Wheatley

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(rozbudowa (znacząca), uzupełnienie o informacje z Portala 2, galeria)
Linia 1: Linia 1:
 
<ikony>p2|aperture</ikony>
 
<ikony>p2|aperture</ikony>
{{Stub}}
+
{{Spoiler}}
 
{{Postac infobox  
 
{{Postac infobox  
|grafika=Wheatley trailer.jpg
+
|grafika=Wheatley_model.jpg
 
|okres= od zakończenia gry Portal
 
|okres= od zakończenia gry Portal
 
|grupa=[[Aperture Science]]  
 
|grupa=[[Aperture Science]]  
Linia 15: Linia 15:
 
|projektant=[[Erik Wolpaw]] [[Jay Pinkerton]]
 
|projektant=[[Erik Wolpaw]] [[Jay Pinkerton]]
 
|byt= }}
 
|byt= }}
'''Wheatley''' to jeden ze [[rdzeń osobowości|Rdzeni osobowości]], które zostały przebudzone na koniec pierwszej części gry [[Portal]]. W [[Portal 2]] jest on przewodnikiem głównej bohaterki [[Chell]], którą w zamian wykorzystuje jako swój środek transportu.
+
 
 +
'''Wheatley''' znany też jako '''Moduł Tłumienia Inteligencji''' to jeden ze [[rdzeń osobowości|rdzeni osobowości]], które zostały przebudzone na koniec pierwszej części gry [[Portal]]. Programowo jest płci męskiej, i posiada charakterystyczny angielski akcent. W pierwszej połowie [[Portal 2|Portala 2]] jest on przewodnikiem i pomocnikiem głównej bohaterki, którą w zamian wykorzystuje jako swój środek transportu. Później staje się jednak głównym antagonistą.
  
 
Głosu postaci użycza [[Stephen Merchant]] - komik, reżyser, scenarzysta, współtwórca między innymi brytyjskiego serialu [[wpl:Biuro (brytyjski serial telewizyjny)|Biuro]].
 
Głosu postaci użycza [[Stephen Merchant]] - komik, reżyser, scenarzysta, współtwórca między innymi brytyjskiego serialu [[wpl:Biuro (brytyjski serial telewizyjny)|Biuro]].
 +
 +
==Historia==
 +
{{Cytat|On nie jest zwyczajnym debilem. Jest wytworem najwybitniejszych umysłów całego pokolenia, współpracujących w wyłącznym celu stworzenia najgłupszego debila w dziejach ludzkości...|GLaDOS}}
 +
Według GLaDOS, Wheatley został początkowo zaprojektowany jako "moduł tłumienia inteligencji" (ang. ''intelligence dampening sphere''), mający uczynić ją mniej niebezpieczną poprzez ciągłe sugerowanie jej niedorzecznych pomysłów i w ten sposób utrudnianie jej procesu decyzyjnego. Był to jeden z wielu eksperymentów mających na celu odebrać jej chęć zabijania ludzi, i, tak jak reszta, nie powiódł się.
 +
 +
Wheatley wspomina, że ubiegał się o pracę w dziale produkcji, ale kierownik powierzył ją kopii samego siebie, dlatego Wheatley otrzymał swoim zdaniem "najgorszą możliwą pracę", czyli nadzorowanie obiektów testowych w [[Centrum Relaksacji]].
 +
 +
==Występowanie==
 +
===[[Portal 2]]===
 +
Wiele lat po wydarzeniach z pierwszej części gry, awaryjne zasilanie Centrum Relaksacji wyczerpuje się i Wheatley budzi Chell z letargu, sugerując, aby razem uciekli z kompleksu Aperture. Następnie, kierując jej Komorą Długoterminowej Relaksacji doprowadza ją na jeden z torów testowych, aby odzyskała [[Portal Gun|Urządzenie portalowe]].
 +
 +
Niesiny przez Chell podróżuje przez zniszczony ośrodek, okazując się przy tym bardzo pomocnym towarzyszem, gdyż może zostać podłączony do gniazd w całym budynku. Dzięki tej umiejętności odsłania ukryte przejścia i wkrótce duet dociera do ogromnej komory pełnej przełączników. Wheatley zostaje podłączony, aby znaleźć dźwignię odpowiedzialną za włączenie kapsuły ratunkowej, ale prawie natychmiast dochodzi do awarii sprzętu, a dno komory okazuje się podłogą windy, która unosząc się do góry włącza zasilanie całego ośrodka.
 +
 +
Chell i Whetley stają twarzą twarz z budzącą się [[GLaDOS]]. Przerażony Wheatley próbuje złamać hasło odpowiedzialne za zatrzymanie procesu "ożywiania" kompleksu, ale mu się nie udaje. GLaDOS natychmiast rozpoznaje Chell i odsyła ją z powrotem na teren testów, A Whetley zostaje przez nią zmiażdżony chwytakiem i rzucony na ziemię. Szybko jednak okazuje, się, że nie uległ zniszczeniu.
 +
 +
Podczas gdy Chell pokonuje kolejne komory testowe, Wheatley co pewien czas pojawia się w przerwach między panelami i kilku innych miejscach, na przykład w szybie windy. W końcu udaje mu się wydostać bohaterkę z toru testowego i razem z nią zniszczyć dwie podstawowe bronie GLaDOS - dystrybutor neurotoksyny i linię produkującą wieżyczki. Następnie trafiają do głównej komory GLaDOS, gdzie zastępuje on ją na miejscu komputera zarządzającego obiektem. Uruchamia windę odwożącą Chell na powierzchnię i zamyka GLaDOS w "baterii z ziemniaka" w akcie zemsty za nazywanie go "debilem".
 +
 +
{{Cytat|...A ty właśnie przekazałaś mu kontrolę nad całym obiektem. | GLaDOS}}
 +
 +
Potęga zmienia Wheatley'ego niemal natychmiast. W przypływie gniewu zmienia nastawienie do Chell i przypisuje sobie wszystkie zasługi w pokonaniu GLaDOS, postanawiając, że jej nie wypuści. Dodatkowo sprowokowany niszczy chwytakiem windę, przez co Chell i GLaDOS (zamknięta w ziemniaku) trafiają do zapomnianych części kompleksu. Mając pewność, że już mu nie zagrożą, przebudowuje laboratorium według swojego pomysłu, łącząc wieżyczki z kostkami, konstruując nowe komory testowe i zmieniając nazwę obiektu na Wheatley Laboratories.
 +
 +
Kiedy Chell i GLaDOS wracają, placówka jest pogrążona w chaosie i zagrożona wybuchem z powodu niekompetencji głównego zarządcy. Wheatley zmusza Chell do rozwiązywania testów, ale po pewnym czasie odkrywa inicjatywę testowania kooperacyjnego i postanawia zabić bohaterkę. Mimo to, udaje się jej uciec i dotrzeć do jego głównej komory.
 +
 +
Po krótkiej walce Wheatley zostaje uszkodzony przy pomocy rdzeni osobowości dostarczanych przez GLaDOS. Rozpoczyna się procedura zmiany rdzenia, ale Whetley niszczy przycisk rozwiązywania sytuacji patowych. W ten sposób dochodzi do teoretycznej sytuacji bez wyjścia, jednak część sufitu odrywa się, odsłaniając nocne niebo i Księżyc. Chell wystrzeliwuje tam pocisk z urządzenia portalowego i wszystkie obiekty wewnątrz komory (w tym Chell i Wheatley) zostają zassane przez próżnię. GLaDOS ratuje Chell, a Whetley leci w przestrzeń.
 +
 +
Whetley po raz ostatni pojawia się w scence po napisach końcowych. Sunie przez przestrzeń, z krążącym wokół niego [[Rdzeń Kosmosu|Rdzeniem Kosmosu]]. Przełamując [[wpl:Czwarta ściana|czwartą ścianę]] zwraca się bezpośrednio do kamery, podsumowując wszystkie rzeczy, które zrobił i mówiąc, że gdyby mógł, przeprosiłby za nie.
  
 
==Galeria==
 
==Galeria==
 +
===Wygląd przedpremierowy===
 
<gallery>
 
<gallery>
Grafika:WheatleyGameInformer.jpg|Wheatley przy interfejsie.
+
Plik:WheatleyGameInformer.jpg|Wheatley przy interfejsie.
Grafika:Wheatley floor Test Chamber 08.jpg|Wheatley na podłodze komory testowej nr 08.
+
Plik:Wheatley floor Test Chamber 08.jpg|Wheatley na podłodze komory testowej nr 08.
Grafika:Portal-2-Wheatley.jpg|Wheatley
+
Plik:Portal-2-Wheatley.jpg|Wheatley
 +
Plik:Wheatley trailer.jpg|Weathley w trailerze z E3 2010
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
 +
===Wygląd filnalny===
 +
<gallery>
 +
Plik:Wheatley_model.jpg | Model Wheatley'ego na początku gry
 +
Plik:Wheatley model damaged.jpg | Model Wheatley'ego uszkodzonego
  
 
{{Postacie}}{{Technologie}}
 
{{Postacie}}{{Technologie}}

Wersja z 12:43, 4 cze 2011

Ostrzeżenie

Ta strona może zawierać szczegóły fabuły. Jeśli nie chcesz jej znać, nie czytaj tego artykułu!

Wheatley
Wheatley model.jpg
Okres życia od zakończenia gry Portal
Przynależność Aperture Science
Wygląd i zdolności
Pochodzenie Ziemia
Rasa sztuczna inteligencja, Rdzeń osobowości
Kolor oczu Niebieskie
Obsługa pilnowanie obiektów testowych kompleksu Aperture Laboratories
Informacje techniczne
Dubbing Stephen Merchant
Projektant Erik Wolpaw Jay Pinkerton

Wheatley znany też jako Moduł Tłumienia Inteligencji to jeden ze rdzeni osobowości, które zostały przebudzone na koniec pierwszej części gry Portal. Programowo jest płci męskiej, i posiada charakterystyczny angielski akcent. W pierwszej połowie Portala 2 jest on przewodnikiem i pomocnikiem głównej bohaterki, którą w zamian wykorzystuje jako swój środek transportu. Później staje się jednak głównym antagonistą.

Głosu postaci użycza Stephen Merchant - komik, reżyser, scenarzysta, współtwórca między innymi brytyjskiego serialu Biuro.

Spis treści

Historia

On nie jest zwyczajnym debilem. Jest wytworem najwybitniejszych umysłów całego pokolenia, współpracujących w wyłącznym celu stworzenia najgłupszego debila w dziejach ludzkości...

GLaDOS

Według GLaDOS, Wheatley został początkowo zaprojektowany jako "moduł tłumienia inteligencji" (ang. intelligence dampening sphere), mający uczynić ją mniej niebezpieczną poprzez ciągłe sugerowanie jej niedorzecznych pomysłów i w ten sposób utrudnianie jej procesu decyzyjnego. Był to jeden z wielu eksperymentów mających na celu odebrać jej chęć zabijania ludzi, i, tak jak reszta, nie powiódł się.

Wheatley wspomina, że ubiegał się o pracę w dziale produkcji, ale kierownik powierzył ją kopii samego siebie, dlatego Wheatley otrzymał swoim zdaniem "najgorszą możliwą pracę", czyli nadzorowanie obiektów testowych w Centrum Relaksacji.

Występowanie

Portal 2

Wiele lat po wydarzeniach z pierwszej części gry, awaryjne zasilanie Centrum Relaksacji wyczerpuje się i Wheatley budzi Chell z letargu, sugerując, aby razem uciekli z kompleksu Aperture. Następnie, kierując jej Komorą Długoterminowej Relaksacji doprowadza ją na jeden z torów testowych, aby odzyskała Urządzenie portalowe.

Niesiny przez Chell podróżuje przez zniszczony ośrodek, okazując się przy tym bardzo pomocnym towarzyszem, gdyż może zostać podłączony do gniazd w całym budynku. Dzięki tej umiejętności odsłania ukryte przejścia i wkrótce duet dociera do ogromnej komory pełnej przełączników. Wheatley zostaje podłączony, aby znaleźć dźwignię odpowiedzialną za włączenie kapsuły ratunkowej, ale prawie natychmiast dochodzi do awarii sprzętu, a dno komory okazuje się podłogą windy, która unosząc się do góry włącza zasilanie całego ośrodka.

Chell i Whetley stają twarzą twarz z budzącą się GLaDOS. Przerażony Wheatley próbuje złamać hasło odpowiedzialne za zatrzymanie procesu "ożywiania" kompleksu, ale mu się nie udaje. GLaDOS natychmiast rozpoznaje Chell i odsyła ją z powrotem na teren testów, A Whetley zostaje przez nią zmiażdżony chwytakiem i rzucony na ziemię. Szybko jednak okazuje, się, że nie uległ zniszczeniu.

Podczas gdy Chell pokonuje kolejne komory testowe, Wheatley co pewien czas pojawia się w przerwach między panelami i kilku innych miejscach, na przykład w szybie windy. W końcu udaje mu się wydostać bohaterkę z toru testowego i razem z nią zniszczyć dwie podstawowe bronie GLaDOS - dystrybutor neurotoksyny i linię produkującą wieżyczki. Następnie trafiają do głównej komory GLaDOS, gdzie zastępuje on ją na miejscu komputera zarządzającego obiektem. Uruchamia windę odwożącą Chell na powierzchnię i zamyka GLaDOS w "baterii z ziemniaka" w akcie zemsty za nazywanie go "debilem".

...A ty właśnie przekazałaś mu kontrolę nad całym obiektem.

GLaDOS

Potęga zmienia Wheatley'ego niemal natychmiast. W przypływie gniewu zmienia nastawienie do Chell i przypisuje sobie wszystkie zasługi w pokonaniu GLaDOS, postanawiając, że jej nie wypuści. Dodatkowo sprowokowany niszczy chwytakiem windę, przez co Chell i GLaDOS (zamknięta w ziemniaku) trafiają do zapomnianych części kompleksu. Mając pewność, że już mu nie zagrożą, przebudowuje laboratorium według swojego pomysłu, łącząc wieżyczki z kostkami, konstruując nowe komory testowe i zmieniając nazwę obiektu na Wheatley Laboratories.

Kiedy Chell i GLaDOS wracają, placówka jest pogrążona w chaosie i zagrożona wybuchem z powodu niekompetencji głównego zarządcy. Wheatley zmusza Chell do rozwiązywania testów, ale po pewnym czasie odkrywa inicjatywę testowania kooperacyjnego i postanawia zabić bohaterkę. Mimo to, udaje się jej uciec i dotrzeć do jego głównej komory.

Po krótkiej walce Wheatley zostaje uszkodzony przy pomocy rdzeni osobowości dostarczanych przez GLaDOS. Rozpoczyna się procedura zmiany rdzenia, ale Whetley niszczy przycisk rozwiązywania sytuacji patowych. W ten sposób dochodzi do teoretycznej sytuacji bez wyjścia, jednak część sufitu odrywa się, odsłaniając nocne niebo i Księżyc. Chell wystrzeliwuje tam pocisk z urządzenia portalowego i wszystkie obiekty wewnątrz komory (w tym Chell i Wheatley) zostają zassane przez próżnię. GLaDOS ratuje Chell, a Whetley leci w przestrzeń.

Whetley po raz ostatni pojawia się w scence po napisach końcowych. Sunie przez przestrzeń, z krążącym wokół niego Rdzeniem Kosmosu. Przełamując czwartą ścianę zwraca się bezpośrednio do kamery, podsumowując wszystkie rzeczy, które zrobił i mówiąc, że gdyby mógł, przeprosiłby za nie.

Galeria

Wygląd przedpremierowy

Wygląd filnalny