Aktualna wersja |
Twój tekst |
Linia 3: |
Linia 3: |
| {{Spoiler}} | | {{Spoiler}} |
| {{Gra infobox | | {{Gra infobox |
− | |grafika=Portalwmacpft jpg jpgcopy.jpg | + | |grafika=Portal2Wallpaper01 2560x1600.jpg |
| |producent=[[Valve Software]] | | |producent=[[Valve Software]] |
| |wydawca=[[Valve Software]] | | |wydawca=[[Valve Software]] |
Linia 18: |
Linia 18: |
| |scenarzysta=[[Marc Laidlaw]], [[Chet Faliszek]], [[Erik Wolpaw]] | | |scenarzysta=[[Marc Laidlaw]], [[Chet Faliszek]], [[Erik Wolpaw]] |
| |designer= | | |designer= |
− | |kompozytor= [[Mike Morasky]], [[Jonathan Coulton]] | + | |kompozytor= [[Kelly Bailey]], [[Jonathan Coulton]] |
| |poprz. gra= [[Portal]] | | |poprz. gra= [[Portal]] |
| |nast. gra= | | |nast. gra= |
| }} | | }} |
− | {{Cytat|Portal was a test bed. Portal 2 is a game.<br />(Portal był poletkiem doświadczalnym. Portal 2 jest grą.)|[[Doug Lombardi]]}} | + | {{Cytat|Portal was a test bed. Portal 2 is a game.<br />(Portal był poletkiem doświadczalem. Portal 2 jest grą.)|[[Doug Lombardi]]}} |
− | | + | '''Portal 2''' - to sequel logiczno-zręcznościowej gry [[Portal]] z 2007 roku. Premiera zaplanowana jest na 20 kwietnia 2011 roku. Gra ma zawierać 2 tryby rozgrywki: dla pojedynczego gracza i tryb kooperacji dla dwóch graczy, również między platformami PC, Mac i Playstation 3). Oba mają przedstawiać inną historię. |
− | '''Portal 2''' - to sequel logiczno-zręcznościowej gry [[Portal]] z 2007 roku. Premiera na Steamie i w Ameryce Północnej miała miejsce 19 kwietnia 2011 roku. Gra posiada dwa tryby rozgrywki: dla pojedynczego gracza (w którym główną bohaterką jest [[Chell]]) i tryb kooperacji dla dwóch graczy ([[Atlas i P-body]]), również między platformami PC, Mac i Playstation 3. | + | |
| | | |
| ==Fabuła== | | ==Fabuła== |
| ===Tryb dla jednego gracza=== | | ===Tryb dla jednego gracza=== |
− | Pięćdziesiąt dni po akcji [[Portal|pierwszej części]] Chell zostaje przebudzona w swojej komorze długoterminowej relaksacji i przechodzi szereg drobnych ćwiczeń, po czym zostaje uśpiona ponownie. Mija kilkaset lat w czasie których ośrodek [[Aperture Science Enrichment Center]] ulega poważnym uszkodzeniom. Kiedy wyczerpuje się awaryjne zasilanie [[Centrum relaksacji]], bohaterka zostaje przebudzona przez rdzeń osobowości imieniem [[Wheatley]]. Razem, próbują uciec z kompleksu, ale Wheatley przez przypadek aktywuje cały ośrodek, w tym [[GLaDOS]]. Sztuczna inteligencja od razu poznaje bohaterkę i mszcząc się za swoją śmierć i jej przykre konsekwencje, postanawia kontynuować testy aż do końca jej życia.
| + | Akcja trybu single-player będzie toczyła się setki lat w przyszłości, po wydarzeniach z pierwszego Portala. Miejscem akcji znów będzie [[Aperture Laboratories|laboratorium Aperture]], jednak teraz w większym stopniu będzie ukazane zaplecze kompleksu. Główną bohaterką gry pozostanie [[Chell]], która z jeszcze niewiadomych przyczyn zostaje wybudzona z długoletniej hibernacji (która nastąpiła zaraz po wydarzeniach z pierwszej części gry). Po przebudzeniu spotyka [[Wheatley]]'a - samodzielny rdzeń, podobny do tych będących częścią [[GLaDOS]]. Ponieważ sam może poruszać się tylko po zamontowanych szynach, wykorzystuje niepowtarzalną okazję jaką jest Chell i uwalnia się z prowadnic. Od tej pory Chell jest jego środkiem transportu. |
| | | |
− | Chell trafia na tor testowy, z którego po kilku komorach uwalnia ją Wheatley. Podróżują po zapleczu kompleksu, gdzie udaje im się przeprogramować linię produkującą wieżyczki i zniszczyć dystrybutor neurotoksyny. Kiedy powracają do [[Centralny pokój rdzeni|Centralnego pokoju rdzeni]], GLaDOS od razu przystępuje do zabijania Chell, ale jako iż jej dwie główne bronie przestały istnieć - nie udaje jej się. Rozpoczyna się procedura zmiany głównego rdzenia i GLaDOS zostaje zastąpiona przez Wheatley'ego. W ten sposób plan ucieczki dochodzi do punktu kulminacyjnego.
| + | Podczas próby wydostania się z kompleksu Aperture, nieumyślnie uruchamiają, do tej pory uśpioną, GLaDOS. Od tej chwili GLaDOS i Chell będą kontynuowały eksperymenty z technologią portali, zapoczątkowane przy ich pierwszym spotkaniu. Jednocześnie Chell będzie miała większą swobodę poruszania się i często będzie opuszczać komory testowe na rzecz zaplecza kompleksu. |
− | | + | |
− | Niestety, Wheatley niemal natychmiast zostaje odmieniony przez daną mu władzę i przypisuje sobie wszystkie osiągnięcia w pokonaniu GLaDOS. Zdaje sobie sprawę, że będąc głównym rdzeniem nie może uciec z kompleksu, więc nie pozwala na to również Chell. Okazuje się także, że jest "modułem tłumienia inteligencji", który został niegdyś przyczepiony do głównego rdzenia. Kiedy GLaDOS nazywa go debilem, w ataku wściekłości zamyka ją w baterii ziemniaczanej i razem z Chell wrzuca w szyb windy.
| + | |
− | | + | |
− | GLaDOS i Chell spadają do dolnych części kompleksu, a sztuczna inteligencja zostaje porwana przez ptaka. Główna bohaterka dostaje się do [[Szyb testowy 09|Szybu testowego 09]], gdzie odkrywa dawniejsze dzieje firmy Aperture Science i testy z [[żel]]ami. Kiedy odnajduje GLaDOS, umieszcza ją na Portal Gunie i podróżuje z nią przez dalszą drogę. Towarzyszą im odtwarzane z nagrania komunikaty [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]], któremu towarzyszy jego asystentka [[Caroline]]. Jej głos powoduje dziwne zmiany w zachowaniu GLaDOS, która zaczyna przybierać jej charakter. Okazuje się, że Caroline została zamknięta w sieci komputerowej i stała się częścią GLaDOS, która teraz najwyraźniej uległa aktywacji i działa jak swoiste sumienie, dodając komputerowi człowieczeństwa.
| + | |
− | | + | |
− | Bohaterki w końcu wydostają się z Szybu testowego i trafiają na tor testowy stworzony pod ich nieobecność przez Wheatley'ego. Jego zarządzanie doprowadziło ośrodek na skraj eksplozji, przez co GLaDOS musi jak najszybciej wrócić na swoje miejsce i włączyć procesy odpowiedzialne za zapobieganie przegrzaniu rdzenia. Wheatley prowadzi je przez kolejne komory, do czasu gdy odkrywa Inicjatywę testowania kooperacyjnego i postanawia się ich pozbyć. Nie udaje mu się i Chell poprzez zaplecze kompleksu dociera do jego "kryjówki", gdzie przyczepiając do niego uszkodzone rdzenie, doprowadza go do stanu stuprocentowego uszkodzenia i wymienia go z powrotem na GLaDOS. Podczas tego procesu Wheatley zostaje wystrzelony w kosmos.
| + | |
− | | + | |
− | Kiedy Chell odzyskuje przytomność, GLaDOS zgodnie z obietnicą uwalnia ją z terenu kompleksu Aperture.
| + | |
| | | |
| ===Tryb co-op=== | | ===Tryb co-op=== |
− | Akcja trybu kooperacyjnego rozgrywa się po wydarzeniach z trybu jednoosobowego. Obiektami testowymi zostały dwa humanoidalne roboty - [[Atlas i P-body]].
| + | Na temat tła fabularnego tego trybu na razie nic nie wiadomo. Pewne jest tylko, że głównymi bohaterami będą dwa humanoidalne roboty, [[Atlas i P-body]], które będą wykonywać kolejne zadania wyznaczone przez GLaDOS. |
| | | |
| ==Rozgrywka== | | ==Rozgrywka== |
| [[Plik:Blue&Orange co-op trailer.jpg|thumb|Dwójka bohaterów trybu co-op.]] | | [[Plik:Blue&Orange co-op trailer.jpg|thumb|Dwójka bohaterów trybu co-op.]] |
− | Gra oprócz znanych z części pierwszej portali, gra prezentuje również nowe elementy, w tym: | + | Gra oprócz dobrze znanych z części pierwszej portali, zaprezentuje zupełnie nowe mechanizmy rozgrywki, takie jak (dotychczas ujawnione): |
− | *[[Promień termicznego zniechęcenia]] - promień lasera, który skierowany w odpowiednie odbiorniki, będzie uaktywniał urządzenia. | + | *Thermal Discouragement Beam - promień lasera, który skierowany w odpowiednie odbiorniki, będzie uaktywniał urządzenia. |
− | *[[Powietrzna katapulta zaufania]] - platformy, które wyrzucają w powietrze każdy przedmiot/osobę, która się na nich znajdzie. | + | *Aerial Faith Plates - platformy, które wyrzucają w powietrze każdy przedmiot/osobę, która się na nich znajdzie. |
− | *[[Tuba transportowa]] - tunel zawieszony w powietrzu, w którym nie obowiązują prawa grawitacji. | + | *Excursion Funnel - tunel zawieszony w powietrzu, w którym nie obowiązują prawa grawitacji. |
− | *Żele - substancje, które można rozprowadzić na danej powierzchni, aby nadać jej specjalne właściwości | + | *Pneumatic Diversity Vent - kanał wentylacyjny o bardzo dużej mocy ssącej. |
− | **[[żel napędzający]] - Osoba poruszająca się po nim nabiera ogromnych prędkości.
| + | *Repulsion Gel - żel, który można rozprowadzić po wybranej powierzchni. Osoba poruszająca się po nim nabiera ogromnych prędkości. |
− | **[[żel repulsyjny]] - powoduje odbicie się od niego obiektu z nienaturalnie dużą siłą | + | *Propulsion Gel - inny typ żelu, który ma właściwości odbijania przedmiotów. |
− | **[[żel konwersyjny]] - zamienia powierzchnie, na których nie można tworzyć portali, na białe, które umożliwiają stawianie portali.
| + | |
− | Zmodyfikowano również wygląd wszystkich obiektów występujących w pierwszej części gry.
| + | |
| | | |
− | W trybie kooperacji wprowadzono także wizualne tagi, dzięki którym gracze mogą porozumiewać się ze sobą bez słów. Roboty posiadają zestaw drwin (podobnie jak postacie w [[Team Fortress 2]]), w tym takie, które można wykonywać w dwójkę (np. "przybicie piątki"). | + | W ''Portal 2'' zostaną także wprowadzone wizualne tagi, dzięki którym gracze będą mogli porozumiewać się ze sobą bez słów. |
− | | + | Roboty będą również posiadały zestaw drwin (podobnie jak postacie w [[Team Fortress 2]]), które w zależności od zaangażowania drugiego gracza będą różnie wykonywane (np, tradycyjne "przybicie piątki"). |
− | ==DLC==
| + | |
− | *'''Peer Review''' - został wydany 5 października 2011 r. i jest darmowy. Zawiera kontynuację przygód [[Atlas i P-body|Atlasa i P-body'ego]], nowe mapy dla jednego gracza i co-opa, tryb wyzwań, porównywanie wyników ze znajmomymi (pod względem ilości wystrzelonych portali i czasu ukończenia). Dodatek zawiera kontynuację przygód dwóch robotów, [[Atlas i P-body|Atlasa i P-bodyego]]. Składa się z 9 komór testowych stworzonych do kooperacji. W finale czeka na graczy film, kończący całą opowieść.
| + | |
− | *'''Perpetual Testing Initative (pl. Ustawiczna Inicjatywa Testowa)''' - wydany 8 maja 2012 r. i jest darmowy. Dodaje edytor komór testowych. Gracze mogą publikować swoje mapy dla innych graczy przy pomocy Warsztatu Steam. Dodatek rozbudowuje również fabułę gry, powraca Cave Johnson, a całość dzieje się w alternatywnych wymiarach.
| + | |
| | | |
| ==Portal ARG== | | ==Portal ARG== |
| {{Main|Portal ARG}} | | {{Main|Portal ARG}} |
| Przed oficjalną zapowiedzią Portal 2, Valve zaserwowało fanom tzw. ARG ([[w:Alternate reality game|Alternate reality game]]). Rozpoczęła się ona od aktualizacji do gry [[Portal]], w której dodano nowe pliki dźwiękowe z zakodowanym przekazem. Kolejne odkrywane fakty odsłaniały nowe informacje prowadząc ostatecznie do ujawnienia prac nad drugą częścią gry. | | Przed oficjalną zapowiedzią Portal 2, Valve zaserwowało fanom tzw. ARG ([[w:Alternate reality game|Alternate reality game]]). Rozpoczęła się ona od aktualizacji do gry [[Portal]], w której dodano nowe pliki dźwiękowe z zakodowanym przekazem. Kolejne odkrywane fakty odsłaniały nowe informacje prowadząc ostatecznie do ujawnienia prac nad drugą częścią gry. |
− |
| |
− | <gallery>
| |
− | Grafika:Portalps3pft jpg jpgcopy.jpg|Okładka gry dla Playstation 3
| |
− | Grafika:Portalx360pft jpg jpgcopy.jpg|Okładka gry dla X-box 360
| |
− | Grafika:Pcg b.jpg|Okładka PC Gamera z zapowiedzią Portal 2
| |
− | </gallery>
| |
− |
| |
− | ==Nawiązania==
| |
− | *W grze Minecraft po utworzeniu ciasta otrzymamy osiągnięcie "It's a lie!" (To kłamstwo!)
| |
− | *Istnieje mod do gry Skyrim dodający spadający z nieba Rdzeń Kosmiczny
| |
− | *W grze Poker Night 2 rolę rozdającego pełni GLaDOS
| |
− | *W Dishonored można odnaleźć ścianę z rysunkiem portala podobnego do tego z logo pierwszego Portala. Podobny rysunek znajduje się także po drugiej stronie tej ściany
| |
− | *W trybie kooperacyjnym w Portal 2 dostępne jest osiągnięcie "Narbacular drop" nazwiązujące do gry o tej samej nazwie.
| |
− |
| |
− | ==Ciekawostki==
| |
− |
| |
− | *Portal 2 najpierw miał by prequelem do pierwszej części, bez Chell ani tytułowych portali.
| |
− | *W wersji alpha bohaterami kooperacji były Chell i [[Mel]]
| |
− | *Jako jeden z easter eggów dodanych do gry miała być [https://www.youtube.com/watch?v=hgiNKEXtx7I piosenka] napisana przez [[Ellen McLain]]. Piosenka nie została dodana do gry, lecz opublikowano ją na kanale Johna Patricka Lowriego męża Ellen.
| |
| | | |
| ==Linki== | | ==Linki== |
| *[http://www.thinkwithportals.com/ Oficjalna strona gry] | | *[http://www.thinkwithportals.com/ Oficjalna strona gry] |
− | *[http://store.steampowered.com/video/620 Trailery i prezentacje] | + | *[http://store.steampowered.com/video/5739 Oficjalny teaser trailer] |
| | | |
| {{Valve}} | | {{Valve}} |