Edytujesz „M16”
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.
Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | <ikony> | + | <ikony>l4d|l4d2</ikony> |
− | {{ | + | {{BronL4D infobox |
|grafika=m16a2.png | |grafika=m16a2.png | ||
|typ=Karabin automatyczny | |typ=Karabin automatyczny | ||
Linia 13: | Linia 13: | ||
}} | }} | ||
− | {{Cytat|An assault rifle. This shit's gettin' more like 'Nam every second | + | {{Cytat|An assault rifle. This shit's gettin' more like 'Nam every second!|[[Bill]]}} |
− | {{Cytat|Man, I wanted this rifle since I was nine! | + | {{Cytat|Man, I wanted this rifle since I was nine!|[[Ellis]]}} |
− | '''Karabin szturmowy M-16''' ('''Karabin szturmowy''' w [[Left 4 Dead]]) | + | '''Karabin szturmowy M-16''' ('''Karabin szturmowy''' w [[Left 4 Dead]]) - karabin automatyczny występujący w [[Left 4 Dead]] i [[Left 4 Dead 2]]. Jest zastępcą [[Pistolet maszynowy (L4D)|pistoletu maszynowego) i [[Pistolet maszynowy z tłumikiem|pistoletu maszynowego z tłumikiem]] na Poziomie 2. Ma lepszą celność i większe obrażenia niż bronie maszynowe z Poziomu 1. Jego magazynek mieści 50 naboi, a w zapasie można do niego nieść 360 naboi. |
− | + | W sumie jest to karabin dość uniwersalny, idealnie sobie radzi w niemal każdej sytuacji. | |
==Taktyka== | ==Taktyka== | ||
{{Porady}} | {{Porady}} | ||
− | * W Left 4 Dead karabin szturmowy | + | * W Left 4 Dead karabin szturmowy najbardziej elastyczną i pojemną bronią dostępną graczowi. Oczyszczanie pomieszczeń, mopping up, wycinanie Hordy lub ostrzeliwanie Specjalnych Zarażonych z dystansu to dla karabinu szturmowego łatwizna. Posiada pewne wady, jednak jest ich mało i nie odczuwa się ich podczas rozgrywki. |
− | * | + | * Jednakże w Left 4 Dead 2, w broni typu karabin automatyczny pojawiła się konkurencja (np. AK-47). Gracze więc muszą dokonać odpowiedniego wyboru broni, patrząc na ich zalety i wady. |
− | * Karabin szturmowy | + | * Karabin szturmowy ma pięć głównych zalet. Pierwsza to duża penetracja celu. Druga to duża szybkostrzelność i zasięg, która czyni tą broń bardzo potężnym orężem w walce z Tankiem. Trzecia to możliwość strzelania ogniem seryjnym, przez co można oddawać szybkie serie dwu- lub trójstrzałowe. Czwarta to duża pojemność magazynka i dość duża ilość noszonej amunicji. Piąta to niski rozrzut, który w przeciwieństwie do strzelb pozwala na bezpieczne strzelanie z karabinu szturmowego, będąc bardzo blisko swych towarzyszy. |
− | * Karabin szturmowy ma dwa | + | * Karabin szturmowy ma dwa potencjalne mankamenty, które mogą być zminimalizowane w rękach wprawnego gracza. Po pierwsze, bardzo łatwo zmarnować amunicję do tej broni, jeśli niedoświadczony gracz stale strzela dłuższymi seriami. W trybie co-op może to być ryzykowne, gdyż gracz ciągle przytrzymujący spust może stać się tylko utrudnieniem, gdyż pozostanie bez amunicji. Po drugie, na wyższych poziomach trudności obrażenia karabinu szturmowego są na tyle słabe, że potrzeba trzech strzałów, aby pozbyć się Zwykłego Zarażonego. |
− | * Strzelanie seriami wymaga wystrzelenia | + | * Ponieważ obrażenia karabinu szturmowego są małe, a strzelanie dłuższymi seriami ogranicza celność na średnich-dużych dystansach, zalecane jest strzelanie krótszymi seriami i strzelanie w głowę. Najlepiej, żeby serie były pojedyncze lub trójstrzałowe. |
− | * Strzelanie w głowę z karabinu szturmowego jest łatwe dzięki dobrej celności i | + | * Strzelanie seriami wymaga wystrzelenia 2-5 w przeciwnika przed zmianą celu i powtórzeniem czynności. Świetnie się to sprawdza w walkach na średnich i dużych dystansach (n.p. strzelaniu w głowę [[Smoker]]a) i jest skuteczny na wszystkich poziomach trudności oprócz poziomu ''Ekpert'' (gdzie przeciwnicy są bardziej wytrzymalsi). Strzelając serią, gracz wie, że przy strzelaniu seriami pięcio- lub sześciostrzałowymi zużyje około połowy magazynka i w tym momencie może przeładować broń. |
− | * W końcowych fazach kampanii w Left 4 Dead dobrym pomysłem jest to, żeby dwaj gracze posiadali strzelby automatyczne, a reszta karabiny automatyczne. Cała czwórka musi trzymać się razem. Gracze ze strzelbami stoją z przodu i kucają, a pozostali z karabinami automatycznymi stają za nimi i strzelają ponad ich głowami. Taka taktyka jest bardzo skuteczna w walce z np. Tankiem. Nie zaleca się | + | * Strzelanie w głowę z karabinu szturmowego jest łatwe dzięki dobrej celności i faktu, że wszyscy Zwykli Zarażeni fizycznie mają taki sam wzrost. Dobre strzelanie w głowę może zdziesiątkować nawet całą Hordę. (Wariacja "''Leg Chopping''" polega prawie na tym samym: gracz, kucając, mierzy nisko w ich nogi). |
− | + | * W końcowych fazach kampanii w Left 4 Dead dobrym pomysłem jest to, żeby dwaj gracze posiadali strzelby automatyczne, a reszta karabiny automatyczne. Cała czwórka musi trzymać się razem. Gracze ze strzelbami stoją z przodu i kucają, a pozostali z karabinami automatycznymi stają za nimi i strzelają ponad ich głowami. Taka taktyka jest bardzo skuteczna w walce z np. Tankiem. (Nie zaleca się używać takiej taktyki w Left 4 Dead 2, gdyż [[AI Director]] spowoduje, że pojawi się [[Spitter]], by uniemożliwić [[Ocaleni|ocalałym]] pozostawanie zbyt długo w jednym miejscu). | |
− | + | ||
==Zalety i wady== | ==Zalety i wady== | ||
− | + | ===Zalety=== | |
− | + | * Najwyższa szybkostrzelność ze wszystkich karabinów automatycznych. | |
* Uniwersalność. Można go używać w każdej sytuacji. | * Uniwersalność. Można go używać w każdej sytuacji. | ||
− | * | + | * Zamontowanie celownika laserowego eliminuje wszystkie problemy z celnością. |
− | * | + | * Doświadczony użytkownik może łatwo oszczędzać amunicję. |
− | * | + | * Najkrócej się przeładowuje ze wszystkich karabinów automatycznych. |
− | + | ||
− | * | + | ===Wady=== |
+ | * Najniższe obrażenia ze wszystkich karabinów automatycznych. | ||
+ | * Nieco niecelny podczas ruchu (bez zamontowanego celownika laserowego). | ||
* Ciągłe strzelanie może przyczynić się do szybkiego zużycia amunicji. | * Ciągłe strzelanie może przyczynić się do szybkiego zużycia amunicji. | ||
− | + | ||
+ | ==Left 4 Dead 2== | ||
+ | Karabin szturmowy pojawił się także w Left 4 Dead 2. Zmiany względem pierwowzoru to nowe animacje i inna nazwa: "Karabin szturmowy M-16". W porównaniu do innych karabinów automatycznych([[AK-47 (L4D)|AK-47]] i [[SCAR]]a) jest typowym średniakiem, skutecznym w niemal każdej sytuacji. | ||
==Za kulisami== | ==Za kulisami== | ||
− | [[Grafika:m16a2early.jpg|thumb|left| | + | [[Grafika:m16a2early.jpg|thumb|left|Obrazek przedstawiający wczesną wersję karabinu szturmowego]] |
− | Wczesny obrazek pokazuje, że karabin szturmowy nie | + | Wczesny obrazek pokazuje, że karabin szturmowy nie posiada żadnych oznaczeń zawartych na dolnej części szkieletu broni. |
− | Animacja wyciągania broni we wczesnych wersjach gry polegała na tym, że postać zawsze pociągała rękojeść przeładowania. Dźwięk tej animacji zachował się w finalnej wersji gry i | + | Animacja wyciągania broni we wczesnych wersjach gry polegała na tym, że postać zawsze pociągała rękojeść przeładowania. Dźwięk tej animacji zachował się w finalnej wersji gry i jest odtwarzany za każdym razem, kiedy gracz wyciąga karabin szturmowy. |
− | Karabin szturmowy bazował na karabinie automatycznym M4A1 z gry [[Counter-Strike]]. Pliki związane z tą bronią są | + | Karabin szturmowy bazował na karabinie automatycznym M4A1 z gry [[Counter-Strike]]. Pliki związane z tą bronią są takie samo nazwane, jak w M4A1. Także w animacjach występuje nazwa "M4A1". Dźwięki strzału są nieznacznie zmodyfikowanymi wersjami dźwięków używanych przez M4A1. W rzeczywistości M4A1 jest zasadniczo skróconą wersją M16. |
− | Animacja przeładowania jest nieco inna. Po wymianie magazynka, użytkownik powinien pociągnąć za rękojeść przeładowania i nacisnąć na zatrzask zamka. | + | Animacja przeładowania jest nieco inna. Po wymianie magazynka, użytkownik powinien pociągnąć za rękojeść przeładowania i nacisnąć na zatrzask zamka. |
==Spostrzeżenia== | ==Spostrzeżenia== | ||
Linia 63: | Linia 66: | ||
* Ikonka HUD przestawia karabin szturmowy, ale nie ma on zamontowanej latarki. | * Ikonka HUD przestawia karabin szturmowy, ale nie ma on zamontowanej latarki. | ||
* W Left 4 Dead 2, po lewej stronie karabinu szturmowego można dopatrzyć się napisu "AR2". Jest to nawiązanie do [[Karabin pulsacyjny|karabinu pulsacyjnego]] z gry [[Half-Life 2]]. | * W Left 4 Dead 2, po lewej stronie karabinu szturmowego można dopatrzyć się napisu "AR2". Jest to nawiązanie do [[Karabin pulsacyjny|karabinu pulsacyjnego]] z gry [[Half-Life 2]]. | ||
− | * W niektórych kampaniach można zobaczyć plakaty, na których widać karabin szturmowy (jako M4A1), zarówno z lunetą, jak i bez. Przykładami takich kampanii są: | + | * W niektórych kampaniach można zobaczyć plakaty, na których widać karabin szturmowy (jako M4A1), zarówno z lunetą, jak i bez. Przykładami takich kampanii są: [[The Passing]], [[Karnawał śmierci]], [[Bagienna gorączka]] i [[Liczba zabitych]]. |
− | * W kampanii | + | * W kampanii [[The Passing]] można znaleźć ciało Bill'a z karabinem szturmowym w jego rękach. |
* W Left 4 Dead 2 animacja przeładowania karabinu szturmowego zawiera także moment naciśnięcia na zatrzask zamka po to, by załadować nabój do komory, podczas gry animacja przeładowania karabinu w [[Left 4 Dead]] jest po prostu wymianą magazynka bez naciskania na zatrzask zamka. | * W Left 4 Dead 2 animacja przeładowania karabinu szturmowego zawiera także moment naciśnięcia na zatrzask zamka po to, by załadować nabój do komory, podczas gry animacja przeładowania karabinu w [[Left 4 Dead]] jest po prostu wymianą magazynka bez naciskania na zatrzask zamka. | ||
* W Left 4 Dead, kiedy Louis kończy przeładowywanie karabinu szturmowego (z perspektywy trzeciej osoby), magazynek nie jest tam, gdzie powinien. | * W Left 4 Dead, kiedy Louis kończy przeładowywanie karabinu szturmowego (z perspektywy trzeciej osoby), magazynek nie jest tam, gdzie powinien. | ||
− | * Czasem w Left 4 Dead, po rzuceniu bomby | + | * Czasem w Left 4 Dead, po rzuceniu ruro-bomby, a następnie zmianie na karabin szturmowy i uderzeniu kolbą w Zarażonego, odtworzy się wycięta animacja, gdzie postać pociąga rękojeść przeładowania. |
==Galeria== | ==Galeria== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | + | Grafika:m16a2icon.png|Ikonka HUD | |
− | + | Grafika:m16a2.png|Model karabinu szturmowego | |
− | + | Grafika:m16a2bill.png|[[Bill]] trzymający karabin szturmowy | |
− | + | Grafika:m16a2rochelle.png|[[Rochelle]] trzymający karabin szturmowy | |
− | + | Grafika:m16a2_1.jpg|[[Zoey]] trzymająca karabin szturmowy podczas rozgrywki | |
− | + | Grafika:m16a2_2.jpg | |
− | + | Grafika:m16a2_3.jpg | |
− | + | ||
</gallery> | </gallery> | ||