Aperture Science Enrichment Center

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(nie pisz takich rzeczy w arcie a w stubie!)
m (-poprawa (to mój artykuł z wikipedii!))
Linia 1: Linia 1:
{{Stub-korekta|Dodanie polskich znaków}}
 
 
 
[[Plik:Aperture.png|200px|thumb|Right|Logo Aperture Sience Enrichment Center]]
 
[[Plik:Aperture.png|200px|thumb|Right|Logo Aperture Sience Enrichment Center]]
Aperture Science Enrichment Center (ang. Centrum wzbogacania Aperture Science) - główny obiekt badawczy i siedziba fikcyjnej instytucji Aperture Science Laboratories. Znajduje się w większości pod ziemią. W budynku rozgrywa się cała akcja gry [[Portal]]u z 2007 roku.
 
  
 +
'''Aperture Science Enrichment Center''' (ang. ''Centrum wzbogacania Aperture Science'') - główny obiekt badawczy i siedziba fikcyjnej instytucji [[Aperture Science]]. Znajduje się w większości pod ziemią. W budynku rozgrywa się cała akcja gry [[Portal]]u z 2007 roku.
  
Firma została założona w 1953 roku i na początku zajmowała się produkcją kabin prysznicowych. Po tym, jak jej założyciel, [[Cave Johnson]], zatruł się rtęcią pochodzącą z jednego z pryszniców, firma zmieniła kierunek działalności i zajęła się badaniami nad portalami przestrzennymi trwającymi w latach 1981-'85 i urządzeniem do ich tworzenia ([[Handheld Portal Device]]). W 1986 naukowcy dowiedzieli się, że w Black Mesa Research Facility również prowadzone są badania nad portalami. Z tego powodu firma zaczęła dodatkowo prace nad systemem sztucznej inteligencji, który nazwano [[Generic Lifeform and Disc Operating System (GLaDOS)]]. Po dziesięciu latach opracowano wszystkie komponenty i rozpoczęto prace nad ostatnim elementem: "Generic Lifeform", mającym nadać komputerowi ludzkich cech. Po kilku latach uruchomiono nieprzetestowany jeszcze system. Wkrótce potem GLaDOS zamordował neurotoksyną cały personel Aperture Science i przejął kontrolę nad Enrichment Center.
+
Firma została założona w 1953 roku i na początku zajmowała się produkcją kabin prysznicowych. Po tym, jak jej założyciel, [[Cave Johnson]], zatruł się rtęcią pochodzącą z jednego z pryszniców, firma zmieniła kierunek działalności i zajęła się badaniami nad portalami przestrzennymi trwającymi w latach 1981-'85 i urządzeniem do ich tworzenia ([[Handheld Portal Device]]). W 1986 naukowcy dowiedzieli się, że w Black Mesa Research Facility również prowadzone są badania nad portalami. Z tego powodu firma zaczęła dodatkowo prace nad systemem sztucznej inteligencji, który nazwano [[GLaDOS|Generic Lifeform and Disc Operating System (GLaDOS)]]. Po dziesięciu latach opracowano wszystkie komponenty i rozpoczęto prace nad ostatnim elementem: "Generic Lifeform", mającym nadać komputerowi ludzkich cech. Po kilku latach uruchomiono nieprzetestowany jeszcze system. Wkrótce potem GLaDOS zamordował neurotoksyną cały personel Aperture Science i przejął kontrolę nad Enrichment Center.
  
 
Po bliżej nieokreślonym czasie rozpoczynają się wydarzenia z Portalu. Główna bohaterka gry, [[Chell]], ucieka z terenu badań nad "[[portal gun]]em" i niszczy GLaDOS, dzięki czemu wydostaje się z budynku.
 
Po bliżej nieokreślonym czasie rozpoczynają się wydarzenia z Portalu. Główna bohaterka gry, [[Chell]], ucieka z terenu badań nad "[[portal gun]]em" i niszczy GLaDOS, dzięki czemu wydostaje się z budynku.

Wersja z 18:47, 16 lip 2009

Logo Aperture Sience Enrichment Center

Aperture Science Enrichment Center (ang. Centrum wzbogacania Aperture Science) - główny obiekt badawczy i siedziba fikcyjnej instytucji Aperture Science. Znajduje się w większości pod ziemią. W budynku rozgrywa się cała akcja gry Portalu z 2007 roku.

Firma została założona w 1953 roku i na początku zajmowała się produkcją kabin prysznicowych. Po tym, jak jej założyciel, Cave Johnson, zatruł się rtęcią pochodzącą z jednego z pryszniców, firma zmieniła kierunek działalności i zajęła się badaniami nad portalami przestrzennymi trwającymi w latach 1981-'85 i urządzeniem do ich tworzenia (Handheld Portal Device). W 1986 naukowcy dowiedzieli się, że w Black Mesa Research Facility również prowadzone są badania nad portalami. Z tego powodu firma zaczęła dodatkowo prace nad systemem sztucznej inteligencji, który nazwano Generic Lifeform and Disc Operating System (GLaDOS). Po dziesięciu latach opracowano wszystkie komponenty i rozpoczęto prace nad ostatnim elementem: "Generic Lifeform", mającym nadać komputerowi ludzkich cech. Po kilku latach uruchomiono nieprzetestowany jeszcze system. Wkrótce potem GLaDOS zamordował neurotoksyną cały personel Aperture Science i przejął kontrolę nad Enrichment Center.

Po bliżej nieokreślonym czasie rozpoczynają się wydarzenia z Portalu. Główna bohaterka gry, Chell, ucieka z terenu badań nad "portal gunem" i niszczy GLaDOS, dzięki czemu wydostaje się z budynku.

Aperture Science występuje również epizodycznie w serii Half-Life, chociaż prawdopodobnie zagra większą rolę w Episode Three, za sprawą lodołamacza Borealis. Zaginął on w tajemniczych okolicznościach razem z kawałkiem suchego doku. Gordon Freeman i Alyx mają się do niego dostać. Zawiera potężną broń, która może unicestwić Kombinat na Ziemi. Eli Vance twierdził, że nie należy jej używać, tylko zniszczyć, by nie spowodować "drugiej Black Mesy".