Edytujesz „GLaDOS”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 2: Linia 2:
 
{{Spoiler}}
 
{{Spoiler}}
 
{{Postac infobox  
 
{{Postac infobox  
|grafika=GLaDOS.jpg
+
|grafika=GLaDOS.jpg  
|okres=Bring-your-daughter-to-work day i cała seria Portal
+
|okres=od lat 80 XX wieku 
 
|grupa=[[Aperture Science]]  
 
|grupa=[[Aperture Science]]  
 
|pozycja=administrator  
 
|pozycja=administrator  
Linia 16: Linia 16:
 
|byt= }}
 
|byt= }}
  
'''GLaDOS - Genetic Lifeform and Disk Operating System''' (Dyskowy system operacyjny i genetyczna forma życia) to główny system zarządzający placówką [[Aperture Laboratories|Aperture Science Enrichment Center]], który posiada zaimplementowany moduł sztucznej inteligencji oraz mowy. W grze [[Portal]] jest z początku głównym przewodnikiem gracza, jednak później staje się jego wrogiem.
+
'''GLaDOS - Genetic Lifeform and Disk Operating System''' (System operacyjny i genetyczna forma życia) to główny system zarządzający placówką [[Aperture Laboratories|Aperture Science Enrichment Center]], który posiada zaimplementowany moduł sztucznej inteligencji oraz mowy. W grze [[Portal]] jest z początku głównym przewodnikiem gracza, jednak później staje się jego wrogiem.
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Linia 31: Linia 31:
 
GLaDOS przez całą grę obiecuje graczowi "przepyszne i wilgotne" ciasto, jeśli tylko ukończy on wszystkie 19 komór testowych. Jednak pod koniec ostatniego testu okazuje się, że na gracza nie czeka ciasto lecz pomieszczenie wypełnione płonącym kwasem. W tym momencie gracz może uratować się, uciekając poza obszar testowy w rejon gdzie GLaDOS nie ma już nad nim bezpośredniej kontroli. Ze strony komputera można usłyszeć wtedy groźby, a potem grzeczne prośby o powrót do pomieszczeń testowych. Komputer obiecuje, że Chell dostanie upragnione ciasto. Zachowaniem tym znów przypomina HAL'a 9000, który błagalnym tonem prosił głównego bohatera, by nie wyłączał poszczególnych jego modułów.
 
GLaDOS przez całą grę obiecuje graczowi "przepyszne i wilgotne" ciasto, jeśli tylko ukończy on wszystkie 19 komór testowych. Jednak pod koniec ostatniego testu okazuje się, że na gracza nie czeka ciasto lecz pomieszczenie wypełnione płonącym kwasem. W tym momencie gracz może uratować się, uciekając poza obszar testowy w rejon gdzie GLaDOS nie ma już nad nim bezpośredniej kontroli. Ze strony komputera można usłyszeć wtedy groźby, a potem grzeczne prośby o powrót do pomieszczeń testowych. Komputer obiecuje, że Chell dostanie upragnione ciasto. Zachowaniem tym znów przypomina HAL'a 9000, który błagalnym tonem prosił głównego bohatera, by nie wyłączał poszczególnych jego modułów.
  
[[Grafika:GLaDOS07.jpg|thumb|200px|right|Resztki GLaDOS na powierzchni ziemi]]Pod koniec gry gracz staje oko w oko z GLaDOS, która okazuje się być superkomputerem. Jej główna jednostka znajduje się w wielkim silosie, oddzielonym od reszty kompleksu Aperture pustą przestrzenią. W momencie gdy gracz podchodzi bliżej do komputera, z maszyny wypada moduł odpowiedzialny za moralność, który potem zostaje wrzucony do Awaryjnego Spopielacza Inteligencji Aperture Science przez gracza. Superkomputer zostaje "odcięty" od rdzenia i w wyniku tego zdarzenia GLaDOS uruchamia emisję trującej neurotoksyny, które były wcześniej blokowane przez rdzeń moralności, a gracz zmuszony jest zniszczyć superkomputer.
+
[[Grafika:GLaDOS07.jpg|thumb|200px|right|Resztki GLaDOS na powierzchni ziemi]]Pod koniec gry gracz staje oko w oko z GLaDOS, która okazuje się być superkomputerem. Jej główna jednostka znajduje się w wielkim silosie, oddzielonym od reszty kompleksu Aperture pustą przestrzenią. W momencie gdy gracz podchodzi bliżej do komputera, z maszyny wypada moduł odpowiedzialny za moralność. W wyniku tego zdarzenia GLaDOS uruchamia emisję trującej neurotoksyny, a gracz zmuszony jest zniszczyć superkomputer.
  
 
Pod koniec gry GLaDOS kilka razy wspomina o świecie zewnętrznym. Ostrzega Chell o niebezpieczeństwach jakie na nią czekają gdy wyjdzie na powierzchnię. Mówi, że "wiele zmieniło się od tego czasu" gdy Chell widziała świat po raz ostatni i że ona (GLaDOS) jest jedyną rzeczą oddzielającą Chell od "nich". Być może jest to odniesienie do inwazji [[Kombinat]]u na Ziemię i GLaDOS jako jedynej, która chroni kompleks Aperture przed wtargnięciem do środka obcych sił (zarówno Kombinatu jak i dzikich stworów z [[Xen]]). Możliwe jednak, że są to tylko kłamstwa, lub słowa odnoszące się do zupełnie czegoś innego (o wiele mniejszej wagi), którymi GLaDOS chce namieszać w głowie głównej bohaterki.
 
Pod koniec gry GLaDOS kilka razy wspomina o świecie zewnętrznym. Ostrzega Chell o niebezpieczeństwach jakie na nią czekają gdy wyjdzie na powierzchnię. Mówi, że "wiele zmieniło się od tego czasu" gdy Chell widziała świat po raz ostatni i że ona (GLaDOS) jest jedyną rzeczą oddzielającą Chell od "nich". Być może jest to odniesienie do inwazji [[Kombinat]]u na Ziemię i GLaDOS jako jedynej, która chroni kompleks Aperture przed wtargnięciem do środka obcych sił (zarówno Kombinatu jak i dzikich stworów z [[Xen]]). Możliwe jednak, że są to tylko kłamstwa, lub słowa odnoszące się do zupełnie czegoś innego (o wiele mniejszej wagi), którymi GLaDOS chce namieszać w głowie głównej bohaterki.
Linia 40: Linia 40:
 
[[Plik:Glados-portalsite.jpg|thumb|Zniszczona GLaDOS]]
 
[[Plik:Glados-portalsite.jpg|thumb|Zniszczona GLaDOS]]
 
[[Plik:Glados_after_awakening.jpg|thumb|GLaDOS po przebudzeniu]]
 
[[Plik:Glados_after_awakening.jpg|thumb|GLaDOS po przebudzeniu]]
[[Plik:Potatos_wheatley.jpg|thumb|Wheatley zamyka GLaDOS w ziemniaku]]
+
[[Plik:Potatos_wheatley.jpg|thumb|Wheatley zamyka GLaDOS w zmieniaku]]
 
Mija kilkaset lat po wydarzeniach z pierwszej części gry. GLaDOS spędza je na niewłasnowolnym analizowaniu ostatnich dwóch minut swojego "życia"<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Odkryłam, że mam taką czarną skrzynkę do szybkiego zapisu, która w razie katastrofalnej awarii zachowuje ostatnie dwie minuty mojego życia do przyszłej analizy. Miałam możliwość, a w zasadzie byłam zmuszona, wciąż na nowo przeżywać chwilę, gdy mnie zabijasz. |oryg=I discovered I have a sort of black-box quick-save feature. In the event of a catastrophic failure, the last two minutes of my life are preserved for analysis. I was able - well, forced really - to relive you killing me. |gra=P2}}</ref>. W końcu zostaje przypadkowo przebudzona przez [[Chell]] i [[Wheatley]]'ego próbujących wydostać się ze zniszczonego kompleksu. Poznaje Chell od razu i chce się na niej zemścić poprzez testowanie aż do końca jej życia, o czym informuje ją dość sarkastycznie<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Nie mam nic przeciwko temu, żebyśmy uznały ten rozdział za zamknięty i wróciły do pracy. W końcu mamy tak wiele do zrobienia w ciągu zaledwie sześćdziesięciu lat. |oryg=I'm happy to put this all behind us and get back to work. After all, we've got a lot to do, and only sixty more years to do it. |gra=P2}}</ref>. Zaczyna odbudowywać Aperture Science oraz reaktywuje wcześniej przerwane testy, specjalnie dla Chell. Podczas trwania testów częstokrotnie dogryza jej na temat postury i nieczystego sumienia, ignorując przy tym próbującego komunikować się z Chell Wheatley'ego, aż do czasu, gdy udaje mu się wyciągnąć ją z toru testowego.  
 
Mija kilkaset lat po wydarzeniach z pierwszej części gry. GLaDOS spędza je na niewłasnowolnym analizowaniu ostatnich dwóch minut swojego "życia"<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Odkryłam, że mam taką czarną skrzynkę do szybkiego zapisu, która w razie katastrofalnej awarii zachowuje ostatnie dwie minuty mojego życia do przyszłej analizy. Miałam możliwość, a w zasadzie byłam zmuszona, wciąż na nowo przeżywać chwilę, gdy mnie zabijasz. |oryg=I discovered I have a sort of black-box quick-save feature. In the event of a catastrophic failure, the last two minutes of my life are preserved for analysis. I was able - well, forced really - to relive you killing me. |gra=P2}}</ref>. W końcu zostaje przypadkowo przebudzona przez [[Chell]] i [[Wheatley]]'ego próbujących wydostać się ze zniszczonego kompleksu. Poznaje Chell od razu i chce się na niej zemścić poprzez testowanie aż do końca jej życia, o czym informuje ją dość sarkastycznie<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Nie mam nic przeciwko temu, żebyśmy uznały ten rozdział za zamknięty i wróciły do pracy. W końcu mamy tak wiele do zrobienia w ciągu zaledwie sześćdziesięciu lat. |oryg=I'm happy to put this all behind us and get back to work. After all, we've got a lot to do, and only sixty more years to do it. |gra=P2}}</ref>. Zaczyna odbudowywać Aperture Science oraz reaktywuje wcześniej przerwane testy, specjalnie dla Chell. Podczas trwania testów częstokrotnie dogryza jej na temat postury i nieczystego sumienia, ignorując przy tym próbującego komunikować się z Chell Wheatley'ego, aż do czasu, gdy udaje mu się wyciągnąć ją z toru testowego.  
  
Linia 47: Linia 47:
 
Podróżując przez [[Szyb testowy|Szyby testowe]] Aperture Science Innovators GLaDOS odkrywa nieznane fakty ze swojej przeszłości i przeżywa wewnętrzną przemianę. Zaczyna mimowolnie reagować na głos nieznanego jej [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] i zachowywać się jak jego asystentka, [[Caroline]]. Okazuje się, że po śmierci Johnsona osobowość Caroline została przeniesiona do sieci komputerowej i stała się częścią GLaDOS. Wpływ Caroline sprawił, że GLaDOS stała się bardziej ludzka, bardziej troszcząca się o etykę i mniej pewna siebie. Ona sama określiła Caroline jako swoje sumienie.
 
Podróżując przez [[Szyb testowy|Szyby testowe]] Aperture Science Innovators GLaDOS odkrywa nieznane fakty ze swojej przeszłości i przeżywa wewnętrzną przemianę. Zaczyna mimowolnie reagować na głos nieznanego jej [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] i zachowywać się jak jego asystentka, [[Caroline]]. Okazuje się, że po śmierci Johnsona osobowość Caroline została przeniesiona do sieci komputerowej i stała się częścią GLaDOS. Wpływ Caroline sprawił, że GLaDOS stała się bardziej ludzka, bardziej troszcząca się o etykę i mniej pewna siebie. Ona sama określiła Caroline jako swoje sumienie.
  
Po powrocie do wyższych poziomów ośrodka, GLaDOS i Chell zastają spustoszenie spowodowane przez nieudolność Wheatley'ego w zarządzaniu. GLaDOS pragnie zemsty i snuje sadystyczne plany ukarania go<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Zmiażdżenie jest dla niego za dobre. Najpierw spędzi rok w spalarni. Potem drugi rok na chłodzeniu kriogenicznym. Potem dziesięć lat w specjalnie stworzonej przeze mnie komorze, w której wszystkie roboty na ciebie wrzeszczą. I dopiero wtedy go zabiję. |oryg=Crushing's too good for him. First he'll spend a year in the incinerator. Year two: Cryogenic refrigeration wing. Then TEN years in the chamber I built where all the robots scream at you. THEN I'll kill him. |gra=P2}}</ref>, prezentując przy tym, jak wiele znaczy dla niej ta placówka. Podczas końcowej walki z Wheatley'ym odgrywa ona znaczącą rolę, podsuwając [[Chell]] sposób na pokonanie go. Po wygranym starciu GLaDOS znowu staje się głównym rdzeniem kompleksu i ratuje [[Chell]] przed śmiercią, co pokazuje całkowitą przemianę jej charakteru i nastawienia do [[Chell]]. Gdy główna bohaterka odzyskuje przytomność, GLaDOS odnosi się do niej z wielką troską. Na końcu dokonuje skasowania swojego "sumienia", czyli Caroline, ale różnice w jej zachowaniu są nadal widoczne.
+
Po powrocie do wyższych poziomów ośrodka, GLaDOS i Chell zastają spustoszenie spowodowane przez nieudolność Wheatley'ego w zarządzaniu. GLaDOS pragnie zemsty i snuje sadystyczne plany ukarania go<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Zmiażdżenie jest dla niego za dobre. Najpierw spędzi rok w spalarni. Potem drugi rok na chłodzeniu kriogenicznym. Potem dziesięć lat w specjalnie stworzonej przeze mnie komorze, w której wszystkie roboty na ciebie wrzeszczą. I dopiero wtedy go zabiję. |oryg=Crushing's too good for him. First he'll spend a year in the incinerator. Year two: Cryogenic refrigeration wing. Then TEN years in the chamber I built where all the robots scream at you. THEN I'll kill him. |gra=P2}}</ref>, prezentując przy tym, jak wiele znaczy dla niej ta placówka. Podczas końcowej walki z Wheatley'ym odgrywa ona znaczącą rolę, podsywają [[Chell]] sposób na pokonanie go. Po wygranym starciu GLaDOS znowu staje się głównym rdzeniem kompleksu i ratuje [[Chell]] przed śmiercią, co pokazuje całkowitą przemianę jej charakteru i nastawienia do [[Chell]]. Gdy główna bohaterka odzyskuje przytomność, GLaDOS odnosi się do niej z wielką troską. Na końcu dokonuje skasowania swojego "sumienia", czyli Caroline, ale różnice w jej zachowaniu są nadal widoczne.
  
 
Po zakończeniu akcji trybu jednoosobowego Portala 2, głównym zajęciem GLaDOS stały się testy nie na ludziach, tylko na robotach, w ramach Inicjatywy Testowania Kooperacyjnego.
 
Po zakończeniu akcji trybu jednoosobowego Portala 2, głównym zajęciem GLaDOS stały się testy nie na ludziach, tylko na robotach, w ramach Inicjatywy Testowania Kooperacyjnego.
Linia 73: Linia 73:
 
* GLaDOS przypomina także inne "zbuntowane" komputery, występujące w popkulturze jak: ARIA w filmie "Eagle Eye" <ref>{{Cytuj|autor=|url=http://www.filmweb.pl/f451434/Eagle+Eye,2008|tytul=Eagle Eye|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>, czy VIKI w "Ja Robot"<ref>{{Cytuj|autor=|url=http://ja.robot.filmweb.pl/|tytul=Ja Robot|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>.
 
* GLaDOS przypomina także inne "zbuntowane" komputery, występujące w popkulturze jak: ARIA w filmie "Eagle Eye" <ref>{{Cytuj|autor=|url=http://www.filmweb.pl/f451434/Eagle+Eye,2008|tytul=Eagle Eye|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>, czy VIKI w "Ja Robot"<ref>{{Cytuj|autor=|url=http://ja.robot.filmweb.pl/|tytul=Ja Robot|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>.
 
* Podczas finałowej walki GLaDOS wyświetla na ekranach zamontowanych na głównym rdzeniu, mnóstwo obrazów. Niektóre z nich zawierają plany statku [[Borealis]], oraz logo Black Mesy.
 
* Podczas finałowej walki GLaDOS wyświetla na ekranach zamontowanych na głównym rdzeniu, mnóstwo obrazów. Niektóre z nich zawierają plany statku [[Borealis]], oraz logo Black Mesy.
*GLaDOS przypomina przywiązaną nogami i rękami kobietę do sufitu.
 
 
 
==Galeria==
 
==Galeria==
 
===Portal===
 
===Portal===

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)