Edytujesz „Half-Life 2: Episode One”
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.
Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | {{Medal}} | |
+ | |||
{{Gra infobox | {{Gra infobox | ||
|grafika=HL2E1.jpg | |grafika=HL2E1.jpg | ||
Linia 29: | Linia 30: | ||
Episode one jest dostępny do nabycia zarówno oddzielnie, oraz jako część tzw. [[Orange box|Orange box'a]], zawierającego [[Half-Life 2]], Episode One, [[Episode Two]], [[Portal]] i [[Team Fortress 2]]. Episode One został ciepło przyjęty przez społeczność graczy i recenzentów oraz zyskał wiele nagród. Mimo tego nie był pozbawiony wad, a największą z nich była długość rozgrywki, która według wielu serwisów trwa od czterech do maksymalnie sześciu godzin, przez co gra nie jest warta swojej ceny. | Episode one jest dostępny do nabycia zarówno oddzielnie, oraz jako część tzw. [[Orange box|Orange box'a]], zawierającego [[Half-Life 2]], Episode One, [[Episode Two]], [[Portal]] i [[Team Fortress 2]]. Episode One został ciepło przyjęty przez społeczność graczy i recenzentów oraz zyskał wiele nagród. Mimo tego nie był pozbawiony wad, a największą z nich była długość rozgrywki, która według wielu serwisów trwa od czterech do maksymalnie sześciu godzin, przez co gra nie jest warta swojej ceny. | ||
− | + | =Rozgrywka= | |
W Episode One, gracz przemierza serię bardziej, lub mniej liniowych etapów, napotykając na swojej drodze dużą różnorodność wrogów i sojuszników. Rozgrywka przeplatana jest elementami walki oraz logicznych łamigłówek. W grze znajdują się również specjalne zadania, mające zapoznać graczy z jej nowymi elementami. Tak jak w poprzedniej części, gracz zyskuje dostęp do kolejnych broni wraz z postępem rozgrywki. Ponownie niezwykle ważną rolę spełnia [[Gravity Gun]]- manipulator antygrawitacyjny, będący również niekonwencjonalną bronią, który już na samym początku gry, w skutek działania [[pole konfiskujące|pola konfiskującego]], zyskuje nowe możliwości działania. | W Episode One, gracz przemierza serię bardziej, lub mniej liniowych etapów, napotykając na swojej drodze dużą różnorodność wrogów i sojuszników. Rozgrywka przeplatana jest elementami walki oraz logicznych łamigłówek. W grze znajdują się również specjalne zadania, mające zapoznać graczy z jej nowymi elementami. Tak jak w poprzedniej części, gracz zyskuje dostęp do kolejnych broni wraz z postępem rozgrywki. Ponownie niezwykle ważną rolę spełnia [[Gravity Gun]]- manipulator antygrawitacyjny, będący również niekonwencjonalną bronią, który już na samym początku gry, w skutek działania [[pole konfiskujące|pola konfiskującego]], zyskuje nowe możliwości działania. | ||
Linia 35: | Linia 36: | ||
Alyx Vance zyskała zupełnie nową sztuczną inteligencję, która została zaprojektowana specjalnie w celu towarzyszenia graczowi i wspierania go, kiedy zajdzie taka potrzeba. Developerzy określali proces tworzenia zachowań dla Alyx jako kreowanie "kodu osobowości", nie zwyczajnego AI. Skupiono wtedy całą uwagę na stworzeniu unikalnego i wiarygodnego kompana. Ponadto, została ona specjalnie zaprogramowana, by unikać zbyt częstego powtarzania konkretnych zachowań czy wymawianych kwestii. Przykładem takiego wspólnego działania jest walka w podziemnych rozdziałach gry, podczas której można oszczędzać własną amunicję, oświetlając konkretne cele, które dziewczyna natychmiast ostrzeliwuje. Alyx także często zajmuje strategiczne pozycje i zapewnia skuteczne wsparcie ogniowe.<ref name="Nowe AI i zachowanie">Lee, Garnett (2005-08-29). "Half-Life 2: Episode One Preview". 1UP.com. 2007-10-12. [http://www.1up.com/do/feature?cId=3143168]</ref> | Alyx Vance zyskała zupełnie nową sztuczną inteligencję, która została zaprojektowana specjalnie w celu towarzyszenia graczowi i wspierania go, kiedy zajdzie taka potrzeba. Developerzy określali proces tworzenia zachowań dla Alyx jako kreowanie "kodu osobowości", nie zwyczajnego AI. Skupiono wtedy całą uwagę na stworzeniu unikalnego i wiarygodnego kompana. Ponadto, została ona specjalnie zaprogramowana, by unikać zbyt częstego powtarzania konkretnych zachowań czy wymawianych kwestii. Przykładem takiego wspólnego działania jest walka w podziemnych rozdziałach gry, podczas której można oszczędzać własną amunicję, oświetlając konkretne cele, które dziewczyna natychmiast ostrzeliwuje. Alyx także często zajmuje strategiczne pozycje i zapewnia skuteczne wsparcie ogniowe.<ref name="Nowe AI i zachowanie">Lee, Garnett (2005-08-29). "Half-Life 2: Episode One Preview". 1UP.com. 2007-10-12. [http://www.1up.com/do/feature?cId=3143168]</ref> | ||
− | + | =Fabuła= | |
− | + | ==Wprowadzenie== | |
+ | |||
Akcja pierwszego [[Half-Life|Half-Life'a]] ma miejsce w rozległym kompleksie wojskowo-badawczym o nazwie [[Black Mesa Research Facility]]. Gracz wciela się w postać Gordona Freeman'a- naukowca, który został wplątany w [[Incydent w Black Mesa|incydent]], w skutek którego otwarty został międzywymiarowy portal do świata granicznego [[Xen]]. Do kompleksu przedostały się przez portal setki obcych stworzeń, wywołując totalny chaos i zamieszanie wśród personelu. Gordon ucieka, i walczy o życie, by w końcu zamknąć niematerialne przejście między dwoma światami. W tym momencie gra kończy się, naświetlając nam sylwetkę pewnej [[G-Man|tajemniczej postaci]], oferującej Gordonowi zatrudnienie, która ostatecznie umieszcza naukowca w stanie długoletniej stazy. | Akcja pierwszego [[Half-Life|Half-Life'a]] ma miejsce w rozległym kompleksie wojskowo-badawczym o nazwie [[Black Mesa Research Facility]]. Gracz wciela się w postać Gordona Freeman'a- naukowca, który został wplątany w [[Incydent w Black Mesa|incydent]], w skutek którego otwarty został międzywymiarowy portal do świata granicznego [[Xen]]. Do kompleksu przedostały się przez portal setki obcych stworzeń, wywołując totalny chaos i zamieszanie wśród personelu. Gordon ucieka, i walczy o życie, by w końcu zamknąć niematerialne przejście między dwoma światami. W tym momencie gra kończy się, naświetlając nam sylwetkę pewnej [[G-Man|tajemniczej postaci]], oferującej Gordonowi zatrudnienie, która ostatecznie umieszcza naukowca w stanie długoletniej stazy. | ||
[[Half-Life 2]] bezpośrednio kontynuuje wcześniejszą historię. Dziesiątki lat po wydarzeniach z pierwszej gry, gdy Ziemia została zniewolona przez potężną [[kombinat|obcą rasę]], [[G-Man]] wyprowadza naukowca ze stazy i umieszcza go w pociągu, zmierzającym do [[City 17]]. Gracz wiedzie Gordona do boju przeciwko Kombinatowi, napotykając w między czasie dawnych i zupełnie nowych przyjaciół jak oraz wrogów. Gra kończy się epicką walką na szczycie potężnej, rozcinającej niebo [[Cytadela|Cytadeli]], w skutek której dochodzi do eksplozji reaktora ciemnej energii. Gdy już wydaje się, że nie ma żadnych szans na ucieczkę przed gorącym podmuchem, G-Man pojawia się ponownie, by po krótkiej mowie, ponownie wprowadzić naukowca w letarg. | [[Half-Life 2]] bezpośrednio kontynuuje wcześniejszą historię. Dziesiątki lat po wydarzeniach z pierwszej gry, gdy Ziemia została zniewolona przez potężną [[kombinat|obcą rasę]], [[G-Man]] wyprowadza naukowca ze stazy i umieszcza go w pociągu, zmierzającym do [[City 17]]. Gracz wiedzie Gordona do boju przeciwko Kombinatowi, napotykając w między czasie dawnych i zupełnie nowych przyjaciół jak oraz wrogów. Gra kończy się epicką walką na szczycie potężnej, rozcinającej niebo [[Cytadela|Cytadeli]], w skutek której dochodzi do eksplozji reaktora ciemnej energii. Gdy już wydaje się, że nie ma żadnych szans na ucieczkę przed gorącym podmuchem, G-Man pojawia się ponownie, by po krótkiej mowie, ponownie wprowadzić naukowca w letarg. | ||
− | + | ||
+ | ==Streszczenie== | ||
[[Grafika:Rdzen EP1.jpg|thumb|200px|left|Pomieszczenie kontrolne reaktora [[Cytadela|Cytadeli]]]] | [[Grafika:Rdzen EP1.jpg|thumb|200px|left|Pomieszczenie kontrolne reaktora [[Cytadela|Cytadeli]]]] | ||
Episode One rozpoczyna się bezpośrednio w momencie eksplozji, gdy gracz zostaje wyrwany z letargu i rąk G-Man'a przez grupkę purpurowych [[Vortigaunt|Vortigauntów]], a następnie teleportowany u podnóża Cytadeli. | Episode One rozpoczyna się bezpośrednio w momencie eksplozji, gdy gracz zostaje wyrwany z letargu i rąk G-Man'a przez grupkę purpurowych [[Vortigaunt|Vortigauntów]], a następnie teleportowany u podnóża Cytadeli. | ||
− | Gordon budzi się przysypany gruzem w okolicach potężnej obcej konstrukcji, następnie napotyka [[Alyx]], która odczuwa wyraźną ulgę z odnalezienia towarzysza. Kobieta kontaktuje się z [[Eli Vance|Elim Vancem]] oraz [[ | + | Gordon budzi się przysypany gruzem w okolicach potężnej obcej konstrukcji, następnie napotyka [[Alyx]], która odczuwa wyraźną ulgę z odnalezienia towarzysza. Kobieta kontaktuje się z [[Eli Vance|Elim Vancem]] oraz [[Issac Kleiner|Isaac'iem Kleinerem]], którzy zdołali w międzyczasie wydostać się z miasta i dotrzeć do bazy rakietowej w [[White Forest]]. Kleiner wyjaśnia, że rdzeń głównego reaktora Cytadeli wydaje się być przeciążony i w każdej chwili może dojść do gigantycznej eksplozji nuklearnej. Wyjaśnia on, że potencjalna reakcja może być wystarczająco silna by zupełnie zrównać z ziemią całe miasto i jedynym sposobem na ocalenie Alyx i Gordona jest ponowne przedostanie się do Cytadeli w celu ustabilizowania rdzenia. Eli, z braku innego wyjścia, niechętnie przytakuje szaleńczemu pomysłowi. |
Główni bohaterowie na powrót wkraczają do wnętrza niebotycznej budowli, która tym razem powoli zaczyna się rozpadać. W pomieszczeniu kontrolnym głównego reaktora, dziewczyna odkrywa, że pozostali przy życiu, wrodzy żołnierze celowo prowadzą do przeciążenia rdzenia. Mają oni w planie otworzyć potężny superportal pomiędzy Ziemią a nadświatem Kombinatu, i potrzebują do tego ogromnej ilości energii, którą można uzyskać jedynie przy eksplozji rdzenia. | Główni bohaterowie na powrót wkraczają do wnętrza niebotycznej budowli, która tym razem powoli zaczyna się rozpadać. W pomieszczeniu kontrolnym głównego reaktora, dziewczyna odkrywa, że pozostali przy życiu, wrodzy żołnierze celowo prowadzą do przeciążenia rdzenia. Mają oni w planie otworzyć potężny superportal pomiędzy Ziemią a nadświatem Kombinatu, i potrzebują do tego ogromnej ilości energii, którą można uzyskać jedynie przy eksplozji rdzenia. | ||
Linia 56: | Linia 59: | ||
W celu zapewnienia bezpieczeństwa ocalałym, główni bohaterowie decydują się na odjazd innym, ostatnim pociągiem. Udaje im się uciec na kilka minut przed detonacją reaktora. Pakiet danych zostaje wysłany i następuje pierwsza faza formowania się super portalu. Jednocześnie, Cytadelę masowo opuszczają [[Advisor|Advisory]] w specjalnie przystosowanych dla nich kapsułach. Niestety, masywna fala uderzeniowa dosięga pociąg, wykolejając go. Obraz staje się jasny a ostatnią rzeczą, którą słyszy gracz, jest dźwięk giętego metalu i Alyx, wypowiadająca imię kompana. | W celu zapewnienia bezpieczeństwa ocalałym, główni bohaterowie decydują się na odjazd innym, ostatnim pociągiem. Udaje im się uciec na kilka minut przed detonacją reaktora. Pakiet danych zostaje wysłany i następuje pierwsza faza formowania się super portalu. Jednocześnie, Cytadelę masowo opuszczają [[Advisor|Advisory]] w specjalnie przystosowanych dla nich kapsułach. Niestety, masywna fala uderzeniowa dosięga pociąg, wykolejając go. Obraz staje się jasny a ostatnią rzeczą, którą słyszy gracz, jest dźwięk giętego metalu i Alyx, wypowiadająca imię kompana. | ||
− | + | =Proces tworzenia= | |
− | + | ||
− | + | ||
[[Grafika:3 HL2EP1pcSCRN02.jpg|thumb|200px|right|[[Alyx]] i [[Dog]] podczas rozmowy z naukowcami]] | [[Grafika:3 HL2EP1pcSCRN02.jpg|thumb|200px|right|[[Alyx]] i [[Dog]] podczas rozmowy z naukowcami]] | ||
Half-Life 2: Episode One jest pierwszą częścią trylogii epizodów, które jako całość, mają stanowić sequel dla wydanego w 2004 roku [[Half-Life 2]]. Zapowiedź rezygnacji z wydania [[Aftermath]], a skupieniu się na wypuszczaniu kolejnych epizodów, padła w 2006 roku. Fabuła i dialogi do [[Half-Life]] oraz Half-Life 2 były tworzone wyłącznie przez [[Marc Laidlaw| Marc'a Laidlaw'a]]. W przypadku epizodów, zajęli się tym [[Chet Faliszek]], [[Erik Wolpaw]] oraz Laidlaw, przewodzący całej grupie. | Half-Life 2: Episode One jest pierwszą częścią trylogii epizodów, które jako całość, mają stanowić sequel dla wydanego w 2004 roku [[Half-Life 2]]. Zapowiedź rezygnacji z wydania [[Aftermath]], a skupieniu się na wypuszczaniu kolejnych epizodów, padła w 2006 roku. Fabuła i dialogi do [[Half-Life]] oraz Half-Life 2 były tworzone wyłącznie przez [[Marc Laidlaw| Marc'a Laidlaw'a]]. W przypadku epizodów, zajęli się tym [[Chet Faliszek]], [[Erik Wolpaw]] oraz Laidlaw, przewodzący całej grupie. | ||
Linia 75: | Linia 76: | ||
W grze nie pojawiły się nowe lokacje, lecz wszystkie jakie odwiedzamy, tzn. zarówno [[City 17]], jak i [[Cytadela]], doczekały się znacznych przeróbek. Wszystko w celu pokazania zmian i wpływu poczynań gracza na aktualną sytuację i podświetleniu słabnącej pozycji Kombinatu w City 17. | W grze nie pojawiły się nowe lokacje, lecz wszystkie jakie odwiedzamy, tzn. zarówno [[City 17]], jak i [[Cytadela]], doczekały się znacznych przeróbek. Wszystko w celu pokazania zmian i wpływu poczynań gracza na aktualną sytuację i podświetleniu słabnącej pozycji Kombinatu w City 17. | ||
− | + | ||
+ | =Premiera i oceny= | ||
+ | |||
[[Grafika:EpisodeOne_mainmenu1.jpg|thumb|200px|right|Menu główne z Cytadelą w tle]] | [[Grafika:EpisodeOne_mainmenu1.jpg|thumb|200px|right|Menu główne z Cytadelą w tle]] | ||
+ | |||
Od momentu premiery grę można nabyć zarówno w wersji pudełkowej, jak i poprzez platformę [[Steam]]. Electronic Arts oferuje także Episode One jako część zbiorczego pakietu ''Half-Life 2: Platinum Collection''. Gra została udostępniona do przedpremierowego zakupu i pobrania 1 maja 2006r. z [[Half-Life Deathmatch: Source]] i [[Half-Life 2: Deathamtch]], w które można było zagrać natychmiast. Od 2007r. Episode One jest także dostępny w pakiecie [[The Orange Box]], zarówno na PC, Xbox 360 oraz PlayStation 3. Do końca 2008 roku, sprzedano prawie półtora miliona pudełkowych kopii gry. | Od momentu premiery grę można nabyć zarówno w wersji pudełkowej, jak i poprzez platformę [[Steam]]. Electronic Arts oferuje także Episode One jako część zbiorczego pakietu ''Half-Life 2: Platinum Collection''. Gra została udostępniona do przedpremierowego zakupu i pobrania 1 maja 2006r. z [[Half-Life Deathmatch: Source]] i [[Half-Life 2: Deathamtch]], w które można było zagrać natychmiast. Od 2007r. Episode One jest także dostępny w pakiecie [[The Orange Box]], zarówno na PC, Xbox 360 oraz PlayStation 3. Do końca 2008 roku, sprzedano prawie półtora miliona pudełkowych kopii gry. | ||
Linia 86: | Linia 90: | ||
{{przypisy}} | {{przypisy}} | ||
+ | |||
+ | {{Valve}} | ||
+ | |||
{{Wikipedia-en | {{Wikipedia-en | ||
|adres=http://en.wikipedia.org/wiki/Half-Life_2:_Episode_One | |adres=http://en.wikipedia.org/wiki/Half-Life_2:_Episode_One | ||
|nazwa=Half-Life_2:_Episode_One}} | |nazwa=Half-Life_2:_Episode_One}} | ||
− | |||
[[Kategoria:Half-Life 2: Episode One]] | [[Kategoria:Half-Life 2: Episode One]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− |