Steam
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m (link) |
(historia, steamworks) |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
'''Steam''' (ang. ''para wodna'') - stworzony przez [[Valve Corporation]] [[wpl:Electronic Software Distribution|system dostarczania treści]], ochrony praw autorskich ([[wpl:Digital rights management|DRM]]), rozgrywki wieloosobowej i serwis społecznościowy w formie samoaktualizującej się platformy dostępnej na komputery PC i (od niedawna) Mac. Jego pierwsza wersja została udostępniona do pobierania 12 września 2003 roku<ref> {{Cytuj |autor=Valve |url=http://store.steampowered.com/news/183/ |tytul=Steam Client Released |serwis=Steam News |data=12 września 2003 |dostep=24-07-2010}}</ref>. Obecnie jest największym systemem dystrybucji elektronicznej na świecie, z 25 milionami aktywnych kont<ref> {{Cytuj |autor=Valve |url=http://store.steampowered.com/news/3390/ |tytul=Steam Realizes Extraordinary Growth in 2009 |serwis=Steam News |data=29 stycznia 2010 |dostep=22-07-2010}}</ref> i 70-procentowym udziałem w rynku<ref> {{Cytuj |autor=Kris Graft |url=http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=26158 |tytul=Stardock Reveals Impulse, Steam Market Share Estimates |serwis=Gamasutra |data=19 listopada 2009 |dostep=22-07-2010}}</ref>. Można na nim nabyć ok. 1100 tytułów różnych producentów<ref> {{Cytuj |autor=Valve |url=http://www.steampowered.com/steamworks/SteamworksBrochure2010.pdf |tytul=Steamworks Brochure 2010 |serwis= |data= |dostep=24-07-2010}}</ref>. Wszystkie gry Valve'u są zintegrowane z tą platformą. | '''Steam''' (ang. ''para wodna'') - stworzony przez [[Valve Corporation]] [[wpl:Electronic Software Distribution|system dostarczania treści]], ochrony praw autorskich ([[wpl:Digital rights management|DRM]]), rozgrywki wieloosobowej i serwis społecznościowy w formie samoaktualizującej się platformy dostępnej na komputery PC i (od niedawna) Mac. Jego pierwsza wersja została udostępniona do pobierania 12 września 2003 roku<ref> {{Cytuj |autor=Valve |url=http://store.steampowered.com/news/183/ |tytul=Steam Client Released |serwis=Steam News |data=12 września 2003 |dostep=24-07-2010}}</ref>. Obecnie jest największym systemem dystrybucji elektronicznej na świecie, z 25 milionami aktywnych kont<ref> {{Cytuj |autor=Valve |url=http://store.steampowered.com/news/3390/ |tytul=Steam Realizes Extraordinary Growth in 2009 |serwis=Steam News |data=29 stycznia 2010 |dostep=22-07-2010}}</ref> i 70-procentowym udziałem w rynku<ref> {{Cytuj |autor=Kris Graft |url=http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=26158 |tytul=Stardock Reveals Impulse, Steam Market Share Estimates |serwis=Gamasutra |data=19 listopada 2009 |dostep=22-07-2010}}</ref>. Można na nim nabyć ok. 1100 tytułów różnych producentów<ref> {{Cytuj |autor=Valve |url=http://www.steampowered.com/steamworks/SteamworksBrochure2010.pdf |tytul=Steamworks Brochure 2010 |serwis= |data= |dostep=24-07-2010}}</ref>. Wszystkie gry Valve'u są zintegrowane z tą platformą. | ||
− | {{ | + | ==Historia== |
+ | [[Grafika:Steam historia copy.jpg|right|oś czasu Steam]] | ||
+ | Zanim pojawił się Steam, Valve borykało się z problemami z wprowadzaniem aktualizacji do swoich produktów, jak np, [[Counter-Strike]]. Postanowili stworzyć platformę, która pozwoliłaby na automatyczne aktualizację oraz zawierała lepszą ochronę antypiracką. Najpierw zwrócili się do znanych firm mogących podołać temu zadaniu jak: Microsoft, Yahoo! i RealNetworks, ale wszyscy odmówili podjęcia się tego zadania. Tłumacząc między innymi, że jest to zbyt dalekosiężny projekt, nie do zrealizowania jak na tamte czasy.<ref> {{Cytuj |autor=James Lee |url=http://www.gamesindustry.biz/articles/the-last-of-the-independents- |tytul=The Last of the Independents? |serwis=gamesindustry.biz |data=30 kwietnia 2008 |dostep=17-10-2010}}</ref> | ||
+ | Prace nad Steamem rozpoczęły się w 2002 roku, pod roboczymi nazwami: ''Grid'' i ''Gazelle''.<ref> {{Cytuj |autor= |url=http://www.gameguru.in/pc/2007/24/steam-registers-13-million-active-accounts/ |tytul=Steam Registers 13 million Active Accounts |serwis=gameguru.in |data=24 maja 2007 |dostep=17-10-2010}}</ref> Pierwszy | ||
+ | publiczny pokaz odbył się 22 Marca 2002 roku na ''Game Developers Conference''. Steam był ukazany wtedy wyłącznie jako internetowa platforma cyfrowej dystrybucji.<ref> {{Cytuj |autor= |url=http://www.gamespot.com/news/2857298.html |tytul=Valve unveils Steam |serwis=gamespot.com |data=21 marca 2002 |dostep=17-10-2010}}</ref> Aby ukazać łatwość integracji programu z grami, ''Relic Entertainment'' stworzył na potrzeby pokazu specjalną wersję gry ''Impossible Creatures'' (sama gra nie została jednak wydana później na Steamie).<ref> {{Cytuj |autor=Trey Walker |url=http://www.zdnet.com/news/gdc-steam-pushes-software-over-net/121632 |tytul=Steam pushes software over Net |serwis=gamespot.com |data=22 marca 2002 |dostep=17-10-2010}}</ref> | ||
+ | |||
+ | Klient programu został po raz pierwszy udostępniony do ściągnięcia w 2002 roku podczas okresu beta testów [[Counter-Strike]] 1.6. Program był wymagany dla beta testerów do działania gry, a jego podstawową funkcją było wtedy automatyczne dostarczanie aktualizacji. W trakcie beta testów Steam'a przetestowało go ok. 80,000–300,000 graczy.<ref> {{Cytuj |autor=Wagner James |url=http://dir.salon.com/story/tech/feature/2002/04/16/modding/index.html |tytul=Triumph of the mod |serwis=salon.com |data=16 kwietnia 2002 |dostep=17-10-2010}}</ref> Program i strona internetowa miała wtedy spore problemy ze stabilnością pod naporem dużej ilości graczy chcących zagrać w najnowszą wersję Counter-Strike. | ||
+ | |||
+ | W 2004 roku Steam ostatecznie zastąpił sieć WON, która została wyłączona. Krótko po tym Valve zaczęło | ||
+ | dyskutować z kilkoma wydawcami oraz niezależnymi twórcami gier, aby wydawali swoje gry na platformie Steam. Pierwszymi niezależnymi tytułami były ''Rag Doll Kung Fu'' i ''Darwinia''. | ||
+ | |||
+ | Pierwszą modyfikacją dostępną poprzez Steam był [[Day of Defeat]]. W 2002 [[Gabe Newell]] zaoferował twórcom modów licencję dla silnika [[Source]] oraz dystrybucję poprzez Steam za łączną kwotę 995 dolarów. | ||
+ | |||
+ | Wydany w 2004 roku Half-Life 2 wymagał rejestracji konta na Steam i ściągnięcia części plików gry poprzez platformę. Okazało się, że serwery Steam nie są przygotowane na obsługę tak dużej ilości graczy. Wiele osób nie mogło uruchomić gry z powodu przeciążenia sieci. Serwer uwierzytelniania instalacji gry dla Europy przestał działać na 5 godzin zanim został naprawiony. Poza tym gracze doświadczali wielu innych problemów takich jak: bardzo niskie transfery, błędy aplikacji, niepotrzebne aktualizacje. | ||
+ | |||
+ | W 2005 roku zaczęły się pojawiać pierwsze gry innych developerów. W 2007 dołączyły do nich tak znane marki jak: ID Software, Eidos Interactive i Capcom. W Maju 2007 na Steam było już 150 gier i 13 milionów zarejestrowanych użytkowników.<ref> {{Cytuj |autor=Wagner James |url=http://store.steampowered.com/news/1050/ |tytul=Steam Surpasses 13 Million Accounts |serwis=steampowered.com |data=23 maja 2007 |dostep=17-10-2010}}</ref> W 2007 roku na Steam pojawiły się znaczące tytuły, któe pomogły w jego promocji: [[The Orange Box]], BioShock, Call of Duty 4: Modern Warfare i S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. | ||
+ | |||
+ | ==Steamworks== | ||
+ | Steamworks jest to zestaw narzędzi, które pozwalają innym developerom wykorzystanie w ich grach wszystkich funkcji jakie oferuje platforma Steam. Te funkcje to np: (opcjonalna) dystrybucja poprzez Steam, automatyczne aktualizacje, DLC, [[Steam#Steam Cloud|Steam Cloud]], statystyki, matchmaking (system dobierania graczy), osiągnięcia, darmowe weekendy, promocje w SteamStore i inne.<br/> | ||
+ | [[Grafika:Steamworks.png|right]] | ||
+ | '''Gry innych producentów, które korzystają ze Steamworks:''' | ||
+ | *Aliens vs Predator (2010) | ||
+ | *Audiosurf | ||
+ | *Brink | ||
+ | *Call of Duty: Modern Warfare 2 | ||
+ | *Call of Duty: Black Ops | ||
+ | *Civilization 5 | ||
+ | *Darksiders | ||
+ | *Fallout: New Vegas | ||
+ | *FEAR 2: Project Origin | ||
+ | *Football Manager 2011 | ||
+ | *Front Mission Evolved | ||
+ | *Just Cause 2 | ||
+ | *Kane & Lynch 2: Dog Days | ||
+ | *Killing Floor | ||
+ | *Mafia II | ||
+ | *Metro 2033 | ||
+ | *Red Orchestra | ||
+ | *Supreme Commander 2 | ||
+ | *Unreal Tournament 3 | ||
+ | *Warhammer 40,000: Dawn of War II | ||
+ | |||
+ | {{Przypisy}} | ||
+ | {{Valve}} | ||
[[Kategoria:Valve]] | [[Kategoria:Valve]] |
Wersja z 11:01, 17 paź 2010
Steam (ang. para wodna) - stworzony przez Valve Corporation system dostarczania treści, ochrony praw autorskich (DRM), rozgrywki wieloosobowej i serwis społecznościowy w formie samoaktualizującej się platformy dostępnej na komputery PC i (od niedawna) Mac. Jego pierwsza wersja została udostępniona do pobierania 12 września 2003 roku[1]. Obecnie jest największym systemem dystrybucji elektronicznej na świecie, z 25 milionami aktywnych kont[2] i 70-procentowym udziałem w rynku[3]. Można na nim nabyć ok. 1100 tytułów różnych producentów[4]. Wszystkie gry Valve'u są zintegrowane z tą platformą.
Historia
Zanim pojawił się Steam, Valve borykało się z problemami z wprowadzaniem aktualizacji do swoich produktów, jak np, Counter-Strike. Postanowili stworzyć platformę, która pozwoliłaby na automatyczne aktualizację oraz zawierała lepszą ochronę antypiracką. Najpierw zwrócili się do znanych firm mogących podołać temu zadaniu jak: Microsoft, Yahoo! i RealNetworks, ale wszyscy odmówili podjęcia się tego zadania. Tłumacząc między innymi, że jest to zbyt dalekosiężny projekt, nie do zrealizowania jak na tamte czasy.[5]
Prace nad Steamem rozpoczęły się w 2002 roku, pod roboczymi nazwami: Grid i Gazelle.[6] Pierwszy publiczny pokaz odbył się 22 Marca 2002 roku na Game Developers Conference. Steam był ukazany wtedy wyłącznie jako internetowa platforma cyfrowej dystrybucji.[7] Aby ukazać łatwość integracji programu z grami, Relic Entertainment stworzył na potrzeby pokazu specjalną wersję gry Impossible Creatures (sama gra nie została jednak wydana później na Steamie).[8]
Klient programu został po raz pierwszy udostępniony do ściągnięcia w 2002 roku podczas okresu beta testów Counter-Strike 1.6. Program był wymagany dla beta testerów do działania gry, a jego podstawową funkcją było wtedy automatyczne dostarczanie aktualizacji. W trakcie beta testów Steam'a przetestowało go ok. 80,000–300,000 graczy.[9] Program i strona internetowa miała wtedy spore problemy ze stabilnością pod naporem dużej ilości graczy chcących zagrać w najnowszą wersję Counter-Strike.
W 2004 roku Steam ostatecznie zastąpił sieć WON, która została wyłączona. Krótko po tym Valve zaczęło dyskutować z kilkoma wydawcami oraz niezależnymi twórcami gier, aby wydawali swoje gry na platformie Steam. Pierwszymi niezależnymi tytułami były Rag Doll Kung Fu i Darwinia.
Pierwszą modyfikacją dostępną poprzez Steam był Day of Defeat. W 2002 Gabe Newell zaoferował twórcom modów licencję dla silnika Source oraz dystrybucję poprzez Steam za łączną kwotę 995 dolarów.
Wydany w 2004 roku Half-Life 2 wymagał rejestracji konta na Steam i ściągnięcia części plików gry poprzez platformę. Okazało się, że serwery Steam nie są przygotowane na obsługę tak dużej ilości graczy. Wiele osób nie mogło uruchomić gry z powodu przeciążenia sieci. Serwer uwierzytelniania instalacji gry dla Europy przestał działać na 5 godzin zanim został naprawiony. Poza tym gracze doświadczali wielu innych problemów takich jak: bardzo niskie transfery, błędy aplikacji, niepotrzebne aktualizacje.
W 2005 roku zaczęły się pojawiać pierwsze gry innych developerów. W 2007 dołączyły do nich tak znane marki jak: ID Software, Eidos Interactive i Capcom. W Maju 2007 na Steam było już 150 gier i 13 milionów zarejestrowanych użytkowników.[10] W 2007 roku na Steam pojawiły się znaczące tytuły, któe pomogły w jego promocji: The Orange Box, BioShock, Call of Duty 4: Modern Warfare i S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl.
Steamworks
Steamworks jest to zestaw narzędzi, które pozwalają innym developerom wykorzystanie w ich grach wszystkich funkcji jakie oferuje platforma Steam. Te funkcje to np: (opcjonalna) dystrybucja poprzez Steam, automatyczne aktualizacje, DLC, Steam Cloud, statystyki, matchmaking (system dobierania graczy), osiągnięcia, darmowe weekendy, promocje w SteamStore i inne.
Gry innych producentów, które korzystają ze Steamworks:
- Aliens vs Predator (2010)
- Audiosurf
- Brink
- Call of Duty: Modern Warfare 2
- Call of Duty: Black Ops
- Civilization 5
- Darksiders
- Fallout: New Vegas
- FEAR 2: Project Origin
- Football Manager 2011
- Front Mission Evolved
- Just Cause 2
- Kane & Lynch 2: Dog Days
- Killing Floor
- Mafia II
- Metro 2033
- Red Orchestra
- Supreme Commander 2
- Unreal Tournament 3
- Warhammer 40,000: Dawn of War II
Przypisy
- ↑ Valve: Steam Client Released. Steam News, 12 września 2003 [dostęp 24-07-2010].
- ↑ Valve: Steam Realizes Extraordinary Growth in 2009. Steam News, 29 stycznia 2010 [dostęp 22-07-2010].
- ↑ Kris Graft: Stardock Reveals Impulse, Steam Market Share Estimates. Gamasutra, 19 listopada 2009 [dostęp 22-07-2010].
- ↑ Valve: Steamworks Brochure 2010 [dostęp 24-07-2010].
- ↑ James Lee: The Last of the Independents?. gamesindustry.biz, 30 kwietnia 2008 [dostęp 17-10-2010].
- ↑ Steam Registers 13 million Active Accounts. gameguru.in, 24 maja 2007 [dostęp 17-10-2010].
- ↑ Valve unveils Steam. gamespot.com, 21 marca 2002 [dostęp 17-10-2010].
- ↑ Trey Walker: Steam pushes software over Net. gamespot.com, 22 marca 2002 [dostęp 17-10-2010].
- ↑ Wagner James: Triumph of the mod. salon.com, 16 kwietnia 2002 [dostęp 17-10-2010].
- ↑ Wagner James: Steam Surpasses 13 Million Accounts. steampowered.com, 23 maja 2007 [dostęp 17-10-2010].
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |