Aperture Science Enrichment Center

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

m (interwiki, ikony)
m
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 9: Linia 9:
 
|mapy=wszystkie mapy w [[Portal]]  
 
|mapy=wszystkie mapy w [[Portal]]  
 
|projektanci=}}  
 
|projektanci=}}  
'''Aperture Science Enrichment Center''' (ang. ''Centrum wzbogacania Aperture Science'') - główny obiekt badawczy i siedziba fikcyjnej instytucji [[Aperture Science]]. Znajduje się w większości pod ziemią. W budynku rozgrywa się cała akcja gry [[Portal]] wydanej w 2007 roku.
+
 
 +
'''Aperture Science Enrichment Center''' (ang. ''Centrum wzbogacania Aperture Science'') - główny obiekt badawczy i siedziba fikcyjnej instytucji [[Aperture Science]]. Placówka została zbudowana w opuszczonej kopalni soli ulokowanej w [[wpl:Górny Półwysep (Michigan)|Górnym Półwyspie stanu Michigan]]. W budynku rozgrywa się cała akcja gry [[Portal]] wydanej w 2007 roku i [[Portal 2|Portala 2]] z 2011.
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Firma została założona w 1953 roku i na początku zajmowała się produkcją kabin prysznicowych. Po tym, jak jej założyciel - [[Cave Johnson]], zatruł się rtęcią pochodzącą z jednego z pryszniców, firma zmieniła kierunek działalności i zajęła się badaniami nad portalami przestrzennymi, trwającymi w latach 1981-'85 i urządzeniem do ich tworzenia ([[Handheld Portal Device]]). W 1986 naukowcy dowiedzieli się, że w Black Mesa Research Facility również prowadzone są badania nad portalami. Z tego powodu firma zaczęła dodatkowo prace nad systemem sztucznej inteligencji, który nazwano [[GLaDOS|Genetic Lifeform and Disc Operating System (GLaDOS)]]. Po dziesięciu latach opracowano wszystkie komponenty i rozpoczęto prace nad ostatnim elementem: "Generic Lifeform", mającym nadać komputerowi ludzkich cech. Po kilku latach uruchomiono nieprzetestowany jeszcze system. Wkrótce potem GLaDOS zamordował neurotoksyną cały personel Aperture Science i przejął kontrolę nad Enrichment Center. Po bliżej nieokreślonym czasie rozpoczynają się wydarzenia przedstawione w grze Portal.
+
{{main|Aperture Science#Historia}}
 +
W styczniu 1944 roku multimilioner i potentat w produkcji zasłon prysznicowych, prezes Aperture Fixtures, [[Cave Johnson]], zakupuje kopalnię soli w stanie Michigan. Rozpoczyna tam budowę Enrichment Center około czterech kilometrów pod ziemią, i zmienia profil działalności firmy oraz jej nazwę. Od tego momentu zwie się ona Aperture Science i zajmuje badaniami nad fizyką eksperymentalną.
 +
 
 +
Już we wczesnych latach działalności powstaje pierwsze [[Portal Gun|urządzenie do tworzenia portali]], jednak firma skupia się na badaniach nad żelami zmieniającymi właściwości powierzchni. Początkowo jest to [[żel repulsyjny]], pozwalający odbijać się przedmiotom z nienaturalną energią, potem dołącza do nich [[żel napędzający]], zwiększający prędkość obiektu, a w 1981 - [[żel konwersyjny]], pozwalający tworzyć powierzchnie portalowe w dowolnych miejscach. Technologie są testowane w [[Szyby testowe|szybach testowych]], w których wyselekcjonowana grupa testowa stawia czoło niebezpiecznym testom. Jest to przyczyną zaginięć i problemów prawnych Aperture. W międzyczasie pojawiają się też inne badania, związane m.in. ze wstrzykiwaniem ludziom DNA modliszek, ale zostały one szybko zawieszone.
 +
 
 +
Już w latach 50. firma wypuszcza na rynek swoje pierwsze produkty, ale zostają one szybko wycofane z powodu rażących odstępstw od zasad bezpieczeństwa konsumenta. Poza tym wiele wynalazków utyka w fazie testów, co przyczyniło się do problemów finansowych w latach 60. i później. Mimo to naukowcy nadal skupiają się na testach żelów. W 1981 następuje przełom - prezes firmy, [[Cave Johnson]] doznaje zatrucia skałami księżycowymi zakupionymi do produkcji żelu konwersyjnego. Wiedząc, że wkrótce umrze, nakazuje naukowcom przyspieszenie prac nad sztuczną inteligencją, które były dotąd odkładane na dalszy plan. Ma nadzieję, że uda się zeskanować jego umysł i wprowadzić do komputera, ale niestety umiera przed zwieńczeniem projektu.
 +
 
 +
Po jego śmierci firma znacząco zmienia priorytety. Szyby testowe zostają zupełnie odcięte od świata, a testy żelów - zawieszone na zawsze. Rozpoczyna się budowa nowego, wspieranego komputerowo Enrichment Center, oraz prace nad zarządzającą nim sztuczną inteligencją - [[GLaDOS]]. Mimo iż wykazuje ona mordercze skłonności, to jest traktowana pobłażliwie i po zainstalowaniu modułu moralności następuje nie do końca przemyślane przekazanie jej kontroli nad obiektem. Kończy się to śmiercią całego personelu, z wyjątkiem obiektów testowych. Po nieokreślonym czasie zostaje wybudzony z hibernacji pierwszy z nich - [[Chell]]. Ucieka ona z obszaru testowego i poważnie uszkadza GLaDOS. Doprowadza to do wybuchu i uszkodzenia sieci zasilania. Wyłącza to system podtrzymywania życia wszystkich obiektów testowych w [[Centrum długoterminowej relaksacji]]. Jedyną ocalałą jest [[Chell]], podłączona do zasilania awaryjnego<ref>wyjaśnienie znajduje się w komiksie [[Portal 2: Lab Rat]]</ref>.
 +
 
 +
Chell zostaje wybudzona kilkaset lat później i rozpoczyna się akcja [[Portal 2|Portala 2]].
 +
 
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
Linia 35: Linia 46:
 
Grafika:Portal2 chamber.jpg|Fragment komory testowej z Portal 2.
 
Grafika:Portal2 chamber.jpg|Fragment komory testowej z Portal 2.
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
 +
{{Przypisy}}
  
 
{{Lokacje}}
 
{{Lokacje}}
Linia 40: Linia 53:
 
[[Kategoria:Lokacje z gry Portal]]
 
[[Kategoria:Lokacje z gry Portal]]
  
[[overwiki:Aperture Laboratories]]
+
[[overwiki:Aperture Science Enrichment Center]]
 
[[wikipedia:Portal#Setting]]
 
[[wikipedia:Portal#Setting]]
 
[[wikipediapl:Aperture Science Enrichment Center]]
 
[[wikipediapl:Aperture Science Enrichment Center]]

Aktualna wersja na dzień 04:51, 16 sie 2011

Aperture Science Enrichment Center
Aperture.png
Powstanie lata 50 XX wieku
Przynależność Aperture Science
Położenie Stany Zjednoczone
Informacje techniczne
Mapy wszystkie mapy w Portal

Aperture Science Enrichment Center (ang. Centrum wzbogacania Aperture Science) - główny obiekt badawczy i siedziba fikcyjnej instytucji Aperture Science. Placówka została zbudowana w opuszczonej kopalni soli ulokowanej w Górnym Półwyspie stanu Michigan. W budynku rozgrywa się cała akcja gry Portal wydanej w 2007 roku i Portala 2 z 2011.

Spis treści

[edytuj] Historia

Information icon.pngOsobny artykuł: Aperture Science#Historia

W styczniu 1944 roku multimilioner i potentat w produkcji zasłon prysznicowych, prezes Aperture Fixtures, Cave Johnson, zakupuje kopalnię soli w stanie Michigan. Rozpoczyna tam budowę Enrichment Center około czterech kilometrów pod ziemią, i zmienia profil działalności firmy oraz jej nazwę. Od tego momentu zwie się ona Aperture Science i zajmuje badaniami nad fizyką eksperymentalną.

Już we wczesnych latach działalności powstaje pierwsze urządzenie do tworzenia portali, jednak firma skupia się na badaniach nad żelami zmieniającymi właściwości powierzchni. Początkowo jest to żel repulsyjny, pozwalający odbijać się przedmiotom z nienaturalną energią, potem dołącza do nich żel napędzający, zwiększający prędkość obiektu, a w 1981 - żel konwersyjny, pozwalający tworzyć powierzchnie portalowe w dowolnych miejscach. Technologie są testowane w szybach testowych, w których wyselekcjonowana grupa testowa stawia czoło niebezpiecznym testom. Jest to przyczyną zaginięć i problemów prawnych Aperture. W międzyczasie pojawiają się też inne badania, związane m.in. ze wstrzykiwaniem ludziom DNA modliszek, ale zostały one szybko zawieszone.

Już w latach 50. firma wypuszcza na rynek swoje pierwsze produkty, ale zostają one szybko wycofane z powodu rażących odstępstw od zasad bezpieczeństwa konsumenta. Poza tym wiele wynalazków utyka w fazie testów, co przyczyniło się do problemów finansowych w latach 60. i później. Mimo to naukowcy nadal skupiają się na testach żelów. W 1981 następuje przełom - prezes firmy, Cave Johnson doznaje zatrucia skałami księżycowymi zakupionymi do produkcji żelu konwersyjnego. Wiedząc, że wkrótce umrze, nakazuje naukowcom przyspieszenie prac nad sztuczną inteligencją, które były dotąd odkładane na dalszy plan. Ma nadzieję, że uda się zeskanować jego umysł i wprowadzić do komputera, ale niestety umiera przed zwieńczeniem projektu.

Po jego śmierci firma znacząco zmienia priorytety. Szyby testowe zostają zupełnie odcięte od świata, a testy żelów - zawieszone na zawsze. Rozpoczyna się budowa nowego, wspieranego komputerowo Enrichment Center, oraz prace nad zarządzającą nim sztuczną inteligencją - GLaDOS. Mimo iż wykazuje ona mordercze skłonności, to jest traktowana pobłażliwie i po zainstalowaniu modułu moralności następuje nie do końca przemyślane przekazanie jej kontroli nad obiektem. Kończy się to śmiercią całego personelu, z wyjątkiem obiektów testowych. Po nieokreślonym czasie zostaje wybudzony z hibernacji pierwszy z nich - Chell. Ucieka ona z obszaru testowego i poważnie uszkadza GLaDOS. Doprowadza to do wybuchu i uszkodzenia sieci zasilania. Wyłącza to system podtrzymywania życia wszystkich obiektów testowych w Centrum długoterminowej relaksacji. Jedyną ocalałą jest Chell, podłączona do zasilania awaryjnego[1].

Chell zostaje wybudzona kilkaset lat później i rozpoczyna się akcja Portala 2.


[edytuj] Ciekawostki

  • Aperture Science występuje również epizodycznie w serii Half-Life, chociaż prawdopodobnie zagra większą rolę w Episode Three, za sprawą lodołamacza Borealis. Zaginął on w tajemniczych okolicznościach razem z kawałkiem suchego doku. Gordon Freeman i Alyx mają się do niego dostać. Zawiera potężną broń, która może unicestwić Kombinat na Ziemi. Eli Vance twierdził, że nie należy jej używać, tylko zniszczyć, by nie spowodować "drugiej Black Mesy".

[edytuj] Galeria

[edytuj] concept-arty

[edytuj] Screeny z gry

[edytuj] Przypisy

  1. wyjaśnienie znajduje się w komiksie Portal 2: Lab Rat