Nieużytki
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Nieużytki (z ang. Wasteland)[1], znane również jako Dzicz (The Wild)[1] czy Kraina złomu (The Scrapland)[1], to rozległe tereny otaczające City 17, stanowiące lokalizację wielu istotnych wydarzeń Half-Life 2.
Spis treści |
Przegląd
Nieużytki to odludne, jałowe i często skażone obszary, gęsto usiane wrakami samochodów statków oraz okrętow podwodnych, dawno osiadłych na dnie wyschniętych mórz i jezior. Przemierzając te opustoszałe rejony można natrafić na pozostałości autostrad, sieci kolejowych, rozmaitych budynków przemysłowych czy zwyczajnych domów mieszkalnych. Tereny opustoszały podczas burz portali, gdy cała Ziemia była zalewana przez niebezpieczne zwierzęta z Xen. W wyniku tego procesu ludność zaczęła się koncentrować w wielkich miastach. Migracje przybrały na sile po inwazji Kombinatu, który szybko zaczął transformować planetę m.in. przez osuszanie oceanów. W przeciągu kilkunastu lat opustoszałe nieużytki zpustynniały i przybrały obecny kształt.
Jedyne elementy infrastruktury nadal pozostajace w użyciu to nieliczne linie kolejowe, które Kombinat wykorzystuje jako drogi transportu i komunikacji pomiędzy oddalonymi od siebie ośrodkami takimi jak Nova Prospect czy AirEx. Specjalnie w tym celu zostały stworzone pociągi typu Razor oraz wielkie stacje i węzły kolejowe, dzięki którym można szybko i efektywnie przemieszczać żołnierzy, stalkery oraz rozmaite ładunki.
Osobny artykuł: Kolej City 17
Tereny odludne stanowią doskonałe schronienie dla ruchu oporu oraz wszystkich tych, którzy nie zgadzają się z polityką Kombinatu.
Wasteland wypełnione jest fauną Xen, która niemal całkowicie wyparła rodzime garunki zwierząt. Headcraby, Vortigaunty i Leech to częsty widok w tych stronach. Jedyne zwierzęta, które w praktyce nie zostały wytrzebione to wrony i kruki, które równie często występują w ośrodkach miejskich.
Występowanie
Half-Life 2
Nieużytki po raz pierwszy można zobaczyć w rozdziale A Red Letter Day. W wyniku awarii teleportera, Gordon Freeman zostaje na kilka chwil przeniesiony w bliżej nieokreślone tereny w obrębie City 17. Ukazuje mu się wtedy rozległy pustynny, piaszczysty krajobraz z wieżą szybową w tle i wrakiem samochodu na pierwszym planie.
Lokacje
Główne lokacje w obrębie nieużytków:
- Końcowe etapy Kanałów
- Stacja 7
- Black Mesa East
- Ravenholm
- Wybrzeże
- Nova Prospect / Depot
- Air Exchange (wycięty z finalnej gry)
Episode Two- Peryferie
Bogactwo flory występującej w Episode Two wskazuje, że nie cała powierzchnia Ziemi uległa przemianom w nieużytki. Pomimo braku mieszkańców i wszechobecnych pozostałości ludzkich osiedli nie można zaliczyć tych terenów do nieużytków.
Galeria
- 800px-E3 depot desert2.jpg
Mapa e3_depot_2003