Edytujesz „Strzelba (HL1)”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
<ikony>hl1</ikony>
 
<ikony>hl1</ikony>
<tlo>Hl1shotguns2.png</tlo>
+
{{BronHL infobox
{{Broń HL
+
 
|grafika=hl1shotguns.png‎
 
|grafika=hl1shotguns.png‎
 
|grupa=
 
|grupa=
 
[[Black Mesa]]
 
[[Black Mesa]]
[[H.E.C.U.]]
+
[[HECU]]
 
|typ=Strzelba pump-action
 
|typ=Strzelba pump-action
 
|obrazenia=30 na jedną łuskę (loftkę) pierwszy tryb / 60 tryb alternatywny
 
|obrazenia=30 na jedną łuskę (loftkę) pierwszy tryb / 60 tryb alternatywny
Linia 20: Linia 19:
 
[[Gina Cross]]<br>
 
[[Gina Cross]]<br>
 
[[Colette Green]]<br>
 
[[Colette Green]]<br>
[[H.E.C.U.]]<br>
+
[[HECU]]<br>
Naukowcy Black Mesa<br>
+
Naukowcy Black Messa<br>
 
|odpowiedniki=  
 
|odpowiedniki=  
|byt=weapon_shotgun  
+
|byt=weapon_shotgun }}
}}
+
'''SPAS-12''' jest mocną strzelbą typu pump-action, która strzela rozproszonym śrutem z łusek (loftek). Używana przede wszystkim przez oddziały [[H.E.C.U.]]. Korzystać mogą z niej również wszystkie postacie sterowane przez gracza w grze [[Half-Life]] i jej dodatkach.
 
+
'''Strzelba bojowa''' lub po prostu '''Strzelba''' - broń długa, z której korzystać mogą wszystkie postacie sterowane przez gracza w grze [[Half-Life]] i jej dodatkach. Jest mocną strzelbą typu pump-action, która strzela rozproszonym śrutem z łusek (loftek). Używana przede wszystkim przez oddziały [[H.E.C.U.]]. Wzorowana jest na włoskiej strzelbie SPAS-12.
+
  
 
==Ogólnie==
 
==Ogólnie==
[[Grafika:Art-gordon-greybg.jpg|150px|thumb|left|Freeman i jego strzelba]]
+
*SPAS-12 ma dwa tryby ognia. W pierwszym trybie zostają wystrzelone 4 kulki śrutu o średnim rozrzucie. Zostaje wtedy użyta tylko jedna łuska (loftka), a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest krótki. Natomiast, drugi tryb strzału polega na wystrzeleniu ośmiu kulek śrutu jednocześnie. Rozrzut jest wtedy większy co pogarsza celność tej broni na dalsze odległości. Podczas użycia drugiego trybu strzału zostają wykorzystane dwie łuski a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest dłuższy.
*Strzelba posiada dwa tryby ognia. W pierwszym trybie zostają wystrzelone 4 kulki śrutu o średnim rozrzucie. Zostaje wtedy użyta tylko jedna łuska (loftka), a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest krótki. Natomiast, drugi tryb strzału polega na wystrzeleniu ośmiu kulek śrutu jednocześnie. Rozrzut jest wtedy większy co pogarsza celność tej broni na dalsze odległości. Podczas użycia drugiego trybu strzału zostają wykorzystane dwie łuski a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest dłuższy.
+
  
*Strzelba jest przeładowywana pojedynczo (każda łuska po kolei, aż do zapełnienia magazynku). Proces przeładowywania może zostać w każdej chwili przerwany, poprzez wciśniecie przycisku strzału.
+
*Strzelba SPAS-12 jest przeładowywana pojedynczo (każda łuska po kolei, aż do zapełnienia magazynku). Proces przeładowywania może zostać w każdej chwili przerwany, poprzez wciśniecie przycisku strzału.
  
*Broń ta jest używana przede wszystkim przez jednostki [[H.E.C.U.]]. Podczas akcji w jednostce często występuje dwoje żołnierzy uzbrojonych w strzelbę, którzy wspierają swoich kompanów używających [[Pistolet maszynowy (HL)|pistoletów maszynowych]].
+
*Broń ta jest używana przede wszystkim przez jednostki [[H.E.C.U.]]. Podczas akcji w jednostce często występuje dwóje żołnierzy uzbrojonych w strzelbę, którzy wspierają swoich kompanów używających pistoletów maszynowych [[MP5]]
  
*W Half-Life, strzelbę po raz pierwszy można zdobyć w 4 rozdziale gry - ''[[Office Complex]]''. Można ją również zabrać zabitym żołnierzom [[H.E.C.U.]] podczas dalszej części rozgrywki.
+
*W Half-Life, strzelbę SPAS-12 po raz pierwszy można zdobyć w 4 rozdziale gry - ''[[Office Complex]]''. Można ją również zabrać zabitym żołnierzom [[H.E.C.U.]] podczas dalszej części rozgrywki.
  
*Po tym jak [[Gordon Freeman|Freeman]] zostaje złapany, a jego broń skonfiskowana (sytuacja ta ma miejsce w rozdziale ''[[Apprehension]]''), strzelbę można pozyskać, zabijając żołnierza H.E.C.U. używającego tej broni na początku rozdziału ''[[Questionable Ethics]]''.
+
*Po tym jak [[Gordon Freeman|Freeman]] zostaje złapany, a jego broń skonfiskowana (sytuacja ta ma miejsce w rozdziale ''[[Apprehension]]''), SPASa-12 można zdobyć zabijając żołnierza HECU używającego tej broni na początku rozdziału ''[[Questionable Ethics]]''.
  
 
==Taktyka==
 
==Taktyka==
*Pierwszy tryb strzału strzelby jest bardzo efektywny przeciwko niezbyt wytrzymałym wrogom, takim jak [[Headcrab]]y, [[Zombie]] czy [[Vortigaunt]]y. Jednakże, tryb ten nie nadaje się zbytnio do zwalczania mocniejszych przeciwników takich jak [[Bullsquid]]y, ze względu na małą ilość obrażeń jaką zadaje, oraz znaczne opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami.
+
*Pierwszy tryb strzału strzelby SPAS-12 jest bardzo efektywny przeciwko słabym wrogom, takim jak [[Headcrab]]y, [[Zombie]] czy [[Vortigaunt]]y. Jednakże, tryb ten nie nadaje się zbytnio do zwalczania mocniejszych przeciwników takich jak [[Bullsquid]]y, ze względu na małą ilość obrażeń jaką zadaje, oraz znaczne opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami.
  
 
*Alternatywny tryb strzału jest jednym z najmocniejszych rodzajów ataku jakich gracz może użyć. W normalnym trybie gry, wielu przeciwników daje się zabić za pierwszym naciśnięciem spustu. Strzał alternatywny zadaje duże obrażenia [[Alien Grunt]]owi, lecz długie opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami czyni gracza bardziej podatnym na kontrataki wroga zwłaszcza jeśli znajduje się blisko niego.
 
*Alternatywny tryb strzału jest jednym z najmocniejszych rodzajów ataku jakich gracz może użyć. W normalnym trybie gry, wielu przeciwników daje się zabić za pierwszym naciśnięciem spustu. Strzał alternatywny zadaje duże obrażenia [[Alien Grunt]]owi, lecz długie opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami czyni gracza bardziej podatnym na kontrataki wroga zwłaszcza jeśli znajduje się blisko niego.
  
*Strzelba nie nadaję się do walki z [[Alien Controller]]em, ze względu na znikome obrażenia, które jemu zadaje. W większości wypadków wystrzelony śrut nie zdoła dosięgnąć wroga z powodu zbyt dużego rozrzutu strzelby.
+
*SPAS-12 nie nadaję się do walki z [[Alien Controller]]em, ze względu na znikome obrażenia, które jemu zadaje. W większości wypadków wystrzelony śrut nie zdoła dosięgnąć wroga z powodu zbyt dużego rozrzutu strzelby.
  
 
*Amunicję do tej strzelby bardzo łatwo jest znaleźć. Pudełka z łuskami możemy spotkać bardzo często na swojej drodze.
 
*Amunicję do tej strzelby bardzo łatwo jest znaleźć. Pudełka z łuskami możemy spotkać bardzo często na swojej drodze.
Linia 52: Linia 48:
  
 
==Za kulisami==
 
==Za kulisami==
Wczesne poszlaki pokazują, że na początku strzelba miała zupełnie inną teksturę – był srebrny. Wszystkie ślady po starych teksturach zostały usunięte, z wyjątkiem strzelby, którą używa naukowiec w sektorze ''F „Lambda Complex” Level A''. Jednakże, gdy naukowiec opuszcza broń, skin strzelby powraca do tego, który jest użyty standardowo w grze.
+
Wczesne poszlaki pokazują, że na początku SPAS-12 miał zupełnie inną teksturę – był srebrny. Wszystkie ślady po starych teksturach zostały usunięte, z wyjątkiem strzelby, którą używa naukowiec w sektorze ''F „Lambda Complex” Level A''. Jednakże, gdy naukowiec opuszcza broń, skin strzelby powraca do tego, który jest użyty standardowo w grze.
 
+
Dodatkowo, po instalacji pakietu [[High Definition Pack]], strzelba nieco bardziej upodabnia się do swojego rzeczywistego odpowiednika. W przeciwieństwie do oryginalnego modelu, odświeżona strzelba zyskała charakterystyczną dla tego modelu składaną kolbę.
+
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
*Według nieużywanych dźwięków kombinezona HEV, strzelba ta jest strzelbą bojową, gdyż kombinezon po zebraniu miał wypowiedzieć "Combat Shotgun acquired" (ang. ''zdobyto strzelbę bojową'').
+
*W grze [[Team Fortress Classic]] model SPAS-12 jest użyty dla broni [[Super Shotgun]].
*W grze [[Team Fortress Classic]] model strzelby jest użyty dla broni [[Super Shotgun]].
+
 
*Chociaż standardowym modelem strzelby jest SPAS-12, ikonka w HUD pokazuje zupełnie inny model strzelby (''Ithaca 37''). [[Half-Life High Definition Pack]] poprawia ikonkę w HUD, na tę przypominającą prawdziwego SPAS-12.
 
*Chociaż standardowym modelem strzelby jest SPAS-12, ikonka w HUD pokazuje zupełnie inny model strzelby (''Ithaca 37''). [[Half-Life High Definition Pack]] poprawia ikonkę w HUD, na tę przypominającą prawdziwego SPAS-12.
*Prawdziwa broń SPAS-12 nie może wystrzelić dwóch naboi na raz, ponieważ ma tylko jedną lufę. Prawdopodobnie twórcy pomylili magazynek rurowy z drugą lufą lub miało to na celu uczynić broń bardziej użyteczną w walce.
+
*Prawdziwa broń SPAS-12 nie może wystrzelić dwóch naboi na raz, ponieważ ma tylko jedną komorę.
*Choć pudełko z amunicją do strzelby zawiera 13 naboi (12 w opakowaniu, jeden luzem) to gracz mimo wszystko i tak otrzyma 12 naboi.
+
  
 
==Galeria==
 
==Galeria==
 
<gallery>
 
<gallery>
Grafika:Beta_osprey.jpg|Wczesny model na wczesnym screenshocie
 
Grafika:SPAS-12_centered.jpg|
 
Grafika:Shotgunammob_1.png|Wczesne pudełko z amunicją do strzelby
 
 
Grafika:Shotgun_hl1_hud.png| Ikona HUD (Ithaca 37)
 
Grafika:Shotgun_hl1_hud.png| Ikona HUD (Ithaca 37)
 
Grafika:Shotghudhd.png|Ikona HUD HD
 
Grafika:Shotghudhd.png|Ikona HUD HD
Grafika:Scigun.jpg|Worldmodel, wczesny model oraz wersja używana przez naukowca w rozdziale ''Lambda Core''
+
Grafika:Scigun.jpg|Worldmodel, wersja używana przez naukowca w rozdziale "Lambda Core"
 
Grafika:Shotgunw 1.png|Worldmodel
 
Grafika:Shotgunw 1.png|Worldmodel
 
Grafika:Shotgop4bs.png|Worldmodel, wersja używana w Opposing Force i Blue Shift
 
Grafika:Shotgop4bs.png|Worldmodel, wersja używana w Opposing Force i Blue Shift
 
Grafika:Worldhd.jpg|Worldmodel HD
 
Grafika:Worldhd.jpg|Worldmodel HD
Grafika:Shotgun_earlyvm.png|Jeden z wczesnych viewmodeli
 
 
Grafika:Shotgunhl_1.png|Viewmodel
 
Grafika:Shotgunhl_1.png|Viewmodel
Grafika:ldshotsofbs.PNG|Viewmodel, wersje z Opposing Force (z lewej) i Blue Shift (z prawej)
 
 
Grafika:viewshotghd.png|Viewmodel HD
 
Grafika:viewshotghd.png|Viewmodel HD
Grafika:hdshotsofbs.PNG|Viewmodel HD, wersje z Opposing Force (z lewej) i Blue Shift (z prawej)
+
Grafika:Shotgunammo_1.jpg| Pudełko z amunicją do SPAS-12
Grafika:Shotgunammo_1.jpg| Pudełko z amunicją do strzelby
+
Grafika:12gboxhd.jpg| Pudełko z amunicją do SPAS-12 HD
Grafika:12gboxhd.jpg| Pudełko z amunicją do strzeby, wersja HD
+
Grafika:Gordon_HL1_promo.jpg| Grafika promocyjna Half-Life'a z wizerunkiem Gordona trzymającego SPAS-12
Grafika:Gordon_HL1_promo.jpg|Grafika promocyjna Half-Life'a z wizerunkiem Gordona trzymającego strzelbę
+
Grafika:HL_steam_background.png|
+
Grafika:Spas12_office04_hd.jpg|Pierwsze wystąpienie strzelby w Half-Life
+
Grafika:Shotgun_scientist_HL.jpg|Naukowiec ze strzelbą i oficer ochrony w rozdziale ''Lambda Core''
+
Grafika:Shooting_range_gun.jpg|Strzelby przechowywane na strzelnicy, skąd Barney Calhoun zabiera swój pistolet
+
Grafika:HECU_balaclava_model.jpg|Żołnierz H.E.C.U. w kominiarce dzierżący strzelbę
+
 
</gallery>
 
</gallery>
 
{{Przypisy}}
 
  
 
{{Bronie}}
 
{{Bronie}}
{{Overwiki|nazwa=Shotgun (Half-Life)|adres=http://combineoverwiki.net/wiki/Shotgun_(Half-Life)}}
+
{{Overwiki|nazwa=HECU SPAS-12|adres=http://half-life.wikia.com/wiki/HECU_SPAS-12}}
 
[[Kategoria: Bronie w Half-Life]]
 
[[Kategoria: Bronie w Half-Life]]
  
[[overwiki:Shotgun (Half-Life)]]
+
[[overwiki:HECU SPAS-12]]

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)