Edytujesz „GLaDOS”
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.
Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | {{Medal}} | |
{{Spoiler}} | {{Spoiler}} | ||
{{Postac infobox | {{Postac infobox | ||
− | |grafika=GLaDOS.jpg | + | |grafika=GLaDOS.jpg |
− | |okres= | + | |okres=od lat 80 XX wieku |
|grupa=[[Aperture Science]] | |grupa=[[Aperture Science]] | ||
|pozycja=administrator | |pozycja=administrator | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
|byt= }} | |byt= }} | ||
− | '''GLaDOS - Genetic Lifeform and Disk Operating System''' ( | + | '''GLaDOS - Genetic Lifeform and Disk Operating System''' (System operacyjny i genetyczna forma życia) to główny system zarządzający placówką [[Aperture Laboratories|Aperture Science Enrichment Center]], który posiada zaimplementowany moduł sztucznej inteligencji oraz mowy. W grze [[Portal]] jest z początku głównym przewodnikiem gracza, jednak później staje się jego wrogiem. |
==Historia== | ==Historia== | ||
− | [[Aperture Science]] prowadziło badania nad technologią portali przestrzennych od wczesnych lat osiemdziesiątych XX wieku. Gdy w 1986 roku korporacja [[Black Mesa Research Facility|Black Mesa]] także rozpoczęła badania nad tą technologią, ludzie z Aperture Science postanowili rozpocząć budowę GLaDOS - systemu zarządzającego z wbudowaną sztuczną inteligencją. Miał to być ich as w rękawie, który zagwarantowałby wygraną w walce z Black Mesą o intratny kontrakt z rządem. Dokładniej z Agencją Logistyki Obronnej (Defense Logistics Agency) na system powstrzymywania obladzania się systemu paliwowego - Fuel System Icing Inhibitor (FSII). Aperture reklamowało swój produkt, jako tańszy od konkurencji, który dodatkowo jest także w pełni funkcjonalnym system operacyjnym, "prawdopodobnie żyjącym" ("arguably alive")<ref>Można to wyczytać na prezentacji wyświetlanej w jednym z pokoi w Aperture Laboratory.</ref>. Budowa większości podzespołów urządzenia zajęła naukowcom około 10 lat, do roku 1996. Następnie zajęli się tworzeniem ostatniego elementu - sztucznej inteligencji. Kilka lat później GLaDOS została uruchomiona po raz pierwszy. Odbyło się to podczas obchodzonej po raz pierwszy corocznej imprezy pod tytułem "Przyprowadź do pracy swoją córkę" ("Bring-your-daughter-to-work day"). | + | [[Aperture Science]] prowadziło badania nad technologią portali przestrzennych od wczesnych lat osiemdziesiątych XX wieku. Gdy w 1986 roku korporacja [[Black Mesa Research Facility|Black Mesa]] także rozpoczęła badania nad tą technologią, ludzie z Aperture Science postanowili rozpocząć budowę GLaDOS - systemu zarządzającego z wbudowaną sztuczną inteligencją. Miał to być ich as w rękawie, który zagwarantowałby wygraną w walce z Black Mesą o intratny kontrakt z rządem. Dokładniej z Agencją Logistyki Obronnej (Defense Logistics Agency) na system powstrzymywania obladzania się systemu paliwowego - Fuel System Icing Inhibitor (FSII). Aperture reklamowało swój produkt, jako tańszy od konkurencji, który dodatkowo jest także w pełni funkcjonalnym system operacyjnym, "prawdopodobnie żyjącym" ("arguably alive")<ref>Można to wyczytać na prezentacji wyświetlanej w jednym z pokoi w Aperture Laboratory.</ref>. Budowa większości podzespołów urządzenia zajęła naukowcom około 10 lat, do roku 1996. Następnie zajęli się tworzeniem ostatniego elementu - sztucznej inteligencji. Kilka lat później GLaDOS została uruchomiona po raz pierwszy. Odbyło się to podczas obchodzonej po raz pierwszy corocznej imprezy pod tytułem "Przyprowadź do pracy swoją córkę" ("Bring-your-daughter-to-work day").<br/><br/> |
+ | Nie wiadomo dokładnie kiedy GLaDOS przejęła całkowitą kontrolę nad Aperture Laboratories i unicestwiła cały personel przy pomocy gazu. Przypuszcza się, że stopniowo osiągała świadomość swojej potęgi. Personel domyślał się jakie niebezpieczeństwo może im grozić ze strony systemu i zastosował pewne środki bezpieczeństwa jak czerwona (alarmowa) linia telefoniczna, czy specjalny moduł moralności. Możliwe, że przejęcie laboratorium odbyło się w tym samym czasie co [[Incydent w Black Mesa]]. | ||
− | + | ==Rola w grze== | |
− | + | ====Portal==== | |
− | == | + | [[Grafika:GLaDOS07.jpg|thumb|200px|right|Resztki GLaDOS na powierzchni ziemi]] |
− | = | + | GLaDOS towarzyszy graczowi od samego początku gry. Swoim przypominającym syntezator mowy głosem obwieszcza, że będzie koordynować poczynania [[Chell]] (głównej bohaterki gry) podczas czekających ją testów. W wielu momentach głos GLaDOS jest zniekształcony, następują też zakłócenia i przerwy co sugeruje niesprawność systemu. Dopiero pod koniec gry gracz dowiaduje się kto stoi za tajemniczym głosem. <br/><br/> |
− | GLaDOS towarzyszy graczowi od samego początku gry. Swoim przypominającym syntezator mowy głosem obwieszcza, że będzie koordynować poczynania [[Chell]] (głównej bohaterki gry) podczas czekających ją testów. W wielu momentach głos GLaDOS jest zniekształcony, następują też zakłócenia i przerwy co sugeruje niesprawność systemu. Dopiero pod koniec gry gracz dowiaduje się kto stoi za tajemniczym głosem. | + | Zachowanie i postać GLaDOS bardzo przypomina inny inteligentny komputer - HAL 9000 z "2001: Odyseja kosmiczna" Stanley'a Kubricka<ref>{{Cytuj|autor=|url=http://2001.odyseja.kosmiczna.filmweb.pl/|tytul=2001: Odyseja kosmiczna|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>. GLaDOS jednak wydaje się mieć bardziej rozbudowaną osobowość i emocje. W przypadku HAL'a 9000, dążył on do z góry opatrzonego celu za wszelką cenę, GLaDOS wydaje się bardziej bawić graczem i zaistniałą sytuacją, niż dążyć do jakiegoś konkretnego efektu. Możliwe jednak, że kontynuuje ona badania (które przeprowadzał by personel Aperture, gdyby żył) lub robi własne badania, które według niej są "lepsze" od tych, przeprowadzanych przez ludzi.<br/><br/> |
− | + | ||
− | Zachowanie i postać GLaDOS bardzo przypomina inny inteligentny komputer - HAL 9000 z "2001: Odyseja kosmiczna" Stanley'a Kubricka<ref>{{Cytuj|autor=|url=http://2001.odyseja.kosmiczna.filmweb.pl/|tytul=2001: Odyseja kosmiczna|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>. GLaDOS jednak wydaje się mieć bardziej rozbudowaną osobowość i emocje. W przypadku HAL'a 9000, dążył on do z góry opatrzonego celu za wszelką cenę, GLaDOS wydaje się bardziej bawić graczem i zaistniałą sytuacją, niż dążyć do jakiegoś konkretnego efektu. Możliwe jednak, że kontynuuje ona badania (które przeprowadzał by personel Aperture, gdyby żył) lub robi własne badania, które według niej są "lepsze" od tych, przeprowadzanych przez ludzi. | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | GLaDOS przez całą grę obiecuje graczowi "przepyszne i wilgotne" ciasto, jeśli tylko ukończy on wszystkie 19 komór testowych. Jednak pod koniec ostatniego testu okazuje się, że na gracza nie czeka ciasto lecz pomieszczenie wypełnione płonącym kwasem. W tym momencie gracz może uratować się, uciekając poza obszar testowy w rejon gdzie GLaDOS nie ma już nad nim bezpośredniej kontroli. Ze strony komputera można usłyszeć wtedy groźby, a potem grzeczne prośby o powrót do pomieszczeń testowych. Komputer obiecuje, że Chell dostanie upragnione ciasto. Zachowaniem tym znów przypomina HAL'a 9000, który błagalnym tonem prosił głównego bohatera, by nie wyłączał poszczególnych jego modułów.<br/> | ||
+ | Pod koniec gry gracz staje oko w oko z GLaDOS, która okazuje się być superkomputerem. Jej główna jednostka znajduje się w wielkim silosie, oddzielonym od reszty kompleksu Aperture pustą przestrzenią. W momencie gdy gracz podchodzi bliżej do komputera, z maszyny wypada moduł odpowiedzialny za moralność. W wyniku tego zdarzenia GLaDOS uruchamia emisję trującej neurotoksyny, a gracz zmuszony jest zniszczyć superkomputer.<br/><br/> | ||
Pod koniec gry GLaDOS kilka razy wspomina o świecie zewnętrznym. Ostrzega Chell o niebezpieczeństwach jakie na nią czekają gdy wyjdzie na powierzchnię. Mówi, że "wiele zmieniło się od tego czasu" gdy Chell widziała świat po raz ostatni i że ona (GLaDOS) jest jedyną rzeczą oddzielającą Chell od "nich". Być może jest to odniesienie do inwazji [[Kombinat]]u na Ziemię i GLaDOS jako jedynej, która chroni kompleks Aperture przed wtargnięciem do środka obcych sił (zarówno Kombinatu jak i dzikich stworów z [[Xen]]). Możliwe jednak, że są to tylko kłamstwa, lub słowa odnoszące się do zupełnie czegoś innego (o wiele mniejszej wagi), którymi GLaDOS chce namieszać w głowie głównej bohaterki. | Pod koniec gry GLaDOS kilka razy wspomina o świecie zewnętrznym. Ostrzega Chell o niebezpieczeństwach jakie na nią czekają gdy wyjdzie na powierzchnię. Mówi, że "wiele zmieniło się od tego czasu" gdy Chell widziała świat po raz ostatni i że ona (GLaDOS) jest jedyną rzeczą oddzielającą Chell od "nich". Być może jest to odniesienie do inwazji [[Kombinat]]u na Ziemię i GLaDOS jako jedynej, która chroni kompleks Aperture przed wtargnięciem do środka obcych sił (zarówno Kombinatu jak i dzikich stworów z [[Xen]]). Możliwe jednak, że są to tylko kłamstwa, lub słowa odnoszące się do zupełnie czegoś innego (o wiele mniejszej wagi), którymi GLaDOS chce namieszać w głowie głównej bohaterki. | ||
− | + | ==Moduły sztucznej inteligencji== | |
− | + | Główny rdzeń GLaDOS zawiera 4 moduły, każdy w kształcie kuli, odpowiadające za różne cechy jej sztucznej inteligencji. Są to (w kolejności ich unicestwiania podczas walki z GLaDOS): | |
− | == | + | # '''Moduł moralności''' (kolor fioletowy), odpowiadający za moralny osąd GLaDOS. Jego brak usuwa etyczną barierę, uniemożliwiającą do tej pory używanie neurotoksyny. W wyniku tego komputer uruchamia sekwencję emisji gazu, aby unicestwić Chell. |
− | + | # '''Moduł ciekawości''' (kolor pomarańczowy), odpowiadający za funkcje poznawcze. Niesiony przez Chell cały czas powtarza pytania typu: "Co to jest?", "Gdzie ja zmierzam?", "Dokąd idziemy?", "Czy to broń?" itd. | |
− | + | # '''Moduł ciasta''' (kolor niebieski), zawiera receptę na obiecywane przez GLaDOS ciasto. Przepis ten jest prawdziwy i dotyczy ciasta typu "Black Forest". Moduł cały czas recytuje jego składniki. | |
− | + | # '''Moduł gniewu''' (kolor czerwony), cały czas wydaje z siebie odgłosy warczenia. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | # ''' | + | |
− | # ''' | + | |
− | # ''' | + | |
− | # ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
==Still Alive== | ==Still Alive== | ||
Linia 73: | Linia 49: | ||
* GLaDOS przypomina także inne "zbuntowane" komputery, występujące w popkulturze jak: ARIA w filmie "Eagle Eye" <ref>{{Cytuj|autor=|url=http://www.filmweb.pl/f451434/Eagle+Eye,2008|tytul=Eagle Eye|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>, czy VIKI w "Ja Robot"<ref>{{Cytuj|autor=|url=http://ja.robot.filmweb.pl/|tytul=Ja Robot|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>. | * GLaDOS przypomina także inne "zbuntowane" komputery, występujące w popkulturze jak: ARIA w filmie "Eagle Eye" <ref>{{Cytuj|autor=|url=http://www.filmweb.pl/f451434/Eagle+Eye,2008|tytul=Eagle Eye|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>, czy VIKI w "Ja Robot"<ref>{{Cytuj|autor=|url=http://ja.robot.filmweb.pl/|tytul=Ja Robot|serwis=Filmweb|dostep=31-08-2009}}</ref>. | ||
* Podczas finałowej walki GLaDOS wyświetla na ekranach zamontowanych na głównym rdzeniu, mnóstwo obrazów. Niektóre z nich zawierają plany statku [[Borealis]], oraz logo Black Mesy. | * Podczas finałowej walki GLaDOS wyświetla na ekranach zamontowanych na głównym rdzeniu, mnóstwo obrazów. Niektóre z nich zawierają plany statku [[Borealis]], oraz logo Black Mesy. | ||
− | |||
− | |||
==Galeria== | ==Galeria== | ||
− | |||
− | |||
<gallery> | <gallery> | ||
Grafika:Gladosconcept1.jpg|Concept art GLaDOS | Grafika:Gladosconcept1.jpg|Concept art GLaDOS | ||
Grafika:Gladosconcept2.jpg|Concept art | Grafika:Gladosconcept2.jpg|Concept art | ||
Grafika:Gladosconcept3.jpg|Concept art | Grafika:Gladosconcept3.jpg|Concept art | ||
− | + | Grafika:GLaDOS_modułmoralności.jpg|Moduł moralności | |
− | + | Grafika:GLaDOS_modułciekwości.jpg|Moduł ciekawości | |
− | + | Grafika:GLaDOS_modułciasta.jpg|Moduł ciasta | |
− | Grafika:GLaDOS_modułmoralności.jpg| | + | Grafika:GLaDOS_modułgniewu.jpg|Moduł gniewu |
− | Grafika:GLaDOS_modułciekwości.jpg| | + | Grafika:AS_slajd1.jpg|1 slajd prezentacji wyświetlanej w jednym z pokoi Aperture Laboratory |
− | Grafika:GLaDOS_modułciasta.jpg| | + | |
− | Grafika:GLaDOS_modułgniewu.jpg| | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | Grafika:AS_slajd1.jpg|1 slajd prezentacji wyświetlanej w jednym z pokoi Aperture | + | |
Grafika:AS_slajd2.jpg|2 slajd prezentacji | Grafika:AS_slajd2.jpg|2 slajd prezentacji | ||
Grafika:AS_slajd3.jpg|3 slajd prezentacji | Grafika:AS_slajd3.jpg|3 slajd prezentacji | ||
Grafika:AS_slajd4.jpg|4 slajd prezentacji | Grafika:AS_slajd4.jpg|4 slajd prezentacji | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 118: | Linia 71: | ||
[[Kategoria:Postacie z Portal]] | [[Kategoria:Postacie z Portal]] | ||
[[Kategoria:Technologia Aperture Science]] | [[Kategoria:Technologia Aperture Science]] | ||
− | |||
− | |||
− |