Aktualna wersja |
Twój tekst |
Linia 1: |
Linia 1: |
| <ikony>l4d1</ikony> | | <ikony>l4d1</ikony> |
− | {{Broń L4D | + | {{BronL4D infobox |
− | |grafika = | + | |grafika= |
− | |typ = Pistolet | + | |typ=Pistolet |
− | |kat = Bronie dodatkowe | + | |kat= Bronie dodatkowe |
− | |magazynek = 15 (30 dla dwóch sztuk broni) | + | |magazynek=15 (30 dla dwóch sztuk broni) |
− | |noszone = nieskończona | + | |noszone=nieskończona |
− | |obrazenia = 35 | + | |obrazenia=35 |
− | |szybkosc = 300 (600)/min | + | |szybkosc=300 (600)/min |
− | |obrs = 175 (350) | + | |obrs=175 (350) |
− | |zasieg = średni-duży | + | |zasieg=średni-duży |
− | |podobne = [[Magnum (L4D)|Magnum]], [[Pistolet P220]] | + | |podobne=[[Magnum (L4D)|Magnum]], [[Pistolet P220]] |
| }} | | }} |
| | | |
| {{Cytat|If it shoots bullets, I'll take it.<br />(Biorę wszystko, co wystrzeli kulę.)|[[Bill]]}} | | {{Cytat|If it shoots bullets, I'll take it.<br />(Biorę wszystko, co wystrzeli kulę.)|[[Bill]]}} |
| | | |
− | '''Pistolet M1911''' – podstawowa i jedyna broń podręczna w [[Left 4 Dead]]. Wzorowana jest na pistolecie [[wpl:Colt M1911|Colt M1911]] (właściwie to jest to Colt M1911 - jedyną różnicą w porównaniu do rzeczywistej broni jest pojemność magazynka). Jego odpowiednikiem w [[Left 4 Dead 2]] jest [[pistolet P220]]. | + | '''Pistolet M1911''' - podstawowa i jedyna broń podręczna w [[Left 4 Dead]]. Wzorowana jest na pistolecie [[wpl:Colt M1911|Colt M1911]] (właściwie to jest to Colt M1911 - jedyną różnicą w porównaniu do rzeczywistej broni jest pojemność magazynka). Jego odpowiednikiem w [[Left 4 Dead 2]] jest [[pistolet P220]]. |
| | | |
| Ze względu na to, że Colt jest jedyną zapasową bronią udostępnioną Ocalałym, warto się zaznajomić z jego zaletami i wadami i "zaprzyjaźnić" z nim, bo w wielu sytuacjach możliwości pistoletu mogą okazać się nieocenione. | | Ze względu na to, że Colt jest jedyną zapasową bronią udostępnioną Ocalałym, warto się zaznajomić z jego zaletami i wadami i "zaprzyjaźnić" z nim, bo w wielu sytuacjach możliwości pistoletu mogą okazać się nieocenione. |
Linia 21: |
Linia 21: |
| Przede wszystkim największą zaletą Colta jest duża moc - 35 obrażeń na strzał to więcej nawet niż w wypadku [[M16]], a zapasowa amunicja do pistoletu jest nieskończona. Ponadto M1911 dysponuje wyśmienitą celnością podczas strzelania z pozycji przykucniętej, co pozwala na pozbywanie się zagrożeń nawet z dużych odległości. Dzięki tym trzem zaletom pistolet świetnie się sprawdza nawet jako broń podstawowego użytku, pozwalając na bardzo łatwą konserwację amunicji do nominalnej broni podstawowej, a właściwie jedynym mankamentem jest dość niska szybkostrzelność pojedynczego Colta. | | Przede wszystkim największą zaletą Colta jest duża moc - 35 obrażeń na strzał to więcej nawet niż w wypadku [[M16]], a zapasowa amunicja do pistoletu jest nieskończona. Ponadto M1911 dysponuje wyśmienitą celnością podczas strzelania z pozycji przykucniętej, co pozwala na pozbywanie się zagrożeń nawet z dużych odległości. Dzięki tym trzem zaletom pistolet świetnie się sprawdza nawet jako broń podstawowego użytku, pozwalając na bardzo łatwą konserwację amunicji do nominalnej broni podstawowej, a właściwie jedynym mankamentem jest dość niska szybkostrzelność pojedynczego Colta. |
| | | |
− | == Noszenie w dwóch rękach == | + | ==Noszenie w dwóch rękach== |
| {{Cytat|Heh. Double my fun!<br />(Dwa razy tyle zabawy.)|[[Francis]]}} | | {{Cytat|Heh. Double my fun!<br />(Dwa razy tyle zabawy.)|[[Francis]]}} |
| | | |
| Posiadanie dodatkowego pistoletu równoważy się z podwojeniem szybkostrzelności i magazynka. Wprawny gracz właściwie może ograniczyć się do korzystania tylko z pary Coltów, zachowując sobie podstawową broń na [[Horda|Hordy]] i na Specjalnych Zarażonych. Jeśli gracz potrafi szybko naciskać na spust, pistolety świetnie sprawdzają się we właściwie każdej sytuacji, na jaką gracz może napotkać - czy to próba ocalenia towarzysza zaatakowanego przez Specjalnego Zarażonego, czy to odparcie nadciągającej Hordy, czy też mozolne oczyszczanie kolejnych obszarów z Zarażonych. Jedynym minusem dwóch Coltów jest dość znacząco wydłużony czas przeładowania obu pistoletów w porównaniu do pojedynczego M1911. | | Posiadanie dodatkowego pistoletu równoważy się z podwojeniem szybkostrzelności i magazynka. Wprawny gracz właściwie może ograniczyć się do korzystania tylko z pary Coltów, zachowując sobie podstawową broń na [[Horda|Hordy]] i na Specjalnych Zarażonych. Jeśli gracz potrafi szybko naciskać na spust, pistolety świetnie sprawdzają się we właściwie każdej sytuacji, na jaką gracz może napotkać - czy to próba ocalenia towarzysza zaatakowanego przez Specjalnego Zarażonego, czy to odparcie nadciągającej Hordy, czy też mozolne oczyszczanie kolejnych obszarów z Zarażonych. Jedynym minusem dwóch Coltów jest dość znacząco wydłużony czas przeładowania obu pistoletów w porównaniu do pojedynczego M1911. |
− |
| |
− | == Taktyki ==
| |
− | *Pierwsza i najważniejsza zasada: pilnuj, aby twoje pistolety były '''zawsze''' w pełni naładowane - nigdy nie wiadomo, kiedy będą potrzebne.[[Grafika:M1911.jpg|thumb|right|Pojedynczy pistolet w rękach [[Zoey]].]]
| |
− | *Staraj się jak najczęściej korzystać z pistoletów nie tylko w celu oszczędzania amunicji do broni podstawowej, ale też dlatego, aby nie odwyknąć od strzelania z nich - "przestawienie się" z broni automatycznej bądź broni ze zblokowaną szybkostrzelnością (np. [[karabin myśliwski]]) na broń półautomatyczną (jaką są Colty) może okazać się problematyczne, gdyż efektywność pistoletów zależy w głównej mierze od ich szybkostrzelności, a więc od tego, jak szybko gracz będzie pociągał za spust.
| |
− | *Pistolety najlepiej spisują się w strzelaniu na średni dystans koniecznie z pozycji przykucniętej - we wprawnych rękach mogą okazać się równie skuteczne w odpieraniu [[Horda|Hordy]] co [[M16]]. Świetnie spisują się też w zabijaniu Specjalnych Zarażonych.
| |
− | *Paradoksalnie, pistolety najlepiej współgrają z każdą inną bronią poza [[karabin myśliwski|Mini-14]] - karabin myśliwski posiada moc wystarczającą do zabicia Zwykłego Zarażonego jednym trafieniem na dowolnym poziomie trudności, a dzięki znacznie większej penetracji pocisku znacznie lepiej spisuje się z Hordą, a także jest oczywistym wyborem, jeśli chodzi o oczyszczanie otwartych przestrzeni z zainfekowanych. Pozostałe bronie Colty jednak uzupełniają idealnie (zasięg w przypadku strzelb oraz moc i zapas amunicji w przypadku karabinu szturmowego).
| |
− | *Jeśli mimo starań zostaniesz obezwładniony, nigdy nie rezygnuj ze strzelania. Ze względu na bardzo słabą celność i dużą stratę w szybkostrzelności gracze czasami poddają się i zabijają tylko zainfekowanych bezpośrednio atakujących ich samych lub w ogóle nie korzystają z pistoletów podczas obezwładnienia. Mimo wszystko zblokowana szybkostrzelność w tym stanie ma swój plus: przy 30 nabojach w magazynkach pozwala to na bardzo długą obronę, która może uratować Tobie (a być może także innemu Ocalałemu) życie. Nie bez powodu w grze dostępne jest osiągnięcie "Osłona z ziemi"<ref>Osiągnięcie to jest przyznawane za zabicie Specjalnego Zarażonego atakującego bezbronnego Ocalałego w przypadku, gdy jesteś obezwładniony.</ref>.
| |
− | *Skuteczność pistoletów wobec [[Tank]]a jest raczej niewielka, niemniej jednak mogą okazać się skuteczne w wypadku, gdy grupa Ocalałych została zaatakowana przez Tanka zanim udało mi się znaleźć bronie II rzędu ([[pistolet maszynowy (L4D)|pistolet maszynowy]] ogółem zadaje marginalnie mniejsze obrażenia na magazynek niż dwa pistolety, a [[strzelba powtarzalna]] ma niską szybkostrzelność i mały zasięg).
| |
− | *Jeśli wystraszysz [[Witch]], pistolety są ostatnią bronią, z jaką chciałbyś się znaleźć w tej sytuacji. Ich niska celność podczas biegu i fakt, że jest to broń półautomatyczna (gracz skupiony na strzelaniu w panice prawie na pewno wpadnie na jakąś przeszkodę, która go chwilowo zatrzyma) sprawia, że pistolety zdecydowanie nie nadają się do walki z tym Specjalnym Zarażonym.
| |
− | *Nawet na wyższych poziomach trudności pistolety nie zadają dużych obrażeń innym Ocalałym, dlatego korzystanie z nich w ciasnych pomieszczeniach i korytarzach, gdzie Ocaleni mogą zadać sobie samym potencjalnie najwyższe obrażenia jest dość bezpieczne.
| |
− |
| |
− | == Za i przeciw ==
| |
− | {{Zalety i wady
| |
− | |zalety=*Duża pojemność magazynka i nieskończona rezerwa amunicji.
| |
− | *Duża moc pocisku.
| |
− | *Relatywnie niskie obrażenia w przypadku ognia przyjacielskiego.
| |
− | *Wysoka skuteczność w stosunku do Zwykłych i Specjalnych Zarażonych.
| |
− | *Jedyna broń, której można użyć w stanie obezwładnienia.
| |
− | |wady=*Długie przeładowanie.
| |
− | *Zerowa skuteczność w stosunku do Witch.}}
| |
− |
| |
− | == Ciekawostki ==
| |
− | * Pistolet jest produkowany przez fikcyjne przedsiębiorstwo o nazwie ''Finleyville Armory''. Nazwa pochodzi od miejscowości Finleyville w stanie Pensylwania i miała być dźwięcznym odpowiednikiem prawdziwego ''Springfield Armory'', który jest producentem pochodnych pistoletu M1911.
| |
− | * To jedyna broń z "jedynki", która nie pojawia się w ''Left 4 Dead 2''.
| |
− | * Growy Colt jest zasilany jednorzędowym magazynkiem, który, według gry mieści 15 naboi. Co prawda istnieją klony M1911, które posiadają magazynki o pojemności zbliżonej do tej z growego pistoletu, jednak magazynki te są dwurzędowe, dodatkowo bronie te posiadają specjalne wybrzuszenia na szkielecie w okolicy chwytu, by mogły pomieścić tak szerokie magazynki.
| |
− | * Konfiguracja growego M1911 jest w pewnym sensie dziwna - pistolet posiada dwustronny bezpiecznik z powiększonymi skrzydełkami, zaokrąglony kurek w kształcie pierścienia, bezpiecznik chwytowy z dłuższą ostrogą, ale ciemną, stałą szczerbinkę i muszkę. Takie przyrządy celownicze ciężko jest zgrać ze sobą, szczególnie w nocy, gdzie rozgrywa się większość gry.
| |
− | * Jeśli któryś z ocalałych zginie, upuści pistolet z latarką. Jeżeli pozostający przy życiu gracz, posiadający pojedynczy pistolet podniesie upuszczoną broń, to zdobyczny Colt nie będzie miał już tej latarki.
| |
− | * Pistolet ten, razem z [[Pistolet maszynowy (L4D)|pistoletem maszynowym]] są jedynymi brońmi w grze, którymi nie można odstrzelić kończyny czy głowy.
| |
− | * Pistolet w grze nie posiada iglicy, która jest kluczowym elementem do działania tej broni w prawdziwym świecie.
| |
− | * W prawdziwym świecie nie można zamontować latarki do M1911, chyba że ten pistolet posiada zintegrowaną szynę do jej montażu.
| |
− |
| |
− | == Galeria ==
| |
− | <gallery>
| |
− | Grafika:M1911-HUD.PNG|Ikonka HUD pojedynczego Colta
| |
− | Grafika:2xM1911 - HUD.PNG|Ikonka HUD dla dwóch pistoletów
| |
− | Grafika:2xM1911.jpg|Zoey z dwoma M1911.
| |
− | Grafika:2xM1911-2.jpg|Wyrzucenie magazynków...
| |
− | Grafika:2xM1911-L.jpg|...załadowanie lewego...
| |
− | Grafika:2xM1911-P.jpg|...i prawego pistoletu.
| |
− | Grafika:M1911 - worldmodel.jpg|Worldmodel pistoletu M1911
| |
− | </gallery>
| |
− |
| |
− | {{przypisy}}
| |
| | | |
| {{L4Dbronie}} | | {{L4Dbronie}} |