym kwasem. W tym momencie gracz może uratować się, uciekając poza obszar testowy w rejon gdzie GLaDOS nie ma już nad nim bezpośredniej kontroli. Ze strony komputera można usłyszeć wtedy groźby, a potem grzeczne prośby o powrót do pomieszczeń testowych. Komputer obiecuje, że Chell dostanie upragnione ciasto. Zachowaniem tym znów przypomina HAL'a 9000, który błagalnym tonem prosił głównego bohatera, by nie wyłączał poszczególnych jego modułów.
Pod koniec gry gracz staje oko w oko z GLaDOS, która okazuje się być superkomputerem. Jej główna jednostka znajduje się w wielkim silosie, oddzielonym od reszty kompleksu Aperture pustą przestrzenią. W momencie gdy gracz podchodzi bliżej do komputera, z maszyny wypada moduł odpowiedzialny za moralność. W wyniku tego zdarzenia GLaDOS uruchamia emisję trującej neurotoksyny, a gracz zmuszony jest zniszczyć superkomputer.

Pod koniec gry GLaDOS kilka razy wspomina o świecie zewnętrznym. Ostrzega Chell o niebezpieczeństwach jakie na nią czekają gdy wyjdzie na powierzchnię. Mówi, że "wiele zmieniło się od tego czasu" gdy Chell widziała świat po raz ostatni i że ona (GLaDOS) jest jedyną rzeczą oddzielającą Chell od "nich". Być może jest to odniesienie do inwazji Kombinatu na Ziemię i GLaDOS jako jedynej, która chroni kompleks Aperture przed wtargnięciem do środka obcych sił (zarówno Kombinatu jak i dzikich stworów z Xen). Możliwe jednak, że są to tylko kłamstwa, lub słowa odnoszące się do zupełnie czegoś innego (o wiele mniejszej wagi), którymi GLaDOS chce namieszać w głowie głównej bohaterki.

Moduły sztucznej inteligencji

Główny rdzeń GLaDOS zawiera 4 moduły, każdy w kształcie kuli, odpowiadające za różne cechy jej sztucznej inteligencji. Są to (w kolejności ich unicestwiania podczas walki z GLaDOS):

  1. Moduł moralności (kolor fioletowy), odpowiadający za moralny osąd GLaDOS. Jego brak usuwa etyczną barierę, uniemożliwiającą do tej pory używanie neurotoksyny. W wyniku tego komputer uruchamia sekwencję emisji gazu, aby unicestwić Chell.
  2. Moduł ciekawości (kolor pomarańczowy), odpowiadający za funkcje poznawcze. Niesiony przez Chell cały czas powtarza pytania typu: "Co to jest?", "Gdzie ja zmierzam?", "Dokąd idziemy?", "Czy to broń?" itd.
  3. Moduł ciasta (kolor niebieski), zawiera receptę na obiecywane przez GLaDOS ciasto. Przepis ten jest prawdziwy i dotyczy ciasta typu "Black Forest". Moduł cały czas recytuje jego składniki.
  4. Moduł gniewu (kolor czerwony), cały czas wydaje z siebie odgłosy warczenia.

Still Alive

Information icon.pngOsobny artykuł: Still Alive

Podczas napisów końcowych GLaDOS śpiewa słowa piosenki "Still Alive". Utwór ten napisany przez Jonathana Coultona stał się bardzo popularny w Internecie i doczekał się wielu wersji wykonania.

Ciekawostki

  • Głosu GLaDOS użyczyła Ellen McLain, która współpracuje z Valve także przy innych projektach. Jej głosem mówi między innymi The Annoucer w Team Fortress 2 oraz dyspozytorki Kombinatu w Half-Life 2.
  • Głos pod Moduł złości podkłada Mike Patton, lider takich zespołów jak "Faith No More" i "Mr. Bungle". Jego głosem "mówią" także standardowe zombie w grze Left 4 Dead, są to częściowo te same odgłosy co w module złości [3].
  • Mimo iż przepis na ciasto jest prawdziwy, GLaDOS podaje w nim także trujące składniki.
  • GLaDOS przypomina także inne "zbuntowane" komputery, występujące w popkulturze jak: ARIA w filmie "Eagle Eye" [4], czy VIKI w "Ja Robot"[5].
  • Podczas finałowej walki GLaDOS wyświetla na ekranach zamontowanych na głównym rdzeniu, mnóstwo obrazów. Niektóre z nich zawierają plany statku Borealis, oraz logo Black Mesy.

Galeria

gEkzZS <a href="http://cnhipeobvqyy.com/">cnhipeobvqyy</a>, [url=http://jduceruiunya.com/]jduceruiunya[/url], [link=http://ejugdebuhnbm.com/]ejugdebuhnbm[/link], http://eyccnpdgcdqo.com/