Teleportacja
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Teleportacja jest zjawiskiem kwantowym powodującym natychmiastowe przeniesienie danego obiektu lub istoty żywej z punktu 'A' do punktu 'B'. Jest ona centralnym punktem i głównym tematem gier z uniwersum Half-Life. Istnieją dwa rodzaje teleportacji: lokalna i między wymiarowa.
Rodzaje teleportacji
Lokalna
Lokalna teleportacja polega na przeniesieniu obiektu w przestrzeni, w obrębie tego samego wszechświata. Nad tą technologią pracowali naukowcy z Black Mesa, jak pokazano w rozdziale Lambda Core oryginalnego Half-Life'a i w dodatkach, a później również Ruch Oporu, w celu łatwiejszego i bezpieczniejszego poruszania się pomiędzy Miastem 17 i rebelianckimi bazami. Technologia Ruchu Oporu jest jednak znacznie bardziej prymitywna i niestabilna, tworzona w prowizorycznych warunkach w laboratorium dr. Kleinera, laboratorium Eli'a Vance'a, oraz w bazie White Forest.
Lokalną teleportację do perfekcji doprowadziło Aperture, konstruując Podręczne Urządzenie Portalowe. W wyniku nieudanego eksperymentu z teleportacją dokonanego przez Aperture Science zaginął cały statek Borealis, razem z częścią suchego doku.
G-Man zdaje się posiadać wrodzoną zdolność do samoteleportacji, podobnie jak Vortigaunty, co widać po tym, że potrafi pojawiać się w różnych miejscach w krótkich odstępach czasu, potrafi również teleportować inne istoty.
Kombinat nie posiadał technologii lokalnej teleportacji, jednak podczas wydarzeń przedstawionych w Half-Life 2, dzięki pomocy Judith Mossman i uprowadzonych członków Ruchu Oporu, udało im się stworzyć działający lokalny teleport w Nova Prospekt, został on jednak zniszczony przez Gordona Freemana i Alyx Vance.
Na Xen znajdują się liczne portale łączące odległe części świata granicznego ze sobą. Gordon używa ich na swej drodze do komnaty Nihilantha. Sam Nihilanth również potrafi teleportować inne istoty, w tym Gordona.