Edytujesz „Ratman”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
<ikony>p1|p2|aperture</ikony>
 
<ikony>p1|p2|aperture</ikony>
 
{{Postac infobox
 
{{Postac infobox
|grafika=Ratman.jpg
+
|grafika=ratman16.jpg
 
|okres=
 
|okres=
 
|grupa=[[Aperture Science]]
 
|grupa=[[Aperture Science]]
Linia 18: Linia 18:
 
{{Cytat|The cake is a lie.<br />(Ciasto jest kłamstwem.)|[[Ratman]]}}
 
{{Cytat|The cake is a lie.<br />(Ciasto jest kłamstwem.)|[[Ratman]]}}
  
'''Ratman (Człowiek-szczur)''' to tajemnicza postać zamieszkująca [[Aperture Laboratories]], występująca w serii gier Portal. Jego wygląd ani tożsamość nigdy nie zostają w grze ujawnione. Jest autorem licznych napisów i rysunków wypisywanych na ścianach Aperture. Wraz z jego opuszczonymi obozowiskami są to jedyne dowody egzystencji tej postaci. Nie wiadomo czy Ratman nadal żyje, ani nawet czy żył jeszcze podczas trwania wydarzeń z [[Portal]].  
+
'''Ratman''' to tajemnicza postać zamieszkująca [[Aperture Laboratories]], występująca w serii gier Portal. Jego wygląd ani tożsamość nigdy nie zostają w grze ujawnione. Jest autorem licznych napisów i rysunków wypisywanych na ścianach Aperture. Wraz z jego opuszczonymi obozowiskami są to jedyne dowody egzystencji tej postaci. Nie wiadomo czy Ratman nadal żyje, ani nawet czy żył jeszcze podczas trwania wydarzeń z [[Portal]].  
 
Ratman jest autorem słynnego zdania: "The cake is a lie" ("Ciasto jest kłamstwem").
 
Ratman jest autorem słynnego zdania: "The cake is a lie" ("Ciasto jest kłamstwem").
 
Pojęcia "Ratman" po raz pierwszy użył oficjalnie [[Erik Wolpaw]] w komentarzu głosowym dołączonym do gry [[Portal]] (w komorze testowej 16, w kryjówce Ratmana).
 
Pojęcia "Ratman" po raz pierwszy użył oficjalnie [[Erik Wolpaw]] w komentarzu głosowym dołączonym do gry [[Portal]] (w komorze testowej 16, w kryjówce Ratmana).
  
 
==Prawdziwa tożsamość==
 
==Prawdziwa tożsamość==
Prawdziwa tożsamość Ratmana została ujawniona dopiero w Marcu 2010 roku w tajnym przekazie [[Portal ARG]]. Okazał się nim były pracownik Aperture - '''Doug Rattmann'''. Mimo to nadal nieznana jest jego aparycja ani detale z życia osobistego.  
+
Prawdziwa tożsamość Ratmana została ujawniona dopiero w Marcu 2010 roku w tajnym przekazie [[Portal ARG]]. Okazał się nim były pracownik Aperure - '''Doug Rattmann'''. Mimo to nadal nieznana jest jego aparycja ani detale z życia osobistego.  
 
Doug jest twórcą nowego formatu zapisu plików graficznych ''.AIF (Aperture Image Format)''. Format ten został stworzony w 1985 roku i był używany w wewnętrznej sieci Aperture. Kilka plików zapisanych w tym formacie zostało odkrytych podczas [[Portal ARG]]. Jego login do serwera BBS (który był znaczącym elementem ARG) to "drattmann", a hasło "h0nee".
 
Doug jest twórcą nowego formatu zapisu plików graficznych ''.AIF (Aperture Image Format)''. Format ten został stworzony w 1985 roku i był używany w wewnętrznej sieci Aperture. Kilka plików zapisanych w tym formacie zostało odkrytych podczas [[Portal ARG]]. Jego login do serwera BBS (który był znaczącym elementem ARG) to "drattmann", a hasło "h0nee".
  
Linia 29: Linia 29:
 
Ratman wydaje się bardzo dobrze znać rozkład pomieszczeń w kompleksie Aperture. W komorach testowych pozostawił po sobie wiele przejść do rejonów przeznaczonych wyłącznie dla personelu technicznego. Może to sugerować, że był on jednym z poprzednich obiektów testowych zmuszonych siłą przez [[GLaDOS]] do udziału w testach. Jednak jego zaawansowana wiedza na temat Aperture pozwoliła mu wydostać się z zamkniętej strefy testów. Na ścianach pozostawił wiele wskazówek dla przyszłych "ofiar" GLaDOS.
 
Ratman wydaje się bardzo dobrze znać rozkład pomieszczeń w kompleksie Aperture. W komorach testowych pozostawił po sobie wiele przejść do rejonów przeznaczonych wyłącznie dla personelu technicznego. Może to sugerować, że był on jednym z poprzednich obiektów testowych zmuszonych siłą przez [[GLaDOS]] do udziału w testach. Jednak jego zaawansowana wiedza na temat Aperture pozwoliła mu wydostać się z zamkniętej strefy testów. Na ścianach pozostawił wiele wskazówek dla przyszłych "ofiar" GLaDOS.
  
Analizując zapiski pozostawione przez Ratmana można dojść do wniosku, że uwięziony w Aperture powoli odchodził od zmysłów. Doprowadziły do tego sytuacje jakie wymuszała na nim GLaDOS. Między innymi konieczność utylizacji [[Kostka towarzysząca|Magazynującej kostki towarzyszącej]] czy całodobowa inwigilacja poprzez system kamer.
+
Analizując zapiski pozostawione przez Ratmana można dojść do wniosku, że uwięziony w Aperture powoli ochodził od zmysłów. Doprowadziły do tego sytuacje jakie wymuszała na nim GLaDOS. Między innymi konieczność utylizacji [[Magazynująca kostka towarzysząca|Magazynującej kostki towarzyszącej]] czy całodobowa inwigilacja poprzez system kamer.
  
 
Inny wniosek, który nasuwa się po lekturze jego graffiti, to to, że Doug był osobą wykształconą, zaznajomioną z anglojęzyczną literaturą piękną. Na ścianach w kilku miejscach znajdują się nawiązania do znanych utworów.
 
Inny wniosek, który nasuwa się po lekturze jego graffiti, to to, że Doug był osobą wykształconą, zaznajomioną z anglojęzyczną literaturą piękną. Na ścianach w kilku miejscach znajdują się nawiązania do znanych utworów.
Linia 43: Linia 43:
  
 
Trzecia i zarazem ostatnia większa kryjówka znajduje się w komorze testowej nr 18. Są w niej elementy widziane już w poprzednich kryjówkach. Nowością jest grającego radio. W pomieszczeniach po komorze 19 znajduje się jeszcze kilka mniejszych legowisk Ratmana, a na ścianach, w wielu miejscach widoczne są wskazówki (strzałki i słowa) dokąd iść, aby dostać się do samej GLaDOS. Podpowiedzi Ratmana kończą się tuż przed wielką halą-zasadzką z wieloma [[Wieżyczka strażnicza|wieżyczkami strażniczymi]]. Być może Ratman zginął w tym miejscu lub po prostu wybrał inną drogę wyjścia.
 
Trzecia i zarazem ostatnia większa kryjówka znajduje się w komorze testowej nr 18. Są w niej elementy widziane już w poprzednich kryjówkach. Nowością jest grającego radio. W pomieszczeniach po komorze 19 znajduje się jeszcze kilka mniejszych legowisk Ratmana, a na ścianach, w wielu miejscach widoczne są wskazówki (strzałki i słowa) dokąd iść, aby dostać się do samej GLaDOS. Podpowiedzi Ratmana kończą się tuż przed wielką halą-zasadzką z wieloma [[Wieżyczka strażnicza|wieżyczkami strażniczymi]]. Być może Ratman zginął w tym miejscu lub po prostu wybrał inną drogę wyjścia.
 
===Portal 2: Lab Rat===
 
Ratman jest głównym bohaterem komiksu [[Portal 2: Lab Rat]], będącego łącznikiem pomiędzy wydarzeniami z Portal i Portal 2. Z komiksu wynika, że Rattmann żył gdy Chell brała udział w testach a potem pokonała GLaDOS.
 
{{main|Portal 2: Lab Rat}}
 
  
 
===Portal 2===
 
===Portal 2===
Linia 54: Linia 50:
 
Autorem tego formatu plików jest właśnie Doug Rattmann. Na ''Aperture Image Format'' składają się z dwa rodzaje plików: .AMF (Aperture Menu Format) i .APF (Aperture Picture Format). Pierwszy, AMF zawiera informacje opisujące jakie przyciski mają zostać wyświetlane na poszczególnych ekranach prezentujących treść z plików APF. APF z kolei przechowuje właściwą treść obrazka. Ilość wyświetlanych ekranów w formacie AMF może się wahać od 1 do 9. Wszystkie pliki AMF i APF muszą znajdować się we wspólnym katalogu o nazwie "DATA". Wybierając odpowiednią opcję w menu ("poprzedni", "następny") zostają załadowane kolejne slajdy/grafiki znajdujące się w katalogu.  
 
Autorem tego formatu plików jest właśnie Doug Rattmann. Na ''Aperture Image Format'' składają się z dwa rodzaje plików: .AMF (Aperture Menu Format) i .APF (Aperture Picture Format). Pierwszy, AMF zawiera informacje opisujące jakie przyciski mają zostać wyświetlane na poszczególnych ekranach prezentujących treść z plików APF. APF z kolei przechowuje właściwą treść obrazka. Ilość wyświetlanych ekranów w formacie AMF może się wahać od 1 do 9. Wszystkie pliki AMF i APF muszą znajdować się we wspólnym katalogu o nazwie "DATA". Wybierając odpowiednią opcję w menu ("poprzedni", "następny") zostają załadowane kolejne slajdy/grafiki znajdujące się w katalogu.  
 
W przypadku Portal ARG, dostępne były dwie grafiki pierwsza i ostatnia, przez co można było wybrać tylko opcje "następny" i "wyjście". Może to sugerować, że istnieje reszta slajdów (od 2 do 7) i może być ujawniona w przyszłości.
 
W przypadku Portal ARG, dostępne były dwie grafiki pierwsza i ostatnia, przez co można było wybrać tylko opcje "następny" i "wyjście". Może to sugerować, że istnieje reszta slajdów (od 2 do 7) i może być ujawniona w przyszłości.
 +
 +
==Galeria==
 +
<gallery>
 +
Grafika:komora16_enter.jpg|Wejście do kryjówki Ratmana w komorze 16
 +
Grafika:komora16.jpg|Kryjówka Ratmana w komorze 16
 +
Grafika:komora17.jpg|Kryjówka Ratmana w komorze 17
 +
Grafika:komora18.jpg|Kryjówka Ratmana w komorze 18
 +
Grafika:Family_watching_television_1958.jpg|Zdjęcie rodziny ze ściany w komorze 17
 +
Grafika:sam-rayburn.jpg|Zdjęcie Sama Rayburna ze ściany w komorze 17
 +
Grafika:President_Theodore_Roosevelt,_1904.jpg|Zdjęcie Theodore'a Roosevelta ze ściany w komorze 17
 +
Grafika:Calvin_Coolidge-Garo.jpg|Zdjęcie Calvina Coolidge'a ze ściany w komorze 17
 +
</gallery>
  
 
==Graffiti Ratmana wypisywane na ścianach Aperture==
 
==Graffiti Ratmana wypisywane na ścianach Aperture==
 
Graffiti prezentowane są w kolejności chronologicznej.
 
Graffiti prezentowane są w kolejności chronologicznej.
 
<div style="font-size: 11px;">
 
<div style="font-size: 11px;">
{| class="wikitable"  
+
{| class="wikitable"
 
|-
 
|-
 
! Zdjęcie graffiti
 
! Zdjęcie graffiti
! width="120px"| Lokalizacja napisu
+
! Lokalizacja_napisu
! width="360px"| Treść oryginalna
+
! Treść_oryginalna
! width="360px"| Polskie tłumaczenie
+
! Polskie_tłumaczenie
! width="460px"| Opis i interpretacja
+
! Opis i interpretacja
 
|-
 
|-
| [[Plik:ratman16.jpg|100px]]
+
| [[Plik:ratman16.jpg|160px]]
| style="padding:10px;"|
+
| Komora testowa nr 16, po komorze 19
Komora 16, po komorze 19
+
| the cake is a lie.<br />
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
+
the cake is a lie.<br />
+
 
the cake is a lie.<br />
 
the cake is a lie.<br />
 
the cake is a lie.<br />
 
the cake is a lie.<br />
Linia 77: Linia 83:
  
 
Hello? Can I help you?
 
Hello? Can I help you?
| style="padding:10px; font-style: italic; "|
+
| ciasto jest kłamstwem.<br />
ciasto jest kłamstwem.<br />
+
 
ciasto jest kłamstwem.<br />
 
ciasto jest kłamstwem.<br />
 
ciasto jest kłamstwem.<br />
 
ciasto jest kłamstwem.<br />
Linia 84: Linia 89:
 
ciasto jest kłamstwem<br /><br />
 
ciasto jest kłamstwem<br /><br />
  
Halo? W czym mogę pomóc?
+
Halo? W czym mogę pomóc?
| style="padding:10px;"| Pomiędzy dwoma plakatami Aperture widać 5 krotnie napise zdanie "The cake is a lie". Ręcznie narysowaną wiżyczkę strażniczą, na którą z podajnika spada obciążeniowa kostka magazynująca. Oraz kulę energi wpadającą do gniazda. 180 przekreślonych kresek może symbolizować kolejne dni spędzone w Aperture.  
+
| Pomiędzy dwoma plakatami Aperture widać 5 krotnie napise zdanie "The cake is a lie". Ręcznie narysowaną wiżyczkę strażniczą, na którą z podajnika spada obciążeniowa kostka magazynująca. Oraz kulę energi wpadającą do gniazda. 180 przekreślonych kresek może symbolizować kolejne dni spędzone w Aperture.  
 
|-
 
|-
| [[Plik:ratman17a.jpg|100px]]
+
| [[Plik:ratman17a.jpg|160px]]
| style="padding:10px;"|
+
| Komora testowa nr 17
Komora 17
+
| The vital apparatus vent will deliver.<br />
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
+
The vital apparatus vent will deliver.<br />
+
 
oh it will<br />
 
oh it will<br />
 
W<u>I</u>LL<br />
 
W<u>I</u>LL<br />
Linia 106: Linia 109:
 
Password: tier3<br />
 
Password: tier3<br />
 
Trust m<u>e</u>
 
Trust m<u>e</u>
 
+
| Podajnik aparatury podstawowej dostarczy.<br />
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
+
Podajnik aparatury podstawowej dostarczy.<br />
+
 
Oj dostarczy<br />
 
Oj dostarczy<br />
 
ZROBI TO<br />
 
ZROBI TO<br />
Linia 124: Linia 125:
 
Zaufaj mi
 
Zaufaj mi
  
| style="padding:10px;"|
+
| 3 zdjęcia z zasłoniętymi twarzami wykorzystują prawdziwe portrety znanych osób, kolejno (od lewej): Sama Rayburna<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.nndb.com/people/355/000054193/ |tytul=Sam Rayburn|serwis=nndb.com |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> (podpisany: "Nasz założyciel", może być zdjęciem Cave'a Johnsona), oraz dwóch prezydentów Stanów Zjednoczonych: Theodora Roosevelta<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:President_Theodore_Roosevelt,_1904.jpg |tytul=President Theodore Roosevelt|serwis=wikimedia.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> i Calvina Coolidge'a<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://en.wikipedia.org/wiki/Calvin_Coolidge |tytul=Calvin Coolidge|serwis=Wikipedia |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>. Wokół zdjęć zapisane zostały przemyślenia Ratmana prawdopodobnie po stracie Kostki Magazynującej. Napisy zostały ułożone w kształt serca. Kilka czerwonych serc jest też po prawej stronie.
3 zdjęcia z zasłoniętymi twarzami wykorzystują prawdziwe portrety znanych osób, kolejno (od lewej): Sama Rayburna<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.nndb.com/people/355/000054193/ |tytul=Sam Rayburn|serwis=nndb.com |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> (podpisany: "Nasz założyciel", może być zdjęciem Cave'a Johnsona), oraz dwóch prezydentów Stanów Zjednoczonych: Theodora Roosevelta<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:President_Theodore_Roosevelt,_1904.jpg |tytul=President Theodore Roosevelt|serwis=wikimedia.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> i Calvina Coolidge'a<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://en.wikipedia.org/wiki/Calvin_Coolidge |tytul=Calvin Coolidge|serwis=Wikipedia |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>. Wokół zdjęć zapisane zostały przemyślenia Ratmana prawdopodobnie po stracie Kostki Magazynującej. Napisy zostały ułożone w kształt serca. Kilka czerwonych serc jest też po prawej stronie.<br /><br />
+
 
Obok widać kalendarz zatytułowany "The girls of Aperture Science" ("Dziewczyny Aperture Science") z Września 1983 roku. Twarz modelki również zasłonięta jest Kostką.
 
Obok widać kalendarz zatytułowany "The girls of Aperture Science" ("Dziewczyny Aperture Science") z Września 1983 roku. Twarz modelki również zasłonięta jest Kostką.
<br /><br />
+
 
 
Na dole zapisany został login: cjohnson i hasło: tier3, które dają dostęp do konta Cave'a Johnsona na [[Aperturescience.com]].
 
Na dole zapisany został login: cjohnson i hasło: tier3, które dają dostęp do konta Cave'a Johnsona na [[Aperturescience.com]].
  
 
|-
 
|-
| [[Plik:ratman17b.jpg|100px]]
+
| [[Plik:ratman17b.jpg|160px]]
| style="padding:10px;"|
+
| Komora testowa nr 17
Komora 17
+
| Where are you?<br />
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
+
Where are you?<br />
+
 
I will find you.<br /><br />
 
I will find you.<br /><br />
  
Linia 149: Linia 147:
 
I thought the cube would last forever.<br />
 
I thought the cube would last forever.<br />
 
I WAS WRONG
 
I WAS WRONG
 
+
| Gdzie jesteś? <br />
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
+
Gdzie jesteś? <br />
+
 
Znajdę cię.<br /><br />
 
Znajdę cię.<br /><br />
  
Linia 166: Linia 162:
 
MYLIŁEM SIĘ<br />
 
MYLIŁEM SIĘ<br />
 
    
 
    
| style="padding:10px;"|
+
| Po lewej widać zdjęcia Kostki Towarzyszącej w różnych komorach testowych. Pomiędzy nimi znajdują się pojedyncze słowa.  
Po lewej widać zdjęcia Kostki Towarzyszącej w różnych komorach testowych. Pomiędzy nimi znajdują się pojedyncze słowa.  
+
Po prawej na samej górze widoczny jest napis Kostka Towarzysząca, w którym litery są naprzemiennie to czarne, to czerwone. Poniżej znajduje się plakat Aperture z hasłem "Not never but NOW" ("Nie nigdy, ale TERAZ") z kostką zamiast głowy postaci. Poniżej czerwony napis: PRZESTAŃ PATRZEĆ, skierowany zapewne do GLaDOS. Pod nim znajduje się pastisz 3 wersu, poematu "Funeral Blues" autorstwa [[wpl:Wystan Hugh Auden|Wystana Hugha Audena]]<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.npr.org/programs/death/readings/poetry/aude.html |tytul=Two Songs For Hedli Anderson|serwis=npr.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>. Oryginalna treść ostatnich linijek brzmi:  
Po prawej na samej górze widoczny jest napis Kostka Towarzysząca, w którym litery są naprzemiennie to czarne, to czerwone. Poniżej znajduje się plakat Aperture z hasłem "Not never but NOW" ("Nie nigdy, ale TERAZ") z kostką zamiast głowy postaci. Poniżej czerwony napis: PRZESTAŃ PATRZEĆ, skierowany zapewne do GLaDOS. <br />
+
"I thought that love would last forever:  
Pod nim znajduje się pastisz 3 wersu, poematu "Funeral Blues" autorstwa [[wpl:Wystan Hugh Auden|Wystana Hugha Audena]]<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.npr.org/programs/death/readings/poetry/aude.html |tytul=Two Songs For Hedli Anderson|serwis=npr.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>. Oryginalna treść ostatnich linijek brzmi: <br /><br />
+
I was wrong."
''I thought that love would last forever:'' <br />
+
''I was wrong.''<br />
+
  
 
|-
 
|-
| [[Plik:ratman17c.jpg|100px]]
+
| [[Plik:ratman17c.jpg|160px]]
| style="padding:10px;"|
+
| Komora testowa nr 17
Komora 17
+
| Because I could not stop for Death,<br />
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
+
Because I could not stop for Death,<br />
+
 
He kindly stopped for me<br />
 
He kindly stopped for me<br />
 
The cube had food and maybe ammo<br />
 
The cube had food and maybe ammo<br />
Linia 192: Linia 184:
 
And took the cube away.
 
And took the cube away.
  
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
+
| Ponieważ nie mogłem zatrzymać się na śmierć,<br />
Ponieważ nie mogłem zatrzymać się na śmierć,<br />
+
 
On uprzejmie zatrzymał się dla mnie<br />
 
On uprzejmie zatrzymał się dla mnie<br />
 
Kostka miała żywność i może amunicję<br />
 
Kostka miała żywność i może amunicję<br />
Linia 202: Linia 193:
 
Nie w okrucieństwie,<br />
 
Nie w okrucieństwie,<br />
 
Nie w gniewie,<br />
 
Nie w gniewie,<br />
ŻNIWIARZ przyszedł dziś;<br />
+
Żniwiarz przyszedł dziś;<br />
ANIOŁ odwiedził<br />
+
Anioł odwiedził<br />
 
tą szarą ścieżkę,<br />
 
tą szarą ścieżkę,<br />
 
I zabrał kostkę.
 
I zabrał kostkę.
  
| style="padding:10px;"|
+
| Zdjęcie na ścianie, na którym postaciom zasłonięto głowy kostkami, pochodzi z Narodowego Archiwum Stanów Zjednoczonych i przedstawia modelową rodzinę z lat 50' XX w. Zatytułowane jest "Family watching television" ("Rodzina ogląda telewizję") i zostało zrobione w 1958 roku.<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Family_watching_television_1958.jpg |tytul=Family watching television 1958|serwis=wikimedia.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>
Zdjęcie na ścianie, na którym postaciom zasłonięto głowy kostkami, pochodzi z Narodowego Archiwum Stanów Zjednoczonych i przedstawia modelową rodzinę z lat 50' XX w. Zatytułowane jest "Family watching television" ("Rodzina ogląda telewizję") i zostało zrobione w 1958 roku.<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Family_watching_television_1958.jpg |tytul=Family watching television 1958|serwis=wikimedia.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>
+
Czarny tekst pod zdjęciem to pastisz utworu "Because I could not stop for Death" [[wpl:Emily Dickinson|Emily Dickinson]]. W oryginale brzmi:  
Czarny tekst pod zdjęciem to pastisz utworu "Because I could not stop for Death" [[wpl:Emily Dickinson|Emily Dickinson]]. W oryginale brzmi:<br /><br />
+
    "Because I could not stop for Death,
''Because I could not stop for Death,''<br />
+
    He kindly stopped for me;
''He kindly stopped for me;''<br />
+
    The Carriage held but just Ourselves
''The Carriage held but just Ourselves''<br />
+
    And Immortality. "<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://en.wikipedia.org/wiki/Because_I_could_not_stop_for_Death |tytul=Because I could not stop for Death|serwis=Wikipedia |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>
''And Immortality.''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://en.wikipedia.org/wiki/Because_I_could_not_stop_for_Death |tytul=Because I could not stop for Death|serwis=Wikipedia |data= |dostep=7-04-2011}}</ref><br /><br />
+
 
+
 
Poniżej znajduje się rysunek Kostki Towarzyszącej z trupią czaszką zamiast serca. Otacza ją wypisane 18 razy słowo "Dlaczego" oraz 12 znaków zapytania.
 
Poniżej znajduje się rysunek Kostki Towarzyszącej z trupią czaszką zamiast serca. Otacza ją wypisane 18 razy słowo "Dlaczego" oraz 12 znaków zapytania.
Po prawej stronie znajduje się pastisz kolejnego utworu. Tym razem "The Reaper and the Flowers" [[wpl: Henry Wadsworth Longfellow|Henry'ego Wadswortha Longfellowa]]. W oryginale:<br /><br />
+
Po prawej stronie znajduje się pastisz kolejnego utworu. Tym razem "The Reaper and the Flowers" [[wpl: Henry Wadsworth Longfellow|Henry'ego Wadswortha Longfellowa]]. W oryginale:  
''O, not in cruelty, not in wrath,''<br />
+
    "O, not in cruelty, not in wrath,
''The Reaper came that day;''<br />
+
    The Reaper came that day;
''Twas an angel visited the green earth,''<br />
+
    'Twas an angel visited the green earth,
''And took the flowers away.''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.obscure.org/~vlad/lit/poetry/reaper.html |tytul=The Reaper And The Flowers|serwis=obscure.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>
+
    And took the flowers away. "<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.obscure.org/~vlad/lit/poetry/reaper.html |tytul=The Reaper And The Flowers|serwis=obscure.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>
<br /><br />
+
 
Pod tekstem znajduje się poobrywane zdjęcie Kostki z dorysowaną aureolą i skrzydłami. Wraz z wierszem jest to odniesienie do "śmierci" Kostki.
 
Pod tekstem znajduje się poobrywane zdjęcie Kostki z dorysowaną aureolą i skrzydłami. Wraz z wierszem jest to odniesienie do "śmierci" Kostki.
  
Linia 228: Linia 216:
 
[[Grafika:Ratmanstale.jpg|thumb|64px|right|Rat's Tale]]
 
[[Grafika:Ratmanstale.jpg|thumb|64px|right|Rat's Tale]]
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
*W grze [[Portal|Portal: Still Alive]], rozszerzonej wersji Portal dla "Xbox 360 Live Arcade", istnieje osiągnięcie "Rat's Tale", w którym trzeba odwiedzić wszystkie kryjówki Ratmana występujące w grze.
+
W grze [[Portal|Portal: Still Alive]], rozszerzonej wersji Portal dla "Xbox 360 Live Arcade", istnieje osiągnięcie "Rat's Tale", w którym trzeba odwiedzić wszystkie kryjówki Ratmana występujące w grze.
*Istnieje plik audio ''sp a2 bridge the gap r2'', który najprawdopodobniej zawiera nagranie stworzone przez Ratmana. Plik znajduje się w pak01_dir.vpk\sound\music
+
*W grze [[Portal 2]], podczas gry z komentarzami twórców w rozdziale 3, w komorze testowej 17, w kryjówce Ratmana jest ukryty przekaz. Gdy podejdziemy do chmurki komentarzy twórców widzimy imię i nazwisko: Adam Foster (niektóre zdjęcie z [[Portal_ARG]] pochodziły z konta Flickr Adama Fostera) i słyszymy bardzo wysokie dźwięki. Po odkodowaniu wiadomości widzimy obraz widoczny tu: http://i.imgur.com/igqYy.jpg .
+
 
+
==Galeria==
+
<gallery>
+
Grafika:komora16_enter.jpg|Wejście do kryjówki Ratmana w komorze 16
+
Grafika:komora16.jpg|Kryjówka Ratmana w komorze 16
+
Grafika:komora17.jpg|Kryjówka Ratmana w komorze 17
+
Grafika:komora18.jpg|Kryjówka Ratmana w komorze 18
+
Grafika:Family_watching_television_1958.jpg|Zdjęcie rodziny ze ściany w komorze 17
+
Grafika:sam-rayburn.jpg|Zdjęcie Sama Rayburna ze ściany w komorze 17
+
Grafika:President_Theodore_Roosevelt,_1904.jpg|Zdjęcie Theodore'a Roosevelta ze ściany w komorze 17
+
Grafika:Calvin_Coolidge-Garo.jpg|Zdjęcie Calvina Coolidge'a ze ściany w komorze 17
+
</gallery>
+
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)