Edytujesz „Ratman”
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.
Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<ikony>p1|p2|aperture</ikony> | <ikony>p1|p2|aperture</ikony> | ||
{{Postac infobox | {{Postac infobox | ||
− | |grafika= | + | |grafika=ratman16.jpg |
|okres= | |okres= | ||
|grupa=[[Aperture Science]] | |grupa=[[Aperture Science]] | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
{{Cytat|The cake is a lie.<br />(Ciasto jest kłamstwem.)|[[Ratman]]}} | {{Cytat|The cake is a lie.<br />(Ciasto jest kłamstwem.)|[[Ratman]]}} | ||
− | '''Ratman | + | '''Ratman''' to tajemnicza postać zamieszkująca [[Aperture Laboratories]], występująca w serii gier Portal. Jego wygląd ani tożsamość nigdy nie zostają w grze ujawnione. Jest autorem licznych napisów i rysunków wypisywanych na ścianach Aperture. Wraz z jego opuszczonymi obozowiskami są to jedyne dowody egzystencji tej postaci. Nie wiadomo czy Ratman nadal żyje, ani nawet czy żył jeszcze podczas trwania wydarzeń z [[Portal]]. |
Ratman jest autorem słynnego zdania: "The cake is a lie" ("Ciasto jest kłamstwem"). | Ratman jest autorem słynnego zdania: "The cake is a lie" ("Ciasto jest kłamstwem"). | ||
Pojęcia "Ratman" po raz pierwszy użył oficjalnie [[Erik Wolpaw]] w komentarzu głosowym dołączonym do gry [[Portal]] (w komorze testowej 16, w kryjówce Ratmana). | Pojęcia "Ratman" po raz pierwszy użył oficjalnie [[Erik Wolpaw]] w komentarzu głosowym dołączonym do gry [[Portal]] (w komorze testowej 16, w kryjówce Ratmana). | ||
==Prawdziwa tożsamość== | ==Prawdziwa tożsamość== | ||
− | Prawdziwa tożsamość Ratmana została ujawniona dopiero w Marcu 2010 roku w tajnym przekazie [[Portal ARG]]. Okazał się nim były pracownik | + | Prawdziwa tożsamość Ratmana została ujawniona dopiero w Marcu 2010 roku w tajnym przekazie [[Portal ARG]]. Okazał się nim były pracownik Aperure - '''Doug Rattmann'''. Mimo to nadal nieznana jest jego aparycja ani detale z życia osobistego. |
Doug jest twórcą nowego formatu zapisu plików graficznych ''.AIF (Aperture Image Format)''. Format ten został stworzony w 1985 roku i był używany w wewnętrznej sieci Aperture. Kilka plików zapisanych w tym formacie zostało odkrytych podczas [[Portal ARG]]. Jego login do serwera BBS (który był znaczącym elementem ARG) to "drattmann", a hasło "h0nee". | Doug jest twórcą nowego formatu zapisu plików graficznych ''.AIF (Aperture Image Format)''. Format ten został stworzony w 1985 roku i był używany w wewnętrznej sieci Aperture. Kilka plików zapisanych w tym formacie zostało odkrytych podczas [[Portal ARG]]. Jego login do serwera BBS (który był znaczącym elementem ARG) to "drattmann", a hasło "h0nee". | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
Ratman wydaje się bardzo dobrze znać rozkład pomieszczeń w kompleksie Aperture. W komorach testowych pozostawił po sobie wiele przejść do rejonów przeznaczonych wyłącznie dla personelu technicznego. Może to sugerować, że był on jednym z poprzednich obiektów testowych zmuszonych siłą przez [[GLaDOS]] do udziału w testach. Jednak jego zaawansowana wiedza na temat Aperture pozwoliła mu wydostać się z zamkniętej strefy testów. Na ścianach pozostawił wiele wskazówek dla przyszłych "ofiar" GLaDOS. | Ratman wydaje się bardzo dobrze znać rozkład pomieszczeń w kompleksie Aperture. W komorach testowych pozostawił po sobie wiele przejść do rejonów przeznaczonych wyłącznie dla personelu technicznego. Może to sugerować, że był on jednym z poprzednich obiektów testowych zmuszonych siłą przez [[GLaDOS]] do udziału w testach. Jednak jego zaawansowana wiedza na temat Aperture pozwoliła mu wydostać się z zamkniętej strefy testów. Na ścianach pozostawił wiele wskazówek dla przyszłych "ofiar" GLaDOS. | ||
− | Analizując zapiski pozostawione przez Ratmana można dojść do wniosku, że uwięziony w Aperture powoli | + | Analizując zapiski pozostawione przez Ratmana można dojść do wniosku, że uwięziony w Aperture powoli ochodził od zmysłów. Doprowadziły do tego sytuacje jakie wymuszała na nim GLaDOS. Między innymi konieczność utylizacji [[Magazynująca kostka towarzysząca|Magazynującej kostki towarzyszącej]] czy całodobowa inwigilacja poprzez system kamer. |
Inny wniosek, który nasuwa się po lekturze jego graffiti, to to, że Doug był osobą wykształconą, zaznajomioną z anglojęzyczną literaturą piękną. Na ścianach w kilku miejscach znajdują się nawiązania do znanych utworów. | Inny wniosek, który nasuwa się po lekturze jego graffiti, to to, że Doug był osobą wykształconą, zaznajomioną z anglojęzyczną literaturą piękną. Na ścianach w kilku miejscach znajdują się nawiązania do znanych utworów. | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
Trzecia i zarazem ostatnia większa kryjówka znajduje się w komorze testowej nr 18. Są w niej elementy widziane już w poprzednich kryjówkach. Nowością jest grającego radio. W pomieszczeniach po komorze 19 znajduje się jeszcze kilka mniejszych legowisk Ratmana, a na ścianach, w wielu miejscach widoczne są wskazówki (strzałki i słowa) dokąd iść, aby dostać się do samej GLaDOS. Podpowiedzi Ratmana kończą się tuż przed wielką halą-zasadzką z wieloma [[Wieżyczka strażnicza|wieżyczkami strażniczymi]]. Być może Ratman zginął w tym miejscu lub po prostu wybrał inną drogę wyjścia. | Trzecia i zarazem ostatnia większa kryjówka znajduje się w komorze testowej nr 18. Są w niej elementy widziane już w poprzednich kryjówkach. Nowością jest grającego radio. W pomieszczeniach po komorze 19 znajduje się jeszcze kilka mniejszych legowisk Ratmana, a na ścianach, w wielu miejscach widoczne są wskazówki (strzałki i słowa) dokąd iść, aby dostać się do samej GLaDOS. Podpowiedzi Ratmana kończą się tuż przed wielką halą-zasadzką z wieloma [[Wieżyczka strażnicza|wieżyczkami strażniczymi]]. Być może Ratman zginął w tym miejscu lub po prostu wybrał inną drogę wyjścia. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
===Portal 2=== | ===Portal 2=== | ||
Linia 54: | Linia 50: | ||
Autorem tego formatu plików jest właśnie Doug Rattmann. Na ''Aperture Image Format'' składają się z dwa rodzaje plików: .AMF (Aperture Menu Format) i .APF (Aperture Picture Format). Pierwszy, AMF zawiera informacje opisujące jakie przyciski mają zostać wyświetlane na poszczególnych ekranach prezentujących treść z plików APF. APF z kolei przechowuje właściwą treść obrazka. Ilość wyświetlanych ekranów w formacie AMF może się wahać od 1 do 9. Wszystkie pliki AMF i APF muszą znajdować się we wspólnym katalogu o nazwie "DATA". Wybierając odpowiednią opcję w menu ("poprzedni", "następny") zostają załadowane kolejne slajdy/grafiki znajdujące się w katalogu. | Autorem tego formatu plików jest właśnie Doug Rattmann. Na ''Aperture Image Format'' składają się z dwa rodzaje plików: .AMF (Aperture Menu Format) i .APF (Aperture Picture Format). Pierwszy, AMF zawiera informacje opisujące jakie przyciski mają zostać wyświetlane na poszczególnych ekranach prezentujących treść z plików APF. APF z kolei przechowuje właściwą treść obrazka. Ilość wyświetlanych ekranów w formacie AMF może się wahać od 1 do 9. Wszystkie pliki AMF i APF muszą znajdować się we wspólnym katalogu o nazwie "DATA". Wybierając odpowiednią opcję w menu ("poprzedni", "następny") zostają załadowane kolejne slajdy/grafiki znajdujące się w katalogu. | ||
W przypadku Portal ARG, dostępne były dwie grafiki pierwsza i ostatnia, przez co można było wybrać tylko opcje "następny" i "wyjście". Może to sugerować, że istnieje reszta slajdów (od 2 do 7) i może być ujawniona w przyszłości. | W przypadku Portal ARG, dostępne były dwie grafiki pierwsza i ostatnia, przez co można było wybrać tylko opcje "następny" i "wyjście". Może to sugerować, że istnieje reszta slajdów (od 2 do 7) i może być ujawniona w przyszłości. | ||
+ | |||
+ | ==Galeria== | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Grafika:komora16_enter.jpg|Wejście do kryjówki Ratmana w komorze 16 | ||
+ | Grafika:komora16.jpg|Kryjówka Ratmana w komorze 16 | ||
+ | Grafika:komora17.jpg|Kryjówka Ratmana w komorze 17 | ||
+ | Grafika:komora18.jpg|Kryjówka Ratmana w komorze 18 | ||
+ | Grafika:Family_watching_television_1958.jpg|Zdjęcie rodziny ze ściany w komorze 17 | ||
+ | Grafika:sam-rayburn.jpg|Zdjęcie Sama Rayburna ze ściany w komorze 17 | ||
+ | Grafika:President_Theodore_Roosevelt,_1904.jpg|Zdjęcie Theodore'a Roosevelta ze ściany w komorze 17 | ||
+ | Grafika:Calvin_Coolidge-Garo.jpg|Zdjęcie Calvina Coolidge'a ze ściany w komorze 17 | ||
+ | </gallery> | ||
==Graffiti Ratmana wypisywane na ścianach Aperture== | ==Graffiti Ratmana wypisywane na ścianach Aperture== | ||
Graffiti prezentowane są w kolejności chronologicznej. | Graffiti prezentowane są w kolejności chronologicznej. | ||
<div style="font-size: 11px;"> | <div style="font-size: 11px;"> | ||
− | {| class="wikitable" | + | {| class="wikitable" |
|- | |- | ||
! Zdjęcie graffiti | ! Zdjęcie graffiti | ||
− | ! | + | ! Lokalizacja_napisu |
− | ! | + | ! Treść_oryginalna |
− | ! | + | ! Polskie_tłumaczenie |
− | ! | + | ! Opis i interpretacja |
|- | |- | ||
− | | [[Plik:ratman16.jpg| | + | | [[Plik:ratman16.jpg|160px]] |
− | | | + | | Komora testowa nr 16, po komorze 19 |
− | Komora 16, po komorze 19 | + | | the cake is a lie.<br /> |
− | | | + | |
− | the cake is a lie.<br /> | + | |
the cake is a lie.<br /> | the cake is a lie.<br /> | ||
the cake is a lie.<br /> | the cake is a lie.<br /> | ||
Linia 77: | Linia 83: | ||
Hello? Can I help you? | Hello? Can I help you? | ||
− | | | + | | ciasto jest kłamstwem.<br /> |
− | ciasto jest kłamstwem.<br /> | + | |
ciasto jest kłamstwem.<br /> | ciasto jest kłamstwem.<br /> | ||
ciasto jest kłamstwem.<br /> | ciasto jest kłamstwem.<br /> | ||
Linia 84: | Linia 89: | ||
ciasto jest kłamstwem<br /><br /> | ciasto jest kłamstwem<br /><br /> | ||
− | Halo? W czym mogę pomóc? | + | Halo? W czym mogę pomóc? |
− | + | | Pomiędzy dwoma plakatami Aperture widać 5 krotnie napise zdanie "The cake is a lie". Ręcznie narysowaną wiżyczkę strażniczą, na którą z podajnika spada obciążeniowa kostka magazynująca. Oraz kulę energi wpadającą do gniazda. 180 przekreślonych kresek może symbolizować kolejne dni spędzone w Aperture. | |
|- | |- | ||
− | | [[Plik:ratman17a.jpg| | + | | [[Plik:ratman17a.jpg|160px]] |
− | | | + | | Komora testowa nr 17 |
− | Komora 17 | + | | The vital apparatus vent will deliver.<br /> |
− | | | + | |
− | The vital apparatus vent will deliver.<br /> | + | |
oh it will<br /> | oh it will<br /> | ||
W<u>I</u>LL<br /> | W<u>I</u>LL<br /> | ||
Linia 106: | Linia 109: | ||
Password: tier3<br /> | Password: tier3<br /> | ||
Trust m<u>e</u> | Trust m<u>e</u> | ||
− | + | | Podajnik aparatury podstawowej dostarczy.<br /> | |
− | | | + | |
− | Podajnik aparatury podstawowej dostarczy.<br /> | + | |
Oj dostarczy<br /> | Oj dostarczy<br /> | ||
ZROBI TO<br /> | ZROBI TO<br /> | ||
Linia 124: | Linia 125: | ||
Zaufaj mi | Zaufaj mi | ||
− | | | + | | 3 zdjęcia z zasłoniętymi twarzami wykorzystują prawdziwe portrety znanych osób, kolejno (od lewej): Sama Rayburna<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.nndb.com/people/355/000054193/ |tytul=Sam Rayburn|serwis=nndb.com |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> (podpisany: "Nasz założyciel", może być zdjęciem Cave'a Johnsona), oraz dwóch prezydentów Stanów Zjednoczonych: Theodora Roosevelta<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:President_Theodore_Roosevelt,_1904.jpg |tytul=President Theodore Roosevelt|serwis=wikimedia.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> i Calvina Coolidge'a<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://en.wikipedia.org/wiki/Calvin_Coolidge |tytul=Calvin Coolidge|serwis=Wikipedia |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>. Wokół zdjęć zapisane zostały przemyślenia Ratmana prawdopodobnie po stracie Kostki Magazynującej. Napisy zostały ułożone w kształt serca. Kilka czerwonych serc jest też po prawej stronie. |
− | 3 zdjęcia z zasłoniętymi twarzami wykorzystują prawdziwe portrety znanych osób, kolejno (od lewej): Sama Rayburna<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.nndb.com/people/355/000054193/ |tytul=Sam Rayburn|serwis=nndb.com |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> (podpisany: "Nasz założyciel", może być zdjęciem Cave'a Johnsona), oraz dwóch prezydentów Stanów Zjednoczonych: Theodora Roosevelta<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:President_Theodore_Roosevelt,_1904.jpg |tytul=President Theodore Roosevelt|serwis=wikimedia.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> i Calvina Coolidge'a<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://en.wikipedia.org/wiki/Calvin_Coolidge |tytul=Calvin Coolidge|serwis=Wikipedia |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>. Wokół zdjęć zapisane zostały przemyślenia Ratmana prawdopodobnie po stracie Kostki Magazynującej. Napisy zostały ułożone w kształt serca. Kilka czerwonych serc jest też po prawej stronie. | + | |
Obok widać kalendarz zatytułowany "The girls of Aperture Science" ("Dziewczyny Aperture Science") z Września 1983 roku. Twarz modelki również zasłonięta jest Kostką. | Obok widać kalendarz zatytułowany "The girls of Aperture Science" ("Dziewczyny Aperture Science") z Września 1983 roku. Twarz modelki również zasłonięta jest Kostką. | ||
− | + | ||
Na dole zapisany został login: cjohnson i hasło: tier3, które dają dostęp do konta Cave'a Johnsona na [[Aperturescience.com]]. | Na dole zapisany został login: cjohnson i hasło: tier3, które dają dostęp do konta Cave'a Johnsona na [[Aperturescience.com]]. | ||
|- | |- | ||
− | | [[Plik:ratman17b.jpg| | + | | [[Plik:ratman17b.jpg|160px]] |
− | | | + | | Komora testowa nr 17 |
− | Komora 17 | + | | Where are you?<br /> |
− | | | + | |
− | Where are you?<br /> | + | |
I will find you.<br /><br /> | I will find you.<br /><br /> | ||
Linia 149: | Linia 147: | ||
I thought the cube would last forever.<br /> | I thought the cube would last forever.<br /> | ||
I WAS WRONG | I WAS WRONG | ||
− | + | | Gdzie jesteś? <br /> | |
− | | | + | |
− | Gdzie jesteś? <br /> | + | |
Znajdę cię.<br /><br /> | Znajdę cię.<br /><br /> | ||
Linia 166: | Linia 162: | ||
MYLIŁEM SIĘ<br /> | MYLIŁEM SIĘ<br /> | ||
− | | | + | | Po lewej widać zdjęcia Kostki Towarzyszącej w różnych komorach testowych. Pomiędzy nimi znajdują się pojedyncze słowa. |
− | Po lewej widać zdjęcia Kostki Towarzyszącej w różnych komorach testowych. Pomiędzy nimi znajdują się pojedyncze słowa. | + | Po prawej na samej górze widoczny jest napis Kostka Towarzysząca, w którym litery są naprzemiennie to czarne, to czerwone. Poniżej znajduje się plakat Aperture z hasłem "Not never but NOW" ("Nie nigdy, ale TERAZ") z kostką zamiast głowy postaci. Poniżej czerwony napis: PRZESTAŃ PATRZEĆ, skierowany zapewne do GLaDOS. Pod nim znajduje się pastisz 3 wersu, poematu "Funeral Blues" autorstwa [[wpl:Wystan Hugh Auden|Wystana Hugha Audena]]<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.npr.org/programs/death/readings/poetry/aude.html |tytul=Two Songs For Hedli Anderson|serwis=npr.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>. Oryginalna treść ostatnich linijek brzmi: |
− | Po prawej na samej górze widoczny jest napis Kostka Towarzysząca, w którym litery są naprzemiennie to czarne, to czerwone. Poniżej znajduje się plakat Aperture z hasłem "Not never but NOW" ("Nie nigdy, ale TERAZ") z kostką zamiast głowy postaci. Poniżej czerwony napis: PRZESTAŃ PATRZEĆ, skierowany zapewne do GLaDOS. | + | "I thought that love would last forever: |
− | Pod nim znajduje się pastisz 3 wersu, poematu "Funeral Blues" autorstwa [[wpl:Wystan Hugh Auden|Wystana Hugha Audena]]<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.npr.org/programs/death/readings/poetry/aude.html |tytul=Two Songs For Hedli Anderson|serwis=npr.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref>. Oryginalna treść ostatnich linijek brzmi: | + | I was wrong." |
− | + | ||
− | + | ||
|- | |- | ||
− | | [[Plik:ratman17c.jpg| | + | | [[Plik:ratman17c.jpg|160px]] |
− | | | + | | Komora testowa nr 17 |
− | Komora 17 | + | | Because I could not stop for Death,<br /> |
− | | | + | |
− | Because I could not stop for Death,<br /> | + | |
He kindly stopped for me<br /> | He kindly stopped for me<br /> | ||
The cube had food and maybe ammo<br /> | The cube had food and maybe ammo<br /> | ||
Linia 192: | Linia 184: | ||
And took the cube away. | And took the cube away. | ||
− | | | + | | Ponieważ nie mogłem zatrzymać się na śmierć,<br /> |
− | Ponieważ nie mogłem zatrzymać się na śmierć,<br /> | + | |
On uprzejmie zatrzymał się dla mnie<br /> | On uprzejmie zatrzymał się dla mnie<br /> | ||
Kostka miała żywność i może amunicję<br /> | Kostka miała żywność i może amunicję<br /> | ||
Linia 202: | Linia 193: | ||
Nie w okrucieństwie,<br /> | Nie w okrucieństwie,<br /> | ||
Nie w gniewie,<br /> | Nie w gniewie,<br /> | ||
− | + | Żniwiarz przyszedł dziś;<br /> | |
− | + | Anioł odwiedził<br /> | |
tą szarą ścieżkę,<br /> | tą szarą ścieżkę,<br /> | ||
I zabrał kostkę. | I zabrał kostkę. | ||
− | | | + | | Zdjęcie na ścianie, na którym postaciom zasłonięto głowy kostkami, pochodzi z Narodowego Archiwum Stanów Zjednoczonych i przedstawia modelową rodzinę z lat 50' XX w. Zatytułowane jest "Family watching television" ("Rodzina ogląda telewizję") i zostało zrobione w 1958 roku.<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Family_watching_television_1958.jpg |tytul=Family watching television 1958|serwis=wikimedia.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> |
− | Zdjęcie na ścianie, na którym postaciom zasłonięto głowy kostkami, pochodzi z Narodowego Archiwum Stanów Zjednoczonych i przedstawia modelową rodzinę z lat 50' XX w. Zatytułowane jest "Family watching television" ("Rodzina ogląda telewizję") i zostało zrobione w 1958 roku.<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Family_watching_television_1958.jpg |tytul=Family watching television 1958|serwis=wikimedia.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> | + | Czarny tekst pod zdjęciem to pastisz utworu "Because I could not stop for Death" [[wpl:Emily Dickinson|Emily Dickinson]]. W oryginale brzmi: |
− | Czarny tekst pod zdjęciem to pastisz utworu "Because I could not stop for Death" [[wpl:Emily Dickinson|Emily Dickinson]]. W oryginale brzmi: | + | "Because I could not stop for Death, |
− | + | He kindly stopped for me; | |
− | + | The Carriage held but just Ourselves | |
− | + | And Immortality. "<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://en.wikipedia.org/wiki/Because_I_could_not_stop_for_Death |tytul=Because I could not stop for Death|serwis=Wikipedia |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> | |
− | + | ||
− | + | ||
Poniżej znajduje się rysunek Kostki Towarzyszącej z trupią czaszką zamiast serca. Otacza ją wypisane 18 razy słowo "Dlaczego" oraz 12 znaków zapytania. | Poniżej znajduje się rysunek Kostki Towarzyszącej z trupią czaszką zamiast serca. Otacza ją wypisane 18 razy słowo "Dlaczego" oraz 12 znaków zapytania. | ||
− | Po prawej stronie znajduje się pastisz kolejnego utworu. Tym razem "The Reaper and the Flowers" [[wpl: Henry Wadsworth Longfellow|Henry'ego Wadswortha Longfellowa]]. W oryginale: | + | Po prawej stronie znajduje się pastisz kolejnego utworu. Tym razem "The Reaper and the Flowers" [[wpl: Henry Wadsworth Longfellow|Henry'ego Wadswortha Longfellowa]]. W oryginale: |
− | + | "O, not in cruelty, not in wrath, | |
− | + | The Reaper came that day; | |
− | + | 'Twas an angel visited the green earth, | |
− | + | And took the flowers away. "<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.obscure.org/~vlad/lit/poetry/reaper.html |tytul=The Reaper And The Flowers|serwis=obscure.org |data= |dostep=7-04-2011}}</ref> | |
− | + | ||
Pod tekstem znajduje się poobrywane zdjęcie Kostki z dorysowaną aureolą i skrzydłami. Wraz z wierszem jest to odniesienie do "śmierci" Kostki. | Pod tekstem znajduje się poobrywane zdjęcie Kostki z dorysowaną aureolą i skrzydłami. Wraz z wierszem jest to odniesienie do "śmierci" Kostki. | ||
Linia 228: | Linia 216: | ||
[[Grafika:Ratmanstale.jpg|thumb|64px|right|Rat's Tale]] | [[Grafika:Ratmanstale.jpg|thumb|64px|right|Rat's Tale]] | ||
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
− | + | W grze [[Portal|Portal: Still Alive]], rozszerzonej wersji Portal dla "Xbox 360 Live Arcade", istnieje osiągnięcie "Rat's Tale", w którym trzeba odwiedzić wszystkie kryjówki Ratmana występujące w grze. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} |