Edytujesz „Ratman”
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.
Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
{{Cytat|The cake is a lie.<br />(Ciasto jest kłamstwem.)|[[Ratman]]}} | {{Cytat|The cake is a lie.<br />(Ciasto jest kłamstwem.)|[[Ratman]]}} | ||
− | '''Ratman | + | '''Ratman''' to tajemnicza postać zamieszkująca [[Aperture Laboratories]], występująca w serii gier Portal. Jego wygląd ani tożsamość nigdy nie zostają w grze ujawnione. Jest autorem licznych napisów i rysunków wypisywanych na ścianach Aperture. Wraz z jego opuszczonymi obozowiskami są to jedyne dowody egzystencji tej postaci. Nie wiadomo czy Ratman nadal żyje, ani nawet czy żył jeszcze podczas trwania wydarzeń z [[Portal]]. |
Ratman jest autorem słynnego zdania: "The cake is a lie" ("Ciasto jest kłamstwem"). | Ratman jest autorem słynnego zdania: "The cake is a lie" ("Ciasto jest kłamstwem"). | ||
Pojęcia "Ratman" po raz pierwszy użył oficjalnie [[Erik Wolpaw]] w komentarzu głosowym dołączonym do gry [[Portal]] (w komorze testowej 16, w kryjówce Ratmana). | Pojęcia "Ratman" po raz pierwszy użył oficjalnie [[Erik Wolpaw]] w komentarzu głosowym dołączonym do gry [[Portal]] (w komorze testowej 16, w kryjówce Ratmana). | ||
==Prawdziwa tożsamość== | ==Prawdziwa tożsamość== | ||
− | Prawdziwa tożsamość Ratmana została ujawniona dopiero w Marcu 2010 roku w tajnym przekazie [[Portal ARG]]. Okazał się nim były pracownik | + | Prawdziwa tożsamość Ratmana została ujawniona dopiero w Marcu 2010 roku w tajnym przekazie [[Portal ARG]]. Okazał się nim były pracownik Aperure - '''Doug Rattmann'''. Mimo to nadal nieznana jest jego aparycja ani detale z życia osobistego. |
Doug jest twórcą nowego formatu zapisu plików graficznych ''.AIF (Aperture Image Format)''. Format ten został stworzony w 1985 roku i był używany w wewnętrznej sieci Aperture. Kilka plików zapisanych w tym formacie zostało odkrytych podczas [[Portal ARG]]. Jego login do serwera BBS (który był znaczącym elementem ARG) to "drattmann", a hasło "h0nee". | Doug jest twórcą nowego formatu zapisu plików graficznych ''.AIF (Aperture Image Format)''. Format ten został stworzony w 1985 roku i był używany w wewnętrznej sieci Aperture. Kilka plików zapisanych w tym formacie zostało odkrytych podczas [[Portal ARG]]. Jego login do serwera BBS (który był znaczącym elementem ARG) to "drattmann", a hasło "h0nee". | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
Ratman wydaje się bardzo dobrze znać rozkład pomieszczeń w kompleksie Aperture. W komorach testowych pozostawił po sobie wiele przejść do rejonów przeznaczonych wyłącznie dla personelu technicznego. Może to sugerować, że był on jednym z poprzednich obiektów testowych zmuszonych siłą przez [[GLaDOS]] do udziału w testach. Jednak jego zaawansowana wiedza na temat Aperture pozwoliła mu wydostać się z zamkniętej strefy testów. Na ścianach pozostawił wiele wskazówek dla przyszłych "ofiar" GLaDOS. | Ratman wydaje się bardzo dobrze znać rozkład pomieszczeń w kompleksie Aperture. W komorach testowych pozostawił po sobie wiele przejść do rejonów przeznaczonych wyłącznie dla personelu technicznego. Może to sugerować, że był on jednym z poprzednich obiektów testowych zmuszonych siłą przez [[GLaDOS]] do udziału w testach. Jednak jego zaawansowana wiedza na temat Aperture pozwoliła mu wydostać się z zamkniętej strefy testów. Na ścianach pozostawił wiele wskazówek dla przyszłych "ofiar" GLaDOS. | ||
− | Analizując zapiski pozostawione przez Ratmana można dojść do wniosku, że uwięziony w Aperture powoli | + | Analizując zapiski pozostawione przez Ratmana można dojść do wniosku, że uwięziony w Aperture powoli ochodził od zmysłów. Doprowadziły do tego sytuacje jakie wymuszała na nim GLaDOS. Między innymi konieczność utylizacji [[Magazynująca kostka towarzysząca|Magazynującej kostki towarzyszącej]] czy całodobowa inwigilacja poprzez system kamer. |
Inny wniosek, który nasuwa się po lekturze jego graffiti, to to, że Doug był osobą wykształconą, zaznajomioną z anglojęzyczną literaturą piękną. Na ścianach w kilku miejscach znajdują się nawiązania do znanych utworów. | Inny wniosek, który nasuwa się po lekturze jego graffiti, to to, że Doug był osobą wykształconą, zaznajomioną z anglojęzyczną literaturą piękną. Na ścianach w kilku miejscach znajdują się nawiązania do znanych utworów. | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
Trzecia i zarazem ostatnia większa kryjówka znajduje się w komorze testowej nr 18. Są w niej elementy widziane już w poprzednich kryjówkach. Nowością jest grającego radio. W pomieszczeniach po komorze 19 znajduje się jeszcze kilka mniejszych legowisk Ratmana, a na ścianach, w wielu miejscach widoczne są wskazówki (strzałki i słowa) dokąd iść, aby dostać się do samej GLaDOS. Podpowiedzi Ratmana kończą się tuż przed wielką halą-zasadzką z wieloma [[Wieżyczka strażnicza|wieżyczkami strażniczymi]]. Być może Ratman zginął w tym miejscu lub po prostu wybrał inną drogę wyjścia. | Trzecia i zarazem ostatnia większa kryjówka znajduje się w komorze testowej nr 18. Są w niej elementy widziane już w poprzednich kryjówkach. Nowością jest grającego radio. W pomieszczeniach po komorze 19 znajduje się jeszcze kilka mniejszych legowisk Ratmana, a na ścianach, w wielu miejscach widoczne są wskazówki (strzałki i słowa) dokąd iść, aby dostać się do samej GLaDOS. Podpowiedzi Ratmana kończą się tuż przed wielką halą-zasadzką z wieloma [[Wieżyczka strażnicza|wieżyczkami strażniczymi]]. Być może Ratman zginął w tym miejscu lub po prostu wybrał inną drogę wyjścia. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
===Portal 2=== | ===Portal 2=== | ||
Linia 229: | Linia 225: | ||
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
*W grze [[Portal|Portal: Still Alive]], rozszerzonej wersji Portal dla "Xbox 360 Live Arcade", istnieje osiągnięcie "Rat's Tale", w którym trzeba odwiedzić wszystkie kryjówki Ratmana występujące w grze. | *W grze [[Portal|Portal: Still Alive]], rozszerzonej wersji Portal dla "Xbox 360 Live Arcade", istnieje osiągnięcie "Rat's Tale", w którym trzeba odwiedzić wszystkie kryjówki Ratmana występujące w grze. | ||
− | |||
− | |||
==Galeria== | ==Galeria== |