Aktualna wersja |
Twój tekst |
Linia 1: |
Linia 1: |
− | <ikony>p1|p2|aperture</ikony>
| + | {{Stubsekcja-opis |
− | [[Grafika:ApertureScience.com screen6 Updated2010.png|thumb|250px|right|Aktualna wersja strony]]
| + | |*należy dodać informacje o arkuszu kalkulacyjnym dostępnym na witrynie |
− | '''[http://aperturescience.com Aperturescience.com]''' (bądź [http://www.aperturelaboratories.com www.aperturelaboratories.com]) to strona stworzona przez Valve, będąca przykładem tzw. [[wpl:Marketing wirusowy|marketingu wirusowego]] (ang. ''Viral marketing''). Została włączona w 2006 roku aby promować grę [[Portal]]. Strona jest dostępna w języku angielskim. Jej zawartość jest zgodna z uniwersum Half-Life (oprócz samej animacji). Strona posiada wiersz poleceń systemu [[GLaDOS]], w którym można wykonywać proste operacje, jak logowanie czy wyświetlanie zawartości katalogów i plików tekstowych.
| + | }} |
− | Na stronie głównej znajduje się zapętlona animacja - Holiday Vault 07. Przedstawia ona pomieszczenie przyozdobione na święta Bożego Narodzenia. W tle gra utwór [[Still Alive]] stylizowany na kolędę.
| + | |
| | | |
− | '''W grudniu 2010 strona została aktualizowana. Usunięto wiersz poleceń i zastąpiono animację nowszą wersją - Holiday Vault 10.''' | + | Strona '''[http://aperturescience.com aperturescience.com]''', stworzona przez Valve, jest przykładem tzw. marketingu wirusowego (ang. ''Viral marketing''), który jest niezwykle skutecznym acz nieco specyficznym rodzajem działań marketingowych. Strona jest dostępna tylko po angielsku. |
| | | |
− | ==Holiday Vault 07== | + | ==Logowanie== |
− | [[Grafika:ApertureScience.com screen6.png|thumb|250px|right|pierwsza wersja strony]] | + | www.aperturescience.com (bądź [http://www.aperturelaboratories.com www.aperturelaboratories.com] - oba adresy prowadzą do tej samej strony) to jedna wielka zagadka. Strona wita gości filmem ze świątecznym remixem znanej z Portalu piosenki [[Still Alive|„Still Alive”]] w tle. Po pewnym czasie na ekranie pojawia się krasnal ogrodowy z [[Half-life 2: Episode Two|Episode Two]]. Nad filmikiem znajduje się zielony, migający kwadrat. Służy on do wpisywania komend. Na początek należy wpisać ''LOGIN'' |
− | Animacja przedstawia widok z kamery ochrony (być może jednej z tych jakimi posługuje się GLaDOS). Obraz porusza się cyklicznie w lewo i w prawo. Widać na nim pomieszczenie z kominkiem w okresie świąt Bożego Narodzenia. Po środku stoi ciasto i [[Kostka Towarzysząca]] z czapką św. Mikołaja. Z lewej strony znajduje się przyozdobiona choinka. Wiszą na niej figurki postaci z [[Team Fortress 2]].
| + | |
− | Na kominku wiszą 3 czerwone, świąteczne skarpety z wyszytymi symbolami gier [[Valve]]: [[Half-Life 2]], [[Team Fortress 2]] i [[Portal]]. Nad kominkiem znajduje się znak typowy dla komór testowych, przedstawiający świętego Mikołaja. Na kominku stoi [[krasnal ogrodowy]] z [[Half-Life 2: Episode Two]].
| + | |
− | Po prawej stoi [[wieżyczka strażnicza|wieżyczka strażnicza Aperture Science]] częściowo zasłonięta przez [[Skrzynka z zaopatrzeniem|skrzynki z zaopatrzeniem Kombinatu]].
| + | |
− | Po kilku cyklach kamery, po lewej stronie, tuż przed obiektywem kamery pojawia się krasnal ogrodowy.
| + | |
| | | |
− | ==Holiday Vault 10==
| + | Serwer poprosi o podanie nazwy użytkownika (''username''). Nazwa użytkownika jest całkowicie dowolna, chyba że chce się uzyskać dostęp do materiałów dodatkowych. W tym wypadku należy wpisać dane personalne założyciela Aperture Science (są one wypisane na ścianie w jednym z poziomów gry [[Portal]]) - ''CJOHNSON''. Serwer zażąda hasła dostępu. Ono nie może już być dowolne. Należy wpisać po prostu ''PORTAL''. |
− | [[Grafika:Coopbotap.png|thumb|250px|right|P-body widoczny na aperturescience.com]]
| + | |
− | Animacja w znacznej mierze jest taka sama jak wersja 07. Różnice to:
| + | |
− | *Magazynujące Kostki Obciążeniowe nowego typu w miejscu skrzynek z zaopatrzeniem.
| + | |
− | *Tylko 2 świąteczne skarpety na kominku, z symbolami niebieskiego i pomarańczowego portalu.
| + | |
− | *Brak krasnala ogrodowego.
| + | |
− | *Nowa wersja Kostki Towarzyszącej
| + | |
− | *Miniaturki Kostek Magazynujących na choince, zamiast figurek klas z Team Fortress 2.
| + | |
− | *Po kilku cyklach kamery, po lewej stronie, tuż przed obiektywem pojawia się [[P-body]] zamiast krasnala.
| + | |
| | | |
− | ==Wiersz poleceń (obecnie niedostępny)==
| + | Po dostaniu się do bazy danych poprzez login administracji trzeba posłużyć się innym hasłem, a mianowicie ''TIER3''. |
− | Nad animacją znajduje się wiersz poleceń z widocznym zielonym, migającym kwadratem. Służy on do wpisywania komend. Jest to system zarządzający GLaDOS z 1982 roku. Obecnie w wersji ''1.09'', oryginalnie ''1.07''.
| + | |
| | | |
− | GLaDOS v1.09 (c) 1982 Aperture Science, Inc.
| + | W celu zobaczenia listy dostępnych komend należy posłużyć się jednym z poniższych wyrażeń. |
| + | *''"?"'' |
| + | *''"LIB"'' |
| + | *''"HELP"'' |
| | | |
− | Na początek należy wpisać ''LOGIN'', ''LOGON'' lub ''USER'' by zalogować się do systemu. Serwer poprosi wtedy o podanie nazwy użytkownika (''username''). Nazwa użytkownika jest dowolnym ciągiem minimalnie 3 znaków. Serwer zażąda hasła dostępu, które nie jest już dowolne. Hasło to ''PORTAL'' lub ''PORTALS''.
| + | ==Test== |
| + | Odwiedziny strony można rozpocząć znanym testem. Aby o niego przejść wystarczy wpisać ''DIR''. Po wpisaniu ukazuje się między innymi napis ''apply.exe'' co jest wystarczającą wskazówką że należy wpisać ''APPLY''. Dalej, postępując zgodnie ze wskazówkami, wpisujemy ''CONTINUE''. |
| | | |
− | Wpisanie polecenia ''HELP'' przed zalogowaniem powoduje wyświetlenie informacji, która w humorystycznym sposób informuje o tym, że system przyjął zgłoszenie o zagrożeniu użytkownika i wysyła do niego specjalną ekipę kryzysową.
| + | W następnym oknie otrzymujemy swój własny ''Unique Identity Number'' który jest tyko zwykłym kawałem ze strony firmy. Tekst nieustannie miga przez co można nie zauważyć drobnych zmian w jego układzie. Oczywiście przy końcu ankiety serwer prosi o podanie tego klucza, jednak nie da się go i tak wpisać ponieważ m. in. zawiera małe litery (w serwisie można pisać tylko dużymi literami) |
| | | |
− | ===Dostępne komendy===
| + | Dalej czeka seria ok. 50 pytań. Pytania są zabawne, więc można poświęcić chwilę na przeczytanie ich. |
− | * '''LOGIN''', '''LOGON''' lub '''USER''' - logowanie się do systemu, wymaga następnie wpisania hasła. Niezbędne do uzyskania dostępu do reszty komend.
| + | |
− | * '''HELP''', '''LIB''' lub '''?''' - pokazuje listę dostępnych komend. Są to: ''APPEND, ATTRIB, COPY, FORMAT, ERASE'' i ''RENAME''. Użycie którejkolwiek z tych komend zwróci błąd z informacją o zabezpieczeniu dysku przed zapisem.
| + | |
− | * '''DIR''', '''CATALOG''', '''DIRECTORY''', '''LIST''', '''LS''' lub '''CAT''' - pokazuje listę plików znajdujących się na serwerze. Są to ''APPLY.EXE'' (test ''Enrichment Center Test Subject Application Process'') i ''NOTES.EXE'' (zawierający historię Aperture Science).
| + | |
− | * '''IP''' - ujawnia kod UID użytkownika. Kod ten jest przyznawany podczas testu uruchamianego z pliku ''APPLY.EXE''.
| + | |
− | * '''INTERROGATE''' - zwraca błąd jeśli nie podano żadnego parametru. W przeciwnym wypadku pokazuje błąd: ''illegal attempt to initiate disciplinary action''
| + | |
− | * '''TAPEDISK''' - zwraca błąd z informacją, że użytkownik nie ma autoryzacji aby wykonać tą operację.
| + | |
− | * '''PLAY''' - Wyświetla błąd o treści: ''ERROR 3 [What would you like to play?]'', jesli nie podano żadnego parametru. Wpisanie ''PLAY PORTAL'' powoduje próbę otwarcia usuniętego z YouTube filmu.
| + | |
− | * '''APPLY''' - Rozpoczyna proces rejestracji, a następnie przechodzi do testu z pliku ''APPLY.EXE''.
| + | |
− | * '''LOGOUT''', '''BYE''', '''LOGOFF''' lub '''VALVE''' - odtwarza dźwięk mówiący "Goodbye" ("Do widzenia") i przechodzi na stronę startową przeglądarki lub jeśli internauta nie ma takowej ustawionej, na Steampowered.com.
| + | |
− | *Każda inna komenda zwraca błąd: ''Nie znaleziono pliku''.
| + | |
− | * '''THECAKEISALIE''' - wyświetla informację pozostawioną przez pracownika Aperure lub były obiekt testowy. Prawdopodobnie przez [[Ratman]]a. Widać także obraz z kamery ochrony (tego samego typu jak na stronie głównej) na Komorę Testową nr 00. Różni się ona od dostępnej w grze, jest to wczesna wersja z bety Portal (z tymczasowymi modelami z [[Half-Life 2]]).
| + | |
| | | |
− | {| class="wikitable"
| + | Podczas pytania "Jaki jest twój ulubiony gatunek ciasta", jedną z pozycji jest "Babka". |
− | |-
| + | |
− | ! width="400px"| Oryginalna notka
| + | |
− | ! Tłumaczenie
| + | |
− | |-
| + | |
− | | style="padding:10px; font-style: italic;"|
| + | |
− | When was the last time you left the building?<br />
| + | |
− | Has anybody left the building lately?<br />
| + | |
− | I don't know why we're in lockdown. I don't know who's in charge.<br />
| + | |
− | I did find out a few things, like these terminals don't have to<br />
| + | |
− | tap out characters one at a time. And while we're all working<br />
| + | |
− | on twenty year old equipment, somehow they can afford to build<br />
| + | |
− | an 'Enrichment Center'. Check out this security feed.<br />
| + | |
− | Whatever the hell a 'relaxation vault' is, it<br />
| + | |
− | doesn't have any doors.<br /><br />
| + | |
| | | |
− | [[Plik:Aperturesciencecom-ratman.jpg|300px|thumb|center|Komora nr 00 widoczna przez kamerę ochrony]] | + | ==Komendy== |
− | <br />
| + | Będąc w panelu administratora można także wpisać komendę, dzięki której dowiemy się co nie co o historii [[Aperture Science]] - ''NOTES''. Nie wszystkie komendy działają. Przy większości napotykamy się z informacją, że dysk jest chroniony przed zapisem, bądź nie jesteśmy uprawnieni do wykonania danej czynności. Działa natomiast komenda ''PLAY''. Po jej wpisaniu [[GLaDOS]] pyta co chcemy zagrać )''What would you like to play''). Po wpisaniu najczęstszej komendy, ''PLAY PORTAL'' napotykamy się z nagraniem „Good bye” i serwer odsyła nas na stronę [http://www.youtube.com youtube.com] gdzie trafiamy do filmu usuniętego przez użytkownika. Był to po prostu trailer gry Portal. Z takim samym odsyłaczem napotykamy się wpisując komendę ''VALVE'' bądź ''LOGOUT'' czy ''BYE''. Drugą z działających (choć nie jest to całkiem pewne) wyrażeń jest ''INTERROGATE''. Tutaj jako parametr podobno należy wpisać dane zatrudnionego. |
− | I don't think going home is part of our job description anymore.<br />
| + | |
− | If a supervisor walks by, press return!
| + | |
− | | style="padding:10px; font-style: italic;"|
| + | |
− | Kiedy ostatnio upuszczałeś budynek?<br />
| + | |
− | Czy ktokolwiek ostatnio opuścił budynek?<br />
| + | |
− | Nie wiem dlaczego jesteśmy tutaj zamknięci. Nie wiem kto tutaj rządzi.<br /> | + | |
− | Dowiedziałem się kilku rzeczy, jak na przykład, że te terminale nie muszą <br />
| + | |
− | wystukiwać po jednym symbolu na raz. I kiedy my tu wszyscy pracujemy na
| + | |
− | dwudziestoletnim sprzęcie, ich jakimś cudem stać na wybudowanie <br />
| + | |
− | "Centrum Wzbogacania". Sprawdź ten kanał bezpieczeństwa. <br />
| + | |
− | Czymkolwiek jest ta "komora relaksacyjna", nie ma tam żadnych drzwi.<br /><br />
| + | |
| | | |
− | [[Plik:Portal beta-00-chamber.jpg|300px|thumb|center|Komora nr 00 w wersji beta Portal]]
| + | Jest również komenda ''IP''. Pokazuje ona numer UIN użytkownika (tym razem nie zmieniający się). Wpisując ją spotyka nas znów ta sama odmowa systemu (''Please REMAIN AT YOUR WORKSTATION until a Computer-Aided-Enrichment Crisis Team arrives''). Ciekawostką jest fakt iż w każdym pytaniu testu jedna z liter miga. Z liter układa się kolejna komenda a mianowicie ''THECAKEISALIE''. |
− | <br />
| + | |
− | Nie wydaje mi się, żeby powrót do domu był jeszcze częścią naszej codziennej rutyny.<br />
| + | |
− | Jeśli nakryje cię przełożony, wciśnij Enter!
| + | |
− | |}
| + | |
| | | |
− | Wciśnięcie ''Enter'' lub innego dowolnego klawisza w ekranie obserwacji, wyświetla arkusz kalkulacyjny [[wpl:VisiCalc|VisiCalc]]:
| + | ==Podsumowanie== |
− | [[Plik:ststystyka.jpg|500px|thumb|center]]
| + | Podczas zabawy ze stroną niejednokrotnie można napotkać się z tzw. przekazem podprogowym (czasem stosowanym w reklamach choć jest to teraz zakazane) w postaci pojawiającego się na ułamek sekundy tortu. |
| | | |
− | ===Enrichment Center Test Subject Application Process===
| + | Ogółem, strona jest genialnie zrobioną reklamą gry. Jeżeli ktoś ma chwilę czasu, może ją poświęcić na przeglądanie tej strony i odgadywanie haseł. |
− | Test uruchamiamy komendą ''APPLY''. Dalej, postępując zgodnie ze wskazówkami, wpisujemy ''CONTINUE''.
| + | |
− | W następnym oknie otrzymujemy swój własny, unikalny kod ''UID'' (''Unique Identity Number''). Jest on niestety bezużyteczny, ponieważ tekst nieustannie miga przez co można nie zauważyć drobnych zmian w jego układzie. Pod koniec ankiety serwer prosi o podanie tego kodu, jednak nie da się go i tak wpisać ponieważ m. in. zawiera małe litery (w wierszu poleceń można pisać tylko dużymi literami).
| + | |
| | | |
− | Po uzyskaniu kodu UID system przechodzi do serii ok. 50 pytań. Pytania nie są poważne i sformułowane w zabawny sposób. Często związane są z ciastem. Podczas pytania "Jaki jest twój ulubiony gatunek ciasta", jedną z pozycji jest "Babka".
| + | [[Kategoria: Portal/Media]] |
− | | + | |
− | Podczas testu strona wyświetla na ułamek sekundy obrazek ciasta. Jest to technika tzw. [[wpl:Percepcja podprogowa|przekazu podprogowego]], mająca na celu wywołać u odbiorcy określony stan psychiczny bez jego wiedzy.
| + | |
− | Niektóre litery w trakcie testu migają. Z liter tych układa fraza: ''the cake is a lie'', która jest równocześnie jedną z dostępnych komend, ukrytym przekazem od Ratmana.
| + | |
− | | + | |
− | ===Konto Cave'a Johnsona===
| + | |
− | Na konto [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] można dostać się używając poniższych danych logowania:
| + | |
− | | + | |
− | LOGIN - CJOHNSON
| + | |
− | PASSWORD - TIER3
| + | |
− | | + | |
− | Dane te można znaleźć na jednej ze ścian w kryjówce [[Ratman]]a, w komorze testowe nr 17.
| + | |
− | | + | |
− | Będąc zalogowanym dostaje się większe uprawnienia i dostęp do nowych komend:
| + | |
− | *'''NOTES''' - otwiera plik ''NOTES.EXE'' zawierający zapis historii firmy Aperture Science od jej początków do incedentu z [[GLaDOS]] w latach 90-tych XX wieku.
| + | |
− | {{Main|Aperture Science}}
| + | |
− | *'''INTERROGATE''' - działa, w przeciwieństwie do zwykłego konta, ale wpisanie jakiejkolwiek nazwy zwraca błąd: ''Unknown Employee'' (''Nieznany pracownik'').
| + | |
− | | + | |
− | ==PotatoFoolsDay ARG==
| + | |
− | Podczas [[PotatoFoolsDay ARG]], w grach będących częścią zestawu: ''Kartoflany worek'' (promocja w sklepie Steam), po wykonaniu określanych celów (specjalnie dodanych na tą okazję), otrzymywało się dostęp do specjalnej strony logowania. Strona ta należała do domeny aperturescience.com. Każda gra z zestawu dawała dostęp do dwóch unikalnych adresów. Po wpisaniu prawidłowego hasła, gra pobierała dodatkowe pliki. Były to archiwa z grafikami-concept-artami z gry [[Portal 2]] lub plikami dźwiękowymi. Pliki te zawierały ukrytą zawartość, która była niezbędna do kontynuacji ARG.
| + | |
− | | + | |
− | ==Galeria==
| + | |
− | <gallery>
| + | |
− | Grafika:aperture-history-1.jpg|Historia Aperture Science, strona 1
| + | |
− | Grafika:aperture-history-2.jpg|Historia Aperture Science, strona 2
| + | |
− | Grafika:aperture-history-3.jpg|Historia Aperture Science, strona 3
| + | |
− | Grafika:aperture-history-4.jpg|Historia Aperture Science, strona 4
| + | |
− | Grafika:Aperturesciece-gnome.png|Krasnal ogrodowy pojawiający się w starej wersji strony.
| + | |
− | </gallery>
| + | |
− | | + | |
− | ==Linki==
| + | |
− | [http://aperturescience.com/ ApertureScience.com]
| + | |
− | [http://web.archive.org/web/20100917065824oe_/http://aperturescience.com/ApertureScience17.swf/ Działająca wersja holiday 07]
| + | |
− | | + | |
− | {{Media}}
| + | |
− | | + | |
− | [[Kategoria: Portal]]
| + | |
| [[Kategoria: Strony internetowe]] | | [[Kategoria: Strony internetowe]] |
− | [[overwiki:ApertureScience.com]]
| |