Portal

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

m (Fabuła)
Linia 34: Linia 34:
  
 
==Rozgrywka==
 
==Rozgrywka==
W grze musimy używać Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science do przejścia kolejnych komór testowych. Początkowo mamy możliwość tworzenia tylko jednego portalu, drugi jest już usytuowany, jednak później do urządzenia zostaje dołączony drugi moduł, umożliwiający stworzenie własnoręcznie dwóch portali. Do każdej komory testowej dostarczani jesteśmy windą, która jest oddzielona od komory [[Siatka Dematerializująca Aperture Science|Siatką Dematerializującą Aperture Science]], powoduje ona wyparowywanie każdego niepożądanego przedmiotu. Na początku każdego poziomu znajduję się informacja z numerem komory i ewentualnymi zagrożeniami. Na kolejnych poziomach musimy używać urządzenia portalowego aby dojść do następnej windy. Najczęściej wymaga to przeniesienia [[Obciążeniowa Kostka Towarzysząca Aperture Science|Obciążeniowej Kostki Towarzyszącej Aperture Science]] na przycisk, bądź doprowadzenia kulki energetycznej do celu co powoduje otwarcie się drzwi. Rzadziej wymaga to zniszczenia androidów bądź użycia umiejętności zręcznościowych.
+
W grze musimy używać Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science do przejścia kolejnych komór testowych. Początkowo mamy możliwość tworzenia tylko jednego portalu, drugi jest już usytuowany, jednak później do urządzenia zostaje dołączony drugi moduł, umożliwiający stworzenie własnoręcznie dwóch portali. Do każdej komory testowej dostarczani jesteśmy windą, która jest oddzielona od komory [[Siatka Dematerializująca Aperture Science|Siatką Dematerializującą Aperture Science]], powoduje ona wyparowywanie każdego niepożądanego przedmiotu. Na początku każdego poziomu znajduję się informacja z numerem komory i ewentualnymi zagrożeniami. Na kolejnych poziomach musimy używać urządzenia portalowego aby dojść do następnej windy. Najczęściej wymaga to przeniesienia [[Obciążeniowa Kostka Towarzysząca Aperture Science|Obciążeniowej Kostki Magazynującej Aperture Science]] na przycisk, bądź doprowadzenia kulki energetycznej do celu co powoduje otwarcie się drzwi. Rzadziej wymaga to zniszczenia androidów bądź użycia umiejętności zręcznościowych.
  
 
==Postacie i przeciwnicy==
 
==Postacie i przeciwnicy==
 
Gra przedstawia nam dwóch bohaterów: kontrolowaną przez gracza Chell, oraz jej przeciwnika, [[GLaDOS]] (Genetic Lifeform and Disk Operating System) - sztuczną inteligencję której w angielskiej wersji językowej, głos podkładała Ellen McLain.
 
Gra przedstawia nam dwóch bohaterów: kontrolowaną przez gracza Chell, oraz jej przeciwnika, [[GLaDOS]] (Genetic Lifeform and Disk Operating System) - sztuczną inteligencję której w angielskiej wersji językowej, głos podkładała Ellen McLain.
  
 +
==Osiągnięcia==
 +
Do zdobycia w grze mamy 14 steam'owych osiągnięć. Większość z nich dotyczy głównego wątku rozrywki bądź trybu map dodatkowych. Jednak znalazły się też takie dla wytrwałych graczy jak: "Spadnij 9140 metrów" czy "Zdejmij kamery monitorujące ze ścian".
 
==Ścieżka dźwiękowa==
 
==Ścieżka dźwiękowa==
  
==Proces powstawania==
+
==Dodatkowe mapy==
 
+
W grze dostępne jest także tryb "Dodatkowe mapy". Do dyspozycji fabrycznie zostaje nam oddane do przejścia 6 zaawansowanych map, które są trudniejszymi wersjami komór testowych. Oprócz zaawansowanych map mamy  "Wyzwania". Tam z kolei mamy zadanie przejść przez komory testowe, tym razem podstawowe, w trzech dostępnych trybach: "Najmniej portali", "Najmniej kroków", "Najmniej czasu". Do Portala możemy zaimportować mapy tworzone przez fanów, pojawią się one właśnie w "Dodatkowych mapach".
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
*[[Valve Software|Valve]] uruchomiło stronę internetową [http://aperturescience.com ApertureScience.com] na której po wpisaniu danych znajdujących się w jednej z komór testowych uzyskujemy możliwość do przeczytania historii [[Aparture Science]]. Więcej o tej stronie w artykule na temat [[Sekrety strony aperturescience.com|witryny aperturescience.com]].
+
*[[Valve Software|Valve]] uruchomiło stronę internetową [http://aperturescience.com ApertureScience.com] na której po wpisaniu danych znajdujących się w jednej z komór testowych uzyskujemy możliwość do przeczytania historii [[Aperture Science]]. Więcej o tej stronie w artykule na temat [[Sekrety strony aperturescience.com|witryny aperturescience.com]].
  
 
==Linki==
 
==Linki==
 
[http://store.steampowered.com/app/400/ Portal na platformie Steam]
 
[http://store.steampowered.com/app/400/ Portal na platformie Steam]
 +
 +
[http://steamcommunity.com/stats/Portal/achievements/ Pełna lista osiągnięć]
  
 
[http://orange.half-life2.com/portal.html Oficjalna strona pakietu Orange Box]
 
[http://orange.half-life2.com/portal.html Oficjalna strona pakietu Orange Box]
 
{{Kategoria-Valve}}
 
{{Kategoria-Valve}}
 
[[Kategoria:Portal]]
 
[[Kategoria:Portal]]

Wersja z 19:47, 13 lut 2010

Zalążek

Ta strona to tylko zalążek artykułu. Jeśli możesz, pomóż w tworzeniu serwisu i rozwiń ten artykuł!

  • Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła.
Portal
Portal.jpg
Producent Valve Software
Wydawca Valve Software
Dystrybucja Electronic Arts, Steam
Data wydania 10 października 2007
Nośniki DVD, Steam
Gatunek First Person Perspective, logiczna
Tryb gry Singleplayer
Platforma Microsoft Windows, Xbox, Xbox 360, PlayStation 3
Silnik Source
Wymagania minimalne:
  • Procesor 1,7 GHz, 512 MB pamięci RAM, karta graficzna 128 MB obsługująca DirextX 8, 4 GB HDD, połączenie internetowe

zalecane:

  • Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB obsługująca DX9, 4 GB HDD, szerokopasmowe łącze internetowe
Kontrolery klawiatura i mysz, joystick, gamepad
Kategorie wiekowe PEGI: 12+
ESRB: T
OFLC: M
USK: 12
Scenarzysta Marc Laidlaw, Chet Faliszek, Erik Wolpaw
Kompozytor Kelly Bailey, Jonathan Coulton, Mike Morasky
Gra po grze
Poprz. gra Narbacular Drop
Nast. gra Portal 2


Spis treści

Ogólne

Portal - logiczno-zręcznościowa gra komputerowa wydana przez Valve Software w 2007 roku. Dostępna w pakiecie "The Orange Box" oraz osobno przez Steam. Zadaniem gracza jest rozwiązywanie fizycznych łamigłówek i zadań poprzez otwieranie portali, które pozwalają przenosić w przestrzeni przedmioty i samą postać gracza.

Fabuła

Miejsce rozgrywania fabuły gry, oraz czas są nieznane. Bohaterka gry, Chell, budzi się w jednej z komór ośrodka badawczego Aperture Science Enrichment Center. Przewodniczką po kompleksie badawczym jest inteligentyny komputer - GLaDOS. Po chwili dowiaduje się, że aby przeżyć musi przejść kilkanaście testów, z użyciem Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science, po których zakończeniu ma otrzymać ciasto. Jednak po ostatnim teście GLaDOS próbuje spalić główną bohaterkę, ale dzięki urządzeniu portalowemu udaje jej się zbiec i dotrzeć przez opustoszałe korytarze do miejsca gdzie jest GLaDOS. Podczas spotkania, komputer odczepia jeden ze swoich rdzeni, a bohaterka wrzuca go do Awaryjnego Spopielacza Inteligencji Aperture Science. Okazuje się, że był to rdzeń moralności zainstalowany po tym jak GLaDOS wymordowała pracowników przy użyciu neurotoksyny. Wywiązuje się ostateczna walka w której wyniku superkomputer oraz naszą bohaterka zostają zabici i wyrzuceni na parking kompleksu Aperture Laboratories.

Rozgrywka

W grze musimy używać Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science do przejścia kolejnych komór testowych. Początkowo mamy możliwość tworzenia tylko jednego portalu, drugi jest już usytuowany, jednak później do urządzenia zostaje dołączony drugi moduł, umożliwiający stworzenie własnoręcznie dwóch portali. Do każdej komory testowej dostarczani jesteśmy windą, która jest oddzielona od komory Siatką Dematerializującą Aperture Science, powoduje ona wyparowywanie każdego niepożądanego przedmiotu. Na początku każdego poziomu znajduję się informacja z numerem komory i ewentualnymi zagrożeniami. Na kolejnych poziomach musimy używać urządzenia portalowego aby dojść do następnej windy. Najczęściej wymaga to przeniesienia Obciążeniowej Kostki Magazynującej Aperture Science na przycisk, bądź doprowadzenia kulki energetycznej do celu co powoduje otwarcie się drzwi. Rzadziej wymaga to zniszczenia androidów bądź użycia umiejętności zręcznościowych.

Postacie i przeciwnicy

Gra przedstawia nam dwóch bohaterów: kontrolowaną przez gracza Chell, oraz jej przeciwnika, GLaDOS (Genetic Lifeform and Disk Operating System) - sztuczną inteligencję której w angielskiej wersji językowej, głos podkładała Ellen McLain.

Osiągnięcia

Do zdobycia w grze mamy 14 steam'owych osiągnięć. Większość z nich dotyczy głównego wątku rozrywki bądź trybu map dodatkowych. Jednak znalazły się też takie dla wytrwałych graczy jak: "Spadnij 9140 metrów" czy "Zdejmij kamery monitorujące ze ścian".

Ścieżka dźwiękowa

Dodatkowe mapy

W grze dostępne jest także tryb "Dodatkowe mapy". Do dyspozycji fabrycznie zostaje nam oddane do przejścia 6 zaawansowanych map, które są trudniejszymi wersjami komór testowych. Oprócz zaawansowanych map mamy "Wyzwania". Tam z kolei mamy zadanie przejść przez komory testowe, tym razem podstawowe, w trzech dostępnych trybach: "Najmniej portali", "Najmniej kroków", "Najmniej czasu". Do Portala możemy zaimportować mapy tworzone przez fanów, pojawią się one właśnie w "Dodatkowych mapach".

Ciekawostki

Linki

Portal na platformie Steam

Pełna lista osiągnięć

Oficjalna strona pakietu Orange Box