Aktualna wersja |
Twój tekst |
Linia 1: |
Linia 1: |
− | <ikony>tf2|medalINNE</ikony>
| |
− |
| |
| [[Plik:Controlpoint.png|thumb|Punkt kontrolny przechwycony przez [[RED]]]] | | [[Plik:Controlpoint.png|thumb|Punkt kontrolny przechwycony przez [[RED]]]] |
− | Rozgrywka na mapach typu '''Punkty kontrolne''' (ang. ''Control Point'') opiera się na przechwytywaniu i/lub obronie od dwóch do pięciu punktów kontrolnych. Są to okrągłe, metalowe platformy z kolorowym światłem po środku (ma ono barwę drużyny, która go aktualnie posiada; neutralne punkty świecą na biało). Aby przechwycić punkt, należy na nim stanąć i utrzymać się na tej pozycji aż do zmiany koloru punktu. Jeśli w jego pobliżu znajdzie się więcej członków drużyny przechwytującej, proces ten postępuje szybciej. [[Skaut]] przechwytuje punkty z siłą dwóch osób. Przechwytywanie zostaje zatrzymane, jeśli w zasięgu punktu kontrolnego znajdują się członkowie dwóch drużyn. W przypadku, kiedy przechwytujący punkt gracz zostaje zabity, lub opuszcza przestrzeń wokół punktu kontrolnego, postęp przychwytywania nie zostaje od razu zresetowany, a powoli maleje. | + | Rozgrywka na mapach typu '''Punkty kontrolne''' opiera się na przechwytywaniu i/lub obronie od dwóch do pięciu punktów kontrolnych. Są to okrągłe, metalowe platformy z kolorowym światłem po środku (ma ono barwę drużyny, która go aktualnie posiada; neutralne punkty świecą na biało). Aby przechwycić punkt, należy na nim stanąć i utrzymać się na tej pozycji aż do zmiany koloru punktu. Jeśli w jego pobliżu znajdzie się więcej członków drużyny przechwytującej, proces ten postępuje szybciej. [[Scout]] przechwytuje punkty z siłą dwóch osób. Przechwytywanie zostaje zatrzymane, jeśli w zasięgu punktu kontrolnego znajdują się członkowie dwóch drużyn. W przypadku, kiedy przechwytujący punkt gracz zostaje zabity, lub opuszcza przestrzeń wokół punktu kontrolnego, postęp przychwytywania nie zostaje od razu zresetowany, a powoli maleje. |
− | | + | |
− | Wyróżnia się trzy podtypy map opartych na takiej rozgrywce:
| + | |
− | | + | |
− | ==Standardowe punkty kontrolne==
| + | |
− | [[Plik:Cp_fastlane.jpg|thumb|cp_fastlane]]
| + | |
− | | + | |
− | Te mapy są symetryczne, co pozwala na idealne zrównoważenie obu drużyn, które w tym przypadku mają to samo zadanie - przejąć wszystkie pięć punktów na mapie. Każda drużyna startuje z dwoma punktami kontrolnymi usytuowanymi najbliżej bazy. Początkowo są one zabezpieczone przed przejęciem. Kiedy drużyna zdobędzie neutralny punkt na środku mapy, odblokowany zostaje jeden z punktów przeciwników i można zacząć go przejmować. Potem zostaje odblokowany ostatni punkt drużyny przeciwnej i dopiero jego zdobycie owocuje zwycięstwem.
| + | |
− | | + | |
− | Po utracie punktu kontrolnego można go odzyskać, jednak odbicie jednego z dwóch swoich początkowych punktów zachodzi znacznie wolniej, niż przechwycenie cudzego. Jeśli żadna drużyna nie przejmie wszystkich punktów kontrolnych w określonym czasie, runda kończy się [[Nagła śmierć|nagłą śmiercią]] lub [[pat]]em.
| + | |
− | | + | |
− | ==Atak/Obrona==
| + | |
− | [[Plik:Tf2_gravelpit.jpg|thumb|cp_gravelpit]]
| + | |
− | | + | |
− | Te mapy są asymetryczne. Na początku wszystkie punkty kontrolne są pod kontrolą [[RED]], a członkowie drużyny [[BLU]] mają za zadanie przejąć je przed końcem rundy. Jeśli im się to nie uda, wygrywają RED. Punkt raz zdobyty przez BLU nie może już zostać odbity.
| + | |
− | | + | |
− | Na mapach mogą się znajdować różne ilości punktów kontrolnych - od dwóch (Gorge) przez trzy (Junction, Gravel Pit) aż do pięciu (Steel). Różna może też być kolejność zdobywania. Na Gravel Pit i Junction na początku są dostępne do zdobycia w dowolnej kolejności dwa punkty kontrolne (A i B), a po ich przejęciu odbezpiecza się punkt C. Mapa Gorge jest zbudowana jak pojedynczy obszar z mapy z trybu [[Punkty kontrolne#Terytorialny Atak/Obrona|Terytorialny Atak/Obrona]]. Na Steel obowiązuje zaś unikalny system zdobywania - przejęcie każdego z czterech pierwszych punktów (A, B, C, D) ułatwia przejęcie głównego punktu (E).
| + | |
− | | + | |
− | ==Terytorialny Atak/Obrona==
| + | |
− | [[Plik:TF2_Dustbowl.jpg|thumb|cp_dustbowl]]
| + | |
− | | + | |
− | Jest to odmiana Atak/Obrona, w której mapy podzielone są na trzy obszary, po dwa punkty kontrolne na każdym. Tak jak tam, najpierw wszystkie są pod kontrolą RED, a BLU ma za zadanie je przejąć. Jeśli BLU zwycięży, nowa runda rozpoczyna się na następnym obszarze, jeśli wygra RED - gracze zamieniają się miejscami, tzn. ci, którzy byli w RED są teraz w BLU itd...
| + | |
| | | |
− | {{TF2tryby}} | + | {{TF2Mapy}} |
| | | |
| [[Kategoria:Tryby gry w Team Fortress]] | | [[Kategoria:Tryby gry w Team Fortress]] |