Edytujesz „Aperturescience.com”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
<ikony>p1|p2|aperture</ikony>
+
{{stub-rozbudowa
[[Grafika:ApertureScience.com screen6 Updated2010.png|thumb|250px|right|Aktualna wersja strony]]
+
|*należy dodać informacje o arkuszu kalkulacyjnym dostępnym na witrynie
'''[http://aperturescience.com Aperturescience.com]''' (bądź [http://www.aperturelaboratories.com www.aperturelaboratories.com]) to strona stworzona przez Valve, będąca przykładem tzw. [[wpl:Marketing wirusowy|marketingu wirusowego]] (ang. ''Viral marketing''). Została włączona w 2006 roku aby promować grę [[Portal]]. Strona jest dostępna w języku angielskim. Jej zawartość jest zgodna z uniwersum Half-Life (oprócz samej animacji). Strona posiada wiersz poleceń systemu [[GLaDOS]], w którym można wykonywać proste operacje, jak logowanie czy wyświetlanie zawartości katalogów i plików tekstowych.
+
}}
Na stronie głównej znajduje się zapętlona animacja - Holiday Vault 07. Przedstawia ona pomieszczenie przyozdobione na święta Bożego Narodzenia. W tle gra utwór [[Still Alive]] stylizowany na kolędę.
+
  
'''W grudniu 2010 strona została aktualizowana. Usunięto wiersz poleceń i zastąpiono animację nowszą wersją - Holiday Vault 10.'''
+
Strona [http://aperturescience.com aperturescience.com] jest doskonałym przykładem tzw. Marketingu wirusowego (ang. Viral marketing), który jest niezwykle skutecznym acz nieco specyficznym rodzajem działań marketingowych. Niestety strona jest dostepna tylko w języku angielskim
  
==Holiday Vault 07==
+
==Logowanie==
[[Grafika:ApertureScience.com screen6.png|thumb|250px|right|pierwsza wersja strony]]
+
[http://www.aperturescience.com www.aperturescience.com] (bądź [http://www.aperturelaboratories.com www.aperturelaboratories.com] - oba adresy prowadzą do tej samej strony) to jedna wielka zagadka. Po wejściu na stronę wita nas film ze świątecznym remixem znanej z Portalu piosenki [[Still Alive|„Still Alive”]] w tle. Jeżeli poczekamy dłuższy czas na ekranie pojawi się Święty Mikołaj! Nad filmikiem znajduje się zielony, migający kwadrat. Służy on do wpisywania komend. Na początek należy wpisać ''LOGIN''
Animacja przedstawia widok z kamery ochrony (być może jednej z tych jakimi posługuje się GLaDOS). Obraz porusza się cyklicznie w lewo i w prawo. Widać na nim pomieszczenie z kominkiem w okresie świąt Bożego Narodzenia. Po środku stoi ciasto i [[Kostka Towarzysząca]] z czapką św. Mikołaja. Z lewej strony znajduje się przyozdobiona choinka. Wiszą na niej figurki postaci z [[Team Fortress 2]].
+
Na kominku wiszą 3 czerwone, świąteczne skarpety z wyszytymi symbolami gier [[Valve]]: [[Half-Life 2]], [[Team Fortress 2]] i [[Portal]]. Nad kominkiem znajduje się znak typowy dla komór testowych, przedstawiający świętego Mikołaja. Na kominku stoi [[krasnal ogrodowy]] z [[Half-Life 2: Episode Two]].
+
Po prawej stoi [[wieżyczka strażnicza|wieżyczka strażnicza Aperture Science]] częściowo zasłonięta przez [[Skrzynka z zaopatrzeniem|skrzynki z zaopatrzeniem Kombinatu]].
+
Po kilku cyklach kamery, po lewej stronie, tuż przed obiektywem kamery pojawia się krasnal ogrodowy.
+
  
==Holiday Vault 10==
+
Serwer poprosi nas o podanie nazwy użytkownika (''username''). Nazwa użytkownika jest całkowicie dowolna, chyba że chcemy zobaczyć materiały dodatkowe. W tym wypadku należy wpisać dane personalne założyciela Aperture Science (są one wypisane na ścianie w jednym z poziomów gry Portal). Jest to ''CJOHNSON''.
[[Grafika:Coopbotap.png|thumb|250px|right|P-body widoczny na aperturescience.com]]
+
Animacja w znacznej mierze jest taka sama jak wersja 07. Różnice to:
+
*Magazynujące Kostki Obciążeniowe nowego typu w miejscu skrzynek z zaopatrzeniem.
+
*Tylko 2 świąteczne skarpety na kominku, z symbolami niebieskiego i pomarańczowego portalu.
+
*Brak krasnala ogrodowego.
+
*Nowa wersja Kostki Towarzyszącej
+
*Miniaturki Kostek Magazynujących na choince, zamiast figurek klas z Team Fortress 2.
+
*Po kilku cyklach kamery, po lewej stronie, tuż przed obiektywem pojawia się [[P-body]] zamiast krasnala.
+
  
==Wiersz poleceń (obecnie niedostępny)==
+
Serwer zażąda  hasła dostępu. Ono nie może już być dowolne. Należy po prostu ''PORTAL''.
Nad animacją znajduje się wiersz poleceń z widocznym zielonym, migającym kwadratem. Służy on do wpisywania komend. Jest to system zarządzający GLaDOS z 1982 roku. Obecnie w wersji ''1.09'', oryginalnie ''1.07''.
+
  
GLaDOS v1.09 (c) 1982 Aperture Science, Inc.
+
Gdy dostajemy się do bazy danych poprzez login administracji musisz posłużyć się innym hasłem, a mianowicie ''TIER3''.
  
Na początek należy wpisać ''LOGIN'', ''LOGON'' lub ''USER'' by zalogować się do systemu. Serwer poprosi wtedy o podanie nazwy użytkownika (''username''). Nazwa użytkownika jest dowolnym ciągiem minimalnie 3 znaków. Serwer zażąda hasła dostępu, które nie jest już dowolne. Hasło to ''PORTAL'' lub ''PORTALS''.
+
Uzyskaliśmy dostęp do bazy danych. Jeżeli chcemy ujrzeć listę dostępnych komend należy posłużyć się jednym z poniższych wyrażeń.
  
Wpisanie polecenia ''HELP'' przed zalogowaniem powoduje wyświetlenie informacji, która w humorystycznym sposób informuje o tym, że system przyjął zgłoszenie o zagrożeniu użytkownika i wysyła do niego specjalną ekipę kryzysową.
+
''"?"''
  
===Dostępne komendy===
+
''"LIB"''
* '''LOGIN''', '''LOGON''' lub '''USER''' - logowanie się do systemu, wymaga następnie wpisania hasła. Niezbędne do uzyskania dostępu do reszty komend.
+
* '''HELP''', '''LIB''' lub '''?''' - pokazuje listę dostępnych komend. Są to: ''APPEND, ATTRIB, COPY, FORMAT, ERASE'' i ''RENAME''. Użycie którejkolwiek z tych komend zwróci błąd z informacją o zabezpieczeniu dysku przed zapisem.
+
* '''DIR''', '''CATALOG''', '''DIRECTORY''', '''LIST''', '''LS''' lub '''CAT''' - pokazuje listę plików znajdujących się na serwerze. Są to ''APPLY.EXE'' (test ''Enrichment Center Test Subject Application Process'') i ''NOTES.EXE'' (zawierający historię Aperture Science).
+
* '''IP''' - ujawnia kod UID użytkownika. Kod ten jest przyznawany podczas testu uruchamianego z pliku ''APPLY.EXE''.
+
* '''INTERROGATE''' - zwraca błąd jeśli nie podano żadnego parametru. W przeciwnym wypadku pokazuje błąd: ''illegal attempt to initiate disciplinary action''
+
* '''TAPEDISK''' - zwraca błąd z informacją, że użytkownik nie ma autoryzacji aby wykonać tą operację.
+
* '''PLAY''' - Wyświetla błąd o treści: ''ERROR 3 [What would you like to play?]'',  jesli nie podano żadnego parametru. Wpisanie ''PLAY PORTAL'' powoduje próbę otwarcia usuniętego z YouTube filmu.
+
* '''APPLY''' - Rozpoczyna proces rejestracji, a następnie przechodzi do testu z pliku ''APPLY.EXE''.
+
* '''LOGOUT''', '''BYE''', '''LOGOFF''' lub '''VALVE''' - odtwarza dźwięk mówiący "Goodbye" ("Do widzenia") i przechodzi na stronę startową przeglądarki lub jeśli internauta nie ma takowej ustawionej, na Steampowered.com.
+
*Każda inna komenda zwraca błąd: ''Nie znaleziono pliku''.
+
* '''THECAKEISALIE''' - wyświetla informację pozostawioną przez pracownika Aperure lub były obiekt testowy. Prawdopodobnie przez [[Ratman]]a. Widać także obraz z kamery ochrony (tego samego typu jak na stronie głównej) na Komorę Testową nr 00. Różni się ona od dostępnej w grze, jest to wczesna wersja z bety Portal (z tymczasowymi modelami z [[Half-Life 2]]).
+
  
{| class="wikitable"
+
''"HELP"''
|-
+
! width="400px"| Oryginalna notka
+
! Tłumaczenie
+
|-
+
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
+
When was the last time you left the building?<br />
+
Has anybody left the building lately?<br />
+
I don't know why we're in lockdown. I don't know who's in charge.<br />
+
I did find out a few things, like these terminals don't have to<br />
+
tap out characters one at a time. And while we're all working<br />
+
on twenty year old equipment, somehow they can afford to build<br />
+
an 'Enrichment Center'. Check out this security feed.<br />
+
Whatever the hell a 'relaxation vault' is, it<br />
+
doesn't have any doors.<br /><br />
+
  
[[Plik:Aperturesciencecom-ratman.jpg|300px|thumb|center|Komora nr 00 widoczna przez kamerę ochrony]]
+
==Test==
<br />
+
Odwiedziny strony można rozpocząć znanym testem. Aby o niego przejść wystarczy wpisać ''DIR''.
I don't think going home is part of our job description anymore.<br />
+
If a supervisor walks by, press return!
+
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
+
Kiedy ostatnio upuszczałeś budynek?<br />
+
Czy ktokolwiek ostatnio opuścił budynek?<br />
+
Nie wiem dlaczego jesteśmy tutaj zamknięci. Nie wiem kto tutaj rządzi.<br />
+
Dowiedziałem się kilku rzeczy, jak na przykład, że te terminale nie muszą <br />
+
wystukiwać po jednym symbolu na raz. I kiedy my tu wszyscy pracujemy na
+
dwudziestoletnim sprzęcie, ich jakimś cudem stać na wybudowanie <br />
+
"Centrum Wzbogacania". Sprawdź ten kanał bezpieczeństwa. <br />
+
Czymkolwiek jest ta "komora relaksacyjna", nie ma tam żadnych drzwi.<br /><br />
+
  
[[Plik:Portal beta-00-chamber.jpg|300px|thumb|center|Komora nr 00 w wersji beta Portal]]
+
Po wpisaniu ukazuje się nam między innymi napis ''apply.exe'' co jest wystarczającą wskazówką że należy wpisać ''APPLY''.
<br />
+
Nie wydaje mi się, żeby powrót do domu był jeszcze częścią naszej codziennej rutyny.<br />
+
Jeśli nakryje cię przełożony, wciśnij Enter!
+
|}
+
  
Wciśnięcie ''Enter'' lub innego dowolnego klawisza w ekranie obserwacji, wyświetla arkusz kalkulacyjny [[wpl:VisiCalc|VisiCalc]]:
+
Dalej, postępując zgodnie ze wskazówkami, wpisujemy ''CONTINUE''.
[[Plik:ststystyka.jpg|500px|thumb|center]]
+
  
===Enrichment Center Test Subject Application Process===
+
W następnym oknie otrzymujemy swój własny ''Unique Identity Number'' który jest tyko zwykłym kawałem ze strony firmy. Tekst nieustannie miga przez co można nie zauważyć drobnych zmian w jego układzie. Oczywiście przy końcu ankiety serwer prosi o podanie tego klucza, jednak nie da się go i tak wpisać ponieważ m. in. zawiera małe litery (w serwisie można pisać tylko dużymi literami)
Test uruchamiamy komendą ''APPLY''. Dalej, postępując zgodnie ze wskazówkami, wpisujemy ''CONTINUE''.
+
W następnym oknie otrzymujemy swój własny, unikalny kod ''UID'' (''Unique Identity Number''). Jest on niestety bezużyteczny, ponieważ tekst nieustannie miga przez co można nie zauważyć drobnych zmian w jego układzie. Pod koniec ankiety serwer prosi o podanie tego kodu, jednak nie da się go i tak wpisać ponieważ m. in. zawiera małe litery (w wierszu poleceń można pisać tylko dużymi literami).
+
  
Po uzyskaniu kodu UID system przechodzi do serii ok. 50 pytań. Pytania nie poważne i sformułowane w zabawny sposób. Często związane są z ciastem. Podczas pytania "Jaki jest twój ulubiony gatunek ciasta", jedną z pozycji jest "Babka".
+
Dalej czeka nas seria ok. 50 pytań. Pytania są zabawne, więc możemy poświęcić chwilę na przeczytanie ich.
  
Podczas testu strona wyświetla na ułamek sekundy obrazek ciasta. Jest to technika tzw. [[wpl:Percepcja podprogowa|przekazu podprogowego]], mająca na celu wywołać u odbiorcy określony stan psychiczny bez jego wiedzy.
+
==Komendy==
Niektóre litery w trakcie testu migają. Z liter tych układa fraza: ''the cake is a lie'', która jest równocześnie jedną z dostępnych komend, ukrytym przekazem od Ratmana.
+
Będąc w panelu administratora możemy także wpisać komendę dzięki, której dowiemy się co nie co o historii [Aperture Science]]. A jest to błogosławione ''NOTES''.
  
===Konto Cave'a Johnsona===
+
Nie wszystkie komendy działają. Przy większości napotykamy się z informacją, że dysk jest chroniony przed zapisem, bądź nie jesteśmy uprawnieni do wykonania danej czynności. Działa natomiast komenda ''PLAY''. Po jej wpisaniu [[GLaDOS]] pyta co chcemy zagrać )''What would you like to play''). Po wpisaniu najczęstszej komendy, ''PLAY PORTAL'' napotykamy się z nagraniem „Good bye” i serwer odsyła nas na stronę [http://www.youtube.com youtube.com] gdzie trafiamy do filmu usuniętego przez użytkownika. Był to po prostu trailer gry Portal. Z takim samym odsyłaczem napotykamy się wpisując komendę ''VALVE'' bądź ''LOGOUT'' czy ''BYE''. Drugą z działających (choć nie jestem tego całkowicie pewny) wyrażeń jest ''INTERROGATE''. Tutaj jako parametr podobno należy wpisać dane zatrudnionego.
Na konto [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] można dostać się używając poniższych danych logowania:
+
  
LOGIN - CJOHNSON
+
Jest również komenda ''IP''. Pokazuje ona nam nasz numer UIN (tym razem nie zmieniający się). Wpisując ją spotyka nas znów ta sama odmowa systemu (''Please REMAIN AT YOUR WORKSTATION until a Computer-Aided-Enrichment Crisis Team arrives'').
PASSWORD - TIER3
+
  
Dane te można znaleźć na jednej ze ścian w kryjówce [[Ratman]]a, w komorze testowe nr 17.
+
Ciekawostką jest fakt iż w każdym pytaniu testu jedna z liter miga. Z liter układa się kolejna komenda a mianowicie ''THECAKEISALIE''.
  
Będąc zalogowanym dostaje się większe uprawnienia i dostęp do nowych komend:
+
==Podsumowanie==
*'''NOTES''' - otwiera plik ''NOTES.EXE'' zawierający zapis historii firmy Aperture Science od jej początków do incedentu z [[GLaDOS]] w latach 90-tych XX wieku.
+
Podczas zabawy ze strona niejednokrotnie można napotkać się z tzw. Przekazem podprogowym (czasem stosowanym w reklamach choć podobno jest to teraz zakazane) w postaci pojawiającego się na ułamek sekundy tortu!
{{Main|Aperture Science}}
+
*'''INTERROGATE''' - działa, w przeciwieństwie do zwykłego konta, ale wpisanie jakiejkolwiek nazwy zwraca błąd: ''Unknown Employee'' (''Nieznany pracownik'').
+
  
==PotatoFoolsDay ARG==
+
Ogółem, strona jest genialnie zrobioną reklamą gry. Jeżeli ktoś ma chwilę czasu, może ją poświęcić na przeglądanie tej strony i odgadywanie haseł.
Podczas [[PotatoFoolsDay ARG]], w grach będących częścią zestawu: ''Kartoflany worek'' (promocja w sklepie Steam), po wykonaniu określanych celów (specjalnie dodanych na tą okazję), otrzymywało się dostęp do specjalnej strony logowania. Strona ta należała do domeny aperturescience.com. Każda gra z zestawu dawała dostęp do dwóch unikalnych adresów. Po wpisaniu prawidłowego hasła, gra pobierała dodatkowe pliki. Były to archiwa z grafikami-concept-artami z gry [[Portal 2]] lub plikami dźwiękowymi. Pliki te zawierały ukrytą zawartość, która była niezbędna do kontynuacji ARG.
+
  
==Galeria==
+
[[Kategoria: Portal/Media]]
<gallery>
+
Grafika:aperture-history-1.jpg|Historia Aperture Science, strona 1
+
Grafika:aperture-history-2.jpg|Historia Aperture Science, strona 2
+
Grafika:aperture-history-3.jpg|Historia Aperture Science, strona 3
+
Grafika:aperture-history-4.jpg|Historia Aperture Science, strona 4
+
Grafika:Aperturesciece-gnome.png|Krasnal ogrodowy pojawiający się w starej wersji strony.
+
</gallery> 
+
 
+
==Linki==
+
[http://aperturescience.com/ ApertureScience.com]
+
[http://web.archive.org/web/20100917065824oe_/http://aperturescience.com/ApertureScience17.swf/ Działająca wersja holiday 07]
+
 
+
{{Media}}
+
 
+
[[Kategoria: Portal]]
+
 
[[Kategoria: Strony internetowe]]
 
[[Kategoria: Strony internetowe]]
[[overwiki:ApertureScience.com]]
 

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablony użyte w tym artykule: