Edytujesz „City 17”
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.
Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | {{stub-zalazek | |
− | {{ | + | |*Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła. |
− | + | }} | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | | | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | * | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | |||
+ | ''Welcome to City 17. It's safer here.'' | ||
+ | ―Wallace Breen | ||
+ | |||
+ | |||
+ | City 17 to pokaźnych rozmiarów miasto, położone w bliżej nieokreślonym rejonie Europy Wschodniej, otoczone przez niezamieszkałe tereny zwane Wasteland. | ||
+ | Przytłoczone imponującym ogromem Cytadeli, pełniło rolę kwatery głownej Kombinatu na Ziemi. | ||
+ | Jest jedną z kilku głownych lokacji Half-Life 2 i jedyną w Half-Life 2: Episode One. | ||
+ | |||
+ | =Ogólny przekrój= | ||
==Architektura== | ==Architektura== | ||
[[Grafika:HalfLife2 City17 TrainStationSquare.jpg|thumb|200px|left|Plac przed głównym dworcem kolejowym.]] | [[Grafika:HalfLife2 City17 TrainStationSquare.jpg|thumb|200px|left|Plac przed głównym dworcem kolejowym.]] | ||
Linia 27: | Linia 19: | ||
[[Kombinat]], wraz z pojawieniem się na Ziemi, wprowadził swój własny styl do architektury miasta, którego głównym celem było ograniczenie mobilności mieszkańców. | [[Kombinat]], wraz z pojawieniem się na Ziemi, wprowadził swój własny styl do architektury miasta, którego głównym celem było ograniczenie mobilności mieszkańców. | ||
− | Dodatkowo w wielu newralgicznych częściach miasta zainstalowano potężne ekrany holograficzne, których celem było transmitowanie treści propagandowych. W sercu miasta znajdowała się [[Cytadela]], | + | Dodatkowo w wielu newralgicznych częściach miasta zainstalowano potężne ekrany holograficzne, których celem było transmitowanie treści propagandowych. W sercu miasta znajdowała się [[Cytadela]], gigantyczny drapacz chmur, który spełniał rolę centrum Kombinatu. |
==Projekt== | ==Projekt== | ||
− | Centrum miasta w przeważającej części, składa się z ogromnej ilości, ściśle do siebie przylegających budynków. Znajdują się tam całe kwartały takiej zabudowy, w których odnajdziemy zarówno nowe, jak i bardzo stare konstrukcje. Pod panowaniem Kombinatu, jedynie niektóre budynki i bloki używano jako miejsca zamieszkania. Panujące w nich standardy były bardzo niskie, dodatkowo ciągłe inspekcje oraz naloty jednostek [[ | + | Centrum miasta w przeważającej części, składa się z ogromnej ilości, ściśle do siebie przylegających budynków. Znajdują się tam całe kwartały takiej zabudowy, w których odnajdziemy zarówno nowe, jak i bardzo stare konstrukcje. Pod panowaniem Kombinatu, jedynie niektóre budynki i bloki używano jako miejsca zamieszkania. Panujące w nich standardy były bardzo niskie, dodatkowo ciągłe inspekcje oraz naloty jednostek [[Obrony Cywilnej]] nie ułatwiały życia mieszkańcom. Jednakże miasto było nieprzerwanie zaopatrywane w energię elektryczną, świadczą o tym działające odbiorniki telewizyjne oraz wszechobecne oświetlenie. Sam Kombinat zajął i używał niektórych budynków, należących niegdyś do władz miasta, w celu lepszej kontroli nad całym obszarem. |
− | Przed okupacją Kombinatu, miasto było wystarczająco rozwinięte, by skutecznie zaspokajać wszystkie podstawowe potrzeby mieszkańców. Świadczy o tym obecność szpitala, wielu kawiarni i restauracji, biurowców i całej miejskiej sieci podziemnej. Większość z tych budynków było wciąż w stanie nienaruszonym, lecz zostały one dawno | + | Przed okupacją Kombinatu, miasto było wystarczająco rozwinięte, by skutecznie zaspokajać wszystkie podstawowe potrzeby mieszkańców. Świadczy o tym obecność szpitala, wielu kawiarni i restauracji, biurowców i całej miejskiej sieci podziemnej. Większość z tych budynków było wciąż w stanie nienaruszonym, lecz zostały one dawno porzucone. |
Na obrzeżach City 17 znajdowały się dzielnice przemysłowe i niewielkie domki mieszkalne, z których większość stała się zakazana dla obywateli miasta. Tereny przemysłowe są połączone z miastem za pomocą rozbudowanych sieci kanałów, oraz linii kolejowych. | Na obrzeżach City 17 znajdowały się dzielnice przemysłowe i niewielkie domki mieszkalne, z których większość stała się zakazana dla obywateli miasta. Tereny przemysłowe są połączone z miastem za pomocą rozbudowanych sieci kanałów, oraz linii kolejowych. | ||
Linia 39: | Linia 31: | ||
==System Transportowy== | ==System Transportowy== | ||
+ | |||
[[Grafika:HalfLife2 City17 Railway&Canal.jpg|thumb|200px|right|Pociąg Kombinatu (tzw. Razor Train) jadący ponad kanałem burzowym.]] | [[Grafika:HalfLife2 City17 Railway&Canal.jpg|thumb|200px|right|Pociąg Kombinatu (tzw. Razor Train) jadący ponad kanałem burzowym.]] | ||
− | System transportowy City 17 jest niezwykle | + | System transportowy City 17 jest niezwykle zróżnocowany. W jego skład wchodzą nietylko autostrady, ale także podziemne tunele samochodowe, wijące się pod całym miastem. Podczas powstania przeciwko Kombinatowi, mogliśmy zobaczyć część z tych tuneli. Większość z nich była poważnie uszkodzona, w wielu zawalił się strop, niektóre zostały wypełnione toksycznymi odpadami. W mieście znajduje się również kilka linii kolejowych oraz przynajmniej dwie duże stacje. Kombinat starał się jak najwydajniej używać tych sieci. W tym celu stworzył specjalne, opancerzone pojazdy patrolowe- APC, jednocześnie zastępując dawne, konwencjonalne pociągi ich własnymi odpowiednikami, które mogły transportować duże ilości ludzi oraz dóbr pomiędzy kontrolowanymi miastami. Obecnośc nieużywanych torów tramwajowych w niektórych częściach miasta sugeruje o dawnej sieci tramwajowej, oplatającej cały teren. |
[[Grafika:HalfLife2 City17 ToxicCanal.jpg|thumb|200px|left|Pozamiejski kanał wypełniony toksycznymi odpadami.]] | [[Grafika:HalfLife2 City17 ToxicCanal.jpg|thumb|200px|left|Pozamiejski kanał wypełniony toksycznymi odpadami.]] | ||
− | Rozwinięta sieć | + | Rozwinięta sieć kanałow dominuje na terenach pozamiejskich. Większość kanałów wewnątrz granic miasta zupełnie wyschła w skutek osuszania przez Kombinat globu ziemskiego. Efektem tej operacji jest kilkumetrowe obniżenie poziomu wszechoceanu. Mimo tego, część kanałów w dzielnicach przemysłowych pozostała zdatna do użytku. Zamiast wodą, wypełnione są toksycznymi odpadami. Jest to kolejny zabieg kombinatu, utrudniający ucieczkę i przemieszczanie się ludności. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | ||
+ | |||
+ | |||
+ | =Za kulisami= | ||
==Pochodzenie i umiejscowienie City 17== | ==Pochodzenie i umiejscowienie City 17== | ||
− | W [[ | + | |
+ | W [[Raising the bar]] znajdują się informacje potwierdzające położenie City 17 we Wschodniej Europie: | ||
+ | |||
<i>Jednym z powodów, za które cenimy Wschodnią Europę jako miejsce ulokowania miasta jest to, że występuje tam zderzenie starego z nowym w sposób, który jest trudny do uchwycenia w Stanach Zjednoczonych. Jedziesz tam i momentalnie masz przed sobą to niezwykłe zderzenie pomiędzy tymi wszystkimi rzeczami, nową i starą architekturą, upadkiem komunizmu.... to silnie ugruntowane, historyczne miejsce ma ogromne znaczenie. Zrezygnowaliśmy z gotyckich motywów związanych z Pragą i wampirami, by przyjrzeć się zupełnie innym aspektom regionu.</i> | <i>Jednym z powodów, za które cenimy Wschodnią Europę jako miejsce ulokowania miasta jest to, że występuje tam zderzenie starego z nowym w sposób, który jest trudny do uchwycenia w Stanach Zjednoczonych. Jedziesz tam i momentalnie masz przed sobą to niezwykłe zderzenie pomiędzy tymi wszystkimi rzeczami, nową i starą architekturą, upadkiem komunizmu.... to silnie ugruntowane, historyczne miejsce ma ogromne znaczenie. Zrezygnowaliśmy z gotyckich motywów związanych z Pragą i wampirami, by przyjrzeć się zupełnie innym aspektom regionu.</i> | ||
+ | |||
+ | ―Viktor Antonov | ||
− | |||
− | Przypuszcza się, że City 17 jest silnie bazowane na Sofii (Bułgaria)- rodzinnym mieście Viktora Antonova. Założenie to znajduje swoje podstawy w ogólnym podobieństwie City 17 do Sofii, a także częstym pojawianiem się bułgarskich słów (pisanych cyrylicą) na znakach i graffiti. Najlepszym przykładem jest "цимент" ("cement") napisane na jednym z budynków w [[ | + | Przypuszcza się, że City 17 jest silnie bazowane na Sofii (Bułgaria)- rodzinnym mieście [[Viktora Antonova]]. Założenie to znajduje swoje podstawy w ogólnym podobieństwie City 17 do Sofii, a także częstym pojawianiem się bułgarskich słów (pisanych cyrylicą) na znakach i graffiti. Najlepszym przykładem jest "цимент" ("cement") napisane na jednym z budynków w [[Ravenhom]]. Bułgarski jest jedynym językiem, w którym pisze się to słowo w taki sposób używając cyrylicy. Ponadto na początku gry, można dostrzec gazetę zatytłuowaną "Работническо Дело" (Rabotnichesko Delo). Była to najpopularniejsza bułgarska gazeta, za czasów panowania komunizmu w tym kraju. |
Wskazówką zdradzającą powiązanie City 17 z innymi miastami krajów bałtyckich jest występowanie znaków i tabliczek z napisem "Café Baltic" | Wskazówką zdradzającą powiązanie City 17 z innymi miastami krajów bałtyckich jest występowanie znaków i tabliczek z napisem "Café Baltic" | ||
+ | |||
Pozostałe spekulacje odnośnie lokacji lub wpływów na City 17 obejmują: | Pozostałe spekulacje odnośnie lokacji lub wpływów na City 17 obejmują: | ||
+ | |||
+ | |||
*'''Ryga, Łotwa'''. Jest to ponownie poparte dużymi podobieństwami pomiędzy grą a miastem. Ryga jest nadbrzeżnym miastem z linią brzegową, doskonale odpowiadającą tej, która została ukazana w Raising the Bar. Jej sylwetka jest usiana dziesiątkami budynków w podobnym stylu i kolorach jak te z City 17 Jednakże najbardziej interesującym faktem jest liczba iglic na horyzoncie, most wiszący i zamek ryski, wszystko zgromadzone wokół "Citadale Street"- możliwej inspiracji dla cytadeli w Half-Life 2 | *'''Ryga, Łotwa'''. Jest to ponownie poparte dużymi podobieństwami pomiędzy grą a miastem. Ryga jest nadbrzeżnym miastem z linią brzegową, doskonale odpowiadającą tej, która została ukazana w Raising the Bar. Jej sylwetka jest usiana dziesiątkami budynków w podobnym stylu i kolorach jak te z City 17 Jednakże najbardziej interesującym faktem jest liczba iglic na horyzoncie, most wiszący i zamek ryski, wszystko zgromadzone wokół "Citadale Street"- możliwej inspiracji dla cytadeli w Half-Life 2 | ||
− | *'''Wilno, Litwa'''. Ciasne uliczki w Half-Life 2 są niezwykle podobne do tych w Wilnie oraz miasto jest zlokalizowane nad Bałtykiem, co może mieć wpływ na obecność w grze "Cafe Baltic" | + | *<br>'''Wilno, Litwa'''. Ciasne uliczki w Half-Life 2 są niezwykle podobne do tych w Wilnie oraz miasto jest zlokalizowane nad Bałtykiem, co może mieć wpływ na obecność w grze "Cafe Baltic" |
[[Grafika:Overwatch Nexus 1.jpg|thumb|200px|right|Budynek Nadzoru Kombinatu przypomina serbski parlament w Belgradzie.]] | [[Grafika:Overwatch Nexus 1.jpg|thumb|200px|right|Budynek Nadzoru Kombinatu przypomina serbski parlament w Belgradzie.]] | ||
− | *'''Belgrad, Serbia'''. Istnieje niemal idealne podobieństwo pomiędzy serbskim parlamentem a głównym budynkiem nadzoru w City 17. | + | *<br>'''Belgrad, Serbia'''. Istnieje niemal idealne podobieństwo pomiędzy serbskim parlamentem a głównym budynkiem nadzoru w City 17. |
− | *'''Petersburg, Rosja'''. poparty znaczną ilością kanałów i wszechobecną siecią sklepów "Café Baltic shops". W St. Petersburgu znajduje się również duża ulica Nevsky Prospekt, której nazwa przypomina [[Nova | + | *<br>'''St. Petersburg, Rosja'''. poparty znaczną ilością kanałów i wszechobecną siecią sklepów "Café Baltic shops". W St. Petersburgu znajduje się również duża ulica Nevsky Prospekt, której nazwa przypomina [[Nova Prospekt]]- ośrodek Kombinatu w byłym więzieniu w okolicach City 17. |
− | *'''Odessa, Ukraina'''. Głównym dowodem jest nazwa kryjówki ruchu oporu - New Little Odessa, ulokowanej tuż poza granicami miasta (chociaż najprawdopodobniej pochodzi ona od imienia lidera tej komórki ruchu oporu - [[ | + | *<br>'''Odessa, Ukraina'''. Głównym dowodem jest nazwa kryjówki ruchu oporu- New Little Odessa, ulokowanej tuż poza granicami miasta (chociaż najprawdopodobniej pochodzi ona od imienia lidera tej komórki ruchu oporu- [[Odessy Cubbage]]). Innym podobieństwem jest bliskość do dużych zbiorników wody, zbliżona architektura i środowisko. |
− | *''' | + | *<br>'''Sevastopol, Ukraina'''. Mimo tego, że architektura City 17 ściśle pasuje do wcześniej wymienionych miast to tereny nabrzeżne poza City 17 przypominają wybrzeża morza czarnego w około Sevastopola. Miasto było celem wycieczek turystycznych z całego Związku Radzieckiego, tak więc różnorodność języków opartych na cyrylicy użytej na znakach i pozostałych tekstach, również wydaje się być logiczna. Najważniejszym dowodem potwierdzającym wpływ Sevastopola jest podobieństwo linii brzegowej półwyspu krymskiego do wybrzeży dwóch map z gry. Także ilość występującej zabudowy portowej w niektórych etapach rozgrywki może odwzorowywać Rosyjską bazę marynarki wojennej Morza Czarnego w Sevastopolu. |
− | *''' | + | *<br>'''Constanţa, Rumunia''' jest kolejnym prawdopodobnym miastem, ze względu na architekturę wysokich apartamentowców, także wybrzeża wykazują podobieństwo do tych, widzianych w Highway 17. Co więcej, w grze występuje ostrzeżenie o pestycydach, pisane w rumuńskim. |
+ | |||
==Pozostałe== | ==Pozostałe== | ||
− | |||
− | |||
'''Rozdziały, których akcja rozgrywa się w City 17:''' | '''Rozdziały, których akcja rozgrywa się w City 17:''' | ||
− | * [[ | + | * [[Point Insertion]] |
− | * [[ | + | * [[A Red Letter Day]] |
− | * [[ | + | * [[Route Kanal]] |
− | * [[ | + | * [[Anticitizen One]] |
− | * [[ | + | * [[Follow Freeman!]] |
− | * [[ | + | * [[Our Benefactors]] (w Cytadeli) |
− | * [[ | + | * [[Dark Energy]] (w Cytadeli) |
==Galeria== | ==Galeria== | ||
Linia 97: | Linia 89: | ||
Grafika:City panorama 1.jpg|Wczesny Concept Art miasta | Grafika:City panorama 1.jpg|Wczesny Concept Art miasta | ||
Grafika:City panorama 2.jpg|Wczesny Concept Art miasta | Grafika:City panorama 2.jpg|Wczesny Concept Art miasta | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</gallery> | </gallery> | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
− | {{ | + | {{Kategoria-Lokacje}} |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | [[ | + | [[Kategoria:Lokacje z Half-Life'a 2]] |
− | [[ | + | [[Kategoria:Lokacje]] |
− | + |