Edytujesz „Half-Life 2 Beta”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{stub}}
 
{{stub}}
  
[[Plik:Consulcast_arcade.jpg|thumb|Ulice City 17 i Cytadela w wersji beta]]'''Half-Life 2 Beta''' (znana też jako '''Half-Life 2 Alpha''', '''wyciek''', lub po prostu '''Beta''') to ogólne określenie [[Half-Life 2|Half-Life'a 2]] na różnych etapach rozwoju, od rozpoczęcia produkcji w 1999 do jej zakończenia w 2004. Część materiałów wyciekła do internetu w skutek ataku hakerskiego, co dało to początek jednej z największych afer w historii branży IT.
+
'''Half-Life 2 Beta''' (znana też jako '''Half-Life 2 Alpha''', '''wyciek''', lub po prostu '''Beta''') to ogólne określenie [[Half-Life 2|Half-Life'a 2]] na różnych etapach rozwoju, od rozpoczęcia produkcji w 1999 do jej zakończenia w 2004. Część materiałów wyciekła do internetu w skutek ataku hakerskiego, co dało to początek jednej z największych afer w historii branży IT.
  
 
== Wyciek ==
 
== Wyciek ==
Linia 8: Linia 8:
 
W czerwcu 2004 Valve ogłosiło, że FBI schwytało kilka osób podejrzanych podejrzanych o wyciek<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://play.tm/story/3764 |tytul= 'Phatbot' man linked with Half-Life 2 leak |serwis=play.tm |dostep=29-08-2009}}</ref>. Winnym okazał się niemiecki haker Axel Gembe znany jako "Ago", urodzony w 1982 roku<ref>{{Cytuj |autor=Andy Carvell |url=http://www.geek.com/articles/news/valve-and-fbi-faked-interview-to-lure-hacker-to-us-ready-20081114/ |tytul=Valve and FBI faked interview to lure hacker to US |serwis=geek.com |dostep=29-08-2009}}</ref>. Po tym jak rząd niemiecki się o tym dowiedział, Gembe został aresztowany i oskarżony o przeciek, oraz inne prestępstwa internetowe z listopada 2006, m.in. stworzenie trojana Agobota<ref>{{Cytuj |autor=Cassell Bryan-Low|url=http://wsjclassroom.com/archive/05feb/onln_hacker.htm |tytul=Hacker Hitmen Cyber Attacks Used to Be for Thrill Seekers. Now They're About Money |serwis=The Wall Street Journal |dostep=29-08-2009}}</ref>. Sąd skazał go na dwa lata w zawieszeniu biorąc pod uwagę trudne dzieciństwo, oraz fakt, że dokonał ataku hakerskiego by polepszyć swoją sytuację<ref>{{Cytuj |autor=Cassell Bryan-Low|url=http://online.wsj.com/public/article_print/SB116900488955878543-yrMHYlacFyxijV14BxFZfXeU1_8_20070216.html |tytul=How Legal Codes Can Hinder Hacker Cases|serwis=The Wall Street Journal |dostep=29-08-2009}}</ref>.
 
W czerwcu 2004 Valve ogłosiło, że FBI schwytało kilka osób podejrzanych podejrzanych o wyciek<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://play.tm/story/3764 |tytul= 'Phatbot' man linked with Half-Life 2 leak |serwis=play.tm |dostep=29-08-2009}}</ref>. Winnym okazał się niemiecki haker Axel Gembe znany jako "Ago", urodzony w 1982 roku<ref>{{Cytuj |autor=Andy Carvell |url=http://www.geek.com/articles/news/valve-and-fbi-faked-interview-to-lure-hacker-to-us-ready-20081114/ |tytul=Valve and FBI faked interview to lure hacker to US |serwis=geek.com |dostep=29-08-2009}}</ref>. Po tym jak rząd niemiecki się o tym dowiedział, Gembe został aresztowany i oskarżony o przeciek, oraz inne prestępstwa internetowe z listopada 2006, m.in. stworzenie trojana Agobota<ref>{{Cytuj |autor=Cassell Bryan-Low|url=http://wsjclassroom.com/archive/05feb/onln_hacker.htm |tytul=Hacker Hitmen Cyber Attacks Used to Be for Thrill Seekers. Now They're About Money |serwis=The Wall Street Journal |dostep=29-08-2009}}</ref>. Sąd skazał go na dwa lata w zawieszeniu biorąc pod uwagę trudne dzieciństwo, oraz fakt, że dokonał ataku hakerskiego by polepszyć swoją sytuację<ref>{{Cytuj |autor=Cassell Bryan-Low|url=http://online.wsj.com/public/article_print/SB116900488955878543-yrMHYlacFyxijV14BxFZfXeU1_8_20070216.html |tytul=How Legal Codes Can Hinder Hacker Cases|serwis=The Wall Street Journal |dostep=29-08-2009}}</ref>.
  
Valve nigdy nie zajęło oficjalnego stanowiska w sprawie używania plików, które wyciekły do internetu, nie zostały podjęte też żadne działania ograniczające prawo do ich wykorzystywania. Ogólnie rzecz biorąc, używanie i dystrybucja plików nie jest ani zakazana, ani pochwalana przez Valve, dopóki nie staje się komercyjna. Świadczy o tym fakt, że Valve w odpowiedzi na e-mail z 20 lipca 2009 dotyczący statusu prawnego moda ''[[Missing Information]]'' odpowiedziało "Pobieranie i granie w moda nie jest nielegalne, dopóki jest tylko modem".
+
Valve nigdy nie zajęło oficjalnego stanowiska w sprawie używania plików, które wyciekły do internetu, nie zostały podjęte też żadne działania ograniczające prawo do ich wykorzystywania. Ogólnie rzecz biorąc, używanie i dystrybucja plików nie jest ani zakazana, ani pochwalana przez Valve, do póki nie staje się komercyjna. Świadczy o tym fakt, że Valve w odpowiedzi na e-mail z 20 lipca 2009 dotyczący statusu prawnego moda ''[[Missing Information]]'' odpowiedziało "Pobieranie i granie w moda nie jest nielegalne, dopóki jest tylko modem".
  
 
== Styl ==
 
== Styl ==
[[Plik:City_17_buildings_and_inner_wall.jpg|thumb|Wczesna wersja City 17 na grafice koncepcyjnej Viktora Antonova]]
 
 
Grywalna wersja, która wyciekła do internetu w 2003 roku była podobna do wersji finalnej, jednak wcześniejszy okres rozwoju gry prezentuje zupełnie inny styl. [[City 17]] było wtedy miastem na zachodnim wybrzeżu USA, stylizowanym na [[wpl:Waszyngton|Waszyngton]] - pełne drapaczy chmur i bardziej odpowiadające projektom z [[Raising the Bar]] - było mroczne, złowrogie, zamglone, dominowała deszczowa pogoda. Było zbudowane głównie z cegły, metalu i szkła. Łączyło się to z wyciętym z ostatecznej wersji motywem, w którym Kombinat emitował do atmosfery trujące gazy i odprowadzał do oceanów toksyczne substancje. Akcja rozgrywała się w [[wpl:Dystopia|dystopijnym]] uniwersum przywodzącym na myśl orwellowski [[wpl:Rok 1984|Rok 1984]] (choć produkt końcowy również go przypomina), zawierającym akcenty [[wpl:Cyberpunk|cyber]]/[[wpl:Steampunk|steampunku]]. Gra na tym etapie produkcji jest wierniejsza wizjom [[Viktor Antonov|Viktora Antonova]].
 
Grywalna wersja, która wyciekła do internetu w 2003 roku była podobna do wersji finalnej, jednak wcześniejszy okres rozwoju gry prezentuje zupełnie inny styl. [[City 17]] było wtedy miastem na zachodnim wybrzeżu USA, stylizowanym na [[wpl:Waszyngton|Waszyngton]] - pełne drapaczy chmur i bardziej odpowiadające projektom z [[Raising the Bar]] - było mroczne, złowrogie, zamglone, dominowała deszczowa pogoda. Było zbudowane głównie z cegły, metalu i szkła. Łączyło się to z wyciętym z ostatecznej wersji motywem, w którym Kombinat emitował do atmosfery trujące gazy i odprowadzał do oceanów toksyczne substancje. Akcja rozgrywała się w [[wpl:Dystopia|dystopijnym]] uniwersum przywodzącym na myśl orwellowski [[wpl:Rok 1984|Rok 1984]] (choć produkt końcowy również go przypomina), zawierającym akcenty [[wpl:Cyberpunk|cyber]]/[[wpl:Steampunk|steampunku]]. Gra na tym etapie produkcji jest wierniejsza wizjom [[Viktor Antonov|Viktora Antonova]].
  
Kombinat częściej wykorzystował istniejące już na ziemi materiały i budynki, nie dodając zbyt wiele od siebie. Dlatego na przykład pierwotnie [[Cytadela]] była obłożona kafelkami. Do czasu wycieku w 2003 autorzy dodawali do obrazu miasta kolejne style, na przykład budynki z lat 30., 40., czy 70., aby ostatecznie skupić się na postkomunistycznej Europie Wschodniej, w której rozgrywa się akcja w wersji oddanej do sprzedaży. Świat stał się znacznie jaśniejszy, co mocno różni Half-Life'a 2 od pierwszej części. Jedynym nawiązaniem do dawnego stylu jest [["We Don't Go To Ravenholm..."|rozdział]] rozgrywany w [[Ravenholm]].  
+
Kombinat częściej wykorzystował istniejące już na ziemi materiały i budynki, nie dodając zbyt wiele od siebie. Dlatego na przykład pierwotnie [[Cytadela]] była obłożona kafelkami. Do czasu wycieku w 2003 autorzy dodawali do obrazu miasta kolejne style, na przykład budynki z lat 30., 40., czy 70., aby ostatecznie skupić się na postkomunistycznej Europie Wschodniej, w której rozgrywa się akcja w wersji oddanej do sprzedaży. Świat stał się zacznie jaśniejszy, co mocno różni Half-Life'a 2 od pierwszej części. Jedynym nawiązaniem do dawnego stylu jest [["We Don't Go To Ravenholm..."|rozdział]] rozgrywany w [[Ravenholm]].  
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
{{Valve}}
 
  
 
[[Kategoria:Half-Life 2 Beta]]
 
[[Kategoria:Half-Life 2 Beta]]

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)