Aperture Science

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Aperture.png

Aperture Science - amerykańska firma naukowa, której badania stanowią kanwę opowieści w Portalu i Portalu 2. Główna placówka, Aperture Science Enrichment Center, znajduje się w przetworzonej kopalni soli w północnej części stanu Michigan. Możliwe, że firma posiada też inne obiekty, w tym w mieście Cleveland, w stanie Ohio [1]. Aperture zostało założone przez Cave'a Johnsona i zaczynało jako producent zasłon prysznicowych o nazwie Aperture Fixtures, jednak później jednak zajęło się fizyką eksperymentalną, technologią tworzenia portali i sztuczną inteligencją. Historia firmy opiewa ponad pół wieku różnorodnej działalności i rywalizacji z Black Mesa Research Facility.

Na większości produktów używany jest znak handlowy Aperture Laboratories.

Spis treści

Historia

Władanie Cave'a Johnsona

Dyplom dla Aperture Fixtures z 1943
The UP Pioneer Press, wydanie z 15 stycznia 1944
Dyplom dla Aperture Science z 1947 roku
Quantum Tunneling Device, wczesna wersja Portal Guna
Dyplom dla Aperture Science z 1949 roku
Plakat promujący testy i 60 dolarów jako nagrodę
Logo Aperture Science Innovators, stosowane do początku lat 70.
Logo Aperture stosowane w latach 70.

Dzieje firmy sięgają lat 40. XX w., lub wcześniej. Najwcześniejszą wzmianką, jaką można znaleźć w grze jest dyplom dla firmy Aperture Fixtures i jej założyciela Cave'a Johnsona wydany w 1943 roku, dla "najlepszego sprzedawcy zasłon prysznicowych". Na tej podstawie można wywnioskować początkowy profil działalności Aperture.

Niedługo później, w styczniu 1944 roku, Cave Johnson zakupił kopalnię soli w Północnym Półwyspie stanu Michigan. Rozpoczęła się budowa podziemnego kompleksu badawczego i Szybów testowych około 4000 metrów pod ziemią, a firma została przemianowana na "Aperture Science". Naukowcy zajęli się tworzeniem produktów opartych na fizyce eksperymentalnej, takich jak żel repulsyjny, który trafił do sprzedaży jako produkt spożywczy. Wkrótce później został zdjęty z półek sklepowych, gdyż powodował "wypadanie" zamoczonego w nim jedzenia z jamy ustnej i wnętrzności konsumenta. Prawdopodobnie rozpoczęły się wtedy też prace nad technologią portali i wczesną wersją urządzenia portalowego. Innowacyjne podejście do nauki i niezwykłe wynalazki zostały docenione i w 1947 roku Aperture dostało nagrodę dla Najlepszej Nowej Firmy Badawczej, a w 1949 zajęło 2. miejsce w rankingu 100 najlepszych firm naukowych

Firma została przemianowana na Aperture Science Innovators i rozpoczęła zamknięte testy swoich produktów na grupie testowej złożonej z olimpijczyków, bohaterów wojennych i astronautów, przeprowadzane w kulistych komorach testowych w Szybie testowym 09. Podczas gry można wziąć udział w testach Portal Guna i żelu repulsyjnego, ale odtwarzane z nagrania wiadomości Cave'a Johnsona mówią także o innych eksperymentach, w tym o inicjatywie wstrzykiwania sobie DNA modliszki, która doprowadziła do powstania zmutowanej armii ludzi-modliszek. Na tym etapie badań technologia portali zdaje się być mocno niekompletna i stwarzająca niebezpieczeństwo dla testujących, o czym również wspominają komunikaty Johnsona[2]

Lata 60. przyniosły firmie pierwsze poważne problemy finansowe, gdyż wiele produktów utknęło w fazie testów, lub zostało wycofanych ze sprzedaży z powodu niebezpieczeństwa, jakie stwarzały dla klientów. Testowane wynalazki nie zostały nigdy wystawione na forum publiczne[3] i opatentowane, dlatego kiedy konkurencyjna Black Mesa wykradła część z nich[4], stało się to poważnym problemem. Poza tym Aperture miało problemy prawne z powodu śmierci części astronautów podczas testów w ośrodku i nieodpowiedniego zatuszowania tych incydentów, przez co w 1968 przedstawicielstwo firmy stanęło przed komisją senacką[5].

Wiedziony doświadczeniem prezes firmy zmienia skład grupy testowej i w latach 70. obiektami testowymi stają się biedni i bezdomni wzięci z ulicy[6][7]. Aby zachęcić ich do udziału w testach, każdy z nich dostawał 60 dolarów po ich ukończeniu. Zmiany zostały podporządkowane treści dokumentu o Inicjatywie Wzbogacania i Testowania Istoty Ludzkiej wydanego przez Cave'a Johnsona w październiku 1976 roku. Do produktów testowanych w Szybach testowych dołączył żel napędzający. Komunikaty Johnsona wspominają jednak także o eksperymentach ze sztucznymi narządami i ulepszaniem tych naturalnych[8].

W latach 80., prawdopodobnie z powodu niskiej efektywności testów, dochodzi do kolejnej zmiany grupy testowej. Obiektami testowymi stają się pracownicy firmy i jest to inicjatywa obowiązkowa. Powoduje to wzrost efektywności testów, ale również spadek lojalności pracowników. Firma staje na skraju bankructwa, ale mimo to Cave Johnson dokonuje zakupu skał księżycowych za 70 milionów dolarów. Aby je odpowiednio wykorzystać, skały zostają zmielone i przerobione na żel. Okazuje się, że ma on ogromne możliwości przyjmowania portali i zostaje nazwany żelem konwersyjnym, Niestety, Cave Johnson zostaje wtedy zatruty pyłem ze skał księżycowych i staje się śmiertelnie chory. W akcie rozpaczy i bezsilności rozpoczyna testy, które mają sprawdzić czy przechodzenie przez utworzone na pokrytych żelem powierzchniach portale mogą wytrącić z krwioobiegu pył księżycowy. Kiedy wynik jest negatywny, Johnson rozkazuje badania nad skanowaniem mózgu i przenoszeniem ludzkiego umysłu do sieci komputerowej, aby mógł "oszukać śmierć". Nie udaje mu się jednak dożyć finalizacji projektu.

W latach 80. trwają już badania nad sztuczną inteligencją, w biurach są nawet rozwieszane plakaty promujące uczynienie sztucznej inteligencji przełożonym pracujących w ośrodku naukowców.

Po śmierci Johnsona

Kiedy zarząd się zmienia, firmie udaje się wyjść z finansowej zapaści i sukcesywnie prosperować. Cały teren dawnego ośrodka, Szyb testowy 09 i 02 zostają całkowicie odcięte od świata zewnętrznego, a badania nad żelami - anulowane. Firma skupia się na testowaniu technologii portali, a tymczasem zarabia m.in. na produkcji Wieżyczek strażniczych. Badania są przeprowadzane z zupełnie nowych pomieszczeniach testowych, wybudowanych ponad Szybami testowymi. Prawdopodobnie jest to początek Enrichment Center w postaci znanej z gier z serii Portal.

Wciąż trwają prace nad sztuczną inteligencją, która będzie zarządzać kompleksem. Jako iż Cave Johnson zmarł zanim można go było umieścić w sieci komputerowej, po zakończeniu projektu, zgodnie z jego wolą, do sieci trafia umysł jego asystentki, Caroline. Sieć komputerowa przybiera formę jednej sztucznej inteligencji nazwanej Genetic Lifeform and Disk Operating System. Niestety okazuje się ona niestabilna i wykazuje mordercze skłonności, chcąc zabić wszystkich naukowców w ośrodku po upływie jednej szesnastej pikosekundy od uruchomienia[9]. Głównym celem naukowców stało się przekształcenie GLaDOS tak, aby nie chciała zabijać ludzi. W tym celu stosowano przeróżne środki[10], w tym przyczepianie rdzeni osobowości, oddziałujące na jej proces decyzyjny. Wśród nich był m.in. moduł tłumienia inteligencji[11], a także rdzeń ciekawości, logiki i gniewu, występujące w finale pierwszej części Portala. Największe znaczenie z nich wszystkich miał rdzeń moralności, naśladujący sumienie, który uznano za wystarczający, by zahamować zapędy sztucznej inteligencji[12]. Naukowcy przyjęli jej pozory niechęci do zabijania i oddali jej kontrolę nad ośrodkiem. Pierwszym większym wydarzeniem, które miała nadzorować był "Dzień Przynoszenia Swojego Kota Do Pracy", podczas którego postanowiła przeprowadzić eksperyment z kotem Schrödingera. Pod tym pretekstem poprosiła o podłączenie do dystrybutora neurotoksyny[13]. Podczas uroczystości z niego skorzystała, zabijając cały personel ośrodka. Jedynym ocalałym został Doug Rattmann

Władanie GLaDOS

Nie wiadomo co działo się bezpośrednio później, ani ile trwała przerwa w funkcjonowaniu ośrodka. Został on odcięty od świata w takim stopniu, że nikt z zewnątrz nie zorientował się o tym, co się wydarzyło. Zgodnie z komiksem Lab Rat nie był to przesadnie długi okres czasu, wnioskując po wyglądzie Ratmana, który zdążył się nieco zestarzeć, ale jeszcze nie osiwieć. Można szacunkowo stwierdzić, że czas wyniósł około jednej dekady, podczas której sztuczna inteligencja nieustannie próbowała dopaść i zabić jedynego ocalałego.

W końcu GLaDOS powraca do procedury testowej i wybudza pierwszy z listy[14] obiekt testowy, Chell. Rozpoczyna się akcja Portala. Pod koniec przeznaczonego dla Chell toru testowego procedura testowa przewiduje śmierć w płomieniach, dlatego bohaterka ucieka. Po podróży przez zaplecze ośrodka trafia do Centralnego pokoju rdzeni, gdzie, nieświadoma tego co robi, niszczy Rdzeń moralności. GLaDOS przystępuje do jej zabijania przez uwolnienie neurotoksyny, ale gdy zniszczone zostają pozostałe trzy rdzenie, wylatuje w powietrze i ulega poważnemu uszkodzeniu, niemal równoznacznemu ze śmiercią. Chell trafia na powierzchnię, ale zostaje przeniesiona przez robota eskortującego do komory długoterminowej relaksacji. Wybuch uszkadza sieć zasilającą i wszystkie komory zostają odłączone[15]. Rattmannowi w akcie rozpaczy udaje się podłączyć tę, w której znajduje się Chell, do zasilania awaryjnego, bez daty wybudzenia. On również poddaje się hibernacji.

Kilka tysięcy lat później

Po nieokreślonym, lecz długim okresie zaczyna się akcja Portala 2. Musiało minąć dużo czasu, gdyż na samym początku komunikat obwieszcza w kontekście dni, że minęło ich "dziewięć, dziewięć, dziewięć... dziewięć, dziewięć, dzie-", po czym przerywa. Liczba ta jest tak duża, że algorytmy nie zostały przygotowane na możliwość jej wymówienia, lub też po prostu wiadomość się zawiesiła. Zakładając, że wynosi ona 999999, można obliczyć, że minęło prawie 2738 lat, co mimo wszystko nie wydaje się prawdopodobne.

Całe Aperture jest zrujnowane, gdyż nikt nim nie sterował po śmierci GLaDOS. Chell wraz z Wheatley'em powodują jednak przebudzenie GLaDOS która ponownie przejmuje kontrolę nad ośrodkiem i kontynuuje testy na Chell. W ramach planu ucieczki, Wheatley'emu udaje się przejąć władzę, ale wtedy kończy swoją współpracę z główną bohaterką. Zaczyna rządzić budynkiem po swojemu i wskutek swojej niekompetencji doprowadza go na skraj eksplozji przez stopienie reaktora zasilającego. Chell pomaga odzyskać władzę GLaDOS, która przywraca ład w laboratoriach.


Wejście w zakończeniu Portal 2

Przypisy

  1. Plany statku Borealis
  2. Cave Johnson: W porządku, przeprowadzimy mały eksperyment z teleportacją. Ta technologia nie działa z wszystkimi rodzajami skóry, więc postaraj się zapamiętać, która jest twoja. Jeśli nie zostanie teleportowana razem z tobą, zrobimy co w naszej mocy, aby wszyć cię do niej z powrotem. ("All right. We're working on a little teleportation experiment. Now, this doesn't work with all skin types, so try to remember which skin is yours, and if it doesn't teleport along with you, we'll do what we can to sew you right back into it."). (P2)
  3. Cave Johnson: Nie rzucimy naszych dokonań na publiczne pożarcie, jeśli nie będziemy mieli cholernej pewności, że są gotowe. ("We're not gonna release this stuff into the wild until it's good and damn ready"). (P2)
  4. Cave Johnson: Prawdopodobnie korzystałeś też z wielu produktów, które wynaleźliśmy. A które inni ludzie w jakiś sposób nam wykradli. Black Mesa może mnie pocałować w moją bankrutującą... ("And you've most likely used one of the many products we invented. But that other people have somehow managed to steal from us. Black Mesa can eat my bankrupt--"). (P2)
  5. Cave Johnson: Być może kojarzysz nas z przesłuchań komisji senackiej z roku 1968 w sprawie zaginionych astronautów. ("You might know us as a vital participant in the 1968 Senate Hearings on missing astronauts."). (P2)
  6. Cave Johnson: Zdaję sobie sprawę, że dla wielu z was 60 dolarów to dość nieoczekiwany przypływ gotówki, więc nie przepuście tego wszystkiego na... Caroline, co ci ludzie kupują? Zniszczone czapki? Brudne brody? ("Cave Johnson: For many of you, I realize 60 dollars is an unprecedented windfall, so don't go spending it all on... I don't know. Caroline, what do these people buy? Tattered hats? Beard dirt?"). (P2)
  7. Cave Johnson: Możecie też spędzić do 20 minut w poczekalni – jest z całą pewnością bardziej wygodna, niż ławki w parku, na których większość z was spała, gdy was znaleźliśmy. ("You can also feel free to relax for up to 20 minutes in the waiting room, which is a damn sight more comfortable than the park benches most of you were sleeping on when we found you.")
  8. Cave Johnson: Możesz wyjść stąd ze stówą i dwudziestką w kieszeni, jeśli pozwolisz nam rozebrać cię na części, wstawić do środka trochę naukowych rzeczy, a następnie poskładać do kupy. (...) Przejdziesz kompletną rekonstrukcję; dostaniesz nowe organy, odpicujemy stare. Do tego powycinamy wszystkie guzy. ("You could walk out of here with a hundred and twenty weighing down your bindle if you let us take you apart, put some science stuff in you, then put you back together good as new. (...) So that's a complete reassembly. New vitals. Spit-shine on the old ones. Plus we're scooping out tumors.")
  9. Portal 2: Lab Rat, strona 11
  10. GLaDOS: Inżynierowie próbowali wszystkiego, żeby mnie... utemperować. Spowolnić. ("The engineers tried everything to make me... behave. To slow me down."). (P2)
  11. GLaDOS: Raz nawet przyczepili mi moduł tłumienia inteligencji. Trzymał się mojego mózgu jak złośliwy guz, generując niekończący się strumień okropnych pomysłów. ("Once, they even attached an Intelligence Dampening Sphere on me. It clung to my brain like a tumor, generating an endless stream of terrible ideas."). (P2)
  12. Portal 2: Lab Rat, strony 14-15
  13. Portal 2: Lab Rat, strona 23
  14. Portal 2: Lab Rat, strona 22
  15. Portal 2: Lab Rat, strona 17


Firmy, instytucje i organizacje
Black Mesa logo.png Combine symbol.png Lambda logo Resistance.png Nothernpetrol logotyp.png Aperture.png CEDA-logotyp.png
Black Mesa Kombinat Ruch Oporu Nothern Petrol Aperture Science CEDA