Steam

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(medal)
m (To jeszcze nie wszystkie tytuły steamworks)
Linia 73: Linia 73:
 
*Civilization 5
 
*Civilization 5
 
*Darksiders
 
*Darksiders
 +
*Empire: Total War
 
*Fallout: New Vegas
 
*Fallout: New Vegas
 
*FEAR 2: Project Origin
 
*FEAR 2: Project Origin
Linia 82: Linia 83:
 
*Killing Floor
 
*Killing Floor
 
*Lost Planet: Extreme Condition
 
*Lost Planet: Extreme Condition
 +
*Mount&Blade
 
*Mafia II
 
*Mafia II
 
*Metro 2033
 
*Metro 2033
 +
*Napoleon: Total War
 
*Red Orchestra
 
*Red Orchestra
 
*Supreme Commander 2
 
*Supreme Commander 2
 +
*Torchlight
 
*Unreal Tournament 3
 
*Unreal Tournament 3
 
*Warhammer 40,000: Dawn of War II
 
*Warhammer 40,000: Dawn of War II
 
+
*Wings of Prey
 +
*Zeno Clash
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
{{Valve}}
 
{{Valve}}
 
[[Kategoria:Valve]]
 
[[Kategoria:Valve]]

Wersja z 15:59, 10 sty 2011

Zalążek

Ta strona to tylko zalążek artykułu. Jeśli możesz, pomóż w tworzeniu serwisu i rozwiń ten artykuł!

Steam logo.png

Steam (ang. para wodna) - stworzony przez Valve Corporation system dostarczania treści, ochrony praw autorskich (DRM), rozgrywki wieloosobowej i serwis społecznościowy w formie samoaktualizującej się platformy dostępnej na komputery PC i (od niedawna) Mac. Jego pierwsza wersja została udostępniona do pobierania 12 września 2003 roku[1]. Obecnie jest największym systemem dystrybucji elektronicznej na świecie, z 25 milionami aktywnych kont[2] i 70-procentowym udziałem w rynku[3]. Można na nim nabyć ok. 1100 tytułów różnych producentów[4]. Wszystkie gry Valve'u są zintegrowane z tą platformą.

Spis treści

Historia

oś czasu Steam

Zanim pojawił się Steam, Valve borykało się z problemami z wprowadzaniem aktualizacji do swoich produktów, jak np, Counter-Strike. Postanowili stworzyć platformę, która pozwoliłaby na automatyczne aktualizację oraz zawierała lepszą ochronę antypiracką. Najpierw zwrócili się do znanych firm mogących podołać temu zadaniu jak: Microsoft, Yahoo! i RealNetworks, ale wszyscy odmówili podjęcia się tego zadania. Tłumacząc między innymi, że jest to zbyt dalekosiężny projekt, nie do zrealizowania jak na tamte czasy.[5]

Prace nad Steamem rozpoczęły się w 2002 roku, pod roboczymi nazwami: Grid i Gazelle.[6] Pierwszy publiczny pokaz odbył się 22 Marca 2002 roku na Game Developers Conference. Steam był ukazany wtedy wyłącznie jako internetowa platforma cyfrowej dystrybucji.[7] Aby ukazać łatwość integracji programu z grami, Relic Entertainment stworzył na potrzeby pokazu specjalną wersję gry Impossible Creatures (sama gra nie została jednak wydana później na Steamie).[8]

Klient programu został po raz pierwszy udostępniony do ściągnięcia w 2002 roku podczas okresu beta testów Counter-Strike 1.6. Program był wymagany dla beta testerów do działania gry, a jego podstawową funkcją było wtedy automatyczne dostarczanie aktualizacji. W trakcie beta testów Steam'a przetestowało go ok. 80,000–300,000 graczy.[9] Program i strona internetowa miała wtedy spore problemy ze stabilnością pod naporem dużej ilości graczy chcących zagrać w najnowszą wersję Counter-Strike.

W 2004 roku Steam ostatecznie zastąpił sieć WON, która została wyłączona. Krótko po tym Valve zaczęło dyskutować z kilkoma wydawcami oraz niezależnymi twórcami gier, aby wydawali swoje gry na platformie Steam. Pierwszymi niezależnymi tytułami były Rag Doll Kung Fu i Darwinia.

Pierwszą modyfikacją dostępną poprzez Steam był Day of Defeat. W 2002 Gabe Newell zaoferował twórcom modów licencję dla silnika Source oraz dystrybucję poprzez Steam za łączną kwotę 995 dolarów.

Wydany w 2004 roku Half-Life 2 wymagał rejestracji konta na Steam i ściągnięcia części plików gry poprzez platformę. Okazało się, że serwery Steam nie są przygotowane na obsługę tak dużej ilości graczy. Wiele osób nie mogło uruchomić gry z powodu przeciążenia sieci. Serwer uwierzytelniania instalacji gry dla Europy przestał działać na 5 godzin zanim został naprawiony. Poza tym gracze doświadczali wielu innych problemów takich jak: bardzo niskie transfery, błędy aplikacji, niepotrzebne aktualizacje.

W 2005 roku zaczęły się pojawiać pierwsze gry innych developerów. W 2007 dołączyły do nich tak znane marki jak: ID Software, Eidos Interactive i Capcom. W Maju 2007 na Steam było już 150 gier i 13 milionów zarejestrowanych użytkowników.[10] W 2007 roku na Steam pojawiły się znaczące tytuły, któe pomogły w jego promocji: The Orange Box, BioShock, Call of Duty 4: Modern Warfare i S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl.

Nowa wersja klienta

23 lutego 2010 udostępniono otwartą betę nowej wersji klienta Steam. Wprowadziła ona zupełnie nowy wygląd programu oraz nową wersję biblioteki gier, w której poświęcono więcej miejsca dla znajomych i osiągnięć w grach. Zamieniono silnik przeglądarki internetowej służący do wyświetlania sklepu i społeczności Steam oraz nakładki w trakcie gry, z silnika Trident (Intrnet Explorer) na WebKit (Safari, Chrome). Nowa wersja klienta zastąpiła starą 26 kwietnia 2010 roku. Po pewnym czasie komunikator Steam zyskał zakładki, które pozwalają prowadzić rozmowy z kilkoma osobami w jednym oknie.

Mac OS X

8 marca 2010 Valve ujawniło, że prowadzi prace nad udostępnieniem platformy Steam na komputery Mac. Zapowiedziało jego premierę na kwiecień 2010 roku, jednak ostatecznie pojawił się tam 12 Maja. Wydarzenie to zostało poprzedzone wysłaniem do serwisów internetowych serii grafik, w których Valve nawiązało i sparodiowało różne reklamy Apple, emitowane na przestrzeni lat. Valve stworzyło też krótki filmik, który jest wzorowany na reklamie Apple z przełomu lat 1983/1984, zatytułowanej 1984.

Reklama Valve Opis
Steamteasebig1.jpg Artykuł reklamowy, stylizowany na stare artykuły z gazet z lat 80-tych traktujące o nowo wprowadzanych wtedy komputerach Apple Macintosh.
02 igordon.jpg Gordon Freeman i jego kombinezon HEV w kolorystyce stosowanej w designie pierwszych komputerów serii iMac.
150310-valvemac-lg.jpg Wieżyczki strażnicze z Team Fortress 2 oraz z Portala, nawiązują do spotów reklamowych Apple będących częścią kampanii zatytułowanej Get a Mac. Prezentowała ona dwie osoby: ubraną w codzienne, nieformalne ubranie - reprezentującą komputer Mac i ubraną w garnitur - reprezentującą komputer PC. Celem spotów było przedstawienie wyższości Maków, jako wygodniejszych w codziennym użytkowaniu, bardziej mobilnych. Wieżyczka z TF2 przedstawia komputer PC - można ją uprade'ować (tak jak komputer PC), co jakiś czas wymaga jednak obsługi, a jej design jest wymuszony użytecznością. Działko z Portal jest nierozbieralną całością, nie można go modyfikować (tak jak Mac), ale jest samoobsługowe i ma lepszy design.
04 heavy sandvich.jpg Czarna sylwetka Grubego z Team Fortress 2 z kanapką w ręku nawiązuje do serii reklam iPoda. Białą sylwetkę iPoda i słuchawek, zastępuje tutaj kanapka.
05 francis.jpg Nawiązanie do sloganu przewodniego Apple z 1997 roku Think Different (ang. Myśl inaczej). Parodia przedstawia Francisa z Left 4 Dead, zmienione hasło I hate different i czwórkę zamiast symbolu jabłka.
Steam mac alyx 1984.jpg Trzy stop-klatki ze spotu Valve - Free Yourself naśladującego słynny spot reklamowy Apple 1984 z przełomu 1983-1984 r. Ten z kolei był wzorowany na książce 1984 Georga Orwella. Rolę Wielkiego Brata w spocie Valve gra dr Breen prowadząc na Ziemi reżim Kombinatu. Występującą w spocie Apple, Anyę Major rzucającą młotem w ekran, zastępuje Alyx Vance rzucająca łomem.

Pierwszym tytułem jaki trafił na komputery Mac był Portal, który przez kilka dni był wtedy dostępny w promocji za darmo. Obecnie na Mac jest dostępne 120 tytułów. Valve sukcesywnie udostępnia także swoje gry. Przy okazji Team Fortress 2, gra zyskała specjalną aktualizację, w której między innymi pokazano krótki film, komiks oraz wprowadzono nowy przedmiot w grze.

Information icon.pngOsobny artykuł: Mac Update

System plików

Pliki gier zintegrowanych ze Steamem (wszystkie produkty Valve) są przechowywane w nieskompresowanych archiwach o rozszerzeniu .gcf (skrót od Game Cache File). W trakcie instalacji Steam oblicza i rezerwuje miejsce na dysku potrzebne na archiwa .gcf gry aby uniknąć fragmentacji plików dodanych z już istniejącymi. System ten pozwala zabezpieczyć pliki gry przed przypadkowym usunięciem lub podmienieniem. Ułatwia jednocześnie stosowanie zamienników tworzonych przez społeczność, ponieważ nie ma obawy przed wymieszaniem plików. Stosowany przez Steam system plików umożliwia również walidację lub defragmentację plików w razie występowania problemów. W przypadku gier niezintegrowanych z platformą, tworzone są automatycznie pliki .ncf (skrót od No Cache File), które są indeksami zawartości katalogu z daną grą. Dzięki temu każdy ubytek zostaje automatycznie uzupełniony.

Steamworks

Steamworks jest to zestaw narzędzi, które pozwalają innym developerom wykorzystanie w ich grach wszystkich funkcji jakie oferuje platforma Steam. Te funkcje to np: (opcjonalna) dystrybucja poprzez Steam, automatyczne aktualizacje, DLC, Steam Cloud, statystyki, matchmaking (system dobierania graczy), osiągnięcia, darmowe weekendy, promocje w SteamStore i inne.

Steamworks.png

Gry innych producentów, które korzystają ze Steamworks:

  • Aliens vs Predator (2010)
  • Audiosurf
  • Brink
  • Call of Duty: Modern Warfare 2
  • Call of Duty: Black Ops
  • Civilization 5
  • Darksiders
  • Empire: Total War
  • Fallout: New Vegas
  • FEAR 2: Project Origin
  • Football Manager 2011
  • Front Mission Evolved
  • Garry's Mod
  • Just Cause 2
  • Kane & Lynch 2: Dog Days
  • Killing Floor
  • Lost Planet: Extreme Condition
  • Mount&Blade
  • Mafia II
  • Metro 2033
  • Napoleon: Total War
  • Red Orchestra
  • Supreme Commander 2
  • Torchlight
  • Unreal Tournament 3
  • Warhammer 40,000: Dawn of War II
  • Wings of Prey
  • Zeno Clash

Przypisy

  1. Valve: Steam Client Released. Steam News, 12 września 2003 [dostęp 24-07-2010].
  2. Valve: Steam Realizes Extraordinary Growth in 2009. Steam News, 29 stycznia 2010 [dostęp 22-07-2010].
  3. Kris Graft: Stardock Reveals Impulse, Steam Market Share Estimates. Gamasutra, 19 listopada 2009 [dostęp 22-07-2010].
  4. Valve: Steamworks Brochure 2010 [dostęp 24-07-2010].
  5. James Lee: The Last of the Independents?. gamesindustry.biz, 30 kwietnia 2008 [dostęp 17-10-2010].
  6. Steam Registers 13 million Active Accounts. gameguru.in, 24 maja 2007 [dostęp 17-10-2010].
  7. Valve unveils Steam. gamespot.com, 21 marca 2002 [dostęp 17-10-2010].
  8. Trey Walker: Steam pushes software over Net. gamespot.com, 22 marca 2002 [dostęp 17-10-2010].
  9. Wagner James: Triumph of the mod. salon.com, 16 kwietnia 2002 [dostęp 17-10-2010].
  10. Wagner James: Steam Surpasses 13 Million Accounts. steampowered.com, 23 maja 2007 [dostęp 17-10-2010].