Half-Life

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Potrzebna rozbudowa

Ten artykuł wymaga rozbudowy niektórych jego sekcji. Jeśli chcesz pomóc to zrób to!

  • Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła.


Half-Life
Half-Life Cover.jpg
Producent Valve Corporation
Wydawca Valve Software, Sierra Studios
Dystrybucja Electronic Arts, Steam
Data wydania 16 listopada 2004
Nośniki CD, DVD, Steam
Gatunek First person shooter
Tryb gry Singleplayer
Platforma PC, PlayStation 2, Dreamcast
Silnik GoldSrc
Wymagania minimalne:
  • procesor 133 Mhz , 24 MB RAM, karta grafiki SVGA

zalecane:

  • procesor 500 MHz, 96 MB RAM, karta graficzna 16 MB
Kontrolery klawiatura i mysz, gamepad
Kategorie wiekowe BBFC: 15,
ESRB: M,
OFLC: M,
PEGI: 16+
Scenarzysta Marc Laidlaw
Designer Ted Backman, Chuck Jones
Kompozytor Kelly Bailey
Gra po grze
Poprz. gra Half-Life: Day One
Nast. gra Half-Life: Uplink


Half-Life (oznaczany również skrótem HL) - gra komputerowa stworzona przez studio Valve Software, wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku. Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" [1], ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".

Spis treści

Fabuła

Akcja gry rozgrywa się na terenie tajnego laboratorium badawczego Black Mesa. Gracz wciela się w postać Gordona Freemana, młodego doktora nauk ścisłych. Podczas nowo przeprowadzanego eksperymentu dochodzi do powstania tzw. Rezonansu kaskadowego, w wyniku którego na Ziemię przedostają się, bez żadnej kontroli, stworzenia z innych wymiarów, w tym z Xen. Od tego momentu główny bohater szuka drogi ucieczki z tajnego ośrodka.

Bronie

W grze dostępny jest szereg broni, zarówno konwencjonalnej, jak fikcyjnej, wykorzystującej technologię Obcych.

Przeciwnicy

W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi.

Przeciwnicy

Przeciwników można podzielić na trzy rodzaje:

  • ludzi:
  • obcy:
  • zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby

Sojusznicy

  • ochrona kompleksu Black Mesa
  • personel naukowy

Wydania

Proces powstawania

Prace nad grą zaczęły się już w 1996 roku wraz z powstaniem Valve. Początkowo pracowano nad dwoma oddzielnymi tytułami.

Zręcznościowy, nastawiony na akcję Quiver i przygodowy Prospero. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life

Half-Life w popkulturze

  • Słynne cytaty z gry - czytaj osobny artykuł: Cytaty z Half-Life
  • W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.

Linki

Sklep Steam

  1. Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz Wikipedia