Barnacle

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Zalążek

Ta strona to tylko zalążek artykułu. Jeśli możesz, pomóż w tworzeniu serwisu i rozwiń ten artykuł!

Barnacle

Barncompare.png
Okres występowania Incydent w Black Mesa, Powstanie
Przynależność Xen
Bronie język
Informacje techniczne
Projektant Ted Backman
Byt
  • monster_barnacle (HL1)
  • npc_barnacle (HL2)

Barnacle (ang. ukwiał) - statyczny, zwisający z sufitów rodzaj obcego z Xen. Pojawia się po raz pierwszy w Half-Life w rozdziele Unforeseen Consequences, przeniesiony na Ziemię podczas Incydentu w Black Mesa. Zdobywa pożywienie za pomocą długiego, lepkiego języka, którym potrafi łapać i wciągać inne stworzenia do otworu gębowego. Łatwo go zabić z dystansu. Ciekawostką jest to że w Black Mesa jest spotykany na prawie każdym kroku, podczas gdy na Xen wogóle nie występuje. Często spotykany w grupach.

Spis treści

Wygląd

Fizycznie, barnacle przypominają przerośnięte usta, pełne cienkich i ostrych zębów. Posiadają silnie umięśniony język, pełniący również funkcję macki, który może zostać całkowicie schowany lub spuszczony do poziomu ziemi. Barnacle przyczepiają się do stropów, skąd wypuszczają swoje kleiste języki i oczekują na ofiarę. Choć występują praktycznie w każdym środowisku, preferują raczej miejsca wilgotne. Ciekawostką jest fakt, że podczas gdy w kompleksie Black Mesa barnacle były powszechnie spotykane, to w ich rodzimym świecie Xen, właściwie nie występują. Barnacle są stosunkowo mało wytrzymałe, wystarczy kilka strzałów z pistoletu 9 mm by je zabić. Ze względu na fakt, że nie mogą się one poruszać, łatwo je wyeliminować z oddali. Najlepszą bronią przeciwko tym stworzeniom jest łom, jeden cios wystarcza, żeby pozbawić je życia. Po śmierci, zwykle wypluwają one kości i pozostałości niedawno pożartych ofiar. W Opposing Force, jeden z naukowców wspomina, że usuwano barnacle'a z jego "miejsca narodzin". Sugeruje to, że spędzają one całe swoje życie "przyklejone" do miejsca, w którym się uformowały. Jednakże, nieznany pozostaje sposób rozmnażania się barnacli, ani to jak ich potomstwo przemieszcza się i "przytwierdza" do stropów. Prawdziwe pąkle, przemieszczają się podczas larwalnego stadium rozwoju, wykorzystując do tego ruchy oceanów. Jednak żadna inna faza rozwoju, poza dojrzałymi osobnikami, nie została w grach zaobserwowana. Zachowanie


Sposób polowania

Barnacle są stosunkowo prostymi stworzeniami. Nie posiadają żadnego szczególnie wyostrzonego zmysłu (jedynie wrażliwy na dotyk język), nie przejawiają też wysokiego poziomu inteligencji - zamiast czynnie polować, czekają na zewnętrzny bodziec, w postaci stworzenia, które wejdzie w fizyczny kontakt z ich językiem. Choć barnacle nie wykazują podczas polowania żadnych oznak inteligencji, to posiadają niesamowitą zdolność przyczepiania się w miejscach odwiedzanych przez potencjalne ofiary. Podobnie jak prawdziwe pąkle, występują one zwykle w grupach czy też koloniach. Barnacle można spotkać w Half-Life niemal na każdym kroku, a gracz często natrafia ma małe skupiska tych stworzeń, które nie wydają się ze sobą w żaden sposób rywalizować. Umiejętność polowania [edytuj] Gdy obiekt (żywy lub martwy) wejdzie w kontakt z językiem, ten szybkim ruchem chwyta go wciągając do paszczy. Sposób w jaki barnacle łapią zdobycz nie jest dokładnie znany, choć Valve zaprezentowało obrazek przedstawiający Gordona Freemana walczącego z językiem barnacla owiniętym wokół szyi i próbującym go udusić. W czasie zbliżania się do jamy ustnej, ofiara jest szybko oceniana przez barnacle: obiekt uznany za jadalny jest miażdżony i trawiony, przedmioty niejadalne są wydalane. Jako że barnacle się nie przemieszczają, można przyjąć, że ich wymagania pokarmowe są względnie małe i potrafią one przetrwać przez długi okres czasu bez pożywienia. W pierwszej części Half-Life, ludzie schwytani przez barnacle są unieruchamiani - chociaż walczą podczas chwytania ich przez język, gdy docierają do ust, wydają się niezdolni do dalszego oporu - mimo że niewątpliwie są nadal żywi. Możliwe jest ocalenie bohatera niezależnego przed zabiciem go przez barnacle, zanim zostanie zjedzony, zostaje wtedy przez nie wypluty. W Half-Life 2, barnacle potrzebują chwili na ocenienie przedmiotu jako jadalnego lub nie, a zatem przedmioty takie jak: opony, beczki czy elementy drewniane mogą być użyte do "odciągnięcia uwagi" barnacla i umożliwienia graczowi prześlizgnięcia się pod nim. Gracz może podłożyć pod język barnacla beczkę wypełnioną wybuchową substancją, która eksploduje podczas wciąga zabijając przy tym także znajdujące się obok stworzenia. Świadczy to o ogromnej sile języka barnacli, które owijając się wokół ofiary potrafią miażdżyć jej kości. Wniosek ten opiera się na obserwacji, że ptaki jak również żołnierze Kombinatu i ruchu oporu umierali, zanim zostali wciągnięci do paszczy, ledwie schwytani przez język. Natomiast Gordon Freeman jest odporny na próby zgniecenia go przez barnacle, prawdopodobnie dzięki jego chroniącemu szyję kombinezonowi HEV. Alternatywnym wyjaśnieniem może być teoria, że język barnacli powoduje za pomocą jakiegoś jadu drętwienie ofiary. Przypuszcza się również, że barnacle roztrzaskują kręgosłup swojej ofiary, co może wyjaśniać dlaczego zdobycz nie walczy i umiera przed zjedzeniem, a także dlaczego nie potrafią one rozkruszyć kości Freemana. Interesujący jest sposób, w jaki barnacle w Half-Life 2: Episode One rozprawiają się z zombine; po jego schwytaniu zjada tylko headcraba, podczas gdy pozbawione głowy ciało zostaje odrzucone. Z drugiej strony, barnacle zjadają całe ciało żołnierzy Kombinatu. Można uznać to za dowód, że barnacle nie lubią zgniłego mięsa i jest spójne z ich zachowaniem wobec rozkładających się ciał leżących pod nimi, których nigdy nie dotykają. Barnacle jako broń

Barnacle jako broń

W Half-Life: Opposing Force naukowcy z Black Mesa dokonali udanego odczepienia barnacla od powierzchni sufitu, wykorzystując właściwości jego języka jako broni, który przyciąga niewielkie stworzenia i roztrzaskuje je w swych szczękach. Choć barnacle jako broń nie był już tak niezawodny, to z powodzeniem mógł służyć również jako zaczep, który przywiera do powierzchni żywych organizmów, pełniąc funkcję liny. Polska wersja


Polska Wersja

W polskiej wersji Half-Life 2 pozostawiono oryginalną nazwę, którą następnie zmieniono na Ukwiał w Episode One i Episode Two (z tym, że w drugim dodatku nazwy nie pisano już wielką literą).