Edytujesz „Ratman”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 18: Linia 18:
 
{{Cytat|The cake is a lie.<br />(Ciasto jest kłamstwem.)|[[Ratman]]}}
 
{{Cytat|The cake is a lie.<br />(Ciasto jest kłamstwem.)|[[Ratman]]}}
  
'''Ratman (Człowiek-szczur)''' to tajemnicza postać zamieszkująca [[Aperture Laboratories]], występująca w serii gier Portal. Jego wygląd ani tożsamość nigdy nie zostają w grze ujawnione. Jest autorem licznych napisów i rysunków wypisywanych na ścianach Aperture. Wraz z jego opuszczonymi obozowiskami są to jedyne dowody egzystencji tej postaci. Nie wiadomo czy Ratman nadal żyje, ani nawet czy żył jeszcze podczas trwania wydarzeń z [[Portal]].  
+
'''Ratman''' to tajemnicza postać zamieszkująca [[Aperture Laboratories]], występująca w serii gier Portal. Jego wygląd ani tożsamość nigdy nie zostają w grze ujawnione. Jest autorem licznych napisów i rysunków wypisywanych na ścianach Aperture. Wraz z jego opuszczonymi obozowiskami są to jedyne dowody egzystencji tej postaci. Nie wiadomo czy Ratman nadal żyje, ani nawet czy żył jeszcze podczas trwania wydarzeń z [[Portal]].  
 
Ratman jest autorem słynnego zdania: "The cake is a lie" ("Ciasto jest kłamstwem").
 
Ratman jest autorem słynnego zdania: "The cake is a lie" ("Ciasto jest kłamstwem").
 
Pojęcia "Ratman" po raz pierwszy użył oficjalnie [[Erik Wolpaw]] w komentarzu głosowym dołączonym do gry [[Portal]] (w komorze testowej 16, w kryjówce Ratmana).
 
Pojęcia "Ratman" po raz pierwszy użył oficjalnie [[Erik Wolpaw]] w komentarzu głosowym dołączonym do gry [[Portal]] (w komorze testowej 16, w kryjówce Ratmana).
  
 
==Prawdziwa tożsamość==
 
==Prawdziwa tożsamość==
Prawdziwa tożsamość Ratmana została ujawniona dopiero w Marcu 2010 roku w tajnym przekazie [[Portal ARG]]. Okazał się nim były pracownik Aperture - '''Doug Rattmann'''. Mimo to nadal nieznana jest jego aparycja ani detale z życia osobistego.  
+
Prawdziwa tożsamość Ratmana została ujawniona dopiero w Marcu 2010 roku w tajnym przekazie [[Portal ARG]]. Okazał się nim były pracownik Aperure - '''Doug Rattmann'''. Mimo to nadal nieznana jest jego aparycja ani detale z życia osobistego.  
 
Doug jest twórcą nowego formatu zapisu plików graficznych ''.AIF (Aperture Image Format)''. Format ten został stworzony w 1985 roku i był używany w wewnętrznej sieci Aperture. Kilka plików zapisanych w tym formacie zostało odkrytych podczas [[Portal ARG]]. Jego login do serwera BBS (który był znaczącym elementem ARG) to "drattmann", a hasło "h0nee".
 
Doug jest twórcą nowego formatu zapisu plików graficznych ''.AIF (Aperture Image Format)''. Format ten został stworzony w 1985 roku i był używany w wewnętrznej sieci Aperture. Kilka plików zapisanych w tym formacie zostało odkrytych podczas [[Portal ARG]]. Jego login do serwera BBS (który był znaczącym elementem ARG) to "drattmann", a hasło "h0nee".
  
Linia 29: Linia 29:
 
Ratman wydaje się bardzo dobrze znać rozkład pomieszczeń w kompleksie Aperture. W komorach testowych pozostawił po sobie wiele przejść do rejonów przeznaczonych wyłącznie dla personelu technicznego. Może to sugerować, że był on jednym z poprzednich obiektów testowych zmuszonych siłą przez [[GLaDOS]] do udziału w testach. Jednak jego zaawansowana wiedza na temat Aperture pozwoliła mu wydostać się z zamkniętej strefy testów. Na ścianach pozostawił wiele wskazówek dla przyszłych "ofiar" GLaDOS.
 
Ratman wydaje się bardzo dobrze znać rozkład pomieszczeń w kompleksie Aperture. W komorach testowych pozostawił po sobie wiele przejść do rejonów przeznaczonych wyłącznie dla personelu technicznego. Może to sugerować, że był on jednym z poprzednich obiektów testowych zmuszonych siłą przez [[GLaDOS]] do udziału w testach. Jednak jego zaawansowana wiedza na temat Aperture pozwoliła mu wydostać się z zamkniętej strefy testów. Na ścianach pozostawił wiele wskazówek dla przyszłych "ofiar" GLaDOS.
  
Analizując zapiski pozostawione przez Ratmana można dojść do wniosku, że uwięziony w Aperture powoli odchodził od zmysłów. Doprowadziły do tego sytuacje jakie wymuszała na nim GLaDOS. Między innymi konieczność utylizacji [[Kostka towarzysząca|Magazynującej kostki towarzyszącej]] czy całodobowa inwigilacja poprzez system kamer.
+
Analizując zapiski pozostawione przez Ratmana można dojść do wniosku, że uwięziony w Aperture powoli ochodził od zmysłów. Doprowadziły do tego sytuacje jakie wymuszała na nim GLaDOS. Między innymi konieczność utylizacji [[Magazynująca kostka towarzysząca|Magazynującej kostki towarzyszącej]] czy całodobowa inwigilacja poprzez system kamer.
  
 
Inny wniosek, który nasuwa się po lekturze jego graffiti, to to, że Doug był osobą wykształconą, zaznajomioną z anglojęzyczną literaturą piękną. Na ścianach w kilku miejscach znajdują się nawiązania do znanych utworów.
 
Inny wniosek, który nasuwa się po lekturze jego graffiti, to to, że Doug był osobą wykształconą, zaznajomioną z anglojęzyczną literaturą piękną. Na ścianach w kilku miejscach znajdują się nawiązania do znanych utworów.
Linia 43: Linia 43:
  
 
Trzecia i zarazem ostatnia większa kryjówka znajduje się w komorze testowej nr 18. Są w niej elementy widziane już w poprzednich kryjówkach. Nowością jest grającego radio. W pomieszczeniach po komorze 19 znajduje się jeszcze kilka mniejszych legowisk Ratmana, a na ścianach, w wielu miejscach widoczne są wskazówki (strzałki i słowa) dokąd iść, aby dostać się do samej GLaDOS. Podpowiedzi Ratmana kończą się tuż przed wielką halą-zasadzką z wieloma [[Wieżyczka strażnicza|wieżyczkami strażniczymi]]. Być może Ratman zginął w tym miejscu lub po prostu wybrał inną drogę wyjścia.
 
Trzecia i zarazem ostatnia większa kryjówka znajduje się w komorze testowej nr 18. Są w niej elementy widziane już w poprzednich kryjówkach. Nowością jest grającego radio. W pomieszczeniach po komorze 19 znajduje się jeszcze kilka mniejszych legowisk Ratmana, a na ścianach, w wielu miejscach widoczne są wskazówki (strzałki i słowa) dokąd iść, aby dostać się do samej GLaDOS. Podpowiedzi Ratmana kończą się tuż przed wielką halą-zasadzką z wieloma [[Wieżyczka strażnicza|wieżyczkami strażniczymi]]. Być może Ratman zginął w tym miejscu lub po prostu wybrał inną drogę wyjścia.
 
===Portal 2: Lab Rat===
 
Ratman jest głównym bohaterem komiksu [[Portal 2: Lab Rat]], będącego łącznikiem pomiędzy wydarzeniami z Portal i Portal 2. Z komiksu wynika, że Rattmann żył gdy Chell brała udział w testach a potem pokonała GLaDOS.
 
{{main|Portal 2: Lab Rat}}
 
  
 
===Portal 2===
 
===Portal 2===
Linia 229: Linia 225:
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
 
*W grze [[Portal|Portal: Still Alive]], rozszerzonej wersji Portal dla "Xbox 360 Live Arcade", istnieje osiągnięcie "Rat's Tale", w którym trzeba odwiedzić wszystkie kryjówki Ratmana występujące w grze.
 
*W grze [[Portal|Portal: Still Alive]], rozszerzonej wersji Portal dla "Xbox 360 Live Arcade", istnieje osiągnięcie "Rat's Tale", w którym trzeba odwiedzić wszystkie kryjówki Ratmana występujące w grze.
*Istnieje plik audio ''sp a2 bridge the gap r2'', który najprawdopodobniej zawiera nagranie stworzone przez Ratmana. Plik znajduje się w pak01_dir.vpk\sound\music
 
*W grze [[Portal 2]], podczas gry z komentarzami twórców w rozdziale 3, w komorze testowej 17, w kryjówce Ratmana jest ukryty przekaz. Gdy podejdziemy do chmurki komentarzy twórców widzimy imię i nazwisko: Adam Foster (niektóre zdjęcie z [[Portal_ARG]] pochodziły z konta Flickr Adama Fostera) i słyszymy bardzo wysokie dźwięki. Po odkodowaniu wiadomości widzimy obraz widoczny tu: http://i.imgur.com/igqYy.jpg .
 
  
 
==Galeria==
 
==Galeria==

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)