Edytujesz „M16”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
<ikony>l4d1|l4d2</ikony>
 
<ikony>l4d1|l4d2</ikony>
{{Broń L4D
+
{{BronL4D infobox
 
  |grafika=m16a2.png
 
  |grafika=m16a2.png
 
  |typ=Karabin automatyczny
 
  |typ=Karabin automatyczny
Linia 16: Linia 16:
 
{{Cytat|Man, I wanted this rifle since I was nine!<br />(Kurcze, od przedszkola chciałem mieć ten karabin!)|[[Ellis]]}}
 
{{Cytat|Man, I wanted this rifle since I was nine!<br />(Kurcze, od przedszkola chciałem mieć ten karabin!)|[[Ellis]]}}
  
'''Karabin szturmowy M-16''' ('''Karabin szturmowy''' w [[Left 4 Dead]]) karabin automatyczny występujący w [[Left 4 Dead]] i [[Left 4 Dead 2]]. Jest odpowiednikiem [[Pistolet maszynowy (L4D)|pistoletu maszynowego]] i [[Pistolet maszynowy z tłumikiem|pistoletu maszynowego z tłumikiem]] na Poziomie 2. Ma lepszą celność i większe obrażenia niż bronie maszynowe z Poziomu 1. Jego magazynek mieści 50 naboi, a w zapasie można do niego nieść 360 naboi.  
+
'''Karabin szturmowy M-16''' ('''Karabin szturmowy''' w [[Left 4 Dead]]) - karabin automatyczny występujący w [[Left 4 Dead]] i [[Left 4 Dead 2]]. Jest odpowiednikiem [[Pistolet maszynowy (L4D)|pistoletu maszynowego]] i [[Pistolet maszynowy z tłumikiem|pistoletu maszynowego z tłumikiem]] na Poziomie 2. Ma lepszą celność i większe obrażenia niż bronie maszynowe z Poziomu 1. Jego magazynek mieści 50 naboi, a w zapasie można do niego nieść 360 naboi.  
  
 
Jest to karabin dość uniwersalny, idealnie sobie radzi w niemal każdej sytuacji.
 
Jest to karabin dość uniwersalny, idealnie sobie radzi w niemal każdej sytuacji.
Linia 22: Linia 22:
 
==Taktyka==
 
==Taktyka==
 
{{Porady}}
 
{{Porady}}
* W Left 4 Dead karabin szturmowy jest najbardziej elastyczną i pojemną bronią dostępną graczowi. Znakomicie spisuje się w każdej roli - jako czyściciel pomieszczeń, substytut snajperki czy broń do eliminacji [[Horda|Hordy]]. M16 ma co prawda kilka wad, ale o tym później.
+
* W Left 4 Dead karabin szturmowy jest najbardziej elastyczną i pojemną bronią dostępną graczowi. Oczyszczanie pomieszczeń, wycinanie Hordy lub ostrzeliwanie Specjalnych Zarażonych z dystansu to dla karabinu szturmowego łatwizna. Posiada pewne wady, jednak jest ich mało i nie odczuwa się ich podczas rozgrywki.
* W Left 4 Dead 2, pojawiła się europejska konkurencja w postaci rosyjskiego AK-47 i belgijskiego SCAR-a. M16 stanowi niejako kompromis między tymi dwoma karabinami, łącząc celność przy strzelaniu seriami SCAR-a i skuteczność AK. Spośród wymienionej trójki posiada najkrótszy czas przeładowania, ale zadaje najniższe obrażenia spośród karabinów szturmowych (i spośród broni Poziomu 2 w ogóle).
+
* W Left 4 Dead 2, pojawiła się konkurencja w postaci innych karabinów (np. AK-47). Gracze więc muszą dokonać odpowiedniego wyboru broni, patrząc na ich zalety i wady.
* Karabin szturmowy posiada sześć głównych zalet. Pierwsza to celność przy krótkich seriach, dzięki czemu M16 może zastąpić nawet [[karabin myśliwski|karabiny]] [[karabin snajperski|snajperskie]], jeżeli gracz nie umie bądź nie lubi posługiwać się karabinami z lunetą. Druga to szybkostrzelność, pozwalająca na dość sprawną eliminację Hordy także, jeżeli gracz został pokryty żółcią [[Boomer]]a. Trzecia to czas przeładowania, pozwalająca na wymianę magazynka w właściwie każdej chwili. Czwarta to pojemność magazynka. Piąta to relatywnie niskie obrażenia przy ogniu przyjacielskim, a szósta to łatwość obsługi (nawet początkujący gracz nie powinien mieć problemu z użytkowaniem M16).
+
* Karabin szturmowy ma pięć głównych zalet. Pierwsza to duża penetracja celu. Druga to duża szybkostrzelność i zasięg, która czyni tą broń bardzo potężnym orężem w walce z Tankiem. Trzecia to możliwość strzelania ogniem seryjnym, przez co można oddawać szybkie serie dwu- lub trzystrzałowe. Czwarta to duża pojemność magazynka i dość duża ilość noszonej amunicji. Piąta to niski rozrzut, który w przeciwieństwie do strzelb pozwala na bezpieczne strzelanie z karabinu szturmowego, będąc bardzo blisko swych towarzyszy.
* Karabin szturmowy ma dwa dość poważne mankamenty, które mogą być jednak zminimalizowane w rękach wprawnego gracza. Po pierwsze, karabin ma mały zapas amunicji (360 pocisków to nieco ponad 7 magazynków), przez co nawet, jeżeli gracz łagodnie obchodzi się ze spustem, w trybie Kampanii może mu szybko zabraknąć amunicji. Po drugie, M16 zadaje bardzo niskie obrażenia (tylko 33 punkty na trafienie - przegrywa nawet z pistoletami), co właściwie niweluje wszystkie zalety karabinu. Bardzo łatwo jednak to obejść poprzez częste korzystanie z broni podręcznej - broń biała i pistolety znacznie skuteczniejsze wobec Zwykłych Zarażonych, a M16 warto oszczędzać na [[Crescendo Event]]y i Specjalnych Zarażonych.
+
* Karabin szturmowy ma dwa potencjalne mankamenty, które mogą być zminimalizowane w rękach wprawnego gracza. Po pierwsze, bardzo łatwo zmarnować amunicję do tej broni, jeśli niedoświadczony gracz stale strzela dłuższymi seriami. W trybie Kampanii może to być ryzykowne, gdyż gracz ciągle przytrzymujący spust może stać się tylko utrudnieniem, gdyż pozostanie bez amunicji. Po drugie, na wyższych poziomach trudności obrażenia karabinu szturmowego są na tyle słabe, że potrzeba trzech strzałów, aby pozbyć się Zwykłego Zarażonego.
* Strzelanie seriami wymaga wystrzelenia do czterech pocisków w przeciwnika przed zmianą celu i powtórzeniem czynności. Świetnie się to sprawdza w walkach na średnich i dużych dystansach (np. strzelaniu w głowę [[Smoker]]a) i jest skuteczne na wszystkich poziomach trudności. Strzelając serią, gracz mniej-więcej wie, ile amunicji już zużył i może zorientować się, czy już powinien przeładować.
+
* Ponieważ obrażenia karabinu szturmowego małe, a strzelanie dłuższymi seriami ogranicza celność na średnich-dużych dystansach, zalecane jest strzelanie krótszymi seriami i strzelanie w głowę. Najlepiej, żeby serie były pojedyncze lub trzystrzałowe.
* Strzelanie w głowę z karabinu szturmowego jest łatwe dzięki dobrej celności i faktowi, że wszyscy Zwykli Zarażeni fizycznie mają taki sam wzrost. Dobre strzelanie w głowę może zdziesiątkować nawet całą Hordę (taktyka zwana "Leg Chopping" polega prawie na tym samym: gracz, kucając, mierzy nisko w nogi Zarażonych).
+
* Strzelanie seriami wymaga wystrzelenia 2-5 w przeciwnika przed zmianą celu i powtórzeniem czynności. Świetnie się to sprawdza w walkach na średnich i dużych dystansach (np. strzelaniu w głowę [[Smoker]]a) i jest skuteczny na wszystkich poziomach trudności oprócz poziomu Ekpert (gdzie przeciwnicy są bardziej wytrzymalsi). Strzelając serią, gracz wie, że przy strzelaniu seriami pięcio- lub sześciostrzałowymi zużyje około połowy magazynka i w tym momencie może przeładować broń.
* W końcowych fazach kampanii w Left 4 Dead dobrym pomysłem jest to, żeby dwaj gracze posiadali strzelby automatyczne, a reszta karabiny automatyczne. Cała czwórka musi trzymać się razem. Gracze ze strzelbami stoją z przodu i kucają, a pozostali z karabinami automatycznymi stają za nimi i strzelają ponad ich głowami. Taka taktyka jest bardzo skuteczna w walce z np. Tankiem. Nie zaleca się jednak używać tej taktyki w Left 4 Dead 2, gdyż [[AI Director]] spowoduje, że pojawi się [[Spitter]], by uniemożliwić [[Ocaleni|Ocalałym]] pozostawanie zbyt długo w jednym miejscu).
+
* Strzelanie w głowę z karabinu szturmowego jest łatwe dzięki dobrej celności i faktowi, że wszyscy Zwykli Zarażeni fizycznie mają taki sam wzrost. Dobre strzelanie w głowę może zdziesiątkować nawet całą Hordę. (Taktyka zwana "Leg Chopping" polega prawie na tym samym: gracz, kucając, mierzy nisko w ich nogi).
* M16 do 22 września 2009 roku było zdolne do wykonania tzw. "Power Shot", polegającego na wystrzeleniu całego magazynka naraz, co pozwalało na bezproblemowe zabicie [[Witch]] na każdym poziomie trudności (1650 zadanych obrażeń z 50 naboi wobec 1000 punktów życia). Po wydaniu patcha naprawiającego ten błąd w grze M16 utraciło jakąkolwiek skuteczność wobec Witch.
+
* W końcowych fazach kampanii w Left 4 Dead dobrym pomysłem jest to, żeby dwaj gracze posiadali strzelby automatyczne, a reszta karabiny automatyczne. Cała czwórka musi trzymać się razem. Gracze ze strzelbami stoją z przodu i kucają, a pozostali z karabinami automatycznymi stają za nimi i strzelają ponad ich głowami. Taka taktyka jest bardzo skuteczna w walce z np. Tankiem. (Nie zaleca się używać takiej taktyki w Left 4 Dead 2, gdyż [[AI Director]] spowoduje, że pojawi się [[Spitter]], by uniemożliwić [[Ocaleni|Ocalałym]] pozostawanie zbyt długo w jednym miejscu).
* Skuteczność M16 wobec [[Tank]]a jest dyskusyjna. Gracze cenią tą broń za dużą pojemność magazynka, zasięg, celność, szybkość przeładowania i wystarczającą celność podczas biegu (Tank jest na tyle dużym celem, że na bliższych odległościach nawet uciekając przed nim trudno chybić), ale niskie obrażenia (1650 zadanych obrażeń z jednego magazynka wobec 2640 ze [[SCAR]]-a i 2320 z [[AK-47]]) dosyć poważnie ograniczają możliwości karabinu. Niemniej jednak jest znacznie bardziej szybkostrzelny niż konkurencja i szybciej się przeładowuje przy podobnej celności, ale przy porównywaniu broni wyposażonych w [[celownik laserowy|celowniki laserowe]] M16 przegrywa właśnie przez niskie obrażenia. Ogólnie, co gracz wybierze w walce z Tankiem, zależy głównie od jego własnych preferencji.
+
  
 
==Zalety i wady==
 
==Zalety i wady==
{{Zalety i wady
+
{{Plusminus
 
|zalety=* Najwyższa szybkostrzelność ze wszystkich karabinów automatycznych.
 
|zalety=* Najwyższa szybkostrzelność ze wszystkich karabinów automatycznych.
 
* Uniwersalność. Można go używać w każdej sytuacji.
 
* Uniwersalność. Można go używać w każdej sytuacji.
* Najkrótszy czas przeładowania spośród wszystkich karabinów automatycznych.
+
* Zamontowanie celownika laserowego eliminuje wszystkie problemy z celnością.
* Duża skuteczność na Specjalnych Zarażonych.
+
* Doświadczony użytkownik może łatwo oszczędzać amunicję.
* Wyśmienity zasięg (pod tym względem lepsze są tylko karabiny snajperskie).
+
* Najkrócej się przeładowuje ze wszystkich karabinów automatycznych.
|wady=* Najniższe obrażenia ze wszystkich broni Poziomu 2.
+
|wady=* Najniższe obrażenia ze wszystkich karabinów automatycznych.
* Dość niecelny podczas ruchu.
+
* Dość mało celny podczas ruchu (bez zamontowanego celownika laserowego).
 
* Ciągłe strzelanie może przyczynić się do szybkiego zużycia amunicji.
 
* Ciągłe strzelanie może przyczynić się do szybkiego zużycia amunicji.
 
}}
 
}}
 +
 +
==Left 4 Dead 2==
 +
Karabin szturmowy pojawił się także w Left 4 Dead 2. Zmiany względem pierwowzoru to nowe animacje i inna nazwa: "Karabin szturmowy M-16". W porównaniu do innych karabinów automatycznych ([[AK-47 (L4D)|AK-47]] i [[SCAR]]a) jest typowym średniakiem, skutecznym w niemal każdej sytuacji.
  
 
==Za kulisami==
 
==Za kulisami==
 
[[Grafika:m16a2early.jpg|thumb|left|Screen z wczesną wersją karabinu szturmowego]]
 
[[Grafika:m16a2early.jpg|thumb|left|Screen z wczesną wersją karabinu szturmowego]]
Wczesny obrazek pokazuje, że karabin szturmowy nie posiadał żadnych oznaczeń zawartych na dolnej części szkieletu broni.
+
Wczesny obrazek pokazuje, że karabin szturmowy nie posiada żadnych oznaczeń zawartych na dolnej części szkieletu broni.
  
Animacja wyciągania broni we wczesnych wersjach gry polegała na tym, że postać zawsze pociągała rękojeść przeładowania. Dźwięk tej animacji zachował się w finalnej wersji gry i posłużył jako dźwięk wyjmowania karabinu.
+
Animacja wyciągania broni we wczesnych wersjach gry polegała na tym, że postać zawsze pociągała rękojeść przeładowania. Dźwięk tej animacji zachował się w finalnej wersji gry i jest odtwarzany za każdym razem, kiedy gracz wyciąga karabin szturmowy.  
  
Karabin szturmowy bazował na karabinie automatycznym M4A1 z gry [[Counter-Strike]]. Pliki związane z tą bronią są tak samo nazwane, jak w M4A1. Także w animacjach występuje nazwa "M4A1". Dźwięki strzału są nieznacznie zmodyfikowanymi wersjami dźwięków używanych przez M4A1. W rzeczywistości M4A1 jest zasadniczo skróconą wersją M16.
+
Karabin szturmowy bazował na karabinie automatycznym M4A1 z gry [[Counter-Strike]]. Pliki związane z tą bronią są takie samo nazwane, jak w M4A1. Także w animacjach występuje nazwa "M4A1". Dźwięki strzału są nieznacznie zmodyfikowanymi wersjami dźwięków używanych przez M4A1. W rzeczywistości M4A1 jest zasadniczo skróconą wersją M16.
  
Animacja przeładowania jest nieco inna. Po wymianie magazynka, użytkownik powinien pociągnąć za rękojeść przeładowania i nacisnąć na zatrzask zamka.
+
Animacja przeładowania jest nieco inna. Po wymianie magazynka, użytkownik powinien pociągnąć za rękojeść przeładowania i nacisnąć na zatrzask zamka.  
  
 
==Spostrzeżenia==
 
==Spostrzeżenia==
Linia 63: Linia 65:
 
* Ikonka HUD przestawia karabin szturmowy, ale nie ma on zamontowanej latarki.
 
* Ikonka HUD przestawia karabin szturmowy, ale nie ma on zamontowanej latarki.
 
* W Left 4 Dead 2, po lewej stronie karabinu szturmowego można dopatrzyć się napisu "AR2". Jest to nawiązanie do [[Karabin pulsacyjny|karabinu pulsacyjnego]] z gry [[Half-Life 2]].
 
* W Left 4 Dead 2, po lewej stronie karabinu szturmowego można dopatrzyć się napisu "AR2". Jest to nawiązanie do [[Karabin pulsacyjny|karabinu pulsacyjnego]] z gry [[Half-Life 2]].
* W niektórych kampaniach można zobaczyć plakaty, na których widać karabin szturmowy (jako M4A1), zarówno z lunetą, jak i bez. Przykładami takich kampanii są: ''[[The Passing]]'', ''[[Karnawał śmierci]]'', ''[[Bagienna gorączka]]'' i ''[[Bilans ofiar]]''.
+
* W niektórych kampaniach można zobaczyć plakaty, na których widać karabin szturmowy (jako M4A1), zarówno z lunetą, jak i bez. Przykładami takich kampanii są: ''[[The Passing]]'', ''[[Karnawał śmierci]]'', ''[[Bagienna gorączka]]'' i ''[[Liczba zabitych]]''.
* W kampanii ''[[The Passing]]'' można znaleźć ciało Billa z karabinem szturmowym w jego rękach.
+
* W kampanii ''[[The Passing]]'' można znaleźć ciało Bill'a z karabinem szturmowym w jego rękach.
 
* W Left 4 Dead 2 animacja przeładowania karabinu szturmowego zawiera także moment naciśnięcia na zatrzask zamka po to, by załadować nabój do komory, podczas gry animacja przeładowania karabinu w [[Left 4 Dead]] jest po prostu wymianą magazynka bez naciskania na zatrzask zamka.
 
* W Left 4 Dead 2 animacja przeładowania karabinu szturmowego zawiera także moment naciśnięcia na zatrzask zamka po to, by załadować nabój do komory, podczas gry animacja przeładowania karabinu w [[Left 4 Dead]] jest po prostu wymianą magazynka bez naciskania na zatrzask zamka.
 
* W Left 4 Dead, kiedy Louis kończy przeładowywanie karabinu szturmowego (z perspektywy trzeciej osoby), magazynek nie jest tam, gdzie powinien.
 
* W Left 4 Dead, kiedy Louis kończy przeładowywanie karabinu szturmowego (z perspektywy trzeciej osoby), magazynek nie jest tam, gdzie powinien.
Linia 71: Linia 73:
 
==Galeria==
 
==Galeria==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:m16a2icon.png|Ikonka HUD
+
Grafika:m16a2icon.png|Ikonka HUD
Plik:M16.jpg|[[Bill]] trzymający M16
+
Grafika:m16a2.png|Model karabinu szturmowego
Plik:M16-2.jpg|Wyrzucenie pustego magazynka...
+
Grafika:m16a2bill.png|[[Bill]] trzymający karabin szturmowy
Plik:M16-3.jpg|...i wymiana go na nowy.
+
Grafika:m16a2rochelle.png|[[Rochelle]] trzymający karabin szturmowy
Plik:m16a2rochelle.png|[[Rochelle]] trzymająca karabin szturmowy
+
Grafika:m16a2_1.jpg|[[Zoey]] trzymająca karabin szturmowy podczas rozgrywki
Plik:M16 - worldmodel.jpg|Worldmodel M16
+
Grafika:m16a2_2.jpg
Plik:M16a2 2.jpg|Bill dzierżący M16 w intrze do Left 4 Dead
+
Grafika:m16a2_3.jpg
Plik:M16a2 3.jpg
+
 
</gallery>
 
</gallery>
  

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)