Komunikat

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Ostrzeżenie

Ta strona może zawierać szczegóły fabuły. Jeśli nie chcesz jej znać, nie czytaj tego artykułu!

Komunikat
Sp a1 intro10002.jpg
Gra Portal 2
Numer 1
Lokacje Centrum długoterminowej relaksacji, Tory testowe, Komora centralnej SI, Spalarnia

Komunikat (oryg. The Courtesy Call) jest pierwszym rozdziałem Portala 2.

Szczegółowe streszczenie

Pięćdziesiąt dni po zakończeniu pierwszej części, Chell zostaje wybudzona i okazuje się, że Imprezowy robot eskortujący umieścił ją w pokoju w Centrum długoterminowej relaksacji. Komunikat obwieszcza, że w w związku ze stanowymi regulacjami w sprawie hibernacji, Chell musi zostać poddana serii ćwiczeń sprawdzających jej zdatność do dalszych testów. Obejmują one kolejno - spoglądanie na sufit i podłogę, a następnie na obraz wiszący na ścianie oraz wysłuchanie urywka utworu muzyki klasycznej. Po spełnieniu wymogów, Chell kładzie się do łóżka i zapada w sen.

Widok na Centrum długoterminowej relaksacji
Zostaje wybudzona kilkaset lat później. W związku z wyczerpaniem zapasowego zasilania i groźbą przegrzania rdzenia reaktora, rdzeń osobowości nadzorujący Centrum relaksacji, czyli Wheatley, wyciąga bohaterkę z hibernacji. Po krótkiej rozmowie, w której sprawdza on, czy Chell nie doznała poważnego uszkodzenia mózgu, podłącza się do systemu sterowania pokoju i doprowadza bohaterkę do jednego z torów testowych. Po drodze prezentuje jej swój wstępny plan na temat ucieczki z Enrichment Center.

Chell znajduje się na początku toru testowego znanego z pierwszej części Portala. Poza zupełną zmianą stylu (wszystko jest mocno podniszczone i porośnięte roślinami), da sie zauważyć drobne zmiany w konstrukcji komór testowych. W komorze, w której powinien się znajdować Portal Gun Chell ponownie spotyka Wheatley'ego. Okazuje się, że urządzenie portalowe gdzieś się zapodziało. Kiedy bohaterka zaczyna go szukać, podłoga się zapada i trafia ona na niższy poziom. Tam, wśród chaotycznie ustawionych paneli znajduje przyrząd. Kontynuuje swoją podróż przez komory testowe, aż dociera do momentu, w którym Wheatley'emu kończy się prowadnica i musi się od niej odczepić. Od tej pory Chell nosi go za pomocą Portal Guna. Rdzeń otwiera ukryte wejście na zaplecze kompleksu i bohaterowie zmierzają razem do Pokoju przełączników, aby uruchomić windę, którą wydostaną się na zewnątrz. Po drodze przechodzą przez Komorę centralnej SI, w której leży zniszczona GLaDOS.

Docierają do Pokoju przełączników. Chell wpina Wheatley'ego do odpowiedniego gniazda, aby znalazł przełącznik odpowiedzialny za działanie windy. Wheatley znajduje go, ale okazuje się, że uruchomił windę w pokoju przełączników, na której podłodze właśnie się znajdują. Unosząca się do góry winda zahacza po kolei o wszystkie przełączniki na kilkunastometrowej ścianie, włączając zasilanie wszystkich mechanizmów kompleksu. Bohaterowie zatrzymują się na szczycie szybu i obserwują jak GLaDOS powraca do życia. Wheatley wpada w panikę i próbuje złamać hasło metodą prób i błędów, ale mu się nie udaje. Sztuczna inteligencja błyskawicznie rozpoznaje Chell i chwyta ją za pomocą mechanicznego ramienia, razem Wheatley'ym. Rdzeń zostaje zgnieciony i wyrzucony, natomiast bohaterka - wrzucona do szybu spalarnii, żegnana słowami GLaDOS, że czeka ją jeszcze wiele testów.

Spalarnia do której trafia Chell
Chell ląduje na dnie, gdzie odnajduje Portal Guna mogącego strzelać oboma portalami. GLaDOS odprowadza ją przez zaplecze kompleksu i zniszczoną komorę testową 19 z Portala 1, z powrotem na tor testowy. Po drodze opowiada, że po swojej śmierci musiała ciągle analizować ostatnie dwie minuty swojego życia, gdyż zostały zapisane w jej czarnej skrzynce. W związku z tym postanawia się zemścić na Chell i poddawać ją testom do końca jej życia.

Znaczenie

W tym rozdziale gracz poznaje nowy wygląd Enrichment Center - obiekt jest mocno zniszczony i widać na nim upływ wielu lat bez konserwacji. Pozwala to odczuć czas rozgrywki oraz poznać konsekwencje finału pierwszej części.

Następuje też zawiązanie fabuły - przebudzenie GLaDOS. Zostaje tym samym postawiony problem, jaki będzie musiał rozwiązać gracz, ale nie ma jeszcze planu działań, które mógłby podjąć. Sytuacja zdaje się więc beznadziejna.

Lista rozdziałów w grach z serii Half-Life

Half-Life

Hazard Course · Black Mesa Inbound · Anomalous Materials · Unforeseen Consequences · Office Complex · "We've Got Hostiles" · Blast Pit · Power Up · On A Rail · Apprehension · Residue Processing · Questionable Ethics · Surface Tension · "Forget About Freeman!" · Lambda Core · Xen · Gonarch's Lair · Interloper · Nihilanth · Endgame

Half-Life: Opposing Force

Boot Camp · Incoming · Welcome to Black Mesa · "We Are Pulling Out" · Missing in Action · Friendly Fire · We Are Not Alone · Crush Depth · Vicarious Reality · Pit Worm's Nest · Foxtrot Uniform · "The Package" · Worlds Collide · Conclusion

Half-Life: Blue Shift

Hazard Course · Living Quarters Outbound · Insecurity · Duty Calls · Captive Freight · Focal Point · Power Struggle · A Leap of Faith · Deliverance

Half-Life: Decay

Dual Access · Hazardous Course · Surface Call · Resonance · Domestic Violence · Code Green · Crossfire · Intensity · Rift · Xen Attacks

Half-Life 2

Punkt Wejścia · „Pamiętny Dzień” · Droga Przez Kanały · Niebezpieczne Wody · Black Mesa East · „Nie chodzimy już do Ravenholm...” · Autostrada 17 · Ruchome Piaski · Nova Prospekt · Wiązania · Pierwszy Antyobywatel · „Za Freemanem!” · Nasi Dobroczyńcy · Czarna Energia

Half-Life 2: Episode One

Fałszywy Alarm · Bezpośrednia Interwencja · Podziemia · Ucieczka Przez Miasto · Ucieczka z City 17

Half-Life 2: Episode Two

Do White Forest · Ów Żywot Vortalny · Freeman Pontifex · Podróż W Wielkim Stylu · Poza Zasięgiem · Nasz Wspólny Przyjaciel · T Minus Jeden

Portal 2

Komunikat · Zimny start · Powrót · Niespodzianka · Ucieczka · Upadek · Ponowne spotkanie · Swędzenie · Część, w której...