Source Filmmaker
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Source Filmmaker | |
Producent | Valve Software |
Wydawca | Valve Software |
Dystrybucja | Steam |
Platforma | Microsoft Windows, Mac |
Silnik | Source |
Gra po grze |
Source Filmmaker (w skrócie SFM) to program do tworzenia animacji komputerowych, oparty na silniku Source, stworzony przez Valve Software. Program pozwala dowolnie manipulować obiektami znajdującymi się w grze, takimi jak: modele postacie, światła i kamery. Aranżować sceny, renderować gotowe nagrania i eksportować do popularnych formatów wyjściowych.
Za pomocą Filmmakera Valve stworzyło wszystkie swoje trailery i intra do gier, począwszy od serii Meet the Team (Meet the Heavy z 2007 roku), na trailerach Portal 2 skończywszy.
Spis treści |
Historia
Nie jest do końca wiadome kiedy program został napisany, ale jego wczesna, niepubliczna wersja, została (niezamierzenie) udostępniona wraz z betą Team Fortress 2 w 2007 roku. Program został wycięty z ostatecznej wersji gry, jednak członkowie społeczności zdążyli skopiować odpowiednie pliki i udostępnić w Internecie stabilną wersję programu. Aplikacja charakteryzowała się sporą ilością błędów i brakiem wsparcia dla wielu opcji. Brak oficjalnej dokumentacji sprawiał dodatkowo utrudniał wykorzystanie programu. Mimo to, od tamtego momentu za pomocą Filmmakera stworzono wiele dobrej jakości machinim.
27 czerwca 2012, podczas aktualizacji do TF2 "Pyromania", Valve oficjalnie zaprezentowało nową wersję Source Filmmakera, równocześnie wydając film "Meet the Pyro". Program wszedł też w fazę zamkniętej bety (dostępny jedynie poprzez bezpośrednio wysyłane zaproszenia). Valve uruchomiło oficjalną stronę programu, na której udostępniono poradniki dotyczące obsługi programu i podstaw tworzenia animacji. Wraz z programem Valve udostępniło roboczy projekt filmu "Meet the Heavy". Ostateczna data premiery programu nie jest jeszcze znana.
Cechy programu
- Program umożliwia zapisywanie nagrań do nieskompresowanego formatu .avi lub serii zdjęć .tga.
- Zapisywanie czynności wykonywanych przez wiele postaci w jednym ujęciu. Użytkownik porusza się jedną postacią, po skończonym ujęciu, może "nałożyć" sesję nagraną następna postacią. W ten sposób steruje wszystkimi postaciami w danej scenie.
- Możliwość dodawania statycznych oraz dynamicznych (generujących dynamiczne cienie) świateł do sceny.
- Dodawanie efektów końcowych przy renderowaniu filmu, takich jak: depth of field, motion blur, korekcja koloru, filmowe ziarno, winietowanie.
- Dowolna manipulacja kończynami modeli postaci oraz mimiką twarzy.
- Kontrola położenia i ruchu kamery
Ciekawostki
- W plikach programu znaleziono głowy robotów, wzorowane na głowach 9 klas w grze Team Fortress 2.
- W plikach programu odnaleziono ocenzurowaną kwestię Demomana z filmiku Meet the Demoman.
Linki
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |