Half-Life

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(Half-Life w popkulturze)
Linia 85: Linia 85:
 
*W grze komputerowej ''Bioshock'', na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.
 
*W grze komputerowej ''Bioshock'', na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.
 
*W grze ''S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla'', w Dziczy można znaleźć ciało Gordona Freemana, który, według twórców gry, "nie dał rady przetrwać w środowisku Zony".
 
*W grze ''S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla'', w Dziczy można znaleźć ciało Gordona Freemana, który, według twórców gry, "nie dał rady przetrwać w środowisku Zony".
 +
*Podobnie w grze Mad Max.
 
* W grze Ceville po poniesienu łomu przez Lily, tytułowy Ceville mówi "To co mam cię teraz nazywać Panią Freeman?"
 
* W grze Ceville po poniesienu łomu przez Lily, tytułowy Ceville mówi "To co mam cię teraz nazywać Panią Freeman?"
 +
*W grze Deus Ex jedną z broni jest łom, który wygląda niemal identycznie jak ten z Half-Life'a
  
 
==Galeria==
 
==Galeria==

Wersja z 22:01, 31 lip 2016

Zalążek

Ta strona to tylko zalążek artykułu. Jeśli możesz, pomóż w tworzeniu serwisu i rozwiń ten artykuł!

  • Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła.
Ujednoznacznienie

Ten artykuł dotyczy pierwszej części cyklu. Zobacz też: artykuł o całej serii Half-Life

Half-Life
Half-Life Cover.jpg
Producent Valve Corporation
Wydawca Valve Software, Sierra Studios
Dystrybucja Electronic Arts, Steam
Data wydania 19 listopada 1998
Nośniki CD, DVD, Steam
Gatunek First person shooter
Tryb gry Singleplayer
Platforma PC, PlayStation 2, Dreamcast (gra mimo zapowiedzi nigdy nie ujrzała światła dziennego)
Silnik GoldSrc
Wymagania minimalne:
  • procesor 133 Mhz , 24 MB RAM, karta grafiki SVGA

zalecane:

  • procesor 500 MHz, 96 MB RAM, karta graficzna 16 MB
Kontrolery klawiatura i mysz, gamepad
Kategorie wiekowe BBFC: 15,
ESRB: M,
OFLC: M,
PEGI: 16+
Scenarzysta Marc Laidlaw
Designer Ted Backman, Chuck Jones
Kompozytor Kelly Bailey
Gra po grze
Poprz. gra Half-Life: Day One
Nast. gra Half-Life: Uplink

Half-Life (HL) – debiutancka gra komputerowa Valve Software, wydana przez Sierrę 19 Listopada 1998 roku. Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" (jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz Wikipedia), ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".

Do gry ukazały się oficjalnie trzy dodatki. Pierwszy z nich to Opposing Force, drugi Blue Shift, zaś trzeci, noszący nazwę Decay, był ekskluzywną zawartością w wersji gry przeznaczonej dla konsoli PlayStation 2. Ten dodatek nigdy oficjalnie nie ukazał się w wersji na komputery osobiste. Nieoficjalnie zaś jest dostępny w formie stosownej modyfikacji.

Spis treści

Fabuła

Information icon.pngOsobny artykuł: Incydent w Black Mesa

Akcja gry rozgrywa się na terenie tajnego laboratorium badawczego Black Mesa. Gracz wciela się w postać Gordona Freemana, młodego doktora fizyki teoretycznej. Podczas jednego z eksperymentów dochodzi do tzw. kaskady rezonansowej, w wyniku której na Ziemię przedostają się, bez żadnej kontroli, stworzenia z wymiaru Xen. Wydarzenie to zostało nazwane Incydentem w Black Mesa. Od tego momentu główny bohater szuka drogi ucieczki z tajnego ośrodka.

Bronie

W grze dostępny jest szereg broni, zarówno konwencjonalnej, jak fikcyjnej, wykorzystującej technologię Obcych.

Przeciwnicy

W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi.

Przeciwnicy

  • ludzie:
  • obcy:
  • zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby

Sojusznicy

Proces powstawania

Prace nad grą zaczęły się już w 1996 roku wraz z powstaniem Valve. Początkowo pracowano nad dwoma oddzielnymi tytułami. Zręcznościowy, nastawiony na akcję Quiver i przygodowy Prospero. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life.

Half-Life w popkulturze

  • Słynne cytaty z gry - czytaj osobny artykuł: Cytaty z Half-Life
  • W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.
  • W grze S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, w Dziczy można znaleźć ciało Gordona Freemana, który, według twórców gry, "nie dał rady przetrwać w środowisku Zony".
  • Podobnie w grze Mad Max.
  • W grze Ceville po poniesienu łomu przez Lily, tytułowy Ceville mówi "To co mam cię teraz nazywać Panią Freeman?"
  • W grze Deus Ex jedną z broni jest łom, który wygląda niemal identycznie jak ten z Half-Life'a

Galeria

Linki