Edytujesz „Portal 2”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
<ikony>valve|p2</ikony>
+
{{Stub-opis
{{Stub|*Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła.}}
+
|*Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła.
 +
}}
 
{{Spoiler}}
 
{{Spoiler}}
 
{{Gra infobox
 
{{Gra infobox
|grafika=Portalwmacpft jpg jpgcopy.jpg
+
|grafika=Portal2Wallpaper01 2560x1600.jpg
 
|producent=[[Valve Software]]
 
|producent=[[Valve Software]]
 
|wydawca=[[Valve Software]]
 
|wydawca=[[Valve Software]]
 
|dystrybucja=[[Electronic Arts]], [[Steam]]
 
|dystrybucja=[[Electronic Arts]], [[Steam]]
|data wydania=20 kwietnia 2011
+
|data wydania=9 lutego 2010
 
|nośniki=DVD, Steam
 
|nośniki=DVD, Steam
 
|gatunek=First Person Perspective, logiczna
 
|gatunek=First Person Perspective, logiczna
Linia 18: Linia 19:
 
|scenarzysta=[[Marc Laidlaw]], [[Chet Faliszek]], [[Erik Wolpaw]]
 
|scenarzysta=[[Marc Laidlaw]], [[Chet Faliszek]], [[Erik Wolpaw]]
 
|designer=
 
|designer=
|kompozytor= [[Mike Morasky]], [[Jonathan Coulton]]
+
|kompozytor= [[Kelly Bailey]], [[Jonathan Coulton]]
 
|poprz. gra= [[Portal]]
 
|poprz. gra= [[Portal]]
 
|nast. gra=  
 
|nast. gra=  
 
}}
 
}}
{{Cytat|Portal was a test bed. Portal 2 is a game.<br />(Portal był poletkiem doświadczalnym. Portal 2 jest grą.)|[[Doug Lombardi]]}}
 
  
'''Portal 2''' - to sequel logiczno-zręcznościowej gry [[Portal]] z 2007 roku. Premiera na Steamie i w Ameryce Północnej miała miejsce 19 kwietnia 2011 roku. Gra posiada dwa tryby rozgrywki: dla pojedynczego gracza (w którym główną bohaterką jest [[Chell]]) i tryb kooperacji dla dwóch graczy ([[Atlas i P-body]]), również między platformami PC, Mac i Playstation 3.
+
'''Portal 2''' - to sequel logiczno-zręcznościowej gry [[Portal]] z 2007 roku. Premiera zaplanowana jest na 9 lutego 2011 roku. Gra ma zawierać 2 tryby rozgrywki: dla pojedynczego gracza i tryb kooperacji dla dwóch graczy (prawdopodobnie również między platformami PC i Playstation 3). Oba mają przedstawić inną historię.  
  
 
==Fabuła==
 
==Fabuła==
 
===Tryb dla jednego gracza===
 
===Tryb dla jednego gracza===
Pięćdziesiąt dni po akcji [[Portal|pierwszej części]] Chell zostaje przebudzona w swojej komorze długoterminowej relaksacji i przechodzi szereg drobnych ćwiczeń, po czym zostaje uśpiona ponownie. Mija kilkaset lat w czasie których ośrodek [[Aperture Science Enrichment Center]] ulega poważnym uszkodzeniom. Kiedy wyczerpuje się awaryjne zasilanie [[Centrum relaksacji]], bohaterka zostaje przebudzona przez rdzeń osobowości imieniem [[Wheatley]]. Razem, próbują uciec z kompleksu, ale Wheatley przez przypadek aktywuje cały ośrodek, w tym [[GLaDOS]]. Sztuczna inteligencja od razu poznaje bohaterkę i mszcząc się za swoją śmierć i jej przykre konsekwencje, postanawia kontynuować testy aż do końca jej życia.
+
Akcja trybu single-player będzie toczyła się setki lat w przyszłości, po wydarzeniach z pierwszego Portala. Miejscem akcji znów będzie [[Aperture Laboratories|laboratorium Aperture]], jednak teraz w większym stopniu będzie ukazane zaplecze kompleksu. Główną bohaterką gry nadal będzie [[Chell]], która z jeszcze niewiadomych przyczyn zostaje wybudzona z długoletniej hibernacji. Po przebudzeniu spotyka [[Wheatley]]'a - samodzielny rdzeń, podobny do tych będących częścią [[GLaDOS]]. Ponieważ sam może poruszać się tylko po zamontowanych szynach, wykorzystuje niepowtarzalną okazję jaką jest Chell i uwalnia się z prowadnic. Od tej pory Chell jest jego środkiem transportu.
  
Chell trafia na tor testowy, z którego po kilku komorach uwalnia ją Wheatley. Podróżują po zapleczu kompleksu, gdzie udaje im się przeprogramować linię produkującą wieżyczki i zniszczyć dystrybutor neurotoksyny. Kiedy powracają do [[Centralny pokój rdzeni|Centralnego pokoju rdzeni]], GLaDOS od razu przystępuje do zabijania Chell, ale jako iż jej dwie główne bronie przestały istnieć - nie udaje jej się. Rozpoczyna się procedura zmiany głównego rdzenia i GLaDOS zostaje zastąpiona przez Wheatley'ego. W ten sposób plan ucieczki dochodzi do punktu kulminacyjnego.
+
Podczas próby wydostania się z kompleksu Aperture, nieumyślnie uruchamiają, do tej pory uśpioną, GLaDOS. Od tej chwili GLaDOS i Chell będą kontynuowały eksperymenty z technologią portali, zapoczątkowane przy ich pierwszym spotkaniu.
 
+
Niestety, Wheatley niemal natychmiast zostaje odmieniony przez daną mu władzę i przypisuje sobie wszystkie osiągnięcia w pokonaniu GLaDOS. Zdaje sobie sprawę, że będąc głównym rdzeniem nie może uciec z kompleksu, więc nie pozwala na to również Chell. Okazuje się także, że jest "modułem tłumienia inteligencji", który został niegdyś przyczepiony do głównego rdzenia. Kiedy GLaDOS nazywa go debilem, w ataku wściekłości zamyka ją w baterii ziemniaczanej i razem z Chell wrzuca w szyb windy.
+
 
+
GLaDOS i Chell spadają do dolnych części kompleksu, a sztuczna inteligencja zostaje porwana przez ptaka. Główna bohaterka dostaje się do [[Szyb testowy 09|Szybu testowego 09]], gdzie odkrywa dawniejsze dzieje firmy Aperture Science i testy z [[żel]]ami. Kiedy odnajduje GLaDOS, umieszcza ją na Portal Gunie i podróżuje z nią przez dalszą drogę. Towarzyszą im odtwarzane z nagrania komunikaty [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]], któremu towarzyszy jego asystentka [[Caroline]]. Jej głos powoduje dziwne zmiany w zachowaniu GLaDOS, która zaczyna przybierać jej charakter. Okazuje się, że Caroline została zamknięta w sieci komputerowej i stała się częścią GLaDOS, która teraz najwyraźniej uległa aktywacji i działa jak swoiste sumienie, dodając komputerowi człowieczeństwa.
+
 
+
Bohaterki w końcu wydostają się z Szybu testowego i trafiają na tor testowy stworzony pod ich nieobecność przez Wheatley'ego. Jego zarządzanie doprowadziło ośrodek na skraj eksplozji, przez co GLaDOS musi jak najszybciej wrócić na swoje miejsce i włączyć procesy odpowiedzialne za zapobieganie przegrzaniu rdzenia. Wheatley prowadzi je przez kolejne komory, do czasu gdy odkrywa Inicjatywę testowania kooperacyjnego i postanawia się ich pozbyć. Nie udaje mu się i Chell poprzez zaplecze kompleksu dociera do jego "kryjówki", gdzie przyczepiając do niego uszkodzone rdzenie, doprowadza go do stanu stuprocentowego uszkodzenia i wymienia go z powrotem na GLaDOS. Podczas tego procesu Wheatley zostaje wystrzelony w kosmos.
+
 
+
Kiedy Chell odzyskuje przytomność, GLaDOS zgodnie z obietnicą uwalnia ją z terenu kompleksu Aperture.
+
  
 
===Tryb co-op===
 
===Tryb co-op===
Akcja trybu kooperacyjnego rozgrywa się po wydarzeniach z trybu jednoosobowego. Obiektami testowymi zostały dwa humanoidalne roboty - [[Atlas i P-body]].
+
Na temat tła fabularnego tego trybu na razie nic nie wiadomo. Pewne jest tylko, że głównymi bohaterami będą dwa humanoidalne roboty, które będą wykonywać kolejne zadania wyznaczone przez GLaDOS.
  
 
==Rozgrywka==
 
==Rozgrywka==
[[Plik:Blue&amp;Orange co-op trailer.jpg|thumb|Dwójka bohaterów trybu co-op.]]
+
[[Grafika:Portal2 robots.jpg|thumb|160px|right|Dwójka bohaterów trybu co-op.]]
Gra oprócz znanych z części pierwszej portali, gra prezentuje również nowe elementy, w tym:
+
Gra oprócz dobrze znanych z części pierwszej portali, zaprezentuje zupełnie nowe mechanizmy rozgrywki, takie jak (dotychczas ujawnione):
*[[Promień termicznego zniechęcenia]] - promień lasera, który skierowany w odpowiednie odbiorniki, będzie uaktywniał urządzenia.
+
*Thermal Discouragement Beam - promień lasera, który skierowany w odpowiednie odbiorniki, będzie uaktywniał urządzenia.
*[[Powietrzna katapulta zaufania]] - platformy, które wyrzucają w powietrze każdy przedmiot/osobę, która się na nich znajdzie.
+
*Aerial Faith Plates - platformy, które wyrzucają w powietrze każdy przedmiot/osobę, która się na nich znajdzie.
*[[Tuba transportowa]] - tunel zawieszony w powietrzu, w którym nie obowiązują prawa grawitacji.
+
*Excursion Funnel - tunel zawieszony w powietrzu, w którym nie obowiązują prawa grawitacji.
*Żele - substancje, które można rozprowadzić na danej powierzchni, aby nadać jej specjalne właściwości
+
*Pneumatic Diversity Vent - kanał wentylacyjny o bardzo dużej mocy ssącej.
**[[żel napędzający]] - Osoba poruszająca się po nim nabiera ogromnych prędkości.
+
*Repulsion Gel - żel, który można rozprowadzić po wybranej powierzchni. Osoba poruszająca się po nim nabiera ogromnych prędkości.
**[[żel repulsyjny]] - powoduje odbicie się od niego obiektu z nienaturalnie dużą siłą
+
*Propulsion Gel - inny typ żelu, który ma właściwości odbijania przedmiotów.
**[[żel konwersyjny]] - zamienia powierzchnie, na których nie można tworzyć portali, na białe, które umożliwiają stawianie portali.
+
Zmodyfikowano również wygląd wszystkich obiektów występujących w pierwszej części gry.
+
 
+
W trybie kooperacji wprowadzono także wizualne tagi, dzięki którym gracze mogą porozumiewać się ze sobą bez słów. Roboty posiadają zestaw drwin (podobnie jak postacie w [[Team Fortress 2]]), w tym takie, które można wykonywać w dwójkę (np. "przybicie piątki").
+
 
+
==DLC==
+
*'''Peer Review''' - został wydany 5 października 2011 r. i jest darmowy. Zawiera kontynuację przygód [[Atlas i P-body|Atlasa i P-body'ego]], nowe mapy dla jednego gracza i co-opa, tryb wyzwań, porównywanie wyników ze znajmomymi (pod względem ilości wystrzelonych portali i czasu ukończenia). Dodatek zawiera kontynuację przygód dwóch robotów, [[Atlas i P-body|Atlasa i P-bodyego]]. Składa się z 9 komór testowych stworzonych do kooperacji. W finale czeka na graczy film, kończący całą opowieść.
+
*'''Perpetual Testing Initative (pl. Ustawiczna Inicjatywa Testowa)''' - wydany 8 maja 2012 r. i jest darmowy. Dodaje edytor komór testowych. Gracze mogą publikować swoje mapy dla innych graczy przy pomocy Warsztatu Steam. Dodatek rozbudowuje również fabułę gry, powraca Cave Johnson, a całość dzieje się w alternatywnych wymiarach.
+
  
 
==Portal ARG==
 
==Portal ARG==
 
{{Main|Portal ARG}}
 
{{Main|Portal ARG}}
 
Przed oficjalną zapowiedzią Portal 2, Valve zaserwowało fanom tzw. ARG ([[w:Alternate reality game|Alternate reality game]]). Rozpoczęła się ona od aktualizacji do gry [[Portal]], w której dodano nowe pliki dźwiękowe z zakodowanym przekazem. Kolejne odkrywane fakty odsłaniały nowe informacje prowadząc ostatecznie do ujawnienia prac nad drugą częścią gry.
 
Przed oficjalną zapowiedzią Portal 2, Valve zaserwowało fanom tzw. ARG ([[w:Alternate reality game|Alternate reality game]]). Rozpoczęła się ona od aktualizacji do gry [[Portal]], w której dodano nowe pliki dźwiękowe z zakodowanym przekazem. Kolejne odkrywane fakty odsłaniały nowe informacje prowadząc ostatecznie do ujawnienia prac nad drugą częścią gry.
 
<gallery>
 
Grafika:Portalps3pft jpg jpgcopy.jpg|Okładka gry dla Playstation 3
 
Grafika:Portalx360pft jpg jpgcopy.jpg|Okładka gry dla X-box 360
 
Grafika:Pcg b.jpg|Okładka PC Gamera z zapowiedzią Portal 2
 
</gallery>
 
 
==Nawiązania==
 
*W grze Minecraft po utworzeniu ciasta otrzymamy osiągnięcie "It's a lie!" (To kłamstwo!)
 
*Istnieje mod do gry Skyrim dodający spadający z nieba Rdzeń Kosmiczny
 
*W grze Poker Night 2 rolę rozdającego pełni GLaDOS
 
*W Dishonored można odnaleźć ścianę z rysunkiem portala podobnego do tego z logo pierwszego Portala. Podobny rysunek znajduje się także po drugiej stronie tej ściany
 
*W trybie kooperacyjnym w Portal 2 dostępne jest osiągnięcie "Narbacular drop" nazwiązujące do gry o tej samej nazwie.
 
 
==Ciekawostki==
 
 
*Portal 2 najpierw miał by prequelem do pierwszej części, bez Chell ani tytułowych portali.
 
*W wersji alpha bohaterami kooperacji były Chell i [[Mel]]
 
*Jako jeden z easter eggów dodanych do gry miała być [https://www.youtube.com/watch?v=hgiNKEXtx7I piosenka] napisana przez [[Ellen McLain]]. Piosenka nie została dodana do gry, lecz opublikowano ją na kanale Johna Patricka Lowriego męża Ellen.
 
  
 
==Linki==
 
==Linki==
 
*[http://www.thinkwithportals.com/ Oficjalna strona gry]
 
*[http://www.thinkwithportals.com/ Oficjalna strona gry]
*[http://store.steampowered.com/video/620 Trailery i prezentacje]
+
*[http://store.steampowered.com/video/5739 Oficjalny teaser trailer]
 +
 
  
 
{{Valve}}
 
{{Valve}}
 
[[Kategoria:Portal]]
 
[[Kategoria:Portal]]
 
[[overwiki:Portal 2]]
 
[[wikipedia:Portal 2]]
 
[[wikipediapl:Portal_2#Portal_2]]
 

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)