Punkty kontrolne
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m (→Standardowe punkty kontrolne: +link) |
(poprawa literówki) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | <ikony>tf2|medalINNE</ikony> | ||
+ | |||
[[Plik:Controlpoint.png|thumb|Punkt kontrolny przechwycony przez [[RED]]]] | [[Plik:Controlpoint.png|thumb|Punkt kontrolny przechwycony przez [[RED]]]] | ||
− | Rozgrywka na mapach typu '''Punkty kontrolne''' (ang. ''Control Point'') opiera się na przechwytywaniu i/lub obronie od dwóch do pięciu punktów kontrolnych. Są to okrągłe, metalowe platformy z kolorowym światłem po środku (ma ono barwę drużyny, która go aktualnie posiada; neutralne punkty świecą na biało). Aby przechwycić punkt, należy na nim stanąć i utrzymać się na tej pozycji aż do zmiany koloru punktu. Jeśli w jego pobliżu znajdzie się więcej członków drużyny przechwytującej, proces ten postępuje szybciej. [[ | + | Rozgrywka na mapach typu '''Punkty kontrolne''' (ang. ''Control Point'') opiera się na przechwytywaniu i/lub obronie od dwóch do pięciu punktów kontrolnych. Są to okrągłe, metalowe platformy z kolorowym światłem po środku (ma ono barwę drużyny, która go aktualnie posiada; neutralne punkty świecą na biało). Aby przechwycić punkt, należy na nim stanąć i utrzymać się na tej pozycji aż do zmiany koloru punktu. Jeśli w jego pobliżu znajdzie się więcej członków drużyny przechwytującej, proces ten postępuje szybciej. [[Skaut]] przechwytuje punkty z siłą dwóch osób. Przechwytywanie zostaje zatrzymane, jeśli w zasięgu punktu kontrolnego znajdują się członkowie dwóch drużyn. W przypadku, kiedy przechwytujący punkt gracz zostaje zabity, lub opuszcza przestrzeń wokół punktu kontrolnego, postęp przychwytywania nie zostaje od razu zresetowany, a powoli maleje. |
Wyróżnia się trzy podtypy map opartych na takiej rozgrywce: | Wyróżnia się trzy podtypy map opartych na takiej rozgrywce: | ||
Linia 6: | Linia 8: | ||
==Standardowe punkty kontrolne== | ==Standardowe punkty kontrolne== | ||
[[Plik:Cp_fastlane.jpg|thumb|cp_fastlane]] | [[Plik:Cp_fastlane.jpg|thumb|cp_fastlane]] | ||
− | |||
− | |||
Te mapy są symetryczne, co pozwala na idealne zrównoważenie obu drużyn, które w tym przypadku mają to samo zadanie - przejąć wszystkie pięć punktów na mapie. Każda drużyna startuje z dwoma punktami kontrolnymi usytuowanymi najbliżej bazy. Początkowo są one zabezpieczone przed przejęciem. Kiedy drużyna zdobędzie neutralny punkt na środku mapy, odblokowany zostaje jeden z punktów przeciwników i można zacząć go przejmować. Potem zostaje odblokowany ostatni punkt drużyny przeciwnej i dopiero jego zdobycie owocuje zwycięstwem. | Te mapy są symetryczne, co pozwala na idealne zrównoważenie obu drużyn, które w tym przypadku mają to samo zadanie - przejąć wszystkie pięć punktów na mapie. Każda drużyna startuje z dwoma punktami kontrolnymi usytuowanymi najbliżej bazy. Początkowo są one zabezpieczone przed przejęciem. Kiedy drużyna zdobędzie neutralny punkt na środku mapy, odblokowany zostaje jeden z punktów przeciwników i można zacząć go przejmować. Potem zostaje odblokowany ostatni punkt drużyny przeciwnej i dopiero jego zdobycie owocuje zwycięstwem. | ||
Linia 15: | Linia 15: | ||
==Atak/Obrona== | ==Atak/Obrona== | ||
[[Plik:Tf2_gravelpit.jpg|thumb|cp_gravelpit]] | [[Plik:Tf2_gravelpit.jpg|thumb|cp_gravelpit]] | ||
− | |||
Te mapy są asymetryczne. Na początku wszystkie punkty kontrolne są pod kontrolą [[RED]], a członkowie drużyny [[BLU]] mają za zadanie przejąć je przed końcem rundy. Jeśli im się to nie uda, wygrywają RED. Punkt raz zdobyty przez BLU nie może już zostać odbity. | Te mapy są asymetryczne. Na początku wszystkie punkty kontrolne są pod kontrolą [[RED]], a członkowie drużyny [[BLU]] mają za zadanie przejąć je przed końcem rundy. Jeśli im się to nie uda, wygrywają RED. Punkt raz zdobyty przez BLU nie może już zostać odbity. | ||
− | Na mapach mogą się znajdować różne ilości punktów kontrolnych - od dwóch ( | + | Na mapach mogą się znajdować różne ilości punktów kontrolnych - od dwóch (Gorge) przez trzy (Junction, Gravel Pit) aż do pięciu (Steel). Różna może też być kolejność zdobywania. Na Gravel Pit i Junction na początku są dostępne do zdobycia w dowolnej kolejności dwa punkty kontrolne (A i B), a po ich przejęciu odbezpiecza się punkt C. Mapa Gorge jest zbudowana jak pojedynczy obszar z mapy z trybu [[Punkty kontrolne#Terytorialny Atak/Obrona|Terytorialny Atak/Obrona]]. Na Steel obowiązuje zaś unikalny system zdobywania - przejęcie każdego z czterech pierwszych punktów (A, B, C, D) ułatwia przejęcie głównego punktu (E). |
==Terytorialny Atak/Obrona== | ==Terytorialny Atak/Obrona== | ||
[[Plik:TF2_Dustbowl.jpg|thumb|cp_dustbowl]] | [[Plik:TF2_Dustbowl.jpg|thumb|cp_dustbowl]] | ||
− | |||
Jest to odmiana Atak/Obrona, w której mapy podzielone są na trzy obszary, po dwa punkty kontrolne na każdym. Tak jak tam, najpierw wszystkie są pod kontrolą RED, a BLU ma za zadanie je przejąć. Jeśli BLU zwycięży, nowa runda rozpoczyna się na następnym obszarze, jeśli wygra RED - gracze zamieniają się miejscami, tzn. ci, którzy byli w RED są teraz w BLU itd... | Jest to odmiana Atak/Obrona, w której mapy podzielone są na trzy obszary, po dwa punkty kontrolne na każdym. Tak jak tam, najpierw wszystkie są pod kontrolą RED, a BLU ma za zadanie je przejąć. Jeśli BLU zwycięży, nowa runda rozpoczyna się na następnym obszarze, jeśli wygra RED - gracze zamieniają się miejscami, tzn. ci, którzy byli w RED są teraz w BLU itd... | ||
− | {{ | + | {{TF2tryby}} |
[[Kategoria:Tryby gry w Team Fortress]] | [[Kategoria:Tryby gry w Team Fortress]] |
Aktualna wersja na dzień 21:03, 29 paź 2011
Rozgrywka na mapach typu Punkty kontrolne (ang. Control Point) opiera się na przechwytywaniu i/lub obronie od dwóch do pięciu punktów kontrolnych. Są to okrągłe, metalowe platformy z kolorowym światłem po środku (ma ono barwę drużyny, która go aktualnie posiada; neutralne punkty świecą na biało). Aby przechwycić punkt, należy na nim stanąć i utrzymać się na tej pozycji aż do zmiany koloru punktu. Jeśli w jego pobliżu znajdzie się więcej członków drużyny przechwytującej, proces ten postępuje szybciej. Skaut przechwytuje punkty z siłą dwóch osób. Przechwytywanie zostaje zatrzymane, jeśli w zasięgu punktu kontrolnego znajdują się członkowie dwóch drużyn. W przypadku, kiedy przechwytujący punkt gracz zostaje zabity, lub opuszcza przestrzeń wokół punktu kontrolnego, postęp przychwytywania nie zostaje od razu zresetowany, a powoli maleje.
Wyróżnia się trzy podtypy map opartych na takiej rozgrywce:
[edytuj] Standardowe punkty kontrolne
Te mapy są symetryczne, co pozwala na idealne zrównoważenie obu drużyn, które w tym przypadku mają to samo zadanie - przejąć wszystkie pięć punktów na mapie. Każda drużyna startuje z dwoma punktami kontrolnymi usytuowanymi najbliżej bazy. Początkowo są one zabezpieczone przed przejęciem. Kiedy drużyna zdobędzie neutralny punkt na środku mapy, odblokowany zostaje jeden z punktów przeciwników i można zacząć go przejmować. Potem zostaje odblokowany ostatni punkt drużyny przeciwnej i dopiero jego zdobycie owocuje zwycięstwem.
Po utracie punktu kontrolnego można go odzyskać, jednak odbicie jednego z dwóch swoich początkowych punktów zachodzi znacznie wolniej, niż przechwycenie cudzego. Jeśli żadna drużyna nie przejmie wszystkich punktów kontrolnych w określonym czasie, runda kończy się nagłą śmiercią lub patem.
[edytuj] Atak/Obrona
Te mapy są asymetryczne. Na początku wszystkie punkty kontrolne są pod kontrolą RED, a członkowie drużyny BLU mają za zadanie przejąć je przed końcem rundy. Jeśli im się to nie uda, wygrywają RED. Punkt raz zdobyty przez BLU nie może już zostać odbity.
Na mapach mogą się znajdować różne ilości punktów kontrolnych - od dwóch (Gorge) przez trzy (Junction, Gravel Pit) aż do pięciu (Steel). Różna może też być kolejność zdobywania. Na Gravel Pit i Junction na początku są dostępne do zdobycia w dowolnej kolejności dwa punkty kontrolne (A i B), a po ich przejęciu odbezpiecza się punkt C. Mapa Gorge jest zbudowana jak pojedynczy obszar z mapy z trybu Terytorialny Atak/Obrona. Na Steel obowiązuje zaś unikalny system zdobywania - przejęcie każdego z czterech pierwszych punktów (A, B, C, D) ułatwia przejęcie głównego punktu (E).
[edytuj] Terytorialny Atak/Obrona
Jest to odmiana Atak/Obrona, w której mapy podzielone są na trzy obszary, po dwa punkty kontrolne na każdym. Tak jak tam, najpierw wszystkie są pod kontrolą RED, a BLU ma za zadanie je przejąć. Jeśli BLU zwycięży, nowa runda rozpoczyna się na następnym obszarze, jeśli wygra RED - gracze zamieniają się miejscami, tzn. ci, którzy byli w RED są teraz w BLU itd...
Arena • Zdobądź flagę • Punkty kontrolne • Król wzgórza • Ładunek • Wyścig ładunków |