Portal ARG
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
(→Zasoby serwera BBS: nowe grafiki) |
(→15 czerwca 2010) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | <ikony>valve|p1|p2|aperture|medalHL</ikony> | ||
'''Portal ARG''' ('''[[w:Alternate reality game|Alternate Reality Game]]''', ang. ''Gra wirtualnej rzeczywistości'') to umowna nazwa wydarzenia, które poprzedziło ujawnienie przez [[Valve]] prac nad [[Portal 2]]. Zapoczątkowały go 2 aktualizacje do gry [[Portal]], 1 i 5 Marca, które zawierały ukryty przekaz. Gracze rozszyfrowywali zakodowane w postaci: plików dźwiękowych, szyfrów i obrazów wiadomości, które odsłaniały kolejne informacje. ''Portal ARG'' cieszyła się dużym powodzeniem wśród fanów Valve, za jego pomysł i wykonanie w całości odpowiedzialny był zespół pracujący nad Portal 2, nie angażowano żadnych specjalistów od marketingu. | '''Portal ARG''' ('''[[w:Alternate reality game|Alternate Reality Game]]''', ang. ''Gra wirtualnej rzeczywistości'') to umowna nazwa wydarzenia, które poprzedziło ujawnienie przez [[Valve]] prac nad [[Portal 2]]. Zapoczątkowały go 2 aktualizacje do gry [[Portal]], 1 i 5 Marca, które zawierały ukryty przekaz. Gracze rozszyfrowywali zakodowane w postaci: plików dźwiękowych, szyfrów i obrazów wiadomości, które odsłaniały kolejne informacje. ''Portal ARG'' cieszyła się dużym powodzeniem wśród fanów Valve, za jego pomysł i wykonanie w całości odpowiedzialny był zespół pracujący nad Portal 2, nie angażowano żadnych specjalistów od marketingu. | ||
W trakcie trwania Portal ARG, wśród fanów oraz na internetowych serwisach o grach, pojawiały się spekulacje zarówno, o możliwym ujawnieniu przez Valve prac nad Portal 2, jak i [[Half-Life 2: Episode Three]], a nawet [[Half-Life 3]]. | W trakcie trwania Portal ARG, wśród fanów oraz na internetowych serwisach o grach, pojawiały się spekulacje zarówno, o możliwym ujawnieniu przez Valve prac nad Portal 2, jak i [[Half-Life 2: Episode Three]], a nawet [[Half-Life 3]]. | ||
Linia 8: | Linia 9: | ||
*''Changed radio transmission frequency to comply with federal and state spectrum management regulations.''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://store.steampowered.com/news/3533/ |tytul=Portal Update Released|serwis=Steam |dostep=30-08-2010}}</ref> | *''Changed radio transmission frequency to comply with federal and state spectrum management regulations.''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://store.steampowered.com/news/3533/ |tytul=Portal Update Released|serwis=Steam |dostep=30-08-2010}}</ref> | ||
*''Częstotliwość radiowa została zmieniona, aby spełniać federalne i stanowe przepisy w zakresie zarządzania widmem'' | *''Częstotliwość radiowa została zmieniona, aby spełniać federalne i stanowe przepisy w zakresie zarządzania widmem'' | ||
− | Do gry dodano nowe osiągnięcie ''Transmission Received''. Wiąże się ono z dodanymi do gry odbiornikami radiowymi. Jest ich w sumie 26 (łącznie z tymi, które już były obecne w grze wcześniej). Żeby zdobyć osiągniecie trzeba znaleźć wszystkie odbiorniki (często ukryte w trudno dostępnych miejscach) i podejść z nimi w odpowiednie miejsce, w którym uaktywni się ukryta częstotliwość (nastąpią zakłócenia, a lampka w radiu z czerwonej zmieni się na zieloną). | + | Do gry dodano nowe osiągnięcie ''Transmission Received''. Wiąże się ono z dodanymi do gry [[Radio|odbiornikami radiowymi]]. Jest ich w sumie 26 (łącznie z tymi, które już były obecne w grze wcześniej). Żeby zdobyć osiągniecie trzeba znaleźć wszystkie odbiorniki (często ukryte w trudno dostępnych miejscach) i podejść z nimi w odpowiednie miejsce, w którym uaktywni się ukryta częstotliwość (nastąpią zakłócenia, a lampka w radiu z czerwonej zmieni się na zieloną). |
====Nowe pliki dźwiękowe==== | ====Nowe pliki dźwiękowe==== | ||
Linia 17: | Linia 18: | ||
====Lista dźwięków ''dinosaur''==== | ====Lista dźwięków ''dinosaur''==== | ||
− | {| | + | {| class="wikitable" |
|- | |- | ||
! Nazwa pliku i ukryty obraz | ! Nazwa pliku i ukryty obraz | ||
Linia 109: | Linia 110: | ||
3 marca 2010 ukazała się druga aktualizacja do gry Portal. Tym razem oficjalna informacja na Steam brzmiała: | 3 marca 2010 ukazała się druga aktualizacja do gry Portal. Tym razem oficjalna informacja na Steam brzmiała: | ||
*'''''Added valuable asset retrieval'''''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://store.steampowered.com/news/3547/ |tytul=Portal Update Released|serwis=Steam |dostep=30-08-2010}}</ref> | *'''''Added valuable asset retrieval'''''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://store.steampowered.com/news/3547/ |tytul=Portal Update Released|serwis=Steam |dostep=30-08-2010}}</ref> | ||
− | *'''''Dodano | + | *'''''Dodano odzyskiwanie cennych aktywów''''' |
Zakończenie gry zostało zmienione. Po tym jak [[Chell]] pokonuje [[GLaDOS]] i budzi się leżąc bezwładnie na na ziemi, w stronę Aperture Science zaczyna ją z powrotem ciągnąć [[imprezowy robot eskortujący]]. Równocześnie męskim głosem, przypominającym głos syntezatora mowy, dziękuje jej za przyjęcie odpowiedniej pozycji umożliwiającej eskortę. | Zakończenie gry zostało zmienione. Po tym jak [[Chell]] pokonuje [[GLaDOS]] i budzi się leżąc bezwładnie na na ziemi, w stronę Aperture Science zaczyna ją z powrotem ciągnąć [[imprezowy robot eskortujący]]. Równocześnie męskim głosem, przypominającym głos syntezatora mowy, dziękuje jej za przyjęcie odpowiedniej pozycji umożliwiającej eskortę. | ||
W tej aktualizacji dodano też dwa dźwięki: ''dinosaur_fizzle2.wav i ''dinosaur_fizzle3.wav''. | W tej aktualizacji dodano też dwa dźwięki: ''dinosaur_fizzle2.wav i ''dinosaur_fizzle3.wav''. | ||
Linia 134: | Linia 135: | ||
===11 marca 2010=== | ===11 marca 2010=== | ||
[[Grafika:BSOD_close-up.jpg|thumb|150px|right|ekran śmierci z tajnym przekazem]] | [[Grafika:BSOD_close-up.jpg|thumb|150px|right|ekran śmierci z tajnym przekazem]] | ||
− | Dnia 11 | + | Dnia 11 marca 2010 roku [[Gabe Newell]] odebrał nagrodę ''Pioneer Award'' na gali Game Developers Conference. Zgodnie z przewidywaniami, podczas gali ukazał się nowy ukryty przekaz. Kiedy Newell miał rzekomo odpowiedzieć na pytania graczy dotyczące ARG, zamiast wspomagającego go pokazu slajdów, ukazał się ''Niebieski ekran śmierci'' Windows. Ekran zawierał kolejną wiadomość zakodowaną za pomocą ''rozszerzonego dziesiętnego zakodowanego dwójkowo kodu wymiany''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://pl.wikipedia.org/wiki/EBCDIC |tytul=EBCDIC|serwis=Wikipedia |dostep=30-08-2010}}</ref>. Zakodowana treść brzmiała: '''''SUSPENDUNTILEEE''''', czyli '''''wstrzymane aż do E3''''', co w oczywisty sposób odnosiło się do targów gier komputerowych '''''E3''''', majacych odbyć się w czerwcu 2010 roku. |
===1 czerwca 2010=== | ===1 czerwca 2010=== | ||
Linia 140: | Linia 141: | ||
===15 czerwca 2010=== | ===15 czerwca 2010=== | ||
− | Drugiego dnia targów E3, podczas konferencji Sony, Gabe Newell oznajmił, że Portal 2 ukaże się również na konsole Playstation 3.<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.youtube.com/watch?v=ijBSX9a-0Pw |tytul=Portal 2 at E3|serwis=YouTube |dostep=30-08-2010}}</ref> Była to zapowiedziana 1 czerwca niespodzianka. | + | Drugiego dnia targów E3, podczas konferencji Sony, Gabe Newell oznajmił, że Portal 2 ukaże się również na konsole Playstation 3, oraz przeprosił Sony za słowa dotyczące Playstation 3 oraz dziękuje za "Nie dostanie w twarz".<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.youtube.com/watch?v=ijBSX9a-0Pw |tytul=Portal 2 at E3|serwis=YouTube |dostep=30-08-2010}}</ref> Była to zapowiedziana 1 czerwca niespodzianka. |
==Wnioski== | ==Wnioski== | ||
Linia 146: | Linia 147: | ||
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
− | *Niektóre zdjęcia wykorzystane w Portal ARG, pochodzą z konta Flickr Adama Fostera. | + | *Niektóre zdjęcia wykorzystane w Portal ARG, pochodzą z konta Flickr Adama Fostera, twórcy moda MINERVA, obecnie zatrudnionego przez Valve. |
==Zasoby serwera BBS== | ==Zasoby serwera BBS== | ||
Zasoby w kolejności rosnącej, według numerów w oryginalnych nazwach na serwerze BBS. | Zasoby w kolejności rosnącej, według numerów w oryginalnych nazwach na serwerze BBS. | ||
− | {| | + | {| class="wikitable" |
|- | |- | ||
! Obraz źródłowy | ! Obraz źródłowy | ||
! Obraz wynikowy | ! Obraz wynikowy | ||
− | ! Oryginalna nazwa, typ i rozmiar pliku | + | ! Oryginalna nazwa,<br/> typ i rozmiar pliku |
! Komunikat błędu | ! Komunikat błędu | ||
! Opis i interpretacja | ! Opis i interpretacja | ||
Linia 198: | Linia 199: | ||
| 02099218.347\03659131.810, obraz w ASCII, 5093 bajtów | | 02099218.347\03659131.810, obraz w ASCII, 5093 bajtów | ||
| ERROR: PRESS ANY KEY (#637) | | ERROR: PRESS ANY KEY (#637) | ||
− | | Concept-art | + | | Concept-art robotów z trybu co-op Portal 2. |
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:02303171.977.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:WheatleyGameInformer.jpg|160px]] | ||
+ | | 02303171.977\05394148.360, obraz w ASCII, 8634 bajtów | ||
+ | | WARNING: THIS SPACE INTENTIONALLY LEFT BLANK (73) | ||
+ | | [[Wheatley]] | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:02555900.684.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 02555900.684\00190290.393, obraz w ASCII, 3225 bajtów | ||
+ | | WARNING: AMBIDEXTROUS POINTER DETECTED INSIDE DATA (136) | ||
+ | | Dziura, bądź portal z napisem META nad nim. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:02622055.965.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 02622055.965\06615262.757, tekst, 863 bajtów | ||
+ | | WARNING: OUT OF MEMORY ABOVE 640KB | ||
+ | | List otwarty [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] do pracowników. {{Main|Cave Johnson}} | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:02737904.938.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 02737904.938\07556322.827, obraz w ASCII, 3239 bajtów | ||
+ | | CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#226) | ||
+ | | Symboliczny rysunek eksplodującego serca. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:03386419.996.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 03386419.996\03864460.840, obraz w ASCII, 3175 bajtów | ||
+ | | ERROR: NO ERROR DETECTED | ||
+ | | Bliżej nierozpoznane. Przypomina kwadrat, trójkąt i kulę. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:03397070.362.png|60px]] | ||
+ | | [[Plik:Chell concept portal 2 side.jpg|60px]] | ||
+ | | 03397070.362\08935841.143, obraz w ASCII, 8199 bajtów | ||
+ | | WARNING: PLEASE PLACE DISK #54 IN DRIVE A: | ||
+ | | Concept-art [[Chell]] z widocznym [[Portal Gun|Portal Gunem]]. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:03997821.398.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 03997821.398\06656556.646, obraz w ASCII, 4149 bajtów | ||
+ | | WARNING: EXTERNAL DATA-LINE STABILITY COMPROMISED | ||
+ | | Wzór chemiczny zw. organicznego, prawdopodobnie związanego z jabłkiem. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:04907382.298.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Aerial faith plate poster.jpg|160px]] | ||
+ | | 04907382.298\05948424.111, obraz w ASCII, 8844 bajtów | ||
+ | | ERROR: NO ERROR DETECTED | ||
+ | | Plakat prezentujący działanie [[Aerial Faith Plate]]. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:05083881.801.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 04907382.298\05948424.111, tekst, 8844 bajtów | ||
+ | | WARNING: UNDISCOVERED CORRUPTION IN ERROR CORRECTION (ABEND 143) | ||
+ | | Odpowiedź [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]] na poufny list pracownika.{{Main|Cave Johnson}} | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:05283220.113.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Portal 2 beta ruined chamber 7.jpg|160px]] | ||
+ | | 05283220.113\04227957.284, obraz w ASCII, 7834 bajtów | ||
+ | | WARNING: ERROR NOT FOUND | ||
+ | | Screenshot komory testowe nr 7. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:05806485.562.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Test chamber door plants.jpg|160px]] | ||
+ | | 05806485.562\07015013.220, obraz w ASCII, 7184 bajtów | ||
+ | | WARNING: OUT OF MEMORY BELOW 640KB (-879) | ||
+ | | Screenshot zrujnowanej komory testowej. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:05889440.652.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 05889440.652\03173138.235, obraz w ASCII, 2167 bajtów | ||
+ | | WARNING: OUT OF MEMORY BELOW 640KB (-3) | ||
+ | | Ryby oraz strzałka w lewo. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:06239586.355.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Area under chamber.jpg|160px]] | ||
+ | | 06239586.355\05842709.309, obraz w ASCII, 8084 bajtów | ||
+ | | WARNING: ERROR NOT FOUND | ||
+ | | Screenshot terenów Aperture poza komorami testowymi. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:06841106.860.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Portal 2 beta destroyed chamber2.jpg|160px]][[Plik:Portal 2 beta destroyed chamber.jpg|160px]][[Plik:Portal 2 beta ruined chamber3.jpg|160px]] | ||
+ | | 06841106.860\07108663.317, obraz w ASCII, 8020 bajtów | ||
+ | | CAUTION: NOT IN THE MOOD (ABEND 984) | ||
+ | | Trzy concept-arty zrujnowanej komory testowej nr 13. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:06928073.711.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Thermal discouragement beam poster.jpg|160px]] | ||
+ | | 06928073.711\05251074.104, obraz w ASCII, 6929 bajtów | ||
+ | | CAUTION: UNEXPECTED DISCONNECTION EXPECTED (#568) | ||
+ | | Plakat prezentujący [[Thermal Discouragement Beam]]. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:06964631.350.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Ap maintenance area p2.jpg|160px]] | ||
+ | | 06964631.350\09767166.647, obraz w ASCII, 7854 bajtów | ||
+ | | WARNING: BIOS INSUFFICIENTLY BASIC (#334) | ||
+ | | Obszar poza komorami testowymi. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:07423498.218.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Glados outside jungle.jpg|160px]] | ||
+ | | 07423498.218\06523520.892, obraz w ASCII, 7430 bajtów | ||
+ | | WARNING: BIOS INSUFFICIENTLY BASIC (#702) | ||
+ | | [[GLaDOS]] wśród ruin [[Aperture Laboratories]]. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:07533945.935.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 07533945.935\09823219.940, tekst, 570 bajtów | ||
+ | | CAUTION: UNEXPECTED DISCONNECTION EXPECTED (#838) | ||
+ | | Tekst autorstwa, prawdopodobnie, Cave'a Johnsona. {{Main|Cave Johnson}} | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:07753863.540.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 07753863.540\02524629.442, obraz w ASCII, 7052 bajtów | ||
+ | | WARNING: PLEASE PLACE DISK #14 IN DRIVE B: | ||
+ | | Fragment [[GLaDOS]]. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:08041249.801.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 08041249.801\00366566.522, tekst, 6554 bajtów | ||
+ | | WARNING: SEGMENT SEGMENTATION SEGMENTED (264) | ||
+ | | Kolejny list otwarty Cave'a Johnsona. {{Main|Cave Johnson}} | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:08176575.188.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Wheatley floor Test Chamber 08.jpg|160px]] | ||
+ | | 08176575.188\05344825.893, obraz w ASCII, 965 bajtów | ||
+ | | WARNING: BIOS INSUFFICIENTLY BASIC (#572) | ||
+ | | Screenshot zrujnowanej komory nr 08 oraz [[Wheatley]]. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:08404033.250.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Turret laser ruined chamber.jpg|160px]] | ||
+ | | 08404033.250\03067854.332, obraz w ASCII, 6469 bajtów | ||
+ | | WARNING: AMBIDEXTROUS POINTER DETECTED INSIDE DATA (988) | ||
+ | | Screenshot [[Działko strażnicze|działka strażniczego]] na tle zrujnowanej komory. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:08640460.837.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Portal2 chamber.jpg|160px]] | ||
+ | | 08640460.837\01854277.742, obraz w ASCII, 7934 bajtów | ||
+ | | WARNING: OUT OF MEMORY ABOVE 640KB (-995) | ||
+ | | Screenshot komory testowej. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:08692436.580.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Turret crib day poster.jpg|160px]] | ||
+ | | 08692436.580\05637080.262, obraz w ASCII, 8340 bajtów | ||
+ | | CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#654) | ||
+ | | Plakat ukazujący zastosowanie [[Działko strażnicze|działka strażniczego]] jako ochrony dla dziecka. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:08849055.101.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 08849055.101\03175671.255, obraz w ASCII, 4774 bajtów | ||
+ | | WARNING: OUT OF MEMORY BELOW 640KB (-689) | ||
+ | | Okrąg na błyszczącej powierzchni. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:09394469.756.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 09394469.756\07583916.313, tekst, 371 bajtów | ||
+ | | WARNING: UNDISCOVERED CORRUPTION IN ERROR CORRECTION (ABEND 898) | ||
+ | | Notka. Prawdopodobnie Cave'a Johnsona. {{Main|Cave Johnson}} | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:09468599.954.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Portal2 Movefloor.jpg|160px]] | ||
+ | | 09468599.954\07097587.922, obraz w ASCII, 7944 bajtów | ||
+ | | CAUTION: NOT IN THE MOOD (ABEND 701) | ||
+ | | Trzy screenschoty prezentujące ruchomą podłogę w komorze testowej. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:09757631.570.png|160px]] | ||
+ | | [[Plik:Moving walls.jpg|160px]] | ||
+ | | 09757631.570\06496685.284, obraz w ASCII, 7506 bajtów | ||
+ | | CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#980) | ||
+ | | Screenschot ruchomej ściany w komorze testowej. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:09902956.832.png|90px]] | ||
+ | | [[Plik:Chell concept portal 2.jpg|90px]] | ||
+ | | 09902956.832\08552226.566, obraz w ASCII, 7054 bajtów | ||
+ | | WARNING: PLEASE PLACE DISK #54 IN DRIVE A: | ||
+ | | Concept-art [[Chell]]. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Plik:SIGN.png|160px]] | ||
+ | | brak | ||
+ | | 01645136.732\04696011.581, AMF, 147 bajtów | ||
+ | | CAUTION: DATA-LINE ENCODING NOT 100% DOS-COMPATIBLE | ||
+ | | Plik SIGN.AMF | ||
+ | |- | ||
+ | | brak | ||
+ | | brak | ||
+ | | 02792716.141\02207361.344, APF, 2208 bajtów | ||
+ | | CAUTION: DATA-LINE ENCODING NOT 100% DOS-COMPATIBLE | ||
+ | | Plik .APF dla ekranu z obrazem SIGN | ||
+ | |- | ||
+ | | brak | ||
+ | | brak | ||
+ | | 04357836.527\06134110.915, APF, 6546 bajtów | ||
+ | | WARNING: COULD NOT LOAD ERROR MESSAGE (-495) | ||
+ | | Plik .APF dla pliku "APERTURE", który nie został znaleziony. | ||
+ | |- | ||
+ | | brak | ||
+ | | brak | ||
+ | | 07192904.836\03628231.929, BASIC, 1693 bajtów | ||
+ | | CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#833) | ||
+ | | Kod źródłowy programu w QBasic. | ||
+ | |- | ||
+ | | brak | ||
+ | | brak | ||
+ | | 08884462.927\01915453.473, AMF, 156 bajtów | ||
+ | | WARNING: ERROR NOT FOUND | ||
+ | | Plik .AMF dla pliku "APERTURE", który nie został znaleziony. | ||
|} | |} | ||
Linia 204: | Linia 409: | ||
{{Valve}} | {{Valve}} | ||
[[Kategoria:Portal]] | [[Kategoria:Portal]] | ||
+ | |||
+ | [[overwiki:Portal ARG]] | ||
+ | [[wikipedia:Portal_2#Announcement]] |
Aktualna wersja na dzień 10:03, 6 sie 2017
Portal ARG (Alternate Reality Game, ang. Gra wirtualnej rzeczywistości) to umowna nazwa wydarzenia, które poprzedziło ujawnienie przez Valve prac nad Portal 2. Zapoczątkowały go 2 aktualizacje do gry Portal, 1 i 5 Marca, które zawierały ukryty przekaz. Gracze rozszyfrowywali zakodowane w postaci: plików dźwiękowych, szyfrów i obrazów wiadomości, które odsłaniały kolejne informacje. Portal ARG cieszyła się dużym powodzeniem wśród fanów Valve, za jego pomysł i wykonanie w całości odpowiedzialny był zespół pracujący nad Portal 2, nie angażowano żadnych specjalistów od marketingu. W trakcie trwania Portal ARG, wśród fanów oraz na internetowych serwisach o grach, pojawiały się spekulacje zarówno, o możliwym ujawnieniu przez Valve prac nad Portal 2, jak i Half-Life 2: Episode Three, a nawet Half-Life 3.
Spis treści |
[edytuj] Chronologia wydarzeń
[edytuj] 1 marca 2010
Wszystko zaczęło się 1 Marca 2010 roku, od aktualizacji gry Portal. Oficjalna informacja dotycząca aktualizacji, która pojawiła się na Steam brzmiała:
- Changed radio transmission frequency to comply with federal and state spectrum management regulations.[1]
- Częstotliwość radiowa została zmieniona, aby spełniać federalne i stanowe przepisy w zakresie zarządzania widmem
Do gry dodano nowe osiągnięcie Transmission Received. Wiąże się ono z dodanymi do gry odbiornikami radiowymi. Jest ich w sumie 26 (łącznie z tymi, które już były obecne w grze wcześniej). Żeby zdobyć osiągniecie trzeba znaleźć wszystkie odbiorniki (często ukryte w trudno dostępnych miejscach) i podejść z nimi w odpowiednie miejsce, w którym uaktywni się ukryta częstotliwość (nastąpią zakłócenia, a lampka w radiu z czerwonej zmieni się na zieloną).
[edytuj] Nowe pliki dźwiękowe
W aktualizacji dodano do gry 26 nowych plików dźwiękowych. Można je znaleźć w katalogu sound/ambient w pilkach gry. Wszystkie w swojej nazwie posiadają prefix dinosaur, od dinosaur1 do dinosaur26. Słowo to może być nawiązaniem do tytułu książki Dinosaur Alphabet, napisanej przez Harry'ego S. Robinsa, aktora podkładającego głos dr'a Isaaca Kleinera. Liczba 26 natomiast nawiązuje do liczby liter w alfabecie łacińskim. Słowo dinosaur może też wskazywać na archaiczną (niczym dinozaury) technologię użytą do zaszyfrowania przekazów: kod Morse'a, technologia SSTV. 23 z 26 dźwięków jest odgrywane w odbiornikach radiowych, po ustawieniu ich w odpowiednich miejscach. Trzy dźwięki: dinosaur_fizzle.wav, dinosaur_fizzle2.wav i dinosaur_fizzle3.wav (dodane później, w drugiej aktualizacji 5 Marca 2010), odgrywane są w momencie destrukcji radia w siatce emancypacyjnej. Większość dźwięków od dinosaur1 do dinosaur26 zawiera ukryty obraz, możliwy do odczytania za pomocą dekoderów sygnału SSTV. Cztery dźwięki zamiast obrazu zawierało kod Morse'a w postaci dźwiękowej. Analiza obrazów i kodu doprowadziła do zaskakujących odkryć. Wyjaśnienie zawartości wszystkich plików w tabeli poniżej.
[edytuj] Lista dźwięków dinosaur
Nazwa pliku i ukryty obraz | Opis zawartości |
---|---|
dinosaur1.wav |
Brak ukrytego przekazu graficznego. Zawiera fragment kodu Morse'a, odczytana wiadomość brzmi: interior transmission active, external data line active, message digest active. |
dinosaur2.wav |
Zawiera fragmenty zdjęć klawiatury komputerowej. Widoczne przyciski to 0, 6 i 8. Na kawałku papieru widnieje równanie B.dA = 3. |
dinosaur3.wav |
Przedstawia fragment dokumentu z widocznym fragmentem loga Aperture Science. Na śrdoku widnieje zamazany numer serwera BBS, który później został odkodowany jako: (425) 822-5251. |
dinosaur4.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: C (na kartce papieru), 8 (na kuli bilardowej), C (na przycisku białej klawaitury), 2 (fragment czapki z numerem 24). |
dinosaur5.wav |
Brak ukrytego przekazu graficznego. Zawiera fragment kodu Morse'a, odczytana wiadomość brzmi: 9E107D9D372BB6821BD91D3542A419D6. Jest hash MD5, odkodowany brzmi: The quick brown fox jumps over the lazy dog (ang. Szybki, brązowy lis, skacze nad leniwym psem). Jest to pangram używany do testowania maszyn do pisania, klawiatur komputerowych i prezentacji czcionek. |
dinosaur6.wav |
Zawiera fragment obrazka GLaDOS w formacie ASCII. |
dinosaur7.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: 1, 2, 8 (wszystkie to przyciski klawiatury komputerowej), B (na kartce papieru). |
dinosaur8.wav |
Zawiera zdjęcie tylnej części obudowy komputera PC. |
dinosaur9.wav |
Zdjęcie modelu ludzkiej czaszki, w otoczeniu niezidentyfikowanych przedmiotów. |
dinosaur10.wav |
Fragment tego samego dokumentu widocznego w pliku dinosaur3.wav. Tym razem zdjęcie wykonane pod innym kątem. |
dinosaur11.wav |
Zdjęcie ceramicznej figurki koguta oraz obok, prawdopodobnie żarówek. |
dinosaur12.wav |
Brak ukrytego przekazu graficznego. Zawiera fragment kodu Morse'a, odczytana wiadomość brzmi: system data dump active, user backup active, password backup active. Ujawnia login: backup oraz hasło: (również) backup dostępu do serwera BBS pod numerem (425) 822-5251. |
dinosaur13.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć kartek zapełnionych formułami matematycznymi. Na każdej widnieje zaznaczony symbol, są to: D, 4, F, D |
dinosaur14.wav |
Bliżej niezydentyfikowany objekt widoczny przez lunetę, lornetki, bądź innego urządzenia o podobnej funcji. |
dinosaur15.wav |
Zdjęcie krowy-zabawki, jednej z wersji trójwymiarowych puzzli, uczących anatomii zwierząt.[2] |
dinosaur16.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: 7 (napisane kredą na tablicy), C (klawiatura), C (kartka), 6 (napisane kredą na tablicy). |
dinosaur17.wav |
Brak ukrytego przekazu graficznego. Zawiera fragment kodu Morse'a, odczytana wiadomość brzmi: BEEP BEEEP BEEP BEEP BEEEP BEEEP BEEEP BEEP BEEEP BEEP BEEP. Po przetłumaczeniu daje skrót LOL. |
dinosaur18.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: 9 (klawiatura komputerowa), 4 (kartka), 5 (przycisk starej maszyny do pisania), 9 (napisane kredą na tablicy). |
dinosaur19.wav |
Zakodowane numery telefoniczne, wyświetlone w podobnej formie jak napisy końcowe gry Portal. |
dinosaur20.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: 0, 3, B (przyciski białej klawaitury), 8 (kartka). |
dinosaur21.wav |
Zdjęcie przedniej części laboratoryjnego kitla z widocznym logiem Aperture Laboratories, kieszenią i częścią kołnierzyka. |
dinosaur22.wav |
Odwrócone zdjęcie przedstawiające inercyjny system nawigacyjny komputera kierującego, jednej z misji programu Apollo. Zdjęcie wykonane w muzeum MIT w Cambridge, Massachusetts. Pochodzi z konta Adama Fostera na Flickr.[3] |
dinosaur23.wav |
Zdjęcie zewnętrznej części obwodu robota Herberta[4], zbudowanego na MIT w 1987 roku. Tak jak powyższe zdjęcie zrobione w muzeum MIT, przez Adama Fostera i umieszczone na jego koncie Flickr.[5] |
dinosaur24.wav |
Zdjęcie pułapki na myszy. |
dinosaur25.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: C (kartka z matematycznymi wzorami), 6 (klawiatura komputera), C (kartka), A (kartka z matematycznymi wzorami). |
dinosaur26.wav |
Bliżej niezidentyfikowany obiekt widoczny przez to samo urządzenie wystepujące na zdjęciu w pliku dinosaur14.wav. |
[edytuj] numer (425) 822-5251
Każdy obraz z plików dinosaur nr: 2, 4, 7, 13, 16, 18, 20 25, przedstawiał 4 zdjęcia z jedną cyfrą bądź literą. Na każdym takim małym zdjęciu, w dolnym, prawym rogu umieszczone były liczby od 1 do 32, w formie: 1/32, 4/32. Była to kolejność w jakim należało ułożyć zdjęcia. Po ustaleniu kolejności, cyfry i litery ze zdjęć stworzyły ciąg: 9459 C6CA C8C2 03B8 128B 7CC6 3068 D4FD, który okazał się skrótem algorytmu MD5. Zakodowana treść była numerem telefoniczny: (425) 822-5251[6] do komputera typu BBS, zarejestrowanego w Kirkland[7], niedaleko Seattle, gdzie znajduje się główna siedziba Valve. Po połączeniu się za pomocą zwykłego modemu analogowego i wykorzystując oprogramowanie do komunikacji z BBSem, można było zalogować się na serwer za pomocą loginu: backup i hasła: backup odczytanego z pliku dinosaur12.wav. Po zalogowaniu użytkownikom ukazywał się, między innymi, komunikat: APERTURE LABORATORIES GLaDOS v3.11. v3.11 zostało odczytane jako skrót daty 11 Marca 2010 roku, kiedy to miała się odbyć (i odbyła się) gala Game Developers Conference, podczas, której Gabe Newell odebrał nagrodę Pioneer Award (więcej o tym wydarzeniu, w dalszej części artykułu). Na serwerze BBS znaleziono również mnóstwo innych materiałów: liczne obrazy w formacie ASCII i fragmenty notatek Cave'a Johnsona. Po 5 minutach bezczynności ze strony użytkownika, serwer BBS rozłączał się. Większość z obrazów w formacie ASCII, znalezionych na BBS'ie okazało się później grafikami, concept-artami i screenami z gry Portal 2.
[edytuj] 3 marca 2010
3 marca 2010 ukazała się druga aktualizacja do gry Portal. Tym razem oficjalna informacja na Steam brzmiała:
- Added valuable asset retrieval[8]
- Dodano odzyskiwanie cennych aktywów
Zakończenie gry zostało zmienione. Po tym jak Chell pokonuje GLaDOS i budzi się leżąc bezwładnie na na ziemi, w stronę Aperture Science zaczyna ją z powrotem ciągnąć imprezowy robot eskortujący. Równocześnie męskim głosem, przypominającym głos syntezatora mowy, dziękuje jej za przyjęcie odpowiedniej pozycji umożliwiającej eskortę. W tej aktualizacji dodano też dwa dźwięki: dinosaur_fizzle2.wav i dinosaur_fizzle3.wav.
[edytuj] Pasek postępu
Na serwerze BBS pojawił się nowy komunikat: VALUABLE ASSET RETRIEVAL INITIATED, a na dole ekranu ukazał się pasek postępu, składający się z 76 jednostek. Czas pokazywany na serwerze zaczął być kompletnie losowy, pokazując czasami tak egzotyczne daty jak: rok 2797, 43 femtosekunda, urodziny Cave'a Johnsona, więcej jak 6 dni czy późny eocen.[9] Pasek postępu odmierzał czas do oficjalnej zapowiedzi gry Portal 2, która ukazała się później na platformie Steam.
[edytuj] 5 marca 2010
5 Marca 2010 Portal 2 został oficjalnie zapowiedziany. Informacja pojawiła się na Steam i zawierała ukryty przekaz.
- Valve, creators of best-selling game franchises (such as Left 4 Dead, Counter-Strike and Half-Life) and leading technologies (such as Steam and Source), today announced Portal 2 for shipment this coming holiday season.
- Portal 2 is the sequel to 2007's Portal, which won 70 industry achievement awards.
- For more information, please visit www.steamgames.com[10]
Część liter w komunikacie została podkreślona. Litery te, ustawione w odpowiednim szyku, utworzyły kolejny login: drattmann i hasło: h0nee do serwera BBS. Po połączeniu do BBS'a przy pomocy tego loginu, zostały odkryte kolejne grafiki w kodzie ASCII oraz nowy kod poprzedzony nagłówkiem: APERTURE IMAGE FORMAT (c) 1985. Natomiast po dopełnieniu się paska postępu, stary login: backup i hasło: backup, dały dostęp do plików źródłowych programu napisanego w QBasic, który miał służyć do odszyfrowania nowego kodu uzyskanego za pomocą loginu drattmann.
Program ujawnił istnienie dwóch nowych grafik w formacie .AMF (Aperture Menu Format). Format ten, wg danych zawartych w programie dekodującym, został wynaleziony przez pracownika Aperture Douga Rattmanna w 1985 roku.Pierwsza grafika przedstawiała niebieski tekst (wraz z logo Aperture Laboratories) na szarym tle, o treści:
- Thank you for participating in the trial phase of the Aperture Science Cooperative Testing Initiative. Because of your success, we are moving forward with this project. You will be contacted when the live fire phase of the Cooperative Testing Initiative is ready to accept applicants.
- Dziękujemy za udział w tym doświadczenia będącym częścią Inicjatywy Kooperatywnych Testów Aperture Science. Z powodu twojego sukcesu, będziemy kontynuować ten projekt. Skontaktujemy się z tobą gdy (potrzebne tłumacznie) Inicjatywy Kooperatywnych Testów będzie gotowe do przyjęcia petentów.
Po naciśnięciu (będąc w programie) klawisza 9, program wyłączał się, naciśnięcie klawisza 1 ujawniało natomiast drugi obraz .AMF o nazwie SIGN, na którym na czerwonym tle, widać dwie ludzkie postacie (takie same, które występują na plakatach widocznych w Aperture), z kciukami skierowanymi ku górze. Podpis poniżej informuje: Cooperative Trial Completed (ang. Kooperacyjny eksperyment dobiegł końca).
[edytuj] 11 marca 2010
Dnia 11 marca 2010 roku Gabe Newell odebrał nagrodę Pioneer Award na gali Game Developers Conference. Zgodnie z przewidywaniami, podczas gali ukazał się nowy ukryty przekaz. Kiedy Newell miał rzekomo odpowiedzieć na pytania graczy dotyczące ARG, zamiast wspomagającego go pokazu slajdów, ukazał się Niebieski ekran śmierci Windows. Ekran zawierał kolejną wiadomość zakodowaną za pomocą rozszerzonego dziesiętnego zakodowanego dwójkowo kodu wymiany[11]. Zakodowana treść brzmiała: SUSPENDUNTILEEE, czyli wstrzymane aż do E3, co w oczywisty sposób odnosiło się do targów gier komputerowych E3, majacych odbyć się w czerwcu 2010 roku.
[edytuj] 1 czerwca 2010
1 czerwca 2010 roku do przedstawicieli prasy komputerowej został wysłany e-mail, w którym (w formie charakterystycznej dla komunikatów GLaDOS) zostali poinformowani o zastąpieniu światowej premiery Portal 2, zaplanowanej na 14 czerwca (na targach E3), niespodzianką.[12]
[edytuj] 15 czerwca 2010
Drugiego dnia targów E3, podczas konferencji Sony, Gabe Newell oznajmił, że Portal 2 ukaże się również na konsole Playstation 3, oraz przeprosił Sony za słowa dotyczące Playstation 3 oraz dziękuje za "Nie dostanie w twarz".[13] Była to zapowiedziana 1 czerwca niespodzianka.
[edytuj] Wnioski
Mimo iż nie było oficjalnego komunikatu, można wnioskować, że Portal ARG dobiegło końca wraz z targami E3. Aczkolwiek kilka tropów gry nie zostało jeszcze rozwiązanych do dzisiaj.
[edytuj] Ciekawostki
- Niektóre zdjęcia wykorzystane w Portal ARG, pochodzą z konta Flickr Adama Fostera, twórcy moda MINERVA, obecnie zatrudnionego przez Valve.
[edytuj] Zasoby serwera BBS
Zasoby w kolejności rosnącej, według numerów w oryginalnych nazwach na serwerze BBS.
Obraz źródłowy | Obraz wynikowy | Oryginalna nazwa, typ i rozmiar pliku |
Komunikat błędu | Opis i interpretacja | ||
---|---|---|---|---|---|---|
00781706.309\05441580.485, obraz w ASCII, 7124 bajtów | WARNING: UNDISCOVERED CORRUPTION IN ERROR CORRECTION (ABEND 132) | Plakat prezentujący budowę działka strażniczego | ||||
brak | 00830915.173\05162493.588, obraz w ASCII, 7304 bajtów | WARNING: DETECTING POSSIBLE MFM CORRUPTION ON ATA BUS 3 | Nierozpoznane | |||
brak | 00948720.247\01544256.369, obraz w ASCII, 3731 bajtów | ERROR: ERROR NOT UNDETECTED | Rysunek symboliczny. Probówka trzymana w ręku, para oczu oraz okulary. | |||
01980182.265\07179630.193, obraz w ASCII, 9644 bajtów | WARNING: EXTERNAL DATA-LINE STABILITY COMPROMISED | Plakat prezentujący Pneumatic Diversity Vent | ||||
brak | 02010175.163\04544046.237, obraz w ASCII, 4221 bajtów | ERROR: NO ERROR DETECTED | Prawdopodobne wzór chemiczny związku organicznego. | |||
02031577.300\02103700.758, obraz w ASCII, 6244 bajtów | WARNING: NO ERROR DETECTED | Concept-art z Chell i komorą GLaDOS. | ||||
02099218.347\03659131.810, obraz w ASCII, 5093 bajtów | ERROR: PRESS ANY KEY (#637) | Concept-art robotów z trybu co-op Portal 2. | ||||
02303171.977\05394148.360, obraz w ASCII, 8634 bajtów | WARNING: THIS SPACE INTENTIONALLY LEFT BLANK (73) | Wheatley | ||||
brak | 02555900.684\00190290.393, obraz w ASCII, 3225 bajtów | WARNING: AMBIDEXTROUS POINTER DETECTED INSIDE DATA (136) | Dziura, bądź portal z napisem META nad nim. | |||
brak | 02622055.965\06615262.757, tekst, 863 bajtów | WARNING: OUT OF MEMORY ABOVE 640KB | List otwarty Cave'a Johnsona do pracowników.
| |||
brak | 02737904.938\07556322.827, obraz w ASCII, 3239 bajtów | CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#226) | Symboliczny rysunek eksplodującego serca. | |||
brak | 03386419.996\03864460.840, obraz w ASCII, 3175 bajtów | ERROR: NO ERROR DETECTED | Bliżej nierozpoznane. Przypomina kwadrat, trójkąt i kulę. | |||
03397070.362\08935841.143, obraz w ASCII, 8199 bajtów | WARNING: PLEASE PLACE DISK #54 IN DRIVE A: | Concept-art Chell z widocznym Portal Gunem. | ||||
brak | 03997821.398\06656556.646, obraz w ASCII, 4149 bajtów | WARNING: EXTERNAL DATA-LINE STABILITY COMPROMISED | Wzór chemiczny zw. organicznego, prawdopodobnie związanego z jabłkiem. | |||
04907382.298\05948424.111, obraz w ASCII, 8844 bajtów | ERROR: NO ERROR DETECTED | Plakat prezentujący działanie Aerial Faith Plate. | ||||
brak | 04907382.298\05948424.111, tekst, 8844 bajtów | WARNING: UNDISCOVERED CORRUPTION IN ERROR CORRECTION (ABEND 143) | Odpowiedź Cave'a Johnsona na poufny list pracownika.
| |||
05283220.113\04227957.284, obraz w ASCII, 7834 bajtów | WARNING: ERROR NOT FOUND | Screenshot komory testowe nr 7. | ||||
05806485.562\07015013.220, obraz w ASCII, 7184 bajtów | WARNING: OUT OF MEMORY BELOW 640KB (-879) | Screenshot zrujnowanej komory testowej. | ||||
brak | 05889440.652\03173138.235, obraz w ASCII, 2167 bajtów | WARNING: OUT OF MEMORY BELOW 640KB (-3) | Ryby oraz strzałka w lewo. | |||
06239586.355\05842709.309, obraz w ASCII, 8084 bajtów | WARNING: ERROR NOT FOUND | Screenshot terenów Aperture poza komorami testowymi. | ||||
06841106.860\07108663.317, obraz w ASCII, 8020 bajtów | CAUTION: NOT IN THE MOOD (ABEND 984) | Trzy concept-arty zrujnowanej komory testowej nr 13. | ||||
06928073.711\05251074.104, obraz w ASCII, 6929 bajtów | CAUTION: UNEXPECTED DISCONNECTION EXPECTED (#568) | Plakat prezentujący Thermal Discouragement Beam. | ||||
06964631.350\09767166.647, obraz w ASCII, 7854 bajtów | WARNING: BIOS INSUFFICIENTLY BASIC (#334) | Obszar poza komorami testowymi. | ||||
07423498.218\06523520.892, obraz w ASCII, 7430 bajtów | WARNING: BIOS INSUFFICIENTLY BASIC (#702) | GLaDOS wśród ruin Aperture Laboratories. | ||||
brak | 07533945.935\09823219.940, tekst, 570 bajtów | CAUTION: UNEXPECTED DISCONNECTION EXPECTED (#838) | Tekst autorstwa, prawdopodobnie, Cave'a Johnsona.
| |||
brak | 07753863.540\02524629.442, obraz w ASCII, 7052 bajtów | WARNING: PLEASE PLACE DISK #14 IN DRIVE B: | Fragment GLaDOS. | |||
brak | 08041249.801\00366566.522, tekst, 6554 bajtów | WARNING: SEGMENT SEGMENTATION SEGMENTED (264) | Kolejny list otwarty Cave'a Johnsona.
| |||
08176575.188\05344825.893, obraz w ASCII, 965 bajtów | WARNING: BIOS INSUFFICIENTLY BASIC (#572) | Screenshot zrujnowanej komory nr 08 oraz Wheatley. | ||||
08404033.250\03067854.332, obraz w ASCII, 6469 bajtów | WARNING: AMBIDEXTROUS POINTER DETECTED INSIDE DATA (988) | Screenshot działka strażniczego na tle zrujnowanej komory. | ||||
08640460.837\01854277.742, obraz w ASCII, 7934 bajtów | WARNING: OUT OF MEMORY ABOVE 640KB (-995) | Screenshot komory testowej. | ||||
08692436.580\05637080.262, obraz w ASCII, 8340 bajtów | CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#654) | Plakat ukazujący zastosowanie działka strażniczego jako ochrony dla dziecka. | ||||
brak | 08849055.101\03175671.255, obraz w ASCII, 4774 bajtów | WARNING: OUT OF MEMORY BELOW 640KB (-689) | Okrąg na błyszczącej powierzchni. | |||
brak | 09394469.756\07583916.313, tekst, 371 bajtów | WARNING: UNDISCOVERED CORRUPTION IN ERROR CORRECTION (ABEND 898) | Notka. Prawdopodobnie Cave'a Johnsona.
| |||
09468599.954\07097587.922, obraz w ASCII, 7944 bajtów | CAUTION: NOT IN THE MOOD (ABEND 701) | Trzy screenschoty prezentujące ruchomą podłogę w komorze testowej. | ||||
09757631.570\06496685.284, obraz w ASCII, 7506 bajtów | CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#980) | Screenschot ruchomej ściany w komorze testowej. | ||||
09902956.832\08552226.566, obraz w ASCII, 7054 bajtów | WARNING: PLEASE PLACE DISK #54 IN DRIVE A: | Concept-art Chell. | ||||
brak | 01645136.732\04696011.581, AMF, 147 bajtów | CAUTION: DATA-LINE ENCODING NOT 100% DOS-COMPATIBLE | Plik SIGN.AMF | |||
brak | brak | 02792716.141\02207361.344, APF, 2208 bajtów | CAUTION: DATA-LINE ENCODING NOT 100% DOS-COMPATIBLE | Plik .APF dla ekranu z obrazem SIGN | ||
brak | brak | 04357836.527\06134110.915, APF, 6546 bajtów | WARNING: COULD NOT LOAD ERROR MESSAGE (-495) | Plik .APF dla pliku "APERTURE", który nie został znaleziony. | ||
brak | brak | 07192904.836\03628231.929, BASIC, 1693 bajtów | CAUTION: ANOMALOUS EMOTIONAL RESPONSE DETECTED (#833) | Kod źródłowy programu w QBasic. | ||
brak | brak | 08884462.927\01915453.473, AMF, 156 bajtów | WARNING: ERROR NOT FOUND | Plik .AMF dla pliku "APERTURE", który nie został znaleziony. |
[edytuj] Przypisy
- ↑ Portal Update Released. Steam [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Cow Anatomy Model. famemaster.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Robots and Retro. Flickr.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Herbert: A Second Generation Mobile Robot. dspace.mit.edu [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Robots and Retro. Flickr.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ [1]. md5.gromweb.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ [2]. whitepages.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Portal Update Released. Steam [dostęp 30-08-2010].
- ↑ The Progress Bar. portalwiki.net [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Portal 2 Announced. Steam [dostęp 30-08-2010].
- ↑ EBCDIC. Wikipedia [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Valve Replaces Pre-E3 Portal 2 Reveal With "Surprise". g4tv.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Portal 2 at E3. YouTube [dostęp 30-08-2010].
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |