Aperturescience.com

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

 
(Nie pokazano 25 wersji utworzonych przez 11 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{stub-naprawa
+
<ikony>p1|p2|aperture</ikony>
|*należy pozbyć się "recenzenckiego" stylu
+
[[Grafika:ApertureScience.com screen6 Updated2010.png|thumb|250px|right|Aktualna wersja strony]]
*należy dodać informacje o arkuszu kalkulacyjnym dostępnym na witrynie
+
'''[http://aperturescience.com Aperturescience.com]''' (bądź [http://www.aperturelaboratories.com www.aperturelaboratories.com]) to strona stworzona przez Valve, będąca przykładem tzw. [[wpl:Marketing wirusowy|marketingu wirusowego]] (ang. ''Viral marketing''). Została włączona w 2006 roku aby promować grę [[Portal]]. Strona jest dostępna w języku angielskim. Jej zawartość jest zgodna z uniwersum Half-Life (oprócz samej animacji). Strona posiada wiersz poleceń systemu [[GLaDOS]], w którym można wykonywać proste operacje, jak logowanie czy wyświetlanie zawartości katalogów i plików tekstowych.
}}
+
Na stronie głównej znajduje się zapętlona animacja - Holiday Vault 07. Przedstawia ona pomieszczenie przyozdobione na święta Bożego Narodzenia. W tle gra utwór [[Still Alive]] stylizowany na kolędę.
  
Strona [http://aperturescience.com aperturescience.com] jest doskonałym przykładem tzw. Marketingu wirusowego (ang. Viral marketing), który moim zdaniem jest niezwykle skutecznym acz nieco specyficznym rodzajem działań marketingowych. I nie ma to związku z programami zdolnymi uszkodzić nasz komputer bądź wykraść hasła (keylogerami bądź innymi wirusami)! Jedyny minus tejże strony Valve to jej „obcojęzyczność” – może to sprawić kłopot ludziom nie obeznanym z językiem angielskim.
+
'''W grudniu 2010 strona została aktualizowana. Usunięto wiersz poleceń i zastąpiono animację nowszą wersją - Holiday Vault 10.'''
  
Na wstępie ostrzegam : jeżeli lubisz sam męczyć się z różnorodnymi łamigłówkami i problemami dla satysfakcji nie czytaj tego artykułu. Jeżeli jesteś z tych, którzy lubią wyręczać się poradnikami (nie żeby był to jakiś zarzut) lub spędziłeś na tej stronie już trochę czasu i chcesz zgłębić jej sekrety : zapraszam do lektury!
+
==Holiday Vault 07==
 +
[[Grafika:ApertureScience.com screen6.png|thumb|250px|right|pierwsza wersja strony]]
 +
Animacja przedstawia widok z kamery ochrony (być może jednej z tych jakimi posługuje się GLaDOS). Obraz porusza się cyklicznie w lewo i w prawo. Widać na nim pomieszczenie z kominkiem w okresie świąt Bożego Narodzenia. Po środku stoi ciasto i [[Kostka Towarzysząca]] z czapką św. Mikołaja. Z lewej strony znajduje się przyozdobiona choinka. Wiszą na niej figurki postaci z [[Team Fortress 2]].
 +
Na kominku wiszą 3 czerwone, świąteczne skarpety z wyszytymi symbolami gier [[Valve]]: [[Half-Life 2]], [[Team Fortress 2]] i [[Portal]]. Nad kominkiem znajduje się znak typowy dla komór testowych, przedstawiający świętego Mikołaja. Na kominku stoi [[krasnal ogrodowy]] z [[Half-Life 2: Episode Two]].
 +
Po prawej stoi [[wieżyczka strażnicza|wieżyczka strażnicza Aperture Science]] częściowo zasłonięta przez [[Skrzynka z zaopatrzeniem|skrzynki z zaopatrzeniem Kombinatu]].
 +
Po kilku cyklach kamery, po lewej stronie, tuż przed obiektywem kamery pojawia się krasnal ogrodowy.
  
==Logowanie==
+
==Holiday Vault 10==
[http://www.aperturescience.com www.aperturescience.com] (bądź [http://www.aperturelaboratories.com www.aperturelaboratories.com] - oba adresy prowadzą do tej samej strony) to jedna wielka zagadka! Na wstępie wita nas film ze świątecznym remixem znanej nam z Portalu piosenki [[Still Alive|„Still Alive”]] w tle. Jeżeli poczekamy dłuższy czas na ekranie pojawi się...Święty Mikołaj! We mnie film wyzwolił miłe wspomnienia. Chociażby słynne ciastko bądź kostka towarzysząca (którą niegdyś poddaliśmy eutanazji) z czapką z pomponem na głowie. Jednak w końcu każdy z nas oderwie wzrok od ekranu i spostrzeże zielony, migający w górze kwadrat. Cóż on może oznaczać? Nawet najbardziej toporny umysł wpadnie w końcu na to, że tam trzeba coś napisać. Tylko co? ''LOGIN''
+
[[Grafika:Coopbotap.png|thumb|250px|right|P-body widoczny na aperturescience.com]]
 +
Animacja w znacznej mierze jest taka sama jak wersja 07. Różnice to:
 +
*Magazynujące Kostki Obciążeniowe nowego typu w miejscu skrzynek z zaopatrzeniem.
 +
*Tylko 2 świąteczne skarpety na kominku, z symbolami niebieskiego i pomarańczowego portalu.
 +
*Brak krasnala ogrodowego.
 +
*Nowa wersja Kostki Towarzyszącej
 +
*Miniaturki Kostek Magazynujących na choince, zamiast figurek klas z Team Fortress 2.
 +
*Po kilku cyklach kamery, po lewej stronie, tuż przed obiektywem pojawia się [[P-body]] zamiast krasnala.
  
Ach tak, oczywiście! Serwer poprosi nas o podanie nazwy użytkownika (''username''). Ta jest całkowicie dowolna chyba, że chcesz cieszyć się materiałami dodatkowymi. W tym wypadku wpisz dane personalne założyciela Aperture Science (są one wypisane na ścianie w jednym z poziomów gry Portal). Jest to ''CJOHNSON''.
+
==Wiersz poleceń (obecnie niedostępny)==
 +
Nad animacją znajduje się wiersz poleceń z widocznym zielonym, migającym kwadratem. Służy on do wpisywania komend. Jest to system zarządzający GLaDOS z 1982 roku. Obecnie w wersji ''1.09'', oryginalnie ''1.07''.
  
Serwer zażąda hasła dostępu. Ono nie może już być dowolne. Jeżeli chcesz dostać się dalej wpisz po prostu ''PORTAL''.
+
  GLaDOS v1.09 (c) 1982 Aperture Science, Inc.
  
Jeżeli jednak chcesz dostać się do bazy danych poprzez login administracji musisz posłużyć się innym hasłem a jest nim mianowicie ''TIER3''.
+
Na początek należy wpisać ''LOGIN'', ''LOGON'' lub ''USER'' by zalogować się do systemu. Serwer poprosi wtedy o podanie nazwy użytkownika (''username''). Nazwa użytkownika jest dowolnym ciągiem minimalnie 3 znaków. Serwer zażąda hasła dostępu, które nie jest już dowolne. Hasło to ''PORTAL'' lub ''PORTALS''.
  
Brawo! Jesteś w bazie danych. Jeżeli chcesz ujrzeć listę dostępnych komend posłuż się jednym z poniższych wyrażeń.
+
Wpisanie polecenia ''HELP'' przed zalogowaniem powoduje wyświetlenie informacji, która w humorystycznym sposób informuje o tym, że system przyjął zgłoszenie o zagrożeniu użytkownika i wysyła do niego specjalną ekipę kryzysową.
  
''?''
+
===Dostępne komendy===
''LIB''
+
* '''LOGIN''', '''LOGON''' lub '''USER''' - logowanie się do systemu, wymaga następnie wpisania hasła. Niezbędne do uzyskania dostępu do reszty komend.
''HELP''
+
* '''HELP''', '''LIB''' lub '''?''' - pokazuje listę dostępnych komend. Są to: ''APPEND, ATTRIB, COPY, FORMAT, ERASE'' i ''RENAME''. Użycie którejkolwiek z tych komend zwróci błąd z informacją o zabezpieczeniu dysku przed zapisem.
 +
* '''DIR''', '''CATALOG''', '''DIRECTORY''', '''LIST''', '''LS''' lub '''CAT''' - pokazuje listę plików znajdujących się na serwerze. Są to ''APPLY.EXE'' (test ''Enrichment Center Test Subject Application Process'') i ''NOTES.EXE'' (zawierający historię Aperture Science).
 +
* '''IP''' - ujawnia kod UID użytkownika. Kod ten jest przyznawany podczas testu uruchamianego z pliku ''APPLY.EXE''.
 +
* '''INTERROGATE''' - zwraca błąd jeśli nie podano żadnego parametru. W przeciwnym wypadku pokazuje błąd: ''illegal attempt to initiate disciplinary action''
 +
* '''TAPEDISK''' - zwraca błąd z informacją, że użytkownik nie ma autoryzacji aby wykonać tą operację.
 +
* '''PLAY''' - Wyświetla błąd o treści: ''ERROR 3 [What would you like to play?]'',  jesli nie podano żadnego parametru. Wpisanie ''PLAY PORTAL'' powoduje próbę otwarcia usuniętego z YouTube filmu.
 +
* '''APPLY''' - Rozpoczyna proces rejestracji, a następnie przechodzi do testu z pliku ''APPLY.EXE''.
 +
* '''LOGOUT''', '''BYE''', '''LOGOFF''' lub '''VALVE''' - odtwarza dźwięk mówiący "Goodbye" ("Do widzenia") i przechodzi na stronę startową przeglądarki lub jeśli internauta nie ma takowej ustawionej, na Steampowered.com.
 +
*Każda inna komenda zwraca błąd: ''Nie znaleziono pliku''.
 +
* '''THECAKEISALIE''' - wyświetla informację pozostawioną przez pracownika Aperure lub były obiekt testowy. Prawdopodobnie przez [[Ratman]]a. Widać także obraz z kamery ochrony (tego samego typu jak na stronie głównej) na Komorę Testową nr 00. Różni się ona od dostępnej w grze, jest to wczesna wersja z bety Portal (z tymczasowymi modelami z [[Half-Life 2]]).
  
==Test==
+
{| class="wikitable"
Zacznijmy słynny wśród bywalców strony test. Aby o niego przejść wystarczy wpisać ''DIR''.
+
|-
 +
! width="400px"| Oryginalna notka
 +
! Tłumaczenie
 +
|-
 +
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
 +
When was the last time you left the building?<br />
 +
Has anybody left the building lately?<br />
 +
I don't know why we're in lockdown. I don't know who's in charge.<br />
 +
I did find out a few things, like these terminals don't have to<br />
 +
tap out characters one at a time. And while we're all working<br />
 +
on twenty year old equipment, somehow they can afford to build<br />
 +
an 'Enrichment Center'. Check out this security feed.<br />
 +
Whatever the hell a 'relaxation vault' is, it<br />
 +
doesn't have any doors.<br /><br />
  
Po wpisaniu ukazuje się nam między innymi napis ''apply.exe'' co jest wystarczającą wskazówką. Jeżeli nadal nie wiesz co wpisać ciężkim młotem wbijam ci do głowy wyraz ''APPLY''.
+
[[Plik:Aperturesciencecom-ratman.jpg|300px|thumb|center|Komora nr 00 widoczna przez kamerę ochrony]]
 +
<br />
 +
I don't think going home is part of our job description anymore.<br />
 +
If a supervisor walks by, press return!
 +
| style="padding:10px; font-style: italic;"|
 +
Kiedy ostatnio upuszczałeś budynek?<br />
 +
Czy ktokolwiek ostatnio opuścił budynek?<br />
 +
Nie wiem dlaczego jesteśmy tutaj zamknięci. Nie wiem kto tutaj rządzi.<br />
 +
Dowiedziałem się kilku rzeczy, jak na przykład, że te terminale nie muszą <br />
 +
wystukiwać po jednym symbolu na raz. I kiedy my tu wszyscy pracujemy na
 +
dwudziestoletnim sprzęcie, ich jakimś cudem stać na wybudowanie <br />
 +
"Centrum Wzbogacania". Sprawdź ten kanał bezpieczeństwa. <br />
 +
Czymkolwiek jest ta "komora relaksacyjna", nie ma tam żadnych drzwi.<br /><br />
  
Dalej wpisujemy proste i jakże oczywiste ''CONTINUE''.
+
[[Plik:Portal beta-00-chamber.jpg|300px|thumb|center|Komora nr 00 w wersji beta Portal]]
 +
<br />
 +
Nie wydaje mi się, żeby powrót do domu był jeszcze częścią naszej codziennej rutyny.<br />
 +
Jeśli nakryje cię przełożony, wciśnij Enter!
 +
|}
  
W następnym oknie otrzymujemy swój własny ''Unique Identity Number'' który okazuje się zwykłym kawałem. Tekst nieustannie miga przez co można nie zauważyć drobnych zmian w jego układzie. Tych, którzy niestrudzenie przepisywali 64 znakowy UIN muszę rozczarować : nie przyda się on wam. Oczywiście przy końcu ankiety serwer prosi o podanie tego klucza, jednak jak już mówiłem, jest to zwykły żart ze strony [[Valve]]. Kodu i tak nie da się wpisać dobrze (chociażby fakt iż są tam małe litery a w programie możemy pisać tylko dużymi).
+
Wciśnięcie ''Enter'' lub innego dowolnego klawisza w ekranie obserwacji, wyświetla arkusz kalkulacyjny [[wpl:VisiCalc|VisiCalc]]:
 +
[[Plik:ststystyka.jpg|500px|thumb|center]]
  
Dalej czeka nas seria bodajże 50 pytań. Są niezwykle śmieszne także warto poświęcić im czas. Mnie osobiście rozbawił moment, w którym [[GLaDOS]] (nazwa serwera oraz komputera [[Aperture Science|AS]]) zapytał mnie o ulubiony kolor. Wybrałem opcję : Red. Po kilku następnych pytaniach postawiono przede mną to samo zadanie : wskazać ulubiony kolor. Przez kilkadziesiąt sekund bez skutku przeszukiwałem listę. Czerwonego nie było! Już wtedy wiedziałem, że wszystko jest wyreżyserowane! Na kolejnej stronie serwer zapytał mnie : Kłamiąc na temat mojego ulubionego koloru czuje się... (''Lying about my favorite color makes me feel''). 1] Sorry. 2] Not sorry. Przez cały czas trwania testu wprawiałem w drżenie powietrze obok falami histerycznego śmiechu.
+
===Enrichment Center Test Subject Application Process===
 +
Test uruchamiamy komendą ''APPLY''. Dalej, postępując zgodnie ze wskazówkami, wpisujemy ''CONTINUE''.
 +
W następnym oknie otrzymujemy swój własny, unikalny kod ''UID'' (''Unique Identity Number''). Jest on niestety bezużyteczny, ponieważ tekst nieustannie miga przez co można nie zauważyć drobnych zmian w jego układzie. Pod koniec ankiety serwer prosi o podanie tego kodu, jednak nie da się go i tak wpisać ponieważ m. in. zawiera małe litery (w wierszu poleceń można pisać tylko dużymi literami).
  
==Komendy==
+
Po uzyskaniu kodu UID system przechodzi do serii ok. 50 pytań. Pytania nie są poważne i sformułowane w zabawny sposób. Często związane są z ciastem. Podczas pytania "Jaki jest twój ulubiony gatunek ciasta", jedną z pozycji jest "Babka".
Będąc w panelu administratora możemy także wpisać komendę dzięki, której dowiemy się co nie co o historii [Aperture Science]]. A jest to błogosławione ''NOTES''.
+
  
Nie wszystkie komendy działają. Przy większości napotykamy się z informacją, że dysk jest chroniony przed zapisem (w końcu symbol „B:\>” oznacza drugą stację dyskietek) bądź nie jesteśmy uprawnieni do wykonania danej czynności. Działa natomiast komenda ''PLAY''. Po jej wpisaniu [[GLaDOS]] pyta co chcemy zagrać (''What would you like to play''). Mi osobiście (a zaznaczam, że jestem osobnikiem z kilkugodzinnym stażem na tej stronie) udało się dopasować tylko jeden wyraz pasujący do oczekiwań programu czyli ''PLAY PORTAL''. Napotykamy się tu z nagraniem „Good bye” i serwer odsyła nas na stronę [http://www.youtube.com youtube.com] gdzie trafiamy do filmu usuniętego przez użytkownika (być może Valve kiedyś to naprawi). Szczerze mówiąc strasznie mnie to zaintrygowało. Gnany ciekawością trafiłem na pewne angielskie forum, na którym zasięgnąwszy języka dowiedziałem się, że był to po prostu trailer gry Portal! Z takim samym odsyłaczem napotykamy się wpisując komendę ''VALVE'' bądź ''LOGOUT'' czy ''BYE''. Drugą z działających (choć nie jestem tego całkowicie pewny) wyrażeń jest ''INTERROGATE''. Tutaj jako parametr podobno należy wpisać dane zatrudnionego także...życzę powodzenia!
+
Podczas testu strona wyświetla na ułamek sekundy obrazek ciasta. Jest to technika tzw. [[wpl:Percepcja podprogowa|przekazu podprogowego]], mająca na celu wywołać u odbiorcy określony stan psychiczny bez jego wiedzy.
 +
Niektóre litery w trakcie testu migają. Z liter tych układa fraza: ''the cake is a lie'', która jest równocześnie jedną z dostępnych komend, ukrytym przekazem od Ratmana.
  
Jest również komenda ''IP''. Pokazuje ona nam nasz numer UIN (tym razem nie zmieniający się). Aż wstyd przyznać, że okazałem się na tyle postrzelony iż zapisałem go w notatniku (ręcznie przepisując i kilkakrotnie sprawdzając) a potem użyłem przy końcu tekstu. Znów ta sama odmowa systemu (''Please REMAIN AT YOUR WORKSTATION until a Computer-Aided-Enrichment Crisis Team arrives'') połączona z moim rozczarowaniem oraz żalem do własnej głupoty. Tymczasem przypomniałem sobie te roboty bojowe [[GLaDOS]] i postanowiwszy nie ryzykować bliskim spotkaniem z nimi (na przykład w wyniku przemyślanego manewru lotniczego z ich strony, w wyniku którego po głośnym desancie zwaliłyby mi się na głowę) wyszedłem ze strony.
+
===Konto Cave'a Johnsona===
 +
Na konto [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] można dostać się używając poniższych danych logowania:
  
Ciekawostką jest fakt iż w każdym pytaniu testu jedna z liter miga...sprytnemu użytkownikowi sieci (na przykład mnie – cóż za skromność, nieprawdaż?) to wystarczy. Z liter układa się kolejna komenda a mianowicie ''THECAKEISALIE''. Miłej zabawy!
+
LOGIN - CJOHNSON
 +
PASSWORD - TIER3
  
==Podsumowanie==
+
Dane te można znaleźć na jednej ze ścian w kryjówce [[Ratman]]a, w komorze testowe nr 17.
Podczas zabawy ze strona niejednokrotnie napotkałem się z tzw. Przekazem podprogowym (czasem stosowanym w reklamach choć podobno jest to teraz zakazane) w postaci pojawiającego się na ułamek sekundy...tortu!
+
  
Nie raz zastanawiałem się czy „poprawne” wypełnienie tekstu czyli odpowiedź na pytania jakiej Valve by oczekiwało czy prawidłowe rozwiązanie zadania z urodzonymi przed Chrystusem uczonymi mogłoby wywołać jakąś inną końcową reakcję systemu. Być może...być może człowiekowi, który pomyślnie przeszedłby test udałoby się dostać do następnych badań firmy AS? Możliwe, że w następnej części gry będziemy latać po kompleksie Enrichment Center w pomarańczowych łachach, lecz z twarzą i godnością tego szczęśliwca? Być może. A gdybym tak spróbował jeszcze raz? Na przekór bąblom, które powstały na moich rękach w wyniku kilkugodzinnego wariowania na myszce jak kangur na rozżarzonej patelni. Wpierw jednak zabarykaduję drzwi i sprawdzę czy wokół nie kręcą się jakieś roboty strażnicze. Muszę poszukać na strychu mojego Portal Guna! Wydawało mi się, że leżał gdzieś obok Gravity Guna. O! I jeszcze jedno : ''The cake is not a lie! It’s only deadly…''
+
Będąc zalogowanym dostaje się większe uprawnienia i dostęp do nowych komend:
 +
*'''NOTES''' - otwiera plik ''NOTES.EXE'' zawierający zapis historii firmy Aperture Science od jej początków do incedentu z [[GLaDOS]] w latach 90-tych XX wieku.
 +
{{Main|Aperture Science}}
 +
*'''INTERROGATE''' - działa, w przeciwieństwie do zwykłego konta, ale wpisanie jakiejkolwiek nazwy zwraca błąd: ''Unknown Employee'' (''Nieznany pracownik'').
 +
 
 +
==PotatoFoolsDay ARG==
 +
Podczas [[PotatoFoolsDay ARG]], w grach będących częścią zestawu: ''Kartoflany worek'' (promocja w sklepie Steam), po wykonaniu określanych celów (specjalnie dodanych na tą okazję), otrzymywało się dostęp do specjalnej strony logowania. Strona ta należała do domeny aperturescience.com. Każda gra z zestawu dawała dostęp do dwóch unikalnych adresów. Po wpisaniu prawidłowego hasła, gra pobierała dodatkowe pliki. Były to archiwa z grafikami-concept-artami z gry [[Portal 2]] lub plikami dźwiękowymi. Pliki te zawierały ukrytą zawartość, która była niezbędna do kontynuacji ARG.
 +
 
 +
==Galeria==
 +
<gallery>
 +
Grafika:aperture-history-1.jpg|Historia Aperture Science, strona 1
 +
Grafika:aperture-history-2.jpg|Historia Aperture Science, strona 2
 +
Grafika:aperture-history-3.jpg|Historia Aperture Science, strona 3
 +
Grafika:aperture-history-4.jpg|Historia Aperture Science, strona 4
 +
Grafika:Aperturesciece-gnome.png|Krasnal ogrodowy pojawiający się w starej wersji strony.
 +
</gallery> 
 +
 
 +
==Linki==
 +
[http://aperturescience.com/ ApertureScience.com]
 +
[http://web.archive.org/web/20100917065824oe_/http://aperturescience.com/ApertureScience17.swf/ Działająca wersja holiday 07]
 +
 
 +
{{Media}}
 +
 
 +
[[Kategoria: Portal]]
 +
[[Kategoria: Strony internetowe]]
 +
[[overwiki:ApertureScience.com]]

Aktualna wersja na dzień 13:37, 5 maj 2017

Aktualna wersja strony

Aperturescience.com (bądź www.aperturelaboratories.com) to strona stworzona przez Valve, będąca przykładem tzw. marketingu wirusowego (ang. Viral marketing). Została włączona w 2006 roku aby promować grę Portal. Strona jest dostępna w języku angielskim. Jej zawartość jest zgodna z uniwersum Half-Life (oprócz samej animacji). Strona posiada wiersz poleceń systemu GLaDOS, w którym można wykonywać proste operacje, jak logowanie czy wyświetlanie zawartości katalogów i plików tekstowych. Na stronie głównej znajduje się zapętlona animacja - Holiday Vault 07. Przedstawia ona pomieszczenie przyozdobione na święta Bożego Narodzenia. W tle gra utwór Still Alive stylizowany na kolędę.

W grudniu 2010 strona została aktualizowana. Usunięto wiersz poleceń i zastąpiono animację nowszą wersją - Holiday Vault 10.

Spis treści

[edytuj] Holiday Vault 07

pierwsza wersja strony

Animacja przedstawia widok z kamery ochrony (być może jednej z tych jakimi posługuje się GLaDOS). Obraz porusza się cyklicznie w lewo i w prawo. Widać na nim pomieszczenie z kominkiem w okresie świąt Bożego Narodzenia. Po środku stoi ciasto i Kostka Towarzysząca z czapką św. Mikołaja. Z lewej strony znajduje się przyozdobiona choinka. Wiszą na niej figurki postaci z Team Fortress 2. Na kominku wiszą 3 czerwone, świąteczne skarpety z wyszytymi symbolami gier Valve: Half-Life 2, Team Fortress 2 i Portal. Nad kominkiem znajduje się znak typowy dla komór testowych, przedstawiający świętego Mikołaja. Na kominku stoi krasnal ogrodowy z Half-Life 2: Episode Two. Po prawej stoi wieżyczka strażnicza Aperture Science częściowo zasłonięta przez skrzynki z zaopatrzeniem Kombinatu. Po kilku cyklach kamery, po lewej stronie, tuż przed obiektywem kamery pojawia się krasnal ogrodowy.

[edytuj] Holiday Vault 10

P-body widoczny na aperturescience.com

Animacja w znacznej mierze jest taka sama jak wersja 07. Różnice to:

  • Magazynujące Kostki Obciążeniowe nowego typu w miejscu skrzynek z zaopatrzeniem.
  • Tylko 2 świąteczne skarpety na kominku, z symbolami niebieskiego i pomarańczowego portalu.
  • Brak krasnala ogrodowego.
  • Nowa wersja Kostki Towarzyszącej
  • Miniaturki Kostek Magazynujących na choince, zamiast figurek klas z Team Fortress 2.
  • Po kilku cyklach kamery, po lewej stronie, tuż przed obiektywem pojawia się P-body zamiast krasnala.

[edytuj] Wiersz poleceń (obecnie niedostępny)

Nad animacją znajduje się wiersz poleceń z widocznym zielonym, migającym kwadratem. Służy on do wpisywania komend. Jest to system zarządzający GLaDOS z 1982 roku. Obecnie w wersji 1.09, oryginalnie 1.07.

GLaDOS v1.09 (c) 1982 Aperture Science, Inc.

Na początek należy wpisać LOGIN, LOGON lub USER by zalogować się do systemu. Serwer poprosi wtedy o podanie nazwy użytkownika (username). Nazwa użytkownika jest dowolnym ciągiem minimalnie 3 znaków. Serwer zażąda hasła dostępu, które nie jest już dowolne. Hasło to PORTAL lub PORTALS.

Wpisanie polecenia HELP przed zalogowaniem powoduje wyświetlenie informacji, która w humorystycznym sposób informuje o tym, że system przyjął zgłoszenie o zagrożeniu użytkownika i wysyła do niego specjalną ekipę kryzysową.

[edytuj] Dostępne komendy

  • LOGIN, LOGON lub USER - logowanie się do systemu, wymaga następnie wpisania hasła. Niezbędne do uzyskania dostępu do reszty komend.
  • HELP, LIB lub ? - pokazuje listę dostępnych komend. Są to: APPEND, ATTRIB, COPY, FORMAT, ERASE i RENAME. Użycie którejkolwiek z tych komend zwróci błąd z informacją o zabezpieczeniu dysku przed zapisem.
  • DIR, CATALOG, DIRECTORY, LIST, LS lub CAT - pokazuje listę plików znajdujących się na serwerze. Są to APPLY.EXE (test Enrichment Center Test Subject Application Process) i NOTES.EXE (zawierający historię Aperture Science).
  • IP - ujawnia kod UID użytkownika. Kod ten jest przyznawany podczas testu uruchamianego z pliku APPLY.EXE.
  • INTERROGATE - zwraca błąd jeśli nie podano żadnego parametru. W przeciwnym wypadku pokazuje błąd: illegal attempt to initiate disciplinary action
  • TAPEDISK - zwraca błąd z informacją, że użytkownik nie ma autoryzacji aby wykonać tą operację.
  • PLAY - Wyświetla błąd o treści: ERROR 3 [What would you like to play?], jesli nie podano żadnego parametru. Wpisanie PLAY PORTAL powoduje próbę otwarcia usuniętego z YouTube filmu.
  • APPLY - Rozpoczyna proces rejestracji, a następnie przechodzi do testu z pliku APPLY.EXE.
  • LOGOUT, BYE, LOGOFF lub VALVE - odtwarza dźwięk mówiący "Goodbye" ("Do widzenia") i przechodzi na stronę startową przeglądarki lub jeśli internauta nie ma takowej ustawionej, na Steampowered.com.
  • Każda inna komenda zwraca błąd: Nie znaleziono pliku.
  • THECAKEISALIE - wyświetla informację pozostawioną przez pracownika Aperure lub były obiekt testowy. Prawdopodobnie przez Ratmana. Widać także obraz z kamery ochrony (tego samego typu jak na stronie głównej) na Komorę Testową nr 00. Różni się ona od dostępnej w grze, jest to wczesna wersja z bety Portal (z tymczasowymi modelami z Half-Life 2).
Oryginalna notka Tłumaczenie

When was the last time you left the building?
Has anybody left the building lately?
I don't know why we're in lockdown. I don't know who's in charge.
I did find out a few things, like these terminals don't have to
tap out characters one at a time. And while we're all working
on twenty year old equipment, somehow they can afford to build
an 'Enrichment Center'. Check out this security feed.
Whatever the hell a 'relaxation vault' is, it
doesn't have any doors.

Komora nr 00 widoczna przez kamerę ochrony


I don't think going home is part of our job description anymore.
If a supervisor walks by, press return!

Kiedy ostatnio upuszczałeś budynek?
Czy ktokolwiek ostatnio opuścił budynek?
Nie wiem dlaczego jesteśmy tutaj zamknięci. Nie wiem kto tutaj rządzi.
Dowiedziałem się kilku rzeczy, jak na przykład, że te terminale nie muszą
wystukiwać po jednym symbolu na raz. I kiedy my tu wszyscy pracujemy na dwudziestoletnim sprzęcie, ich jakimś cudem stać na wybudowanie
"Centrum Wzbogacania". Sprawdź ten kanał bezpieczeństwa.
Czymkolwiek jest ta "komora relaksacyjna", nie ma tam żadnych drzwi.

Komora nr 00 w wersji beta Portal


Nie wydaje mi się, żeby powrót do domu był jeszcze częścią naszej codziennej rutyny.
Jeśli nakryje cię przełożony, wciśnij Enter!

Wciśnięcie Enter lub innego dowolnego klawisza w ekranie obserwacji, wyświetla arkusz kalkulacyjny VisiCalc:

Ststystyka.jpg

[edytuj] Enrichment Center Test Subject Application Process

Test uruchamiamy komendą APPLY. Dalej, postępując zgodnie ze wskazówkami, wpisujemy CONTINUE. W następnym oknie otrzymujemy swój własny, unikalny kod UID (Unique Identity Number). Jest on niestety bezużyteczny, ponieważ tekst nieustannie miga przez co można nie zauważyć drobnych zmian w jego układzie. Pod koniec ankiety serwer prosi o podanie tego kodu, jednak nie da się go i tak wpisać ponieważ m. in. zawiera małe litery (w wierszu poleceń można pisać tylko dużymi literami).

Po uzyskaniu kodu UID system przechodzi do serii ok. 50 pytań. Pytania nie są poważne i sformułowane w zabawny sposób. Często związane są z ciastem. Podczas pytania "Jaki jest twój ulubiony gatunek ciasta", jedną z pozycji jest "Babka".

Podczas testu strona wyświetla na ułamek sekundy obrazek ciasta. Jest to technika tzw. przekazu podprogowego, mająca na celu wywołać u odbiorcy określony stan psychiczny bez jego wiedzy. Niektóre litery w trakcie testu migają. Z liter tych układa fraza: the cake is a lie, która jest równocześnie jedną z dostępnych komend, ukrytym przekazem od Ratmana.

[edytuj] Konto Cave'a Johnsona

Na konto Cave'a Johnsona można dostać się używając poniższych danych logowania:

LOGIN - CJOHNSON 
PASSWORD - TIER3

Dane te można znaleźć na jednej ze ścian w kryjówce Ratmana, w komorze testowe nr 17.

Będąc zalogowanym dostaje się większe uprawnienia i dostęp do nowych komend:

  • NOTES - otwiera plik NOTES.EXE zawierający zapis historii firmy Aperture Science od jej początków do incedentu z GLaDOS w latach 90-tych XX wieku.
Information icon.pngOsobny artykuł: Aperture Science
  • INTERROGATE - działa, w przeciwieństwie do zwykłego konta, ale wpisanie jakiejkolwiek nazwy zwraca błąd: Unknown Employee (Nieznany pracownik).

[edytuj] PotatoFoolsDay ARG

Podczas PotatoFoolsDay ARG, w grach będących częścią zestawu: Kartoflany worek (promocja w sklepie Steam), po wykonaniu określanych celów (specjalnie dodanych na tą okazję), otrzymywało się dostęp do specjalnej strony logowania. Strona ta należała do domeny aperturescience.com. Każda gra z zestawu dawała dostęp do dwóch unikalnych adresów. Po wpisaniu prawidłowego hasła, gra pobierała dodatkowe pliki. Były to archiwa z grafikami-concept-artami z gry Portal 2 lub plikami dźwiękowymi. Pliki te zawierały ukrytą zawartość, która była niezbędna do kontynuacji ARG.

[edytuj] Galeria

[edytuj] Linki

ApertureScience.com Działająca wersja holiday 07