Edytujesz „GLaDOS”
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.
Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 2: | Linia 2: | ||
{{Spoiler}} | {{Spoiler}} | ||
{{Postac infobox | {{Postac infobox | ||
− | |grafika=GLaDOS.jpg | + | |grafika=GLaDOS.jpg |
− | |okres= | + | |okres=od lat 80 XX wieku |
|grupa=[[Aperture Science]] | |grupa=[[Aperture Science]] | ||
|pozycja=administrator | |pozycja=administrator | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
|byt= }} | |byt= }} | ||
− | '''GLaDOS - Genetic Lifeform and Disk Operating System''' ( | + | '''GLaDOS - Genetic Lifeform and Disk Operating System''' (System operacyjny i genetyczna forma życia) to główny system zarządzający placówką [[Aperture Laboratories|Aperture Science Enrichment Center]], który posiada zaimplementowany moduł sztucznej inteligencji oraz mowy. W grze [[Portal]] jest z początku głównym przewodnikiem gracza, jednak później staje się jego wrogiem. |
==Historia== | ==Historia== | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
GLaDOS przez całą grę obiecuje graczowi "przepyszne i wilgotne" ciasto, jeśli tylko ukończy on wszystkie 19 komór testowych. Jednak pod koniec ostatniego testu okazuje się, że na gracza nie czeka ciasto lecz pomieszczenie wypełnione płonącym kwasem. W tym momencie gracz może uratować się, uciekając poza obszar testowy w rejon gdzie GLaDOS nie ma już nad nim bezpośredniej kontroli. Ze strony komputera można usłyszeć wtedy groźby, a potem grzeczne prośby o powrót do pomieszczeń testowych. Komputer obiecuje, że Chell dostanie upragnione ciasto. Zachowaniem tym znów przypomina HAL'a 9000, który błagalnym tonem prosił głównego bohatera, by nie wyłączał poszczególnych jego modułów. | GLaDOS przez całą grę obiecuje graczowi "przepyszne i wilgotne" ciasto, jeśli tylko ukończy on wszystkie 19 komór testowych. Jednak pod koniec ostatniego testu okazuje się, że na gracza nie czeka ciasto lecz pomieszczenie wypełnione płonącym kwasem. W tym momencie gracz może uratować się, uciekając poza obszar testowy w rejon gdzie GLaDOS nie ma już nad nim bezpośredniej kontroli. Ze strony komputera można usłyszeć wtedy groźby, a potem grzeczne prośby o powrót do pomieszczeń testowych. Komputer obiecuje, że Chell dostanie upragnione ciasto. Zachowaniem tym znów przypomina HAL'a 9000, który błagalnym tonem prosił głównego bohatera, by nie wyłączał poszczególnych jego modułów. | ||
− | [[Grafika:GLaDOS07.jpg|thumb|200px|right|Resztki GLaDOS na powierzchni ziemi]]Pod koniec gry gracz staje oko w oko z GLaDOS, która okazuje się być superkomputerem. Jej główna jednostka znajduje się w wielkim silosie, oddzielonym od reszty kompleksu Aperture pustą przestrzenią. W momencie gdy gracz podchodzi bliżej do komputera, z maszyny wypada moduł odpowiedzialny za moralność | + | [[Grafika:GLaDOS07.jpg|thumb|200px|right|Resztki GLaDOS na powierzchni ziemi]]Pod koniec gry gracz staje oko w oko z GLaDOS, która okazuje się być superkomputerem. Jej główna jednostka znajduje się w wielkim silosie, oddzielonym od reszty kompleksu Aperture pustą przestrzenią. W momencie gdy gracz podchodzi bliżej do komputera, z maszyny wypada moduł odpowiedzialny za moralność. W wyniku tego zdarzenia GLaDOS uruchamia emisję trującej neurotoksyny, a gracz zmuszony jest zniszczyć superkomputer. |
Pod koniec gry GLaDOS kilka razy wspomina o świecie zewnętrznym. Ostrzega Chell o niebezpieczeństwach jakie na nią czekają gdy wyjdzie na powierzchnię. Mówi, że "wiele zmieniło się od tego czasu" gdy Chell widziała świat po raz ostatni i że ona (GLaDOS) jest jedyną rzeczą oddzielającą Chell od "nich". Być może jest to odniesienie do inwazji [[Kombinat]]u na Ziemię i GLaDOS jako jedynej, która chroni kompleks Aperture przed wtargnięciem do środka obcych sił (zarówno Kombinatu jak i dzikich stworów z [[Xen]]). Możliwe jednak, że są to tylko kłamstwa, lub słowa odnoszące się do zupełnie czegoś innego (o wiele mniejszej wagi), którymi GLaDOS chce namieszać w głowie głównej bohaterki. | Pod koniec gry GLaDOS kilka razy wspomina o świecie zewnętrznym. Ostrzega Chell o niebezpieczeństwach jakie na nią czekają gdy wyjdzie na powierzchnię. Mówi, że "wiele zmieniło się od tego czasu" gdy Chell widziała świat po raz ostatni i że ona (GLaDOS) jest jedyną rzeczą oddzielającą Chell od "nich". Być może jest to odniesienie do inwazji [[Kombinat]]u na Ziemię i GLaDOS jako jedynej, która chroni kompleks Aperture przed wtargnięciem do środka obcych sił (zarówno Kombinatu jak i dzikich stworów z [[Xen]]). Możliwe jednak, że są to tylko kłamstwa, lub słowa odnoszące się do zupełnie czegoś innego (o wiele mniejszej wagi), którymi GLaDOS chce namieszać w głowie głównej bohaterki. | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
[[Plik:Glados-portalsite.jpg|thumb|Zniszczona GLaDOS]] | [[Plik:Glados-portalsite.jpg|thumb|Zniszczona GLaDOS]] | ||
[[Plik:Glados_after_awakening.jpg|thumb|GLaDOS po przebudzeniu]] | [[Plik:Glados_after_awakening.jpg|thumb|GLaDOS po przebudzeniu]] | ||
− | [[Plik:Potatos_wheatley.jpg|thumb|Wheatley zamyka GLaDOS w | + | [[Plik:Potatos_wheatley.jpg|thumb|Wheatley zamyka GLaDOS w zmieniaku]] |
Mija kilkaset lat po wydarzeniach z pierwszej części gry. GLaDOS spędza je na niewłasnowolnym analizowaniu ostatnich dwóch minut swojego "życia"<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Odkryłam, że mam taką czarną skrzynkę do szybkiego zapisu, która w razie katastrofalnej awarii zachowuje ostatnie dwie minuty mojego życia do przyszłej analizy. Miałam możliwość, a w zasadzie byłam zmuszona, wciąż na nowo przeżywać chwilę, gdy mnie zabijasz. |oryg=I discovered I have a sort of black-box quick-save feature. In the event of a catastrophic failure, the last two minutes of my life are preserved for analysis. I was able - well, forced really - to relive you killing me. |gra=P2}}</ref>. W końcu zostaje przypadkowo przebudzona przez [[Chell]] i [[Wheatley]]'ego próbujących wydostać się ze zniszczonego kompleksu. Poznaje Chell od razu i chce się na niej zemścić poprzez testowanie aż do końca jej życia, o czym informuje ją dość sarkastycznie<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Nie mam nic przeciwko temu, żebyśmy uznały ten rozdział za zamknięty i wróciły do pracy. W końcu mamy tak wiele do zrobienia w ciągu zaledwie sześćdziesięciu lat. |oryg=I'm happy to put this all behind us and get back to work. After all, we've got a lot to do, and only sixty more years to do it. |gra=P2}}</ref>. Zaczyna odbudowywać Aperture Science oraz reaktywuje wcześniej przerwane testy, specjalnie dla Chell. Podczas trwania testów częstokrotnie dogryza jej na temat postury i nieczystego sumienia, ignorując przy tym próbującego komunikować się z Chell Wheatley'ego, aż do czasu, gdy udaje mu się wyciągnąć ją z toru testowego. | Mija kilkaset lat po wydarzeniach z pierwszej części gry. GLaDOS spędza je na niewłasnowolnym analizowaniu ostatnich dwóch minut swojego "życia"<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Odkryłam, że mam taką czarną skrzynkę do szybkiego zapisu, która w razie katastrofalnej awarii zachowuje ostatnie dwie minuty mojego życia do przyszłej analizy. Miałam możliwość, a w zasadzie byłam zmuszona, wciąż na nowo przeżywać chwilę, gdy mnie zabijasz. |oryg=I discovered I have a sort of black-box quick-save feature. In the event of a catastrophic failure, the last two minutes of my life are preserved for analysis. I was able - well, forced really - to relive you killing me. |gra=P2}}</ref>. W końcu zostaje przypadkowo przebudzona przez [[Chell]] i [[Wheatley]]'ego próbujących wydostać się ze zniszczonego kompleksu. Poznaje Chell od razu i chce się na niej zemścić poprzez testowanie aż do końca jej życia, o czym informuje ją dość sarkastycznie<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Nie mam nic przeciwko temu, żebyśmy uznały ten rozdział za zamknięty i wróciły do pracy. W końcu mamy tak wiele do zrobienia w ciągu zaledwie sześćdziesięciu lat. |oryg=I'm happy to put this all behind us and get back to work. After all, we've got a lot to do, and only sixty more years to do it. |gra=P2}}</ref>. Zaczyna odbudowywać Aperture Science oraz reaktywuje wcześniej przerwane testy, specjalnie dla Chell. Podczas trwania testów częstokrotnie dogryza jej na temat postury i nieczystego sumienia, ignorując przy tym próbującego komunikować się z Chell Wheatley'ego, aż do czasu, gdy udaje mu się wyciągnąć ją z toru testowego. | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
Podróżując przez [[Szyb testowy|Szyby testowe]] Aperture Science Innovators GLaDOS odkrywa nieznane fakty ze swojej przeszłości i przeżywa wewnętrzną przemianę. Zaczyna mimowolnie reagować na głos nieznanego jej [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] i zachowywać się jak jego asystentka, [[Caroline]]. Okazuje się, że po śmierci Johnsona osobowość Caroline została przeniesiona do sieci komputerowej i stała się częścią GLaDOS. Wpływ Caroline sprawił, że GLaDOS stała się bardziej ludzka, bardziej troszcząca się o etykę i mniej pewna siebie. Ona sama określiła Caroline jako swoje sumienie. | Podróżując przez [[Szyb testowy|Szyby testowe]] Aperture Science Innovators GLaDOS odkrywa nieznane fakty ze swojej przeszłości i przeżywa wewnętrzną przemianę. Zaczyna mimowolnie reagować na głos nieznanego jej [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] i zachowywać się jak jego asystentka, [[Caroline]]. Okazuje się, że po śmierci Johnsona osobowość Caroline została przeniesiona do sieci komputerowej i stała się częścią GLaDOS. Wpływ Caroline sprawił, że GLaDOS stała się bardziej ludzka, bardziej troszcząca się o etykę i mniej pewna siebie. Ona sama określiła Caroline jako swoje sumienie. | ||
− | Po powrocie do wyższych poziomów ośrodka, GLaDOS i Chell zastają spustoszenie spowodowane przez nieudolność Wheatley'ego w zarządzaniu. GLaDOS pragnie zemsty i snuje sadystyczne plany ukarania go<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Zmiażdżenie jest dla niego za dobre. Najpierw spędzi rok w spalarni. Potem drugi rok na chłodzeniu kriogenicznym. Potem dziesięć lat w specjalnie stworzonej przeze mnie komorze, w której wszystkie roboty na ciebie wrzeszczą. I dopiero wtedy go zabiję. |oryg=Crushing's too good for him. First he'll spend a year in the incinerator. Year two: Cryogenic refrigeration wing. Then TEN years in the chamber I built where all the robots scream at you. THEN I'll kill him. |gra=P2}}</ref>, prezentując przy tym, jak wiele znaczy dla niej ta placówka. Podczas końcowej walki z Wheatley'ym odgrywa ona znaczącą rolę, | + | Po powrocie do wyższych poziomów ośrodka, GLaDOS i Chell zastają spustoszenie spowodowane przez nieudolność Wheatley'ego w zarządzaniu. GLaDOS pragnie zemsty i snuje sadystyczne plany ukarania go<ref>{{Cytref |autor=GLaDOS |tlum=Zmiażdżenie jest dla niego za dobre. Najpierw spędzi rok w spalarni. Potem drugi rok na chłodzeniu kriogenicznym. Potem dziesięć lat w specjalnie stworzonej przeze mnie komorze, w której wszystkie roboty na ciebie wrzeszczą. I dopiero wtedy go zabiję. |oryg=Crushing's too good for him. First he'll spend a year in the incinerator. Year two: Cryogenic refrigeration wing. Then TEN years in the chamber I built where all the robots scream at you. THEN I'll kill him. |gra=P2}}</ref>, prezentując przy tym, jak wiele znaczy dla niej ta placówka. Podczas końcowej walki z Wheatley'ym odgrywa ona znaczącą rolę, podsywają [[Chell]] sposób na pokonanie go. Po wygranym starciu GLaDOS znowu staje się głównym rdzeniem kompleksu i ratuje [[Chell]] przed śmiercią, co pokazuje całkowitą przemianę jej charakteru i nastawienia do [[Chell]]. Gdy główna bohaterka odzyskuje przytomność, GLaDOS odnosi się do niej z wielką troską. Na końcu dokonuje skasowania swojego "sumienia", czyli Caroline, ale różnice w jej zachowaniu są nadal widoczne. |
Po zakończeniu akcji trybu jednoosobowego Portala 2, głównym zajęciem GLaDOS stały się testy nie na ludziach, tylko na robotach, w ramach Inicjatywy Testowania Kooperacyjnego. | Po zakończeniu akcji trybu jednoosobowego Portala 2, głównym zajęciem GLaDOS stały się testy nie na ludziach, tylko na robotach, w ramach Inicjatywy Testowania Kooperacyjnego. | ||
Linia 73: | Linia 73: | ||
* GLaDOS przypomina także inne "zbuntowane" komputery, występujące w popkulturze jak: ARIA w filmie "Eagle Eye" <ref>{{Cytuj|autor=|url=http://www.filmweb.pl/f451434/Eagle+Eye,2008|tytul=Eagle Eye|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>, czy VIKI w "Ja Robot"<ref>{{Cytuj|autor=|url=http://ja.robot.filmweb.pl/|tytul=Ja Robot|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>. | * GLaDOS przypomina także inne "zbuntowane" komputery, występujące w popkulturze jak: ARIA w filmie "Eagle Eye" <ref>{{Cytuj|autor=|url=http://www.filmweb.pl/f451434/Eagle+Eye,2008|tytul=Eagle Eye|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>, czy VIKI w "Ja Robot"<ref>{{Cytuj|autor=|url=http://ja.robot.filmweb.pl/|tytul=Ja Robot|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>. | ||
* Podczas finałowej walki GLaDOS wyświetla na ekranach zamontowanych na głównym rdzeniu, mnóstwo obrazów. Niektóre z nich zawierają plany statku [[Borealis]], oraz logo Black Mesy. | * Podczas finałowej walki GLaDOS wyświetla na ekranach zamontowanych na głównym rdzeniu, mnóstwo obrazów. Niektóre z nich zawierają plany statku [[Borealis]], oraz logo Black Mesy. | ||
− | |||
− | |||
==Galeria== | ==Galeria== | ||
===Portal=== | ===Portal=== |