Edytujesz „Portal ARG”

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Uwaga! Baza danych została zablokowana do celów administracyjnych. W tej chwili nie można zapisać nowej wersji strony. Zapisz jej treść do pliku, używając wytnij i wklej, aby zachować na później.

Administrator, który zablokował bazę, podał następujące wyjaśnienie: Strona działa w trybie archiwalnym!

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
<ikony>valve|p1|p2|aperture|medalHL</ikony>
 
 
'''Portal ARG''' ('''[[w:Alternate reality game|Alternate Reality Game]]''', ang. ''Gra wirtualnej rzeczywistości'') to umowna nazwa wydarzenia, które poprzedziło ujawnienie przez [[Valve]] prac nad [[Portal 2]]. Zapoczątkowały go 2 aktualizacje do gry [[Portal]], 1 i 5 Marca, które zawierały ukryty przekaz. Gracze rozszyfrowywali zakodowane w postaci: plików dźwiękowych, szyfrów i obrazów wiadomości, które odsłaniały kolejne informacje. ''Portal ARG''  cieszyła się dużym powodzeniem wśród fanów Valve, za jego pomysł i wykonanie w całości odpowiedzialny był zespół pracujący nad Portal 2, nie angażowano żadnych specjalistów od marketingu.  
 
'''Portal ARG''' ('''[[w:Alternate reality game|Alternate Reality Game]]''', ang. ''Gra wirtualnej rzeczywistości'') to umowna nazwa wydarzenia, które poprzedziło ujawnienie przez [[Valve]] prac nad [[Portal 2]]. Zapoczątkowały go 2 aktualizacje do gry [[Portal]], 1 i 5 Marca, które zawierały ukryty przekaz. Gracze rozszyfrowywali zakodowane w postaci: plików dźwiękowych, szyfrów i obrazów wiadomości, które odsłaniały kolejne informacje. ''Portal ARG''  cieszyła się dużym powodzeniem wśród fanów Valve, za jego pomysł i wykonanie w całości odpowiedzialny był zespół pracujący nad Portal 2, nie angażowano żadnych specjalistów od marketingu.  
 
W trakcie trwania Portal ARG, wśród fanów oraz na internetowych serwisach o grach, pojawiały się spekulacje zarówno, o możliwym ujawnieniu przez Valve prac nad Portal 2, jak i [[Half-Life 2: Episode Three]], a nawet [[Half-Life 3]].
 
W trakcie trwania Portal ARG, wśród fanów oraz na internetowych serwisach o grach, pojawiały się spekulacje zarówno, o możliwym ujawnieniu przez Valve prac nad Portal 2, jak i [[Half-Life 2: Episode Three]], a nawet [[Half-Life 3]].
Linia 9: Linia 8:
 
*''Changed radio transmission frequency to comply with federal and state spectrum management regulations.''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://store.steampowered.com/news/3533/ |tytul=Portal Update Released|serwis=Steam |dostep=30-08-2010}}</ref>
 
*''Changed radio transmission frequency to comply with federal and state spectrum management regulations.''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://store.steampowered.com/news/3533/ |tytul=Portal Update Released|serwis=Steam |dostep=30-08-2010}}</ref>
 
*''Częstotliwość radiowa została zmieniona, aby spełniać federalne i stanowe przepisy w zakresie zarządzania widmem''
 
*''Częstotliwość radiowa została zmieniona, aby spełniać federalne i stanowe przepisy w zakresie zarządzania widmem''
Do gry dodano nowe osiągnięcie ''Transmission Received''. Wiąże się ono z dodanymi do gry [[Radio|odbiornikami radiowymi]]. Jest ich w sumie 26 (łącznie z tymi, które już były obecne w grze wcześniej). Żeby zdobyć osiągniecie trzeba znaleźć wszystkie odbiorniki (często ukryte w trudno dostępnych miejscach) i podejść z nimi w odpowiednie miejsce, w którym uaktywni się ukryta częstotliwość (nastąpią zakłócenia, a lampka w radiu z czerwonej zmieni się na zieloną).
+
Do gry dodano nowe osiągnięcie ''Transmission Received''. Wiąże się ono z dodanymi do gry odbiornikami radiowymi. Jest ich w sumie 26 (łącznie z tymi, które już były obecne w grze wcześniej). Żeby zdobyć osiągniecie trzeba znaleźć wszystkie odbiorniki (często ukryte w trudno dostępnych miejscach) i podejść z nimi w odpowiednie miejsce, w którym uaktywni się ukryta częstotliwość (nastąpią zakłócenia, a lampka w radiu z czerwonej zmieni się na zieloną).
  
 
====Nowe pliki dźwiękowe====
 
====Nowe pliki dźwiękowe====
Linia 18: Linia 17:
  
 
====Lista dźwięków ''dinosaur''====
 
====Lista dźwięków ''dinosaur''====
{| class="wikitable"  
+
{| border="1" cellpadding="5" cellspacing="0"
 
|-
 
|-
 
! Nazwa pliku i ukryty obraz
 
! Nazwa pliku i ukryty obraz
Linia 110: Linia 109:
 
3 marca 2010 ukazała się druga aktualizacja do gry Portal. Tym razem oficjalna informacja na Steam brzmiała:
 
3 marca 2010 ukazała się druga aktualizacja do gry Portal. Tym razem oficjalna informacja na Steam brzmiała:
 
*'''''Added valuable asset retrieval'''''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://store.steampowered.com/news/3547/ |tytul=Portal Update Released|serwis=Steam |dostep=30-08-2010}}</ref>
 
*'''''Added valuable asset retrieval'''''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://store.steampowered.com/news/3547/ |tytul=Portal Update Released|serwis=Steam |dostep=30-08-2010}}</ref>
*'''''Dodano odzyskiwanie cennych aktywów'''''
+
*'''''Dodano wyszukiwanie cennych aktywów'''''
 
Zakończenie gry zostało zmienione. Po tym jak [[Chell]] pokonuje [[GLaDOS]] i budzi się leżąc bezwładnie na na ziemi, w stronę Aperture Science zaczyna ją z powrotem ciągnąć [[imprezowy robot eskortujący]]. Równocześnie męskim głosem, przypominającym głos syntezatora mowy, dziękuje jej za przyjęcie odpowiedniej pozycji umożliwiającej eskortę.  
 
Zakończenie gry zostało zmienione. Po tym jak [[Chell]] pokonuje [[GLaDOS]] i budzi się leżąc bezwładnie na na ziemi, w stronę Aperture Science zaczyna ją z powrotem ciągnąć [[imprezowy robot eskortujący]]. Równocześnie męskim głosem, przypominającym głos syntezatora mowy, dziękuje jej za przyjęcie odpowiedniej pozycji umożliwiającej eskortę.  
 
W tej aktualizacji dodano też dwa dźwięki: ''dinosaur_fizzle2.wav i ''dinosaur_fizzle3.wav''.
 
W tej aktualizacji dodano też dwa dźwięki: ''dinosaur_fizzle2.wav i ''dinosaur_fizzle3.wav''.
Linia 135: Linia 134:
 
===11 marca 2010===
 
===11 marca 2010===
 
[[Grafika:BSOD_close-up.jpg|thumb|150px|right|ekran śmierci z tajnym przekazem]]
 
[[Grafika:BSOD_close-up.jpg|thumb|150px|right|ekran śmierci z tajnym przekazem]]
Dnia 11 marca 2010 roku [[Gabe Newell]] odebrał nagrodę ''Pioneer Award'' na gali Game Developers Conference. Zgodnie z przewidywaniami, podczas gali ukazał się nowy ukryty przekaz. Kiedy Newell miał rzekomo odpowiedzieć na pytania graczy dotyczące ARG, zamiast wspomagającego go pokazu slajdów, ukazał się ''Niebieski ekran śmierci'' Windows. Ekran zawierał kolejną wiadomość zakodowaną za pomocą ''rozszerzonego dziesiętnego zakodowanego dwójkowo kodu wymiany''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://pl.wikipedia.org/wiki/EBCDIC |tytul=EBCDIC|serwis=Wikipedia |dostep=30-08-2010}}</ref>. Zakodowana treść brzmiała: '''''SUSPENDUNTILEEE''''', czyli '''''wstrzymane aż do E3''''', co w oczywisty sposób odnosiło się do targów gier komputerowych '''''E3''''', majacych odbyć się w czerwcu 2010 roku.
+
Dnia 11 mara 2010 roku [[Gabe Newell]] odebrał nagrodę ''Pioneer Award'' na gali Game Developers Conference. Zgodnie z przewidywaniami, podczas gali ukazał się nowy ukryty przekaz. Kiedy Newell miał rzekomo odpowiedzieć na pytania graczy dotyczące ARG, zamiast wspomagającego go pokazu slajdów, ukazał się ''Niebieski ekran śmierci'' Windows. Ekran zawierał kolejną wiadomość zakodowaną za pomocą ''rozszerzonego dziesiętnego zakodowanego dwójkowo kodu wymiany''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://pl.wikipedia.org/wiki/EBCDIC |tytul=EBCDIC|serwis=Wikipedia |dostep=30-08-2010}}</ref>. Zakodowana treść brzmiała: '''''SUSPENDUNTILEEE''''', czyli '''''wstrzymane aż do E3''''', co w oczywisty sposób odnosiło się do targów gier komputerowych '''''E3''''', majacych odbyć się w czerwcu 2010 roku.
  
 
===1 czerwca 2010===
 
===1 czerwca 2010===
Linia 141: Linia 140:
  
 
===15 czerwca 2010===
 
===15 czerwca 2010===
Drugiego dnia targów E3, podczas konferencji Sony, Gabe Newell oznajmił, że Portal 2 ukaże się również na konsole Playstation 3, oraz przeprosił Sony za słowa dotyczące Playstation 3 oraz dziękuje za "Nie dostanie w twarz".<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.youtube.com/watch?v=ijBSX9a-0Pw |tytul=Portal 2 at E3|serwis=YouTube |dostep=30-08-2010}}</ref> Była to zapowiedziana 1 czerwca niespodzianka.
+
Drugiego dnia targów E3, podczas konferencji Sony, Gabe Newell oznajmił, że Portal 2 ukaże się również na konsole Playstation 3.<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.youtube.com/watch?v=ijBSX9a-0Pw |tytul=Portal 2 at E3|serwis=YouTube |dostep=30-08-2010}}</ref> Była to zapowiedziana 1 czerwca niespodzianka.
  
 
==Wnioski==
 
==Wnioski==
Linia 147: Linia 146:
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
*Niektóre zdjęcia wykorzystane w Portal ARG, pochodzą z konta Flickr Adama Fostera, twórcy moda MINERVA, obecnie zatrudnionego przez Valve.
+
*Niektóre zdjęcia wykorzystane w Portal ARG, pochodzą z konta Flickr Adama Fostera.
  
 
==Zasoby serwera BBS==
 
==Zasoby serwera BBS==
 
Zasoby w kolejności rosnącej, według numerów w oryginalnych nazwach na serwerze BBS.
 
Zasoby w kolejności rosnącej, według numerów w oryginalnych nazwach na serwerze BBS.
{| class="wikitable"  
+
{| border="1" cellpadding="5" cellspacing="0"
 
|-
 
|-
 
! Obraz źródłowy
 
! Obraz źródłowy
 
! Obraz wynikowy
 
! Obraz wynikowy
! Oryginalna nazwa,<br/> typ i rozmiar pliku
+
! Oryginalna nazwa, typ i rozmiar pliku
 
! Komunikat błędu
 
! Komunikat błędu
 
! Opis i interpretacja
 
! Opis i interpretacja
Linia 199: Linia 198:
 
| 02099218.347\03659131.810, obraz w ASCII, 5093 bajtów
 
| 02099218.347\03659131.810, obraz w ASCII, 5093 bajtów
 
| ERROR: PRESS ANY KEY (#637)  
 
| ERROR: PRESS ANY KEY (#637)  
| Concept-art robotów z trybu co-op Portal 2.
+
| Concept-art dwóch robotów z trybu co-op Portal 2.
|-
+
| [[Plik:02303171.977.png|160px]]
+
| [[Plik:WheatleyGameInformer.jpg|160px]]
+
| 02303171.977\05394148.360, obraz w ASCII, 8634 bajtów
+
| WARNING: THIS SPACE INTENTIONALLY LEFT BLANK (73)
+
| [[Wheatley]]
+
|-
+
| [[Plik:02555900.684.png|160px]]
+
| brak
+
| 02555900.684\00190290.393, obraz w ASCII, 3225 bajtów
+
| WARNING: AMBIDEXTROUS POINTER DETECTED INSIDE DATA (136)
+
| Dziura, bądź portal z napisem META nad nim.
+
|-
+
| [[Plik:02622055.965.png|160px]]
+
| brak
+
| 02622055.965\06615262.757, tekst, 863 bajtów
+
| WARNING: OUT OF MEMORY ABOVE 640KB
+
| List otwarty [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] do pracowników. {{Main|Cave Johnson}}
+
|-
+
| [[Plik:02737904.938.png|160px]]
+
| brak
+
| 02737904.938\07556322.827, obraz w ASCII, 3239 bajtów
+
| CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#226)
+
| Symboliczny rysunek eksplodującego serca.
+
|-
+
| [[Plik:03386419.996.png|160px]]
+
| brak
+
| 03386419.996\03864460.840, obraz w ASCII, 3175 bajtów
+
| ERROR: NO ERROR DETECTED
+
| Bliżej nierozpoznane. Przypomina kwadrat, trójkąt i kulę.
+
|-
+
| [[Plik:03397070.362.png|60px]]
+
| [[Plik:Chell concept portal 2 side.jpg|60px]]
+
| 03397070.362\08935841.143, obraz w ASCII, 8199 bajtów
+
| WARNING: PLEASE PLACE DISK #54 IN DRIVE A:
+
| Concept-art [[Chell]] z widocznym [[Portal Gun|Portal Gunem]].
+
|-
+
| [[Plik:03997821.398.png|160px]]
+
| brak
+
| 03997821.398\06656556.646, obraz w ASCII, 4149 bajtów
+
| WARNING: EXTERNAL DATA-LINE STABILITY COMPROMISED
+
| Wzór chemiczny zw. organicznego, prawdopodobnie związanego z jabłkiem.
+
|-
+
| [[Plik:04907382.298.png|160px]]
+
| [[Plik:Aerial faith plate poster.jpg|160px]]
+
| 04907382.298\05948424.111, obraz w ASCII, 8844 bajtów
+
| ERROR: NO ERROR DETECTED
+
| Plakat prezentujący działanie [[Aerial Faith Plate]].
+
|-
+
| [[Plik:05083881.801.png|160px]]
+
| brak
+
| 04907382.298\05948424.111, tekst, 8844 bajtów
+
| WARNING: UNDISCOVERED CORRUPTION IN ERROR CORRECTION (ABEND 143) 
+
| Odpowiedź [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] na poufny list pracownika.{{Main|Cave Johnson}}
+
|-
+
| [[Plik:05283220.113.png|160px]]
+
| [[Plik:Portal 2 beta ruined chamber 7.jpg|160px]]
+
| 05283220.113\04227957.284, obraz w ASCII, 7834 bajtów
+
| WARNING: ERROR NOT FOUND
+
| Screenshot komory testowe nr 7.
+
|-
+
| [[Plik:05806485.562.png|160px]]
+
| [[Plik:Test chamber door plants.jpg|160px]]
+
| 05806485.562\07015013.220, obraz w ASCII, 7184 bajtów
+
| WARNING: OUT OF MEMORY BELOW 640KB (-879)
+
| Screenshot zrujnowanej komory testowej.
+
|-
+
| [[Plik:05889440.652.png|160px]]
+
| brak
+
| 05889440.652\03173138.235, obraz w ASCII, 2167 bajtów
+
| WARNING: OUT OF MEMORY BELOW 640KB (-3) 
+
| Ryby oraz strzałka w lewo.
+
|-
+
| [[Plik:06239586.355.png|160px]]
+
| [[Plik:Area under chamber.jpg|160px]]
+
| 06239586.355\05842709.309, obraz w ASCII, 8084 bajtów
+
| WARNING: ERROR NOT FOUND
+
| Screenshot terenów Aperture poza komorami testowymi.
+
|-
+
| [[Plik:06841106.860.png|160px]]
+
| [[Plik:Portal 2 beta destroyed chamber2.jpg|160px]][[Plik:Portal 2 beta destroyed chamber.jpg|160px]][[Plik:Portal 2 beta ruined chamber3.jpg|160px]]
+
| 06841106.860\07108663.317, obraz w ASCII, 8020 bajtów
+
| CAUTION: NOT IN THE MOOD (ABEND 984)
+
| Trzy concept-arty zrujnowanej komory testowej nr 13.
+
|-
+
| [[Plik:06928073.711.png|160px]]
+
| [[Plik:Thermal discouragement beam poster.jpg|160px]]
+
| 06928073.711\05251074.104, obraz w ASCII, 6929 bajtów
+
| CAUTION: UNEXPECTED DISCONNECTION EXPECTED (#568) 
+
| Plakat prezentujący [[Thermal Discouragement Beam]].
+
|-
+
| [[Plik:06964631.350.png|160px]]
+
| [[Plik:Ap maintenance area p2.jpg|160px]]
+
| 06964631.350\09767166.647, obraz w ASCII, 7854 bajtów
+
| WARNING: BIOS INSUFFICIENTLY BASIC (#334) 
+
| Obszar poza komorami testowymi.
+
|-
+
| [[Plik:07423498.218.png|160px]]
+
| [[Plik:Glados outside jungle.jpg|160px]]
+
| 07423498.218\06523520.892, obraz w ASCII, 7430 bajtów
+
| WARNING: BIOS INSUFFICIENTLY BASIC (#702) 
+
| [[GLaDOS]] wśród ruin [[Aperture Laboratories]].
+
|-
+
| [[Plik:07533945.935.png|160px]]
+
| brak
+
| 07533945.935\09823219.940, tekst, 570 bajtów
+
| CAUTION: UNEXPECTED DISCONNECTION EXPECTED (#838)  
+
| Tekst autorstwa, prawdopodobnie, Cave'a Johnsona. {{Main|Cave Johnson}}
+
|-
+
| [[Plik:07753863.540.png|160px]]
+
| brak
+
| 07753863.540\02524629.442, obraz w ASCII, 7052 bajtów
+
| WARNING: PLEASE PLACE DISK #14 IN DRIVE B: 
+
| Fragment [[GLaDOS]].
+
|-
+
| [[Plik:08041249.801.png|160px]]
+
| brak
+
| 08041249.801\00366566.522, tekst, 6554 bajtów
+
| WARNING: SEGMENT SEGMENTATION SEGMENTED (264)  
+
| Kolejny list otwarty Cave'a Johnsona. {{Main|Cave Johnson}}
+
|-
+
| [[Plik:08176575.188.png|160px]]
+
| [[Plik:Wheatley floor Test Chamber 08.jpg|160px]]
+
| 08176575.188\05344825.893, obraz w ASCII, 965 bajtów
+
| WARNING: BIOS INSUFFICIENTLY BASIC (#572)
+
| Screenshot zrujnowanej komory nr 08 oraz [[Wheatley]].
+
|-
+
| [[Plik:08404033.250.png|160px]]
+
| [[Plik:Turret laser ruined chamber.jpg|160px]]
+
| 08404033.250\03067854.332, obraz w ASCII, 6469 bajtów
+
| WARNING: AMBIDEXTROUS POINTER DETECTED INSIDE DATA (988)
+
| Screenshot [[Działko strażnicze|działka strażniczego]] na tle zrujnowanej komory.
+
|-
+
| [[Plik:08640460.837.png|160px]]
+
| [[Plik:Portal2 chamber.jpg|160px]]
+
| 08640460.837\01854277.742, obraz w ASCII, 7934 bajtów
+
| WARNING: OUT OF MEMORY ABOVE 640KB (-995)
+
| Screenshot komory testowej.
+
|-
+
| [[Plik:08692436.580.png|160px]]
+
| [[Plik:Turret crib day poster.jpg|160px]]
+
| 08692436.580\05637080.262, obraz w ASCII, 8340 bajtów
+
| CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#654) 
+
| Plakat ukazujący zastosowanie [[Działko strażnicze|działka strażniczego]] jako ochrony dla dziecka.
+
|-
+
| [[Plik:08849055.101.png|160px]]
+
| brak
+
| 08849055.101\03175671.255, obraz w ASCII, 4774 bajtów
+
| WARNING: OUT OF MEMORY BELOW 640KB (-689) 
+
| Okrąg na błyszczącej powierzchni.
+
|-
+
| [[Plik:09394469.756.png|160px]]
+
| brak
+
| 09394469.756\07583916.313, tekst, 371 bajtów
+
| WARNING: UNDISCOVERED CORRUPTION IN ERROR CORRECTION (ABEND 898) 
+
| Notka. Prawdopodobnie Cave'a Johnsona. {{Main|Cave Johnson}}
+
|-
+
| [[Plik:09468599.954.png|160px]]
+
| [[Plik:Portal2 Movefloor.jpg|160px]]
+
| 09468599.954\07097587.922, obraz w ASCII, 7944 bajtów
+
| CAUTION: NOT IN THE MOOD (ABEND 701) 
+
| Trzy screenschoty prezentujące ruchomą podłogę w komorze testowej.
+
|-
+
| [[Plik:09757631.570.png|160px]]
+
| [[Plik:Moving walls.jpg|160px]]
+
| 09757631.570\06496685.284, obraz w ASCII, 7506 bajtów
+
| CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#980)
+
| Screenschot ruchomej ściany w komorze testowej.
+
|-
+
| [[Plik:09902956.832.png|90px]]
+
| [[Plik:Chell concept portal 2.jpg|90px]]
+
| 09902956.832\08552226.566, obraz w ASCII, 7054 bajtów
+
| WARNING: PLEASE PLACE DISK #54 IN DRIVE A:
+
| Concept-art [[Chell]].
+
|-
+
| [[Plik:SIGN.png|160px]]
+
| brak
+
| 01645136.732\04696011.581, AMF, 147 bajtów
+
| CAUTION: DATA-LINE ENCODING NOT 100% DOS-COMPATIBLE  
+
| Plik SIGN.AMF
+
|-
+
| brak
+
| brak
+
| 02792716.141\02207361.344, APF, 2208 bajtów
+
| CAUTION: DATA-LINE ENCODING NOT 100% DOS-COMPATIBLE  
+
| Plik .APF dla ekranu z obrazem SIGN
+
|-
+
| brak
+
| brak
+
| 04357836.527\06134110.915, APF, 6546 bajtów
+
| WARNING: COULD NOT LOAD ERROR MESSAGE (-495)  
+
| Plik .APF dla pliku "APERTURE", który nie został znaleziony.
+
|-
+
| brak
+
| brak
+
| 07192904.836\03628231.929, BASIC, 1693 bajtów
+
| CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#833)  
+
| Kod źródłowy programu w QBasic.
+
|-
+
| brak
+
| brak
+
| 08884462.927\01915453.473, AMF, 156 bajtów
+
| WARNING: ERROR NOT FOUND  
+
| Plik .AMF dla pliku "APERTURE", który nie został znaleziony.
+
 
|}
 
|}
  
Linia 409: Linia 204:
 
{{Valve}}
 
{{Valve}}
 
[[Kategoria:Portal]]
 
[[Kategoria:Portal]]
 
[[overwiki:Portal ARG]]
 
[[wikipedia:Portal_2#Announcement]]
 

Wkład do Borealis jest udostępniany na licencji Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0 (szczegóły w Borealis:Prawa_autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj | Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)