Aperture Science Enrichment Center

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(kat)
(mała przebudowa, infobox)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Aperture.png|200px|thumb|Right|Logo Aperture Sience Enrichment Center]]
+
{{Lokacja infobox
 +
|grafika=Aperture.png  
 +
|okres=
 +
|powstanie=lata 50 XX wieku
 +
|zniszczenie=[[Portal]]
 +
|grupa=[[Aperture Science]]  
 +
|polozenie=Stany Zjednoczone
 +
|mapy=wszystkie mapy w [[Portal]]
 +
|projektanci=}}
  
'''Aperture Science Enrichment Center''' (ang. ''Centrum wzbogacania Aperture Science'') - główny obiekt badawczy i siedziba fikcyjnej instytucji [[Aperture Science]]. Znajduje się w większości pod ziemią. W budynku rozgrywa się cała akcja gry [[Portal]]u z 2007 roku.
+
'''Aperture Science Enrichment Center''' (ang. ''Centrum wzbogacania Aperture Science'') - główny obiekt badawczy i siedziba fikcyjnej instytucji [[Aperture Science]]. Znajduje się w większości pod ziemią. W budynku rozgrywa się cała akcja gry [[Portal]] wydanej w 2007 roku.
  
Firma została założona w 1953 roku i na początku zajmowała się produkcją kabin prysznicowych. Po tym, jak jej założyciel, [[Cave Johnson]], zatruł się rtęcią pochodzącą z jednego z pryszniców, firma zmieniła kierunek działalności i zajęła się badaniami nad portalami przestrzennymi trwającymi w latach 1981-'85 i urządzeniem do ich tworzenia ([[Handheld Portal Device]]). W 1986 naukowcy dowiedzieli się, że w Black Mesa Research Facility również prowadzone są badania nad portalami. Z tego powodu firma zaczęła dodatkowo prace nad systemem sztucznej inteligencji, który nazwano [[GLaDOS|Generic Lifeform and Disc Operating System (GLaDOS)]]. Po dziesięciu latach opracowano wszystkie komponenty i rozpoczęto prace nad ostatnim elementem: "Generic Lifeform", mającym nadać komputerowi ludzkich cech. Po kilku latach uruchomiono nieprzetestowany jeszcze system. Wkrótce potem GLaDOS zamordował neurotoksyną cały personel Aperture Science i przejął kontrolę nad Enrichment Center.
+
==Historia==
 +
Firma została założona w 1953 roku i na początku zajmowała się produkcją kabin prysznicowych. Po tym, jak jej założyciel - [[Cave Johnson]], zatruł się rtęcią pochodzącą z jednego z pryszniców, firma zmieniła kierunek działalności i zajęła się badaniami nad portalami przestrzennymi, trwającymi w latach 1981-'85 i urządzeniem do ich tworzenia ([[Handheld Portal Device]]). W 1986 naukowcy dowiedzieli się, że w Black Mesa Research Facility również prowadzone są badania nad portalami. Z tego powodu firma zaczęła dodatkowo prace nad systemem sztucznej inteligencji, który nazwano [[GLaDOS|Generic Lifeform and Disc Operating System (GLaDOS)]]. Po dziesięciu latach opracowano wszystkie komponenty i rozpoczęto prace nad ostatnim elementem: "Generic Lifeform", mającym nadać komputerowi ludzkich cech. Po kilku latach uruchomiono nieprzetestowany jeszcze system. Wkrótce potem GLaDOS zamordował neurotoksyną cały personel Aperture Science i przejął kontrolę nad Enrichment Center. Po bliżej nieokreślonym czasie rozpoczynają się wydarzenia przedstawione w grze Portal.
  
Po bliżej nieokreślonym czasie rozpoczynają się wydarzenia z Portalu. Główna bohaterka gry, [[Chell]], ucieka z terenu badań nad "[[portal gun]]em" i niszczy GLaDOS, dzięki czemu wydostaje się z budynku.
+
==Rozgrywka==
 +
Główną bohaterką gry jest [[Chell]], kobieta, która budzi się w części laboratorium przeznaczonej do testowania technologii portali. Aby wydostać się z kompleksu musi pokonać 19 komór testowych a następnie zmierzyć się z GLaDOS. Do dyspozycji zostaje oddany graczowi jedynie [[Handheld Portal Device]].
  
Aperture Science występuje również epizodycznie w serii Half-Life, chociaż prawdopodobnie zagra większą rolę w [[Episode Three]], za sprawą lodołamacza [[Borealis]]. Zaginął on w tajemniczych okolicznościach razem z kawałkiem suchego doku. [[Gordon Freeman]] i Alyx mają się do niego dostać. Zawiera potężną broń, która może unicestwić Kombinat na Ziemi. [[Eli Vance]] twierdził, że nie należy jej używać, tylko zniszczyć, by nie spowodować "drugiej Black Mesy".
+
==Ciekawostki==
 +
*Aperture Science występuje również epizodycznie w serii Half-Life, chociaż prawdopodobnie zagra większą rolę w [[Episode Three]], za sprawą lodołamacza [[Borealis]]. Zaginął on w tajemniczych okolicznościach razem z kawałkiem suchego doku. [[Gordon Freeman]] i Alyx mają się do niego dostać. Zawiera potężną broń, która może unicestwić Kombinat na Ziemi. [[Eli Vance]] twierdził, że nie należy jej używać, tylko zniszczyć, by nie spowodować "drugiej Black Mesy".
  
{{Kategoria-Lokacje}}
+
{{Lokacje}}
  
 
[[Kategoria:Lokacje z gry Portal]]
 
[[Kategoria:Lokacje z gry Portal]]

Wersja z 13:56, 21 sie 2009

Aperture Science Enrichment Center
Aperture.png
Powstanie lata 50 XX wieku
Zniszczenie Portal
Przynależność Aperture Science
Położenie Stany Zjednoczone
Informacje techniczne
Mapy wszystkie mapy w Portal

Aperture Science Enrichment Center (ang. Centrum wzbogacania Aperture Science) - główny obiekt badawczy i siedziba fikcyjnej instytucji Aperture Science. Znajduje się w większości pod ziemią. W budynku rozgrywa się cała akcja gry Portal wydanej w 2007 roku.

Historia

Firma została założona w 1953 roku i na początku zajmowała się produkcją kabin prysznicowych. Po tym, jak jej założyciel - Cave Johnson, zatruł się rtęcią pochodzącą z jednego z pryszniców, firma zmieniła kierunek działalności i zajęła się badaniami nad portalami przestrzennymi, trwającymi w latach 1981-'85 i urządzeniem do ich tworzenia (Handheld Portal Device). W 1986 naukowcy dowiedzieli się, że w Black Mesa Research Facility również prowadzone są badania nad portalami. Z tego powodu firma zaczęła dodatkowo prace nad systemem sztucznej inteligencji, który nazwano Generic Lifeform and Disc Operating System (GLaDOS). Po dziesięciu latach opracowano wszystkie komponenty i rozpoczęto prace nad ostatnim elementem: "Generic Lifeform", mającym nadać komputerowi ludzkich cech. Po kilku latach uruchomiono nieprzetestowany jeszcze system. Wkrótce potem GLaDOS zamordował neurotoksyną cały personel Aperture Science i przejął kontrolę nad Enrichment Center. Po bliżej nieokreślonym czasie rozpoczynają się wydarzenia przedstawione w grze Portal.

Rozgrywka

Główną bohaterką gry jest Chell, kobieta, która budzi się w części laboratorium przeznaczonej do testowania technologii portali. Aby wydostać się z kompleksu musi pokonać 19 komór testowych a następnie zmierzyć się z GLaDOS. Do dyspozycji zostaje oddany graczowi jedynie Handheld Portal Device.

Ciekawostki

  • Aperture Science występuje również epizodycznie w serii Half-Life, chociaż prawdopodobnie zagra większą rolę w Episode Three, za sprawą lodołamacza Borealis. Zaginął on w tajemniczych okolicznościach razem z kawałkiem suchego doku. Gordon Freeman i Alyx mają się do niego dostać. Zawiera potężną broń, która może unicestwić Kombinat na Ziemi. Eli Vance twierdził, że nie należy jej używać, tylko zniszczyć, by nie spowodować "drugiej Black Mesy".