Team Fortress 2
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
(Dodanie nowej mapy) |
m (Dodanie nowych map) |
||
Linia 64: | Linia 64: | ||
===Król wzgórza=== | ===Król wzgórza=== | ||
Obie drużyny walczą o kontrolę nad jednym punktem umiejscowionym pośrodku mapy. Po zajęciu punktu dana drużyna musi utrzymać go przez 3 minuty łącznie. Punkt może być wielokrotnie odbijany, po każdej stracie czas jednej drużyny zostaje "zamrożony", a aktywuje się licznik drużyny przeciwnej. | Obie drużyny walczą o kontrolę nad jednym punktem umiejscowionym pośrodku mapy. Po zajęciu punktu dana drużyna musi utrzymać go przez 3 minuty łącznie. Punkt może być wielokrotnie odbijany, po każdej stracie czas jednej drużyny zostaje "zamrożony", a aktywuje się licznik drużyny przeciwnej. | ||
− | *'''Mapy''': koth_Viaduct, koth_Sawmill, koth_Nucleus, koth_Harvest | + | *'''Mapy''': koth_Viaduct, koth_Sawmill, koth_Nucleus, koth_Harvest, koth_Badlands, koth_Kong King, koth_Lakeside, koth_Suijin |
+ | |||
===Dostawa specjalna=== | ===Dostawa specjalna=== | ||
W tym trybie gry, obie drużyny muszą przetransportować ładunek z Australium do rakiety, zanim członkowie przeciwnej drużyny zrobią to samo. Jeśli członek jednej drużyny upuści ładunek, tylko gracze z tej samej drużyny mogą go podnieść. W innym wypadku, zostanie on przeniesiony z powrotem do strefy zrzutu. | W tym trybie gry, obie drużyny muszą przetransportować ładunek z Australium do rakiety, zanim członkowie przeciwnej drużyny zrobią to samo. Jeśli członek jednej drużyny upuści ładunek, tylko gracze z tej samej drużyny mogą go podnieść. W innym wypadku, zostanie on przeniesiony z powrotem do strefy zrzutu. |
Wersja z 19:25, 28 lip 2015
Team Fortress 2 | |
Producent | Valve Software |
Wydawca | Valve Software |
Dystrybucja | *Electronic Arts (Pudełkowa) *Steam (Online) |
Data wydania | 10 październia 2007- USA 18 październia 2007- EU |
Nośniki | DVD, Blu-ray, Steam |
Gatunek | First person shooter |
Tryb gry | Multiplayer |
Platforma | Microsoft Windows, Mac OS, Xbox, Xbox 360, PlayStation 3 |
Silnik | Source |
Wymagania | minimalne:
zalecane:
|
Kontrolery | klawiatura i mysz, joystick, gamepad |
Kategorie wiekowe | BBFC: 15 ESRB: M OFLC: MA15+ PEGI: 16+ |
Gra po grze |
Team Fortress 2 - sieciowy FPS wyprodukowany przez Valve Software i wydany 9 kwietnia 2008 roku w Ameryce Północnej i 11 kwietnia w Europie. Po raz pierwszy ukazała się w pakiecie The Orange Boxa później trafiła do sprzedaży jako osobny tytuł. Można nabyć ją w wersji pudełkowej oraz poprzez platformę Steam. Główną cechą tej gry jest jej kreskówkowy wygląd rodem z kreskówek Looney Tunes. Pozwala to też łatwo odróżnić postacie. Gra obfituje w czarny humor, a od PEGI dostała oznaczenie +15. 11 czerwca została wydana na komputery Mac.
Gra w wersji na Xboxa 360 nie jest rozwijana. Nie ma w niej systemu przedmiotów, zatem każda klasa posiada tylko podstawowy arsenał, oraz występują w niej tylko podstawowe tryby gry.
Spis treści |
Rozgrywka
W grze mamy dwie rywalizujące ze sobą drużyny - RED i BLU. Rozgrywka jest ściśle uzależniona od mapy na której toczona jest gra. Aktualnie jest 9 trybów rozgrywki, na łącznie 53 oficjalnych mapach.
Zdobądź flagę
Gracze muszą wykraść teczkę (flagę) z bazy przeciwnika i dostarczyć ją do swojej bazy. Równocześnie muszą chronić własną teczkę. Wygrywa drużyna, która osiągnie limit zebranych teczek (domyślny limit to 3) lub po upływie czasu (rundy) będzie miała ich więcej.
- Mapy: ctf_2fort, ctf_Turbine, ctf_Well, ctf_Sawmill, ctf_Doublecross
Punkt kontrolny
Punkt kontrolny to kategoria trybów gry dostępnych w grze.
Standardowe punkty kontrolne
Polega na przejmowaniu punktów kontrolnych. Na mapie zawsze znajduje się 5 punktów, po 2 należące do każdej z drużyn i jeden, środkowy neutralny. Na początku rozgrywki można przejąc tylko środkowy punkt, reszta jest zablokowana. Dopiero po jego zajęciu, odblokowuje się następny punkt przeciwnej drużyny. Możliwe jest odbijanie punktów przeciwnej drużyny, ale tylko tych niezablokowanych. Wygrywa ta drużyna, która zajmie wszystkie punkty na mapie.
- Mapy: cp_Badlands, cp_Fastlane, cp_Granary, cp_Well, cp_Yukon, cp_5gorge, cp_Coldfront, cp_Foundry, cp_Freight, cp_Gullywash, cp_Process, cp_Snakewater
Atak/Obrona
Drużyna RED broni, a BLU atakuje. Na mapie są 3 punkty, dwa pierwsze A i B mogą być zdobywane jednocześnie, natomiast ostatni C jest dostępny dopiero po zdobyciu pozostałych punktów. Gra trwa dopóki BLU nie zdobędą wszystkich punktów, lub do zakończenia czasu. Po skończonej rundzie, drużyny zamieniają się rolami.
- Mapy: cp_Gravelpit, cp_Junction
Średniowieczny
Na całej mapie są trzy punkty kontrolne. Przejęcie dwóch przez drużynę BLU umożliwia wygranie gry poprzez zdobycie trzeciego. W całej rozgrywce dostępne są tylko bronie do walki wręcz, dodatki i nieliczne bronie dystansowe, co ma odzwierciedlać klimat średniowiecza.
- Mapy: cp_degrootkeep
Kontrola terytorialna
W tym przypadku cała mapa jest podzielona 6 sektorów. Na każdym znajdują się 1 punkt kontrolny. Drużyny walczą ze sobą tylko na 2 sektorach naraz o przejęcie punktu przeciwnika. Drużyna, która zajmie punkt, przejmuje sektor, a rozgrywka przechodzi do następnej pary sektorów. Celem gry jest przejęcie wszystkich części na mapie, a w wyniku tego całej mapy. Gdy jednej z drużyn pozostanie pod kontrolą tylko jeden sektor, rozgrywka zmienia się ze zwykłego CP na Atak/Obronę.
- Mapy: tc_Hydro
Ładunek
Drużyna BLU przesuwa przez całą mapę (po określonym z góry torze) wózek z ładunkiem wybuchowym. Gdy bomba osiągnie swój cel, zostaje zdetonowana, a drużyna BLU wygrywa. Zadaniem RED jest do tego nie dopuścić. Wózek może się przesuwać tylko gdy w jego pobliżu znajduje się gracz BLU. Im więcej graczy przy wózku, tym szybciej on jedzie. Wózek nie będzie jechał do przodu gdy znajduje się przy nim gracz RED. Jeśli przy bombie nie ma nikogo z drużyny BLU, zaczyna się krótkie odliczanie, po którym wózek zaczyna się powoli cofać, aż do ostatniego checkpointu. Jest ich kilka w zależności od danej mapy, za każdy checkpoint, drużyna BLU dostaje dodatkowy czas. Na niektórych mapach zostaje przesunięte (bliżej celu) pomieszczenie respwanu. Na podjazdach, wózek bez eskorty gracza z drużyny BLU od razu cofa się z większa niż normalnie prędkością.
- Mapy: pl_Badwater Basin, pl_Goldrush, pl_Hoodoo, pl_Upward, pl_Thundermountain, pl_Barnblitz, pl_Borneo, pl_Cactus Canyon, pl_Frontier
Wyścig ładunków
Zasady są w zasadzie takie same jak w trybie Payload, z tą różnicą, że obie drużyny pchają wózki. Obie muszą jednocześnie atakować i się bronić. Wygrywa ta która pierwsza dotrze z wózkiem do bazy wroga (końca toru).
- Mapy: plr_Pipeline, plr_Hightower, plr_Nightfall
Arena
Warunkiem zwycięstwa jest zdobycie jedynego na mapie punktu kontrolnego albo wyeliminowanie wszystkich członków przeciwnej drużyny. Każdy gracz posiada tylko jedno życie, nie można zmieniać klas, ani dołączać się podczas już rozpoczętej rozgrywki. Mapy są odpowiednio przystosowane do rozgrywki: ilość apteczek jest ograniczona do minimum, nie ma szaf z zaopatrzeniem. Obowiązuje zasada pierwszej krwi - kto pierwszy zabije w danej rundzie dostaje na kilka sekund ciosy krytyczne. Punkt kontrolny nie jest od razu dostępny. Odblokowuje się dopiero po 1 minucie.
- Mapy: arena_Badlands, arena_Granary, arena_Lumberyard, arena_Ravine, arena_Nucleus, arena_Sawmill, arena_Watchtower, arena_Well, arena_Offblast
Król wzgórza
Obie drużyny walczą o kontrolę nad jednym punktem umiejscowionym pośrodku mapy. Po zajęciu punktu dana drużyna musi utrzymać go przez 3 minuty łącznie. Punkt może być wielokrotnie odbijany, po każdej stracie czas jednej drużyny zostaje "zamrożony", a aktywuje się licznik drużyny przeciwnej.
- Mapy: koth_Viaduct, koth_Sawmill, koth_Nucleus, koth_Harvest, koth_Badlands, koth_Kong King, koth_Lakeside, koth_Suijin
Dostawa specjalna
W tym trybie gry, obie drużyny muszą przetransportować ładunek z Australium do rakiety, zanim członkowie przeciwnej drużyny zrobią to samo. Jeśli członek jednej drużyny upuści ładunek, tylko gracze z tej samej drużyny mogą go podnieść. W innym wypadku, zostanie on przeniesiony z powrotem do strefy zrzutu.
- Mapy: sd_doomsday
Mann vs. Machine
Tryb gry dodany w aktualizacji o tej samej nazwie. Do sześciu graczy musi obronić bazę przed atakiem robotów, które chcą przenieść do niej bombę. Pomiędzy atakami, gracze mogą ulepszać swoje bronie, statystyki oraz manierki.
- Mapy: mvm_mannworks, mvm_coaltown, mvm_decoy, mvm_bigrock
Postacie
Postacie w grze dzielą się na 3 grupy - ofensywne (Scout, Soldier, Pyro), defensywne (Demoman, Heavy, Engineer), oraz grupa wsparcia (Medic, Sniper, Spy).
Ofensywne
Postacie ofensywne, służą do atakowania punktów kontrolnych, zabierania Teczek oraz do pchania wózka.
Scout
Więcej w osobnym artykule o nazwie Scout
- Numer klasy: 1
- Ilość życia: 125 (Übercharge: 175)
- Prędkość: 133%
- Podstawowe uzbrojenie: Scattergun, Pistolet, Baseball Bat
- Pochodzenie: Boston, USA
- Aktor głosowy: Nathan Vetterlein
Dnia 24 lutego 2009, Valve wydało update, który wzbogacił grę o nowe achievementy oraz bronie dla Scouta.
Soldier
Więcej w osobnym artykule o nazwie Soldier
- Numer klasy: 2
- Ilość życia: 200 (Übercharge: 300)
- Prędkość: 80%
- Podstawowe uzbrojenie: Rocket launcher, Shotgun, Shovel.
- Pochodzenie: Midwest, USA
- Aktor głosowy: Rick May
Pyro
Więcej w osobnym artykule o nazwie Pyro
- Numer klasy: 3
- Ilość życia: 175 (Übercharge: 260)
- Prędkość: 100%
- Podstawowe uzbrojenie: Flamethrower, Shotgun, Fire axe.
- Pochodzenie: nieznane.
- Aktor głosowy: Dennis Bateman
Dnia 19 czerwca 2008 Valve wydało update, który wzbogacił grę o nowe bronie i achievementy dla Pyro'a oraz nowe mapy.
Defensywne
Postacie defensywne, przydatne są zwłaszcza do obrony Control Pointów, teczek, a także do uniemożliwiania przemieszczenia wózka na mapach Payload.
Demoman
Więcej w osobnym artykule o nazwie Demoman
- Numer klasy: 4
- Ilość życia: 175 (Übercharge: 250)
- Prędkość: 93%
- Podstawowe uzbrojenie: Grenade launcher, Sticky bomb launcher, Bottle.
- Pochodzenie: Ullapool, Szkocja
- Aktor głosowy: Gary Schwartz
Heavy
Więcej w osobnym artykule o nazwie Heavy
- Numer klasy: 5
- Ilość życia: 300 (Übercharge: 450)
- Prędkość: 77% (Przy rozkręconym Minigunie: 27%)
- Podstawowe uzbrojenie: Minigun, Shotgun, Fists.
- Pochodzenie: Rosja
- Aktor głosowy: Gary Schwartz
Dnia 19 sierpnia 2008 roku Valve wydało update, który wzbogacił grę o nowe bronie i achievementy dla Heavy'ego, nowe mapy i nowy tryb gry.
Engineer
Więcej w osobnym artykule o nazwie Engineer
- Numer klasy: 6
- Ilość życia: 125 (Übercharge: 175)
- Prędkość: 100%
- Podstawowe uzbrojenie: Shotgun, Pistolet, Wrench, PDA
- Zawartość PDA: Sentry, Dispenser, Teleporter.
- Pochodzenie: Bee Cave, USA
- Aktor głosowy: Grant Goodeve
Wsparcie
Ta grupa zajmuje się pomocą podczas walki, np. Medic leczy rannych towarzyszy, Spy zakrada się do przeciwnika od tyłu itp.
Medic
Więcej w osobnym artykule o nazwie Medic
- Numer klasy: 7
- Ilość życia: 150 (Übercharge: 225)
- Prędkość: 107%
- Podstawowe uzbrojenie: Syringe gun, Medigun, Bonesaw
- Pochodzenie: Stuttgart, Niemcy
- Aktor głosowy: Moby Francke
Dnia 29 kwietnia 2008 Valve wydało update, który wzbogacił grę o nowe bronie i achievementy Medica oraz wprowadził nowe mapy.
Sniper
Więcej w osobnym artykule o nazwie Sniper
- Numer klasy: 8
- Ilość życia: 125 (Übercharge: 175)
- Prędkość: 100% (Z włączonym zoomem: 27%. Z włączonym zoomem i kucając: 3%, z naciągniętym łukiem: 45%, z Razorbackiem: 85%)
- Podstawowe uzbrojenie: Sniper rifle, Submachine Gun, Kukri
- Pochodzenie: Australia
- Aktor głosowy: John Patrick Lowrie
Dnia 21 maja 2009, Valve wydało update Snipera i Spy'a, który urozmaicił grę o nowe bronie i achievementy dla nich, nowy tryb gry oraz nowe mapy.
Spy
Więcej w osobnym artykule o nazwie Spy
- Numer klasy: 9
- Ilość życia: 125 (Übercharge: 175)
- Prędkość: 100%
- Podstawowe uzbrojenie: Revolver, Electro Sapper, Butterfly knife, Disguise Kit, Invisibility Watch
- Pochodzenie: Francja
- Aktor głosowy: Dennis Bateman
Dnia 21 maja 2009, Valve wydało update Snipera i Spy'a, który urozmaicił grę o bronie i achievementy dla nich, nowy tryb gry oraz nowe mapy.
Meet the Team
W celach reklamowych, Valve wydaje kilkuminutowe filmiki promujące każdą z klas i nie tylko (Meet the Sandvich). Wychodzą one zazwyczaj razem z update'ami dla klas.
Wydane filmiki
- Meet the Demoman
- Meet the Engineer
- Meet the Heavy
- Meet the Sandvich
- Meet the Scout
- Meet the Sniper
- Meet the Soldier
- Meet the Spy
- Meet the Medic
- Meet the Pyro
Linki
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |
Badlands • Granary • Lumberyard • Nucleus • Offblast • Ravine • Sawmill • Watchtower • Well |
|
2fort • Doublecross • Sawmill • Turbine • Well |
|
Badlands • Coldfront • Dustbowl • Egypt • Fastlane • Gorge • Granary • Gravelpit • Junction • Steel • Well • Yukon • Hydro (Terytorialne punkty kontrolne) |
|
Badwater Basin • Gold Rush • Hightower (Wyścig ładunków) • Hoodoo • Pipeline (Wyścig ładunków) • Thunder Mountain • Upward |