Edytujesz „Half-Life 2 Beta”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{stub}}
 
{{stub}}
  
[[Plik:Consulcast_arcade.jpg|thumb|Ulice City 17 i Cytadela w wersji beta]]'''Half-Life 2 Beta''' (znana też jako '''Half-Life 2 Alpha''', '''wyciek''', lub po prostu '''Beta''') to ogólne określenie [[Half-Life 2|Half-Life'a 2]] na różnych etapach rozwoju, od rozpoczęcia produkcji w 1999 do jej zakończenia w 2004. Część materiałów wyciekła do internetu w skutek ataku hakerskiego, co dało to początek jednej z największych afer w historii branży IT.
+
'''Half-Life 2 Beta''' (znana też jako '''Half-Life 2 Alpha''', '''wyciek''', lub po prostu '''Beta''') to ogólne określenie [[Half-Life 2|Half-Life'a 2]] na różnych etapach rozwoju, od rozpoczęcia produkcji w 1999 do jej zakończenia w 2004. Część materiałów wyciekła do internetu w skutek ataku hakerskiego, co dało to początek jednej z największych afer w historii branży IT.
  
== Wyciek ==
+
==Wyciek==
Pokaz Half-Life'a 2 na targach E3 w 2003 roku wywołał mnóstwo szumu i pozostawił po sobie bardzo pozytywne wrażenie - otrzymał wiele nagród za najlepsze show. Data premiery została zapowiedziana na wrzesień 2003, jednak została przesunięta. Ktoś włamał się do sieci wewnętrznej Valve'u, poprzez anonimowe połączenie (null session) do Tangis hostującej sieć. Następnie spowodował wyciek kodu źródłowego gry do internetu, na początku września 2003<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://money.cnn.com/2003/10/07/commentary/game_over/column_gaming/ |tytul=Playable Version of Half-Life 2 Stolen |serwis=CNN Money |dostep=29-08-2009}}</ref><ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.technewsworld.com/story/31783.html |tytul=Half Life 2 Source-Code Leak Delays Debut |serwis=TechNewsWorld |dostep=29-08-2009}}</ref>. 2 października dyrektor generalny Valve'u, [[Gabe Newell]] opublikował na halflife2.net wyjaśnienie w sprawie tego wydarzenia i poprosił użytkowników o pomoc w znalezieniu sprawcy, jeśli to możliwe<ref>{{Cytuj |autor=Gabe Newell |url=http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?threadid=10692 |tytul=I need the assistance of the community |serwis=Halflife2.net |dostep=29-08-2009}}</ref>
+
Pokaz Half-Life'a 2 na targach E3 w 2003 roku wywołał mnóstwo szumu i pozostawił po sobie bardzo pozytywne wrażenie - otrzymał wiele nagród za najlepsze show. Data premiery została zapowiedziana na wrzesień 2003, jednak została przesunięta. Ktoś włamał się do sieci wewnętrznej Valve'u, poprzez anonimowe połączenie (null session) do Tangis hostującej sieć. Następnie spowodował wyciek kodu źródłowego gry do internetu, na początku września 2003<ref>''[http://money.cnn.com/2003/10/07/commentary/game_over/column_gaming/ Playable Version of Half-Life 2 Stolen]'', CNN Money</ref><ref>''[http://www.technewsworld.com/story/31783.html Half Life 2 Source-Code Leak Delays Debut]'', TechNewsWorld</ref>. 2 października dyrektor generalny Valve'u, [[Gabe Newell]] opublikował na halflife2.net wyjaśnienie w sprawie tego wydarzenia i poprosił użytkowników o pomoc w znalezieniu sprawcy, jeśli to możliwe<ref>Gabe Newell: ''[http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?threadid=10692 I need the assistance of the community]'', Halflife2.net</ref>
  
W czerwcu 2004 Valve ogłosiło, że FBI schwytało kilka osób podejrzanych podejrzanych o wyciek<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://play.tm/story/3764 |tytul= 'Phatbot' man linked with Half-Life 2 leak |serwis=play.tm |dostep=29-08-2009}}</ref>. Winnym okazał się niemiecki haker Axel Gembe znany jako "Ago", urodzony w 1982 roku<ref>{{Cytuj |autor=Andy Carvell |url=http://www.geek.com/articles/news/valve-and-fbi-faked-interview-to-lure-hacker-to-us-ready-20081114/ |tytul=Valve and FBI faked interview to lure hacker to US |serwis=geek.com |dostep=29-08-2009}}</ref>. Po tym jak rząd niemiecki się o tym dowiedział, Gembe został aresztowany i oskarżony o przeciek, oraz inne prestępstwa internetowe z listopada 2006, m.in. stworzenie trojana Agobota<ref>{{Cytuj |autor=Cassell Bryan-Low|url=http://wsjclassroom.com/archive/05feb/onln_hacker.htm |tytul=Hacker Hitmen Cyber Attacks Used to Be for Thrill Seekers. Now They're About Money |serwis=The Wall Street Journal |dostep=29-08-2009}}</ref>. Sąd skazał go na dwa lata w zawieszeniu biorąc pod uwagę trudne dzieciństwo, oraz fakt, że dokonał ataku hakerskiego by polepszyć swoją sytuację<ref>{{Cytuj |autor=Cassell Bryan-Low|url=http://online.wsj.com/public/article_print/SB116900488955878543-yrMHYlacFyxijV14BxFZfXeU1_8_20070216.html |tytul=How Legal Codes Can Hinder Hacker Cases|serwis=The Wall Street Journal |dostep=29-08-2009}}</ref>.
+
W czerwcu 2004 Valve ogłosiło, że FBI schwytało kilka osób podejrzanych podejrzanych o wyciek<ref>''[http://play.tm/story/3764 'Phatbot' man linked with Half-Life 2 leak]'', play.tm</ref>. Winnym okazał się niemiecki haker Axel Gembe znany jako "Ago", urodzony w 1982 roku<ref>Andy Carvell: ''[http://www.geek.com/articles/news/valve-and-fbi-faked-interview-to-lure-hacker-to-us-ready-20081114/ Valve and FBI faked interview to lure hacker to US]'', geek.com</ref>.
 
+
Valve nigdy nie zajęło oficjalnego stanowiska w sprawie używania plików, które wyciekły do internetu, nie zostały podjęte też żadne działania ograniczające prawo do ich wykorzystywania. Ogólnie rzecz biorąc, używanie i dystrybucja plików nie jest ani zakazana, ani pochwalana przez Valve, dopóki nie staje się komercyjna. Świadczy o tym fakt, że Valve w odpowiedzi na e-mail z 20 lipca 2009 dotyczący statusu prawnego moda ''[[Missing Information]]'' odpowiedziało "Pobieranie i granie w moda nie jest nielegalne, dopóki jest tylko modem".
+
 
+
== Styl ==
+
[[Plik:City_17_buildings_and_inner_wall.jpg|thumb|Wczesna wersja City 17 na grafice koncepcyjnej Viktora Antonova]]
+
Grywalna wersja, która wyciekła do internetu w 2003 roku była podobna do wersji finalnej, jednak wcześniejszy okres rozwoju gry prezentuje zupełnie inny styl. [[City 17]] było wtedy miastem na zachodnim wybrzeżu USA, stylizowanym na [[wpl:Waszyngton|Waszyngton]] - pełne drapaczy chmur i bardziej odpowiadające projektom z [[Raising the Bar]] - było mroczne, złowrogie, zamglone, dominowała deszczowa pogoda. Było zbudowane głównie z cegły, metalu i szkła. Łączyło się to z wyciętym z ostatecznej wersji motywem, w którym Kombinat emitował do atmosfery trujące gazy i odprowadzał do oceanów toksyczne substancje. Akcja rozgrywała się w [[wpl:Dystopia|dystopijnym]] uniwersum przywodzącym na myśl orwellowski [[wpl:Rok 1984|Rok 1984]] (choć produkt końcowy również go przypomina), zawierającym akcenty [[wpl:Cyberpunk|cyber]]/[[wpl:Steampunk|steampunku]]. Gra na tym etapie produkcji jest wierniejsza wizjom [[Viktor Antonov|Viktora Antonova]].
+
 
+
Kombinat częściej wykorzystował istniejące już na ziemi materiały i budynki, nie dodając zbyt wiele od siebie. Dlatego na przykład pierwotnie [[Cytadela]] była obłożona kafelkami. Do czasu wycieku w 2003 autorzy dodawali do obrazu miasta kolejne style, na przykład budynki z lat 30., 40., czy 70., aby ostatecznie skupić się na postkomunistycznej Europie Wschodniej, w której rozgrywa się akcja w wersji oddanej do sprzedaży. Świat stał się znacznie jaśniejszy, co mocno różni Half-Life'a 2 od pierwszej części. Jedynym nawiązaniem do dawnego stylu jest [["We Don't Go To Ravenholm..."|rozdział]] rozgrywany w [[Ravenholm]].  
+
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
{{Valve}}
 
  
 
[[Kategoria:Half-Life 2 Beta]]
 
[[Kategoria:Half-Life 2 Beta]]

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)