Aperture Science
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m (infoboks) |
(link do wikipedii) |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
W 1979 obie nerki Cave'a Johsona odmawaiają posłuszeństwa. Z uszkodzonym mózgiem, umierający, świadom, że nie można cofnąć czasu, Johnson przedstawia trójpoziomowy program, mający "gwarantować dalszy sukces Aperture Science w szybko nadchodzącej odległej przeszłości.": | W 1979 obie nerki Cave'a Johsona odmawaiają posłuszeństwa. Z uszkodzonym mózgiem, umierający, świadom, że nie można cofnąć czasu, Johnson przedstawia trójpoziomowy program, mający "gwarantować dalszy sukces Aperture Science w szybko nadchodzącej odległej przeszłości.": | ||
− | *Poziom 1: "Kontrmanewr Heimlicha" - niezawodna technika przerywania ratujący życie | + | *Poziom 1: "Kontrmanewr Heimlicha" - niezawodna technika przerywania ratujący życie [[wpl:Rękoczyn Heimlicha|Manewr Heimlicha]] |
*Poziom 2: Fundacja Take-A-Wish (ang. ''pomyśl życzenie'') - Charytatywna organizacja, która będzie zbierać życzenia rodziców nieuleczalnie chorych dzieci i rozprowadzać je wśród pozbawionych życzeń, aczkolwiek zdrowych dorosłych. | *Poziom 2: Fundacja Take-A-Wish (ang. ''pomyśl życzenie'') - Charytatywna organizacja, która będzie zbierać życzenia rodziców nieuleczalnie chorych dzieci i rozprowadzać je wśród pozbawionych życzeń, aczkolwiek zdrowych dorosłych. | ||
*Poziom 3, który zdaniem Johnsona był co najmniej dobrze przemyślany. Mówił o „jakiegoś rodzaju rozdarciu w strukturze przestrzeni", które, według jego słów "mogłoby pomóc z zasłonami prysznicowymi, jak myślę". Wkrótce potem, zmarł. | *Poziom 3, który zdaniem Johnsona był co najmniej dobrze przemyślany. Mówił o „jakiegoś rodzaju rozdarciu w strukturze przestrzeni", które, według jego słów "mogłoby pomóc z zasłonami prysznicowymi, jak myślę". Wkrótce potem, zmarł. |
Wersja z 10:20, 29 sie 2010
Aperture Science - amerykańska firma badawcza z siedzibą w mieście Cleveland, w stanie Ohio [1], gdzie znajduje się Aperture Science Enrichment Center. Została założona przez Cave'a Johnsona. Firma zaczynała jako producent zasłon prysznicowych, jednak później zajęła się technologią tworzenia portali i sztuczną inteligencją. Przedstawiona zostaje w grze Portal.
Historia
O historii korporacji można się dowiedzieć ze strony aperturescience.com
W 1953 Aperture Science rozpoczyna działania jako producent zasłon prysznicowych. Początkowo linia produkcyjna dostarcza niezbyt zaawansowanych technologicznie portali, pomiędzy prysznicem i światem poza nim. Aktualnie niewiele w tym nauki. Nazwa została wybrana aby kurtyny sprawiały wrażenie bardziej higienicznych. W 1956 prezydent Dwight D. Eisenhower przyznaje Aperture kontrakt, na mocy którego firma ma wyposażyć wszystkie oddziały Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych (oprócz Marynarki Wojennej) w zasłony prysznicowe.
W 1978 dyrektor generalny i założyciel Aperture, Cave Johnson, zostaje wystawiony na działanie rtęci, kiedy potajemnie tworzy niebezpieczną gumę zawierającej rtęć, z której planuje wyprodukować siedem śmiercionośnych kurtyn prysznicowych, aby dać je jako prezenty członkom komitetu House Naval Appropriations.
W 1979 obie nerki Cave'a Johsona odmawaiają posłuszeństwa. Z uszkodzonym mózgiem, umierający, świadom, że nie można cofnąć czasu, Johnson przedstawia trójpoziomowy program, mający "gwarantować dalszy sukces Aperture Science w szybko nadchodzącej odległej przeszłości.":
- Poziom 1: "Kontrmanewr Heimlicha" - niezawodna technika przerywania ratujący życie Manewr Heimlicha
- Poziom 2: Fundacja Take-A-Wish (ang. pomyśl życzenie) - Charytatywna organizacja, która będzie zbierać życzenia rodziców nieuleczalnie chorych dzieci i rozprowadzać je wśród pozbawionych życzeń, aczkolwiek zdrowych dorosłych.
- Poziom 3, który zdaniem Johnsona był co najmniej dobrze przemyślany. Mówił o „jakiegoś rodzaju rozdarciu w strukturze przestrzeni", które, według jego słów "mogłoby pomóc z zasłonami prysznicowymi, jak myślę". Wkrótce potem, zmarł.
W 1981 pracowici inżynierowie Aperture ukończyli inicjatywy „Kontrmanewru Heimlicha” i Fundacji Take-A-Wish. Firma przedstawia produkty związane z badaniami na ogromnej, transmitowanej przez telewizję ceremonii. Produkty te natychmiast stają się niesamowicie niepopularne. Po serii publicznych zaduszeń i wypadków przygnębionych, chorych dzieci, szefostwo firmy zostaje wezwane przed komisję śledczą senatu. W czasie przesłuchań, inżynier wspomina, że jakiś postęp wykonał się na Poziomie 3, „Stworzony w doraźnym celu tunel kwantowy przez fizyczną przestrzeń, wielkości człowieka, z możliwym zastosowaniem jako kurtyna prysznicowa.” Komisja została na zawsze rozwiązana, a Aperture dostało luźny kontrakt na kontynuowanie w tajemnicy badań nad projektami „Portal” i „Kontr Manewr Heimlicha”.
Lata 1981-1985 przyniosły postępy w pracach nad projektem „Portal”. Kilku wysoko postawionych członków personelu „Fatah”, udławiło się jagnięciną pomimo interwencji ich ochroniarzy, co wskazuje na to, że "Kontrmanewr Heimlicha" został wdrożony.
W 1986 zarząd Aperture Science doszły słuchy, że ich konkurent, zwany Black Mesa pracuje nad podobnym projektem technologii portali. Jako odpowiedź na tę wiadomość, Aperture rozpoczęło badania nad sztuczną inteligencją, nazwaną Genetyczną Formą Życia i Dyskowym Systemem Operacyjnym (ang. Genetic Lifeform and Disc Operation System) – GLaDOS. Po dekadzie spędzonej na doprowadzaniu części dysku operacyjnego GLaDOS do stanu mniejszej, lub większej funkcjonalności, rozpoczęto pracę nad modułem Genetycznej Formy Życia.
Nietestowana sztuczna inteligencja została aktywowana pierwszy raz jako jedna z atrakcji na pierwszym, z planowanych jako imprezy cyklicznych bring-your-daughter-to-work-day (ang. Dzień "przyprowadź swoją córkę do pracy"). Według danych ze strony Aperture, "na swój sposób, pierwszy test poszedł dobrze".
To, co nastąpiło potem, owiane jest tajemnicą. Wiadomo, ze w pewnym momencie GLaDOS zalała cały ośrodek neurotoksyną, zabijając personel. Aby zapobiec podobnym wypadkom w przyszłości, zainstalowano jej potem Moduł Moralności. W całym ośrodku Aperture Labs można dostrzec, ze naukowcy byli tam więzieni lub zabijani. Niestety, nie można ustalić, kiedy to się to działo, ani z jakiego powodu. Podczas wydarzeń z gry Portal, budynek wydaje się być już od dawna opuszczony. Episode Two sugeruje zaś, że akcja Portala ma miejsce w tym samym czasie, co Half-Life'a 2.