Edytujesz „Half-Life: Uplink”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 2: Linia 2:
 
{{Spoiler}}
 
{{Spoiler}}
 
{{Gra infobox
 
{{Gra infobox
|grafika = Half-Life_Uplink.jpg
+
|grafika=Half-Life_Uplink.jpg
|producent= <p></p>
+
|producent=[[Valve Corporation]]
* [[Valve Corporation]]
+
|wydawca=[[Valve Software]]
* [[Gearbox Software]]
+
|dystrybucja=
|wydawca= [[Valve Software]]
+
|data wydania=12 lutego 1999
|dystrybucja =
+
|nośniki=CD, Internet
|data wydania = <p></p>
+
|gatunek=First person shooter
'''Windows''': <br> 12 lutego 1999 <br>
+
|tryb gry=Singleplayer
'''PlayStation 2''': <br> czerwiec 2002
+
|platforma=Windows
|nośniki = CD, Internet
+
|silnik=[[GoldSrc]]
|gatunek = First person shooter
+
|wymagania=
|tryb gry = Singleplayer
+
|kontrolery=klawiatura i mysz
|platforma = Windows, PlayStation 2
+
|kategorie wiekowe= BBFC: 15,<br/> ESRB: M,<br/> OFLC: M,<br/> PEGI: 16+<br/>
|silnik = [[GoldSrc]]
+
|scenarzysta=
|wymagania =
+
|designer=
|kontrolery = <p></p>
+
|kompozytor=
* klawiatura i mysz
+
|poprz. gra= [[Half-Life]]
* DualShock 2 (PS2)
+
|nast. gra= [[Half-Life: Opposing Force]]
|kategorie wiekowe = BBFC: 15,<br/> ESRB: M,<br/> OFLC: M,<br/> PEGI: 16+<br/>
+
|scenarzysta =
+
|designer =
+
|kompozytor =
+
|poprz. gra = [[Half-Life]]
+
|nast. gra = [[Half-Life: Opposing Force]]
+
 
}}
 
}}
 
 
'''Half-Life: Uplink''' (lub samo '''Uplink''') - wersja demo gry [[Half-Life]], wydana (już po premierze pełnej gry) 12 lutego 1999 roku przez [[Valve Software]]. Przedstawione wydarzenia nie są związane z główną linią fabularną pełnej wersji, ale miejsce akcji jest to samo - kompleks [[Black Mesa Research Facility|Black Mesa]]. Demo zawiera większość elementów występujących w pełnej wersji gry: walka z [[zombie]] i [[headcrab]]ami, żołnierzami [[HECU]], [[Vortigaunt]]ami oraz Gargantuą na końcu.  
 
'''Half-Life: Uplink''' (lub samo '''Uplink''') - wersja demo gry [[Half-Life]], wydana (już po premierze pełnej gry) 12 lutego 1999 roku przez [[Valve Software]]. Przedstawione wydarzenia nie są związane z główną linią fabularną pełnej wersji, ale miejsce akcji jest to samo - kompleks [[Black Mesa Research Facility|Black Mesa]]. Demo zawiera większość elementów występujących w pełnej wersji gry: walka z [[zombie]] i [[headcrab]]ami, żołnierzami [[HECU]], [[Vortigaunt]]ami oraz Gargantuą na końcu.  
Było dostępne jedynie w wydaniu ''Half-Life: Gra Roku'', w dodatku/patchu ''Half-Life: Further Data''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.halflifeuplink.com/furtherdata/ |tytul=Half-Life: Further Data|serwis=halflifeuplink.com |dostep=26-08-2010}}</ref> oraz rozpowszechnione za pośrednictwem Internetu. Nadal można je pobrać, jednak nie jest dostępne nigdzie na oficjalnych stronach Valve, ani na [[Steam]].
+
Demo dostępne było jedynie w wydaniu ''Half-Life: Gra Roku'', w dodatku/pathu ''Half-Life: Further Data''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.halflifeuplink.com/furtherdata/ |tytul=Half-Life: Further Data|serwis=halflifeuplink.com |dostep=26-08-2010}}</ref> oraz rozpowszechnione za pośrednictwem Internetu. Nadal można je pobrać, jednak nie jest dostępne nigdzie na oficjalnych stronach Valve, ani na [[Steam]].
  
== Fabuła ==
+
==Fabuła==
 
Gracz wciela się w postać [[Gordon Freeman|Gordona Freemana]] 48 godzin po rozpoczęciu [[Incydent w Black Mesa|incydentu w Black Mesa]]. Miejscem akcji jest Kompleks Reaktora Lambda, wchodzący w skład sektora F. Rejon ten jest opanowany przez stworzenia z Xen i znajduje się pod stałym bombardowaniem ze strony wojska. Zaraz na początku Gordon spotyka dwóch pracowników Black Mesy, naukowca i strażnika. Chcą oni otworzyć właz do Reaktora lambda i uciec z pochłoniętego chaosem miejsca. Nie mogą tego zrobić, ponieważ system jest zablokowany dopóki nie zostanie wysłany sygnał o zagrożeniu do ''Komisji do spraw Energii Atomowej''. Antena jest odcięta i trzeba ją przestawić ręcznie. Ponieważ miejsce, w którym znajduje się nadajnik jest skażone, jedynie Gordon w [[Kombinezon HEV|kombinezonie HEV]] może to zrobić.
 
Gracz wciela się w postać [[Gordon Freeman|Gordona Freemana]] 48 godzin po rozpoczęciu [[Incydent w Black Mesa|incydentu w Black Mesa]]. Miejscem akcji jest Kompleks Reaktora Lambda, wchodzący w skład sektora F. Rejon ten jest opanowany przez stworzenia z Xen i znajduje się pod stałym bombardowaniem ze strony wojska. Zaraz na początku Gordon spotyka dwóch pracowników Black Mesy, naukowca i strażnika. Chcą oni otworzyć właz do Reaktora lambda i uciec z pochłoniętego chaosem miejsca. Nie mogą tego zrobić, ponieważ system jest zablokowany dopóki nie zostanie wysłany sygnał o zagrożeniu do ''Komisji do spraw Energii Atomowej''. Antena jest odcięta i trzeba ją przestawić ręcznie. Ponieważ miejsce, w którym znajduje się nadajnik jest skażone, jedynie Gordon w [[Kombinezon HEV|kombinezonie HEV]] może to zrobić.
  
Linia 38: Linia 31:
 
Po dotarciu z powrotem do naukowca i strażnika, wszyscy razem wchodzą do Kompleksu Reaktora Lambda, gdzie od razu napotykają grupkę [[Houndeye]]. Posuwając się dalej Gordon zostaje oddzielony od swoich towarzyszy w wyniku zawalenia się części stropu. Pokonując dalsze korytarze jest świadkiem zawalenia się części wentylacji w wyniku przebywania w pobliżu Garagantui. Po pokonaniu krótkiego odcinka wentylacji, spada na balkon, znajdujący się w dużym pomieszczeniu, w którym przebywa właśnie Gargantua. Potwór zabija 3 znajdujące się tam osoby i demoluje otoczenie, po czym niszczy balkon na którym stoi Gordon. Ten zostaje zablokowany przez przewrócone wokół niego elementy. W momencie gdy Gargantua zaczyna zbliżać się do Gordona, ekran zaciemnia się, a na ekranie pojawia się komunikat: ''Current evaluation: uplink completed. Require further data''. Demo dobiegło końca.
 
Po dotarciu z powrotem do naukowca i strażnika, wszyscy razem wchodzą do Kompleksu Reaktora Lambda, gdzie od razu napotykają grupkę [[Houndeye]]. Posuwając się dalej Gordon zostaje oddzielony od swoich towarzyszy w wyniku zawalenia się części stropu. Pokonując dalsze korytarze jest świadkiem zawalenia się części wentylacji w wyniku przebywania w pobliżu Garagantui. Po pokonaniu krótkiego odcinka wentylacji, spada na balkon, znajdujący się w dużym pomieszczeniu, w którym przebywa właśnie Gargantua. Potwór zabija 3 znajdujące się tam osoby i demoluje otoczenie, po czym niszczy balkon na którym stoi Gordon. Ten zostaje zablokowany przez przewrócone wokół niego elementy. W momencie gdy Gargantua zaczyna zbliżać się do Gordona, ekran zaciemnia się, a na ekranie pojawia się komunikat: ''Current evaluation: uplink completed. Require further data''. Demo dobiegło końca.
  
== Produkcja ==
+
==Wersje==
Wbrew powszechnym przekonaniom Uplink nie jest rozdziałem wyciętym z Half-Life'a. Zawiera poziomy całkowicie nowe, choć mała część wyciętej zawartości z oryginału też tutaj występuje. Jest bardzo luźno oparty na pomyśle z wyciętego rozdziału - ''Communications Center''. Według Marca Laidlawa przy tworzeniu Uplinka świeciły dwa założenia. Pierwsze polegało na tym, żeby zaznajomić graczy z doświadczeniem płynącym z grania w Half-Life'a, natomiast drugie na przedstawieniu graczom zaznajomionym już z pełną grą zupełnie nowego doświadczenia.<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://pcgamer.com/interviews/mlaidlaw.shtml||tytul=Wywiad z Marc'iem Laidlawem|serwis=PC Gamer Online 1999 (archiwalny)|dostep=}}</ref>
+
 
+
== Wersje ==
+
 
Obecnie oprócz oryginalnej, samodzielnej wersji, można pobrać 2 różne wersje dema:
 
Obecnie oprócz oryginalnej, samodzielnej wersji, można pobrać 2 różne wersje dema:
* SteamLink - jest to to samo demo w formie modyfikacji. Wymaga zainstalowanego Half-Life i jest przystosowane do działania pod Steamem.
+
*SteamLink - jest to to samo demo w formie modyfikacji. Wymaga zainstalowanego Half-Life i jest przystosowane do działania pod Steamem.
* Half-Life: Uplink Extended - to przedłużona i lekko zmodyfikowana wersja, stworzona przez fana. Zawiera między innymi walkę z Gargantuą.
+
*Half-Life: Uplink Extended - to przedłużona i lekko zmodyfikowana wersja, stworzona przez fana. Zawiera między innymi walkę z Gargantuą.
* Half-Life: Uplink Addon - ta modyfikacja dodaje poziomy z Uplinka prosto do oryginalnej gry.
+
 
+
=== PlayStation 2 ===
+
Uplink został przeportowany również na konsolę Sony, gdzie zawarto go na płycie z wersjami demo innych gier dołączanej do czerwcowego numeru Official PlayStation Magazine z 2002 roku. Aby w niego zagrać potrzebna jest także płyta z oryginalną grą. W menu ''Cheat Codes'' dostępnym z poziomu opcji należy wprowadzić następującą kombinację - trójkąt, kwadrat, lewo, prawo, kółko, krzyżyk, góra, dół. W ten sposób odblokujemy opcję ''Extras'', również dostępną w opcjach. Po wybraniu jej należy wymienić płytę w napędzie na tę z czasopisma.
+
 
+
== Ciekawostki ==
+
* Demo zawiera także sekcję treningową [[Hazard Course]] (tylko w wersjach PC).
+
* Uplink zawiera pewne pomysły, które nie znalazły się w finalnej wersji Half-Life'a. Działka maszynowe na przykład są dużo mocniejsze, na tyle mocne, by zamienić człowieka w krwawą miazgę, choć są mniej szybkostrzelne. Zawiera także zbiorową mogiłę palonych Vortigauntów. Możliwe jest także ukrycie się w cieniu przed grupką żołnierzy i pozostaniu w ten sposób niewykrytym.
+
* G-Man jest zaprogramowany w taki sposób, by opuścić otoczenie, w którym Gargantua sieje zniszczenie, niszcząc przy tym okna. Jeśli gracz wyprzedzi w tym obrzyma, G-Man opuści to pomieszczenie nieco szybciej.
+
* Jeśli płytka z ''[[Half-Life: Day One]]'' jest włożona w stacji dysków, to zostaną odegrane utwory ''Adrenaline Horror'' i ''Black Mesa Inbound''.
+
* Istnieje możliwość wyjścia z mapy, i to bez używania kodów. Można to zrobić na zewnątrz przy kontenerach. To spowoduje, że gracz będzie "pływał" i będzie można w ten sposób pominąć pewne obszary.
+
* Powstał również remake dema na silniku [[Source]], zwany ''Black Mesa: Uplink'', który wydano 17 grudnia 2012 roku. Wykorzystano w nim zasoby z moda [[Black Mesa (modyfikacja)|Black Mesa]], który jest remake'iem oryginalnego Half-Life'a.
+
  
== Galeria ==
+
==Ciekawostki==
<gallery>
+
*Demo zawiera także trening [[Hazard Course]].
Grafika:Half-Life Uplink.jpg|Menu główne dema (wersja WON)
+
Grafika:Uplink_ps2_menu.png|Menu główne w wersji PlayStation 2
+
Grafika:Uplink_poczatek.jpg|Początek
+
Grafika:Uplink_ps2_screen.png|Hala wypełniona kontenerami
+
Grafika:Uplink_transmiter.jpg|Antena nadawcza
+
Grafika:Uplink_transmiter_aktywny.jpg|Antena ustawiona na odpowiednią częstotliwość
+
Grafika:Uplink_gargantua.jpg|Gargantua siejący spustoszenie
+
</gallery>
+
  
== Linki zewnętrzne ==
+
==Linki==
* [http://bluesnews.com/files/demos/half-life/demo.shtml Oryginalna wersja dema]
+
*[http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,6813-order,1-page,1-c,alldownloads/description.html Oryginalna wersja dema]
* [http://www.halflifeuplink.com/steamlink/ SteamLink]
+
*[http://www.halflifeuplink.com/steamlink/ SteamLink]
* [http://www.twhl.co.za/vault.php?map=4189 Half-Life: Uplink Extended ver.1.1]
+
*[http://www.twhl.co.za/vault.php?map=4189 Half-Life: Uplink Extended ver.1.1]
* [http://www.moddb.com/mods/half-life-uplink-addon Half-Life: Uplink Addon ver.1.3]
+
* [http://www.moddb.com/mods/black-mesa-uplink Black Mesa: Uplink]
+
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
Linia 80: Linia 48:
 
[[Kategoria:Half-Life]]
 
[[Kategoria:Half-Life]]
  
[[overwiki:Half-Life: Uplink]]
+
[[overwiki:Half-Life: Uplinke]]
 
[[wikipedia:Half-Life:_Uplink#Development]]
 
[[wikipedia:Half-Life:_Uplink#Development]]
 
[[wikipediapl:Half-Life: Uplink]]
 
[[wikipediapl:Half-Life: Uplink]]

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)