Steam

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Zalążek

Ta strona to tylko zalążek artykułu. Jeśli możesz, pomóż w tworzeniu serwisu i rozwiń ten artykuł!

Steam logo.png

Steam (ang. para wodna) - stworzony przez Valve Corporation system dostarczania treści, ochrony praw autorskich (DRM), rozgrywki wieloosobowej i serwis społecznościowy w formie samoaktualizującej się platformy dostępnej na komputery PC i (od niedawna) Mac. Jego pierwsza wersja została udostępniona do pobierania 12 września 2003 roku[1]. Obecnie jest największym systemem dystrybucji elektronicznej na świecie, z 25 milionami aktywnych kont[2] i 70-procentowym udziałem w rynku[3]. Można na nim nabyć ok. 1100 tytułów różnych producentów[4]. Wszystkie gry Valve'u są zintegrowane z tą platformą.

Historia

oś czasu Steam

Zanim pojawił się Steam, Valve borykało się z problemami z wprowadzaniem aktualizacji do swoich produktów, jak np, Counter-Strike. Postanowili stworzyć platformę, która pozwoliłaby na automatyczne aktualizację oraz zawierała lepszą ochronę antypiracką. Najpierw zwrócili się do znanych firm mogących podołać temu zadaniu jak: Microsoft, Yahoo! i RealNetworks, ale wszyscy odmówili podjęcia się tego zadania. Tłumacząc między innymi, że jest to zbyt dalekosiężny projekt, nie do zrealizowania jak na tamte czasy.[5]

Prace nad Steamem rozpoczęły się w 2002 roku, pod roboczymi nazwami: Grid i Gazelle.[6] Pierwszy publiczny pokaz odbył się 22 Marca 2002 roku na Game Developers Conference. Steam był ukazany wtedy wyłącznie jako internetowa platforma cyfrowej dystrybucji.[7] Aby ukazać łatwość integracji programu z grami, Relic Entertainment stworzył na potrzeby pokazu specjalną wersję gry Impossible Creatures (sama gra nie została jednak wydana później na Steamie).[8]

Klient programu został po raz pierwszy udostępniony do ściągnięcia w 2002 roku podczas okresu beta testów Counter-Strike 1.6. Program był wymagany dla beta testerów do działania gry, a jego podstawową funkcją było wtedy automatyczne dostarczanie aktualizacji. W trakcie beta testów Steam'a przetestowało go ok. 80,000–300,000 graczy.[9] Program i strona internetowa miała wtedy spore problemy ze stabilnością pod naporem dużej ilości graczy chcących zagrać w najnowszą wersję Counter-Strike.

W 2004 roku Steam ostatecznie zastąpił sieć WON, która została wyłączona. Krótko po tym Valve zaczęło dyskutować z kilkoma wydawcami oraz niezależnymi twórcami gier, aby wydawali swoje gry na platformie Steam. Pierwszymi niezależnymi tytułami były Rag Doll Kung Fu i Darwinia.

Pierwszą modyfikacją dostępną poprzez Steam był Day of Defeat. W 2002 Gabe Newell zaoferował twórcom modów licencję dla silnika Source oraz dystrybucję poprzez Steam za łączną kwotę 995 dolarów.

Wydany w 2004 roku Half-Life 2 wymagał rejestracji konta na Steam i ściągnięcia części plików gry poprzez platformę. Okazało się, że serwery Steam nie są przygotowane na obsługę tak dużej ilości graczy. Wiele osób nie mogło uruchomić gry z powodu przeciążenia sieci. Serwer uwierzytelniania instalacji gry dla Europy przestał działać na 5 godzin zanim został naprawiony. Poza tym gracze doświadczali wielu innych problemów takich jak: bardzo niskie transfery, błędy aplikacji, niepotrzebne aktualizacje.

W 2005 roku zaczęły się pojawiać pierwsze gry innych developerów. W 2007 dołączyły do nich tak znane marki jak: ID Software, Eidos Interactive i Capcom. W Maju 2007 na Steam było już 150 gier i 13 milionów zarejestrowanych użytkowników.[10] W 2007 roku na Steam pojawiły się znaczące tytuły, któe pomogły w jego promocji: The Orange Box, BioShock, Call of Duty 4: Modern Warfare i S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl.

Steamworks

Steamworks jest to zestaw narzędzi, które pozwalają innym developerom wykorzystanie w ich grach wszystkich funkcji jakie oferuje platforma Steam. Te funkcje to np: (opcjonalna) dystrybucja poprzez Steam, automatyczne aktualizacje, DLC, Steam Cloud, statystyki, matchmaking (system dobierania graczy), osiągnięcia, darmowe weekendy, promocje w SteamStore i inne.

Steamworks.png

Gry innych producentów, które korzystają ze Steamworks:

  • Aliens vs Predator (2010)
  • Audiosurf
  • Brink
  • Call of Duty: Modern Warfare 2
  • Call of Duty: Black Ops
  • Civilization 5
  • Darksiders
  • Fallout: New Vegas
  • FEAR 2: Project Origin
  • Football Manager 2011
  • Front Mission Evolved
  • Just Cause 2
  • Kane & Lynch 2: Dog Days
  • Killing Floor
  • Mafia II
  • Metro 2033
  • Red Orchestra
  • Supreme Commander 2
  • Unreal Tournament 3
  • Warhammer 40,000: Dawn of War II

Przypisy

  1. Valve: Steam Client Released. Steam News, 12 września 2003 [dostęp 24-07-2010].
  2. Valve: Steam Realizes Extraordinary Growth in 2009. Steam News, 29 stycznia 2010 [dostęp 22-07-2010].
  3. Kris Graft: Stardock Reveals Impulse, Steam Market Share Estimates. Gamasutra, 19 listopada 2009 [dostęp 22-07-2010].
  4. Valve: Steamworks Brochure 2010 [dostęp 24-07-2010].
  5. James Lee: The Last of the Independents?. gamesindustry.biz, 30 kwietnia 2008 [dostęp 17-10-2010].
  6. Steam Registers 13 million Active Accounts. gameguru.in, 24 maja 2007 [dostęp 17-10-2010].
  7. Valve unveils Steam. gamespot.com, 21 marca 2002 [dostęp 17-10-2010].
  8. Trey Walker: Steam pushes software over Net. gamespot.com, 22 marca 2002 [dostęp 17-10-2010].
  9. Wagner James: Triumph of the mod. salon.com, 16 kwietnia 2002 [dostęp 17-10-2010].
  10. Wagner James: Steam Surpasses 13 Million Accounts. steampowered.com, 23 maja 2007 [dostęp 17-10-2010].