Strzelba (HL1)

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(Ogólnie)
m (Strzelba SPAS 12 (HL1) przeniesiono do Strzelba (HL1): i sio)
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
<ikony>hl1</ikony>
 
<ikony>hl1</ikony>
 
<tlo>Hl1shotguns2.png</tlo>
 
<tlo>Hl1shotguns2.png</tlo>
{{BronHL infobox
+
{{Broń HL
 
|grafika=hl1shotguns.png‎
 
|grafika=hl1shotguns.png‎
 
|grupa=
 
|grupa=
Linia 26: Linia 26:
 
}}
 
}}
  
'''SPAS-12''' jest mocną strzelbą typu pump-action, która strzela rozproszonym śrutem z łusek (loftek). Używana przede wszystkim przez oddziały [[H.E.C.U.]]. Korzystać mogą z niej również wszystkie postacie sterowane przez gracza w grze [[Half-Life]] i jej dodatkach.
+
'''Strzelba bojowa''' lub po prostu '''Strzelba''' - broń długa, z której korzystać mogą wszystkie postacie sterowane przez gracza w grze [[Half-Life]] i jej dodatkach. Jest mocną strzelbą typu pump-action, która strzela rozproszonym śrutem z łusek (loftek). Używana przede wszystkim przez oddziały [[H.E.C.U.]]. Wzorowana jest na włoskiej strzelbie SPAS-12.
  
 
==Ogólnie==
 
==Ogólnie==
[[Grafika:Art-gordon-greybg.jpg|150px|thumb|left|Freeman i jego SPAS-12]]
+
[[Grafika:Art-gordon-greybg.jpg|150px|thumb|left|Freeman i jego strzelba]]
*SPAS-12 ma dwa tryby ognia. W pierwszym trybie zostają wystrzelone 4 kulki śrutu o średnim rozrzucie. Zostaje wtedy użyta tylko jedna łuska (loftka), a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest krótki. Natomiast, drugi tryb strzału polega na wystrzeleniu ośmiu kulek śrutu jednocześnie. Rozrzut jest wtedy większy co pogarsza celność tej broni na dalsze odległości. Podczas użycia drugiego trybu strzału zostają wykorzystane dwie łuski a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest dłuższy.
+
*Strzelba posiada dwa tryby ognia. W pierwszym trybie zostają wystrzelone 4 kulki śrutu o średnim rozrzucie. Zostaje wtedy użyta tylko jedna łuska (loftka), a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest krótki. Natomiast, drugi tryb strzału polega na wystrzeleniu ośmiu kulek śrutu jednocześnie. Rozrzut jest wtedy większy co pogarsza celność tej broni na dalsze odległości. Podczas użycia drugiego trybu strzału zostają wykorzystane dwie łuski a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest dłuższy.
  
*Strzelba SPAS-12 jest przeładowywana pojedynczo (każda łuska po kolei, aż do zapełnienia magazynku). Proces przeładowywania może zostać w każdej chwili przerwany, poprzez wciśniecie przycisku strzału.
+
*Strzelba jest przeładowywana pojedynczo (każda łuska po kolei, aż do zapełnienia magazynku). Proces przeładowywania może zostać w każdej chwili przerwany, poprzez wciśniecie przycisku strzału.
  
*Broń ta jest używana przede wszystkim przez jednostki [[H.E.C.U.]]. Podczas akcji w jednostce często występuje dwoje żołnierzy uzbrojonych w strzelbę, którzy wspierają swoich kompanów używających pistoletów maszynowych [[MP5 (HL)|MP5]].
+
*Broń ta jest używana przede wszystkim przez jednostki [[H.E.C.U.]]. Podczas akcji w jednostce często występuje dwoje żołnierzy uzbrojonych w strzelbę, którzy wspierają swoich kompanów używających [[Pistolet maszynowy (HL)|pistoletów maszynowych]].
  
*W Half-Life, strzelbę SPAS-12 po raz pierwszy można zdobyć w 4 rozdziale gry - ''[[Office Complex]]''. Można ją również zabrać zabitym żołnierzom [[H.E.C.U.]] podczas dalszej części rozgrywki.
+
*W Half-Life, strzelbę po raz pierwszy można zdobyć w 4 rozdziale gry - ''[[Office Complex]]''. Można ją również zabrać zabitym żołnierzom [[H.E.C.U.]] podczas dalszej części rozgrywki.
  
*Po tym jak [[Gordon Freeman|Freeman]] zostaje złapany, a jego broń skonfiskowana (sytuacja ta ma miejsce w rozdziale ''[[Apprehension]]''), SPASa-12 można zdobyć zabijając żołnierza H.E.C.U. używającego tej broni na początku rozdziału ''[[Questionable Ethics]]''.
+
*Po tym jak [[Gordon Freeman|Freeman]] zostaje złapany, a jego broń skonfiskowana (sytuacja ta ma miejsce w rozdziale ''[[Apprehension]]''), strzelbę można pozyskać, zabijając żołnierza H.E.C.U. używającego tej broni na początku rozdziału ''[[Questionable Ethics]]''.
  
 
==Taktyka==
 
==Taktyka==
*Pierwszy tryb strzału strzelby SPAS-12 jest bardzo efektywny przeciwko niezbyt wytrzymałym wrogom, takim jak [[Headcrab]]y, [[Zombie]] czy [[Vortigaunt]]y. Jednakże, tryb ten nie nadaje się zbytnio do zwalczania mocniejszych przeciwników takich jak [[Bullsquid]]y, ze względu na małą ilość obrażeń jaką zadaje, oraz znaczne opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami.
+
*Pierwszy tryb strzału strzelby jest bardzo efektywny przeciwko niezbyt wytrzymałym wrogom, takim jak [[Headcrab]]y, [[Zombie]] czy [[Vortigaunt]]y. Jednakże, tryb ten nie nadaje się zbytnio do zwalczania mocniejszych przeciwników takich jak [[Bullsquid]]y, ze względu na małą ilość obrażeń jaką zadaje, oraz znaczne opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami.
  
 
*Alternatywny tryb strzału jest jednym z najmocniejszych rodzajów ataku jakich gracz może użyć. W normalnym trybie gry, wielu przeciwników daje się zabić za pierwszym naciśnięciem spustu. Strzał alternatywny zadaje duże obrażenia [[Alien Grunt]]owi, lecz długie opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami czyni gracza bardziej podatnym na kontrataki wroga zwłaszcza jeśli znajduje się blisko niego.
 
*Alternatywny tryb strzału jest jednym z najmocniejszych rodzajów ataku jakich gracz może użyć. W normalnym trybie gry, wielu przeciwników daje się zabić za pierwszym naciśnięciem spustu. Strzał alternatywny zadaje duże obrażenia [[Alien Grunt]]owi, lecz długie opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami czyni gracza bardziej podatnym na kontrataki wroga zwłaszcza jeśli znajduje się blisko niego.
  
*SPAS-12 nie nadaję się do walki z [[Alien Controller]]em, ze względu na znikome obrażenia, które jemu zadaje. W większości wypadków wystrzelony śrut nie zdoła dosięgnąć wroga z powodu zbyt dużego rozrzutu strzelby.
+
*Strzelba nie nadaję się do walki z [[Alien Controller]]em, ze względu na znikome obrażenia, które jemu zadaje. W większości wypadków wystrzelony śrut nie zdoła dosięgnąć wroga z powodu zbyt dużego rozrzutu strzelby.
  
 
*Amunicję do tej strzelby bardzo łatwo jest znaleźć. Pudełka z łuskami możemy spotkać bardzo często na swojej drodze.
 
*Amunicję do tej strzelby bardzo łatwo jest znaleźć. Pudełka z łuskami możemy spotkać bardzo często na swojej drodze.
Linia 52: Linia 52:
  
 
==Za kulisami==
 
==Za kulisami==
Wczesne poszlaki pokazują, że na początku SPAS-12 miał zupełnie inną teksturę – był srebrny. Wszystkie ślady po starych teksturach zostały usunięte, z wyjątkiem strzelby, którą używa naukowiec w sektorze ''F „Lambda Complex” Level A''. Jednakże, gdy naukowiec opuszcza broń, skin strzelby powraca do tego, który jest użyty standardowo w grze.
+
Wczesne poszlaki pokazują, że na początku strzelba miała zupełnie inną teksturę – był srebrny. Wszystkie ślady po starych teksturach zostały usunięte, z wyjątkiem strzelby, którą używa naukowiec w sektorze ''F „Lambda Complex” Level A''. Jednakże, gdy naukowiec opuszcza broń, skin strzelby powraca do tego, który jest użyty standardowo w grze.
 +
 
 +
Dodatkowo, po instalacji pakietu [[High Definition Pack]], strzelba nieco bardziej upodabnia się do swojego rzeczywistego odpowiednika. W przeciwieństwie do oryginalnego modelu, odświeżona strzelba zyskała charakterystyczną dla tego modelu składaną kolbę.
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
*W grze [[Team Fortress Classic]] model SPAS-12 jest użyty dla broni [[Super Shotgun]].
+
*Według nieużywanych dźwięków kombinezona HEV, strzelba ta jest strzelbą bojową, gdyż kombinezon po zebraniu miał wypowiedzieć "Combat Shotgun acquired" (ang. ''zdobyto strzelbę bojową'').
 +
*W grze [[Team Fortress Classic]] model strzelby jest użyty dla broni [[Super Shotgun]].
 
*Chociaż standardowym modelem strzelby jest SPAS-12, ikonka w HUD pokazuje zupełnie inny model strzelby (''Ithaca 37''). [[Half-Life High Definition Pack]] poprawia ikonkę w HUD, na tę przypominającą prawdziwego SPAS-12.
 
*Chociaż standardowym modelem strzelby jest SPAS-12, ikonka w HUD pokazuje zupełnie inny model strzelby (''Ithaca 37''). [[Half-Life High Definition Pack]] poprawia ikonkę w HUD, na tę przypominającą prawdziwego SPAS-12.
*Prawdziwa broń SPAS-12 nie może wystrzelić dwóch naboi na raz, ponieważ ma tylko jedną komorę.
+
*Prawdziwa broń SPAS-12 nie może wystrzelić dwóch naboi na raz, ponieważ ma tylko jedną lufę. Prawdopodobnie twórcy pomylili magazynek rurowy z drugą lufą lub miało to na celu uczynić broń bardziej użyteczną w walce.
 +
*Choć pudełko z amunicją do strzelby zawiera 13 naboi (12 w opakowaniu, jeden luzem) to gracz mimo wszystko i tak otrzyma 12 naboi.
  
 
==Galeria==
 
==Galeria==
Linia 63: Linia 67:
 
Grafika:Beta_osprey.jpg|Wczesny model na wczesnym screenshocie
 
Grafika:Beta_osprey.jpg|Wczesny model na wczesnym screenshocie
 
Grafika:SPAS-12_centered.jpg|
 
Grafika:SPAS-12_centered.jpg|
Grafika:Shotgunammob_1.png|Wczesne pudełko z amunicją do SPAS-12
+
Grafika:Shotgunammob_1.png|Wczesne pudełko z amunicją do strzelby
 
Grafika:Shotgun_hl1_hud.png| Ikona HUD (Ithaca 37)
 
Grafika:Shotgun_hl1_hud.png| Ikona HUD (Ithaca 37)
 
Grafika:Shotghudhd.png|Ikona HUD HD
 
Grafika:Shotghudhd.png|Ikona HUD HD
Linia 75: Linia 79:
 
Grafika:viewshotghd.png|Viewmodel HD
 
Grafika:viewshotghd.png|Viewmodel HD
 
Grafika:hdshotsofbs.PNG|Viewmodel HD, wersje z Opposing Force (z lewej) i Blue Shift (z prawej)
 
Grafika:hdshotsofbs.PNG|Viewmodel HD, wersje z Opposing Force (z lewej) i Blue Shift (z prawej)
Grafika:Shotgunammo_1.jpg| Pudełko z amunicją do SPAS-12
+
Grafika:Shotgunammo_1.jpg| Pudełko z amunicją do strzelby
Grafika:12gboxhd.jpg| Pudełko z amunicją do SPAS-12 HD
+
Grafika:12gboxhd.jpg| Pudełko z amunicją do strzeby, wersja HD
Grafika:Gordon_HL1_promo.jpg|Grafika promocyjna Half-Life'a z wizerunkiem Gordona trzymającego SPAS-12
+
Grafika:Gordon_HL1_promo.jpg|Grafika promocyjna Half-Life'a z wizerunkiem Gordona trzymającego strzelbę
 
Grafika:HL_steam_background.png|
 
Grafika:HL_steam_background.png|
Grafika:Spas12_office04_hd.jpg|Pierwsze wystąpienie SPAS-12 w Half-Life
+
Grafika:Spas12_office04_hd.jpg|Pierwsze wystąpienie strzelby w Half-Life
 
Grafika:Shotgun_scientist_HL.jpg|Naukowiec ze strzelbą i oficer ochrony w rozdziale ''Lambda Core''
 
Grafika:Shotgun_scientist_HL.jpg|Naukowiec ze strzelbą i oficer ochrony w rozdziale ''Lambda Core''
 
Grafika:Shooting_range_gun.jpg|Strzelby przechowywane na strzelnicy, skąd Barney Calhoun zabiera swój pistolet
 
Grafika:Shooting_range_gun.jpg|Strzelby przechowywane na strzelnicy, skąd Barney Calhoun zabiera swój pistolet
Grafika:HECU_balaclava_model.jpg|Żołnierz H.E.C.U. dzierżący SPAS-12
+
Grafika:HECU_balaclava_model.jpg|Żołnierz H.E.C.U. w kominiarce dzierżący strzelbę
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
 +
{{Przypisy}}
  
 
{{Bronie}}
 
{{Bronie}}
{{Overwiki|nazwa=HECU SPAS-12|adres=http://half-life.wikia.com/wiki/HECU_SPAS-12}}
+
{{Overwiki|nazwa=Shotgun (Half-Life)|adres=http://combineoverwiki.net/wiki/Shotgun_(Half-Life)}}
 
[[Kategoria: Bronie w Half-Life]]
 
[[Kategoria: Bronie w Half-Life]]
  
[[overwiki:HECU SPAS-12]]
+
[[overwiki:Shotgun (Half-Life)]]

Aktualna wersja na dzień 18:37, 24 wrz 2017

Strzelba (HL1)
Hl1shotguns.png
Przynależność Black Mesa

H.E.C.U.

Typ Strzelba pump-action
Używane przez Gordon Freeman

Adrian Shephard
Barney Calhoun
Gina Cross
Colette Green
H.E.C.U.
Naukowcy Black Mesa

Właściwości
Obrażenia 30 na jedną łuskę (loftkę) pierwszy tryb / 60 tryb alternatywny
Szybkostrzelność wolna
Odrzut średni
Rozrzut duży (efektywność zależna od dystansu)
Magazynek 8 loftek
Noszona amunicja 125 loftek
Komenda weapon_shotgun

Strzelba bojowa lub po prostu Strzelba - broń długa, z której korzystać mogą wszystkie postacie sterowane przez gracza w grze Half-Life i jej dodatkach. Jest mocną strzelbą typu pump-action, która strzela rozproszonym śrutem z łusek (loftek). Używana przede wszystkim przez oddziały H.E.C.U.. Wzorowana jest na włoskiej strzelbie SPAS-12.

Spis treści

[edytuj] Ogólnie

Freeman i jego strzelba
  • Strzelba posiada dwa tryby ognia. W pierwszym trybie zostają wystrzelone 4 kulki śrutu o średnim rozrzucie. Zostaje wtedy użyta tylko jedna łuska (loftka), a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest krótki. Natomiast, drugi tryb strzału polega na wystrzeleniu ośmiu kulek śrutu jednocześnie. Rozrzut jest wtedy większy co pogarsza celność tej broni na dalsze odległości. Podczas użycia drugiego trybu strzału zostają wykorzystane dwie łuski a czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest dłuższy.
  • Strzelba jest przeładowywana pojedynczo (każda łuska po kolei, aż do zapełnienia magazynku). Proces przeładowywania może zostać w każdej chwili przerwany, poprzez wciśniecie przycisku strzału.
  • Broń ta jest używana przede wszystkim przez jednostki H.E.C.U.. Podczas akcji w jednostce często występuje dwoje żołnierzy uzbrojonych w strzelbę, którzy wspierają swoich kompanów używających pistoletów maszynowych.
  • W Half-Life, strzelbę po raz pierwszy można zdobyć w 4 rozdziale gry - Office Complex. Można ją również zabrać zabitym żołnierzom H.E.C.U. podczas dalszej części rozgrywki.
  • Po tym jak Freeman zostaje złapany, a jego broń skonfiskowana (sytuacja ta ma miejsce w rozdziale Apprehension), strzelbę można pozyskać, zabijając żołnierza H.E.C.U. używającego tej broni na początku rozdziału Questionable Ethics.

[edytuj] Taktyka

  • Pierwszy tryb strzału strzelby jest bardzo efektywny przeciwko niezbyt wytrzymałym wrogom, takim jak Headcraby, Zombie czy Vortigaunty. Jednakże, tryb ten nie nadaje się zbytnio do zwalczania mocniejszych przeciwników takich jak Bullsquidy, ze względu na małą ilość obrażeń jaką zadaje, oraz znaczne opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami.
  • Alternatywny tryb strzału jest jednym z najmocniejszych rodzajów ataku jakich gracz może użyć. W normalnym trybie gry, wielu przeciwników daje się zabić za pierwszym naciśnięciem spustu. Strzał alternatywny zadaje duże obrażenia Alien Gruntowi, lecz długie opóźnienie pomiędzy kolejnymi strzałami czyni gracza bardziej podatnym na kontrataki wroga zwłaszcza jeśli znajduje się blisko niego.
  • Strzelba nie nadaję się do walki z Alien Controllerem, ze względu na znikome obrażenia, które jemu zadaje. W większości wypadków wystrzelony śrut nie zdoła dosięgnąć wroga z powodu zbyt dużego rozrzutu strzelby.
  • Amunicję do tej strzelby bardzo łatwo jest znaleźć. Pudełka z łuskami możemy spotkać bardzo często na swojej drodze.
  • Zaleca się przeładowywanie tej broni tak często jak jest to możliwe. Ładowanie całego magazynka trwa znacznie dłużej niż przeładowywanie magazynków w innych broniach.

[edytuj] Za kulisami

Wczesne poszlaki pokazują, że na początku strzelba miała zupełnie inną teksturę – był srebrny. Wszystkie ślady po starych teksturach zostały usunięte, z wyjątkiem strzelby, którą używa naukowiec w sektorze F „Lambda Complex” Level A. Jednakże, gdy naukowiec opuszcza broń, skin strzelby powraca do tego, który jest użyty standardowo w grze.

Dodatkowo, po instalacji pakietu High Definition Pack, strzelba nieco bardziej upodabnia się do swojego rzeczywistego odpowiednika. W przeciwieństwie do oryginalnego modelu, odświeżona strzelba zyskała charakterystyczną dla tego modelu składaną kolbę.

[edytuj] Ciekawostki

  • Według nieużywanych dźwięków kombinezona HEV, strzelba ta jest strzelbą bojową, gdyż kombinezon po zebraniu miał wypowiedzieć "Combat Shotgun acquired" (ang. zdobyto strzelbę bojową).
  • W grze Team Fortress Classic model strzelby jest użyty dla broni Super Shotgun.
  • Chociaż standardowym modelem strzelby jest SPAS-12, ikonka w HUD pokazuje zupełnie inny model strzelby (Ithaca 37). Half-Life High Definition Pack poprawia ikonkę w HUD, na tę przypominającą prawdziwego SPAS-12.
  • Prawdziwa broń SPAS-12 nie może wystrzelić dwóch naboi na raz, ponieważ ma tylko jedną lufę. Prawdopodobnie twórcy pomylili magazynek rurowy z drugą lufą lub miało to na celu uczynić broń bardziej użyteczną w walce.
  • Choć pudełko z amunicją do strzelby zawiera 13 naboi (12 w opakowaniu, jeden luzem) to gracz mimo wszystko i tak otrzyma 12 naboi.

[edytuj] Galeria

[edytuj] Przypisy

Ta strona zawiera treści z Combine OverWiki. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Shotgun (Half-Life). Lista autorów jest dostępna w (Half-Life)&action=history historii strony. Tekst z Combine OverWiki jest udostępniony na licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.