Portal ARG
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Portal ARG (Alternate Reality Game, ang. Gra wirtualnej rzeczywistości) to umowna nazwa wydarzenia, które poprzedziło ujawnienie przez Valve prac nad Portal 2. Zapoczątkowały go 2 aktualizacje do gry Portal, 1 i 5 Marca, które zawierały ukryty przekaz. Gracze rozszyfrowywali zakodowane w postaci: plików dźwiękowych, szyfrów i obrazów wiadomości, które odsłaniały kolejne informacje. Portal ARG cieszyła się dużym powodzeniem wśród fanów Valve, za jego pomysł i wykonanie w całości odpowiedzialny był zespół pracujący nad Portal 2, nie angażowano żadnych specjalistów od marketingu. W trakcie trwania Portal ARG, wśród fanów oraz na internetowych serwisach o grach, pojawiały się spekulacje zarówno, o możliwym ujawnieniu przez Valve prac nad Portal 2, jak i Half-Life 2: Episode Three, a nawet Half-Life 3.
Spis treści |
Chronologia wydarzeń
1 marca 2010
Wszystko zaczęło się 1 Marca 2010 roku, od aktualizacji gry Portal. Oficjalna informacja dotycząca aktualizacji, która pojawiła się na Steam brzmiała:
- Changed radio transmission frequency to comply with federal and state spectrum management regulations.[1]
- Częstotliwość radiowa została zmieniona, aby spełniać federalne i stanowe przepisy w zakresie zarządzania widmem
Do gry dodano nowe osiągnięcie Transmission Received. Wiąże się ono z dodanymi do gry odbiornikami radiowymi. Jest ich w sumie 26 (łącznie z tymi, które już były obecne w grze wcześniej). Żeby zdobyć osiągniecie trzeba znaleźć wszystkie odbiorniki (często ukryte w trudno dostępnych miejscach) i podejść z nimi w odpowiednie miejsce, w którym uaktywni się ukryta częstotliwość (nastąpią zakłócenia, a lampka w radiu z czerwonej zmieni się na zieloną).
Nowe pliki dźwiękowe
W aktualizacji dodano do gry 26 nowych plików dźwiękowych. Można je znaleźć w katalogu sound/ambient w pilkach gry. Wszystkie w swojej nazwie posiadają prefix dinosaur, od dinosaur1 do dinosaur26. Słowo to może być nawiązaniem do tytułu książki Dinosaur Alphabet, napisanej przez Harry'ego S. Robinsa, aktora podkładającego głos dr'a Isaaca Kleinera. Liczba 26 natomiast nawiązuje do liczby liter w alfabecie łacińskim. Słowo dinosaur może też wskazywać na archaiczną (niczym dinozaury) technologię użytą do zaszyfrowania przekazów: kod Morse'a, technologia SSTV. 23 z 26 dźwięków jest odgrywane w odbiornikach radiowych, po ustawieniu ich w odpowiednich miejscach. Trzy dźwięki: dinosaur_fizzle.wav, dinosaur_fizzle2.wav i dinosaur_fizzle3.wav (dodane później, w drugiej aktualizacji 5 Marca 2010), odgrywane są w momencie destrukcji radia w siatce emancypacyjnej. Większość dźwięków od dinosaur1 do dinosaur26 zawiera ukryty obraz, możliwy do odczytania za pomocą dekoderów sygnału SSTV. Cztery dźwięki zamiast obrazu zawierało kod Morse'a w postaci dźwiękowej. Analiza obrazów i kodu doprowadziła do zaskakujących odkryć. Wyjaśnienie zawartości wszystkich plików w tabeli poniżej.
Lista dźwięków dinosaur
Nazwa pliku i ukryty obraz | Opis zawartości |
---|---|
dinosaur1.wav |
Brak ukrytego przekazu graficznego. Zawiera fragment kodu Morse'a, odczytana wiadomość brzmi: interior transmission active, external data line active, message digest active. |
dinosaur2.wav |
Zawiera fragmenty zdjęć klawiatury komputerowej. Widoczne przyciski to 0, 6 i 8. Na kawałku papieru widnieje równanie B.dA = 3. |
dinosaur3.wav |
Przedstawia fragment dokumentu z widocznym fragmentem loga Aperture Science. Na śrdoku widnieje zamazany numer serwera BBS, który później został odkodowany jako: (425) 822-5251. |
dinosaur4.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: C (na kartce papieru), 8 (na kuli bilardowej), C (na przycisku białej klawaitury), 2 (fragment czapki z numerem 24). |
dinosaur5.wav |
Brak ukrytego przekazu graficznego. Zawiera fragment kodu Morse'a, odczytana wiadomość brzmi: 9E107D9D372BB6821BD91D3542A419D6. Jest hash MD5, odkodowany brzmi: The quick brown fox jumps over the lazy dog (ang. Szybki, brązowy lis, skacze nad leniwym psem). Jest to pangram używany do testowania maszyn do pisania, klawiatur komputerowych i prezentacji czcionek. |
dinosaur6.wav |
Zawiera fragment obrazka GLaDOS w formacie ASCII. |
dinosaur7.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: 1, 2, 8 (wszystkie to przyciski klawiatury komputerowej), B (na kartce papieru). |
dinosaur8.wav |
Zawiera zdjęcie tylnej części obudowy komputera PC. |
dinosaur9.wav |
Zdjęcie modelu ludzkiej czaszki, w otoczeniu niezidentyfikowanych przedmiotów. |
dinosaur10.wav |
Fragment tego samego dokumentu widocznego w pliku dinosaur3.wav. Tym razem zdjęcie wykonane pod innym kątem. |
dinosaur11.wav |
Zdjęcie ceramicznej figurki koguta oraz obok, prawdopodobnie żarówek. |
dinosaur12.wav |
Brak ukrytego przekazu graficznego. Zawiera fragment kodu Morse'a, odczytana wiadomość brzmi: system data dump active, user backup active, password backup active. Ujawnia login: backup oraz hasło: (również) backup dostępu do serwera BBS pod numerem (425) 822-5251. |
dinosaur13.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć kartek zapełnionych formułami matematycznymi. Na każdej widnieje zaznaczony symbol, są to: D, 4, F, D |
dinosaur14.wav |
Bliżej niezydentyfikowany objekt widoczny przez lunetę, lornetki, bądź innego urządzenia o podobnej funcji. |
dinosaur15.wav |
Zdjęcie krowy-zabawki, jednej z wersji trójwymiarowych puzzli, uczących anatomii zwierząt.[2] |
dinosaur16.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: 7 (napisane kredą na tablicy), C (klawiatura), C (kartka), 6 (napisane kredą na tablicy). |
dinosaur17.wav |
Brak ukrytego przekazu graficznego. Zawiera fragment kodu Morse'a, odczytana wiadomość brzmi: BEEP BEEEP BEEP BEEP BEEEP BEEEP BEEEP BEEP BEEEP BEEP BEEP. Po przetłumaczeniu daje skrót LOL. |
dinosaur18.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: 9 (klawiatura komputerowa), 4 (kartka), 5 (przycisk starej maszyny do pisania), 9 (napisane kredą na tablicy). |
dinosaur19.wav |
Zakodowane numery telefoniczne, wyświetlone w podobnej formie jak napisy końcowe gry Portal. |
dinosaur20.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: 0, 3, B (przyciski białej klawaitury), 8 (kartka). |
dinosaur21.wav |
Zdjęcie przedniej części laboratoryjnego kitla z widocznym logiem Aperture Laboratories, kieszenią i częścią kołnierzyka. |
dinosaur22.wav |
Odwrócone zdjęcie przedstawiające inercyjny system nawigacyjny komputera kierującego, jednej z misji programu Apollo. Zdjęcie wykonane w muzeum MIT w Cambridge, Massachusetts. Pochodzi z konta Adama Fostera na Flickr.[3] |
dinosaur23.wav |
Zdjęcie zewnętrznej części obwodu robota Herberta[4], zbudowanego na MIT w 1987 roku. Tak jak powyższe zdjęcie zrobione w muzeum MIT, przez Adama Fostera i umieszczone na jego koncie Flickr.[5] |
dinosaur24.wav |
Zdjęcie pułapki na myszy. |
dinosaur25.wav |
Zawiera fragmenty 4 zdjęć. Na każdym widnieje jeden symbol, są to: C (kartka z matematycznymi wzorami), 6 (klawiatura komputera), C (kartka), A (kartka z matematycznymi wzorami). |
dinosaur26.wav |
Bliżej niezidentyfikowany obiekt widoczny przez to samo urządzenie wystepujące na zdjęciu w pliku dinosaur14.wav. |
numer (425) 822-5251
Każdy obraz z plików dinosaur nr: 2, 4, 7, 13, 16, 18, 20 25, przedstawiał 4 zdjęcia z jedną cyfrą bądź literą. Na każdym takim małym zdjęciu, w dolnym, prawym rogu umieszczone były liczby od 1 do 32, w formie: 1/32, 4/32. Była to kolejność w jakim należało ułożyć zdjęcia. Po ustaleniu kolejności, cyfry i litery ze zdjęć stworzyły ciąg: 9459 C6CA C8C2 03B8 128B 7CC6 3068 D4FD, który okazał się skrótem algorytmu MD5. Zakodowana treść była numerem telefoniczny: (425) 822-5251[6] do komputera typu BBS, zarejestrowanego w Kirkland[7], niedaleko Seattle, gdzie znajduje się główna siedziba Valve. Po połączeniu się za pomocą zwykłego modemu analogowego i wykorzystując oprogramowanie do komunikacji z BBSem, można było zalogować się na serwer za pomocą loginu: backup i hasła: backup odczytanego z pliku dinosaur12.wav. Po zalogowaniu użytkownikom ukazywał się, między innymi, komunikat: APERTURE LABORATORIES GLaDOS v3.11. v3.11 zostało odczytane jako skrót daty 11 Marca 2010 roku, kiedy to miała się odbyć (i odbyła się) gala Game Developers Conference, podczas, której Gabe Newell odebrał nagrodę Pioneer Award (więcej o tym wydarzeniu, w dalszej części artykułu). Na serwerze BBS znaleziono również mnóstwo innych materiałów: liczne obrazy w formacie ASCII i fragmenty notatek Cave'a Johnsona. Po 5 minutach bezczynności ze strony użytkownika, serwer BBS rozłączał się. Większość z obrazów w formacie ASCII, znalezionych na BBS'ie okazało się później grafikami, concept-artami i screenami z gry Portal 2.
3 marca 2010
3 marca 2010 ukazała się druga aktualizacja do gry Portal. Tym razem oficjalna informacja na Steam brzmiała:
- Added valuable asset retrieval[8]
- Dodano wyszukiwanie cennych aktywów
Zakończenie gry zostało zmienione. Po tym jak Chell pokonuje GLaDOS i budzi się leżąc bezwładnie na na ziemi, w stronę Aperture Science zaczyna ją z powrotem ciągnąć imprezowy robot eskortujący. Równocześnie męskim głosem, przypominającym głos syntezatora mowy, dziękuje jej za przyjęcie odpowiedniej pozycji umożliwiającej eskortę. W tej aktualizacji dodano też dwa dźwięki: dinosaur_fizzle2.wav i dinosaur_fizzle3.wav.
Pasek postępu
Na serwerze BBS pojawił się nowy komunikat: VALUABLE ASSET RETRIEVAL INITIATED, a na dole ekranu ukazał się pasek postępu, składający się z 76 jednostek. Czas pokazywany na serwerze zaczął być kompletnie losowy, pokazując czasami tak egzotyczne daty jak: rok 2797, 43 femtosekunda, urodziny Cave'a Johnsona, więcej jak 6 dni czy późny eocen.[9] Pasek postępu odmierzał czas do oficjalnej zapowiedzi gry Portal 2, która ukazała się później na platformie Steam.
5 marca 2010
5 Marca 2010 Portal 2 został oficjalnie zapowiedziany. Informacja pojawiła się na Steam i zawierała ukryty przekaz.
- Valve, creators of best-selling game franchises (such as Left 4 Dead, Counter-Strike and Half-Life) and leading technologies (such as Steam and Source), today announced Portal 2 for shipment this coming holiday season.
- Portal 2 is the sequel to 2007's Portal, which won 70 industry achievement awards.
- For more information, please visit www.steamgames.com[10]
Część liter w komunikacie została podkreślona. Litery te, ustawione w odpowiednim szyku, utworzyły kolejny login: drattmann i hasło: h0nee do serwera BBS. Po połączeniu do BBS'a przy pomocy tego loginu, zostały odkryte kolejne grafiki w kodzie ASCII oraz nowy kod poprzedzony nagłówkiem: APERTURE IMAGE FORMAT (c) 1985. Natomiast po dopełnieniu się paska postępu, stary login: backup i hasło: backup, dały dostęp do plików źródłowych programu napisanego w QBasic, który miał służyć do odszyfrowania nowego kodu uzyskanego za pomocą loginu drattmann.
Program ujawnił istnienie dwóch nowych grafik w formacie .AMF (Aperture Menu Format). Format ten, wg danych zawartych w programie dekodującym, został wynaleziony przez pracownika Aperture Douga Rattmanna w 1985 roku.Pierwsza grafika przedstawiała niebieski tekst (wraz z logo Aperture Laboratories) na szarym tle, o treści:
- Thank you for participating in the trial phase of the Aperture Science Cooperative Testing Initiative. Because of your success, we are moving forward with this project. You will be contacted when the live fire phase of the Cooperative Testing Initiative is ready to accept applicants.
- Dziękujemy za udział w tym doświadczenia będącym częścią Inicjatywy Kooperatywnych Testów Aperture Science. Z powodu twojego sukcesu, będziemy kontynuować ten projekt. Skontaktujemy się z tobą gdy (potrzebne tłumacznie) Inicjatywy Kooperatywnych Testów będzie gotowe do przyjęcia petentów.
Po naciśnięciu (będąc w programie) klawisza 9, program wyłączał się, naciśnięcie klawisza 1 ujawniało natomiast drugi obraz .AMF o nazwie SIGN, na którym na czerwonym tle, widać dwie ludzkie postacie (takie same, które występują na plakatach widocznych w Aperture), z kciukami skierowanymi ku górze. Podpis poniżej informuje: Cooperative Trial Completed (ang. Kooperacyjny eksperyment dobiegł końca).
11 marca 2010
Dnia 11 mara 2010 roku Gabe Newell odebrał nagrodę Pioneer Award na gali Game Developers Conference. Zgodnie z przewidywaniami, podczas gali ukazał się nowy ukryty przekaz. Kiedy Newell miał rzekomo odpowiedzieć na pytania graczy dotyczące ARG, zamiast wspomagającego go pokazu slajdów, ukazał się Niebieski ekran śmierci Windows. Ekran zawierał kolejną wiadomość zakodowaną za pomocą rozszerzonego dziesiętnego zakodowanego dwójkowo kodu wymiany[11]. Zakodowana treść brzmiała: SUSPENDUNTILEEE, czyli wstrzymane aż do E3, co w oczywisty sposób odnosiło się do targów gier komputerowych E3, majacych odbyć się w czerwcu 2010 roku.
1 czerwca 2010
1 czerwca 2010 roku do przedstawicieli prasy komputerowej został wysłany e-mail, w którym (w formie charakterystycznej dla komunikatów GLaDOS) zostali poinformowani o zastąpieniu światowej premiery Portal 2, zaplanowanej na 14 czerwca (na targach E3), niespodzianką.[12]
15 czerwca 2010
Drugiego dnia targów E3, podczas konferencji Sony, Gabe Newell oznajmił, że Portal 2 ukaże się również na konsole Playstation 3.[13] Była to zapowiedziana 1 czerwca niespodzianka.
Wnioski
Mimo iż nie było oficjalnego komunikatu, można wnioskować, że Portal ARG dobiegło końca wraz z targami E3. Aczkolwiek kilka tropów gry nie zostało jeszcze rozwiązanych do dzisiaj.
Ciekawostki
- Niektóre zdjęcia wykorzystane w Portal ARG, pochodzą z konta Flickr Adama Fostera.
Zasoby serwera BBS
Zasoby w kolejności rosnącej, według numerów w oryginalnych nazwach na serwerze BBS.
Obraz źródłowy | Obraz wynikowy | Oryginalna nazwa, typ i rozmiar pliku | Komunikat błędu | Opis i interpretacja |
---|---|---|---|---|
00781706.309\05441580.485, obraz w ASCII, 7124 bajtów | WARNING: UNDISCOVERED CORRUPTION IN ERROR CORRECTION (ABEND 132) | Plakat prezentujący budowę działka strażniczego | ||
brak | 00830915.173\05162493.588, obraz w ASCII, 7304 bajtów | WARNING: DETECTING POSSIBLE MFM CORRUPTION ON ATA BUS 3 | Nierozpoznane | |
brak | 00948720.247\01544256.369, obraz w ASCII, 3731 bajtów | ERROR: ERROR NOT UNDETECTED | Rysunek symboliczny. Probówka trzymana w ręku, para oczu oraz okulary. | |
01980182.265\07179630.193, obraz w ASCII, 9644 bajtów | WARNING: EXTERNAL DATA-LINE STABILITY COMPROMISED | Plakat prezentujący Pneumatic Diversity Vent | ||
brak | 02010175.163\04544046.237, obraz w ASCII, 4221 bajtów | ERROR: NO ERROR DETECTED | Prawdopodobne wzór chemiczny związku organicznego. | |
02031577.300\02103700.758, obraz w ASCII, 6244 bajtów | WARNING: NO ERROR DETECTED | Concept-art z Chell i komorą GLaDOS. | ||
02099218.347\03659131.810, obraz w ASCII, 5093 bajtów | ERROR: PRESS ANY KEY (#637) | Concept-art dwóch robotów z trybu co-op Portal 2. |
Przypisy
- ↑ Portal Update Released. Steam [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Cow Anatomy Model. famemaster.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Robots and Retro. Flickr.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Herbert: A Second Generation Mobile Robot. dspace.mit.edu [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Robots and Retro. Flickr.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ [1]. md5.gromweb.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ [2]. whitepages.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Portal Update Released. Steam [dostęp 30-08-2010].
- ↑ The Progress Bar. portalwiki.net [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Portal 2 Announced. Steam [dostęp 30-08-2010].
- ↑ EBCDIC. Wikipedia [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Valve Replaces Pre-E3 Portal 2 Reveal With "Surprise". g4tv.com [dostęp 30-08-2010].
- ↑ Portal 2 at E3. YouTube [dostęp 30-08-2010].
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |