Portal

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Zalążek

Ta strona to tylko zalążek artykułu. Jeśli możesz, pomóż w tworzeniu serwisu i rozwiń ten artykuł!

  • Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła.
Portal
Portal.jpg
Producent Valve Software
Wydawca Valve Software
Dystrybucja Electronic Arts, Steam
Data wydania 10 października 2007
Nośniki DVD, Steam
Gatunek First Person Perspective, logiczna
Tryb gry Singleplayer
Platforma Microsoft Windows, Xbox, Xbox 360, PlayStation 3
Silnik Source
Wymagania minimalne:
  • Procesor 1,7 GHz, 512 MB pamięci RAM, karta graficzna 128 MB obsługująca DirextX 8, 4 GB HDD, połączenie internetowe

zalecane:

  • Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB obsługująca DX9, 4 GB HDD, szerokopasmowe łącze internetowe
Kontrolery klawiatura i mysz, joystick, gamepad
Kategorie wiekowe PEGI: 12+
ESRB: T
OFLC: M
USK: 12
Scenarzysta Marc Laidlaw, Chet Faliszek, Erik Wolpaw
Kompozytor Kelly Bailey, Jonathan Coulton, Mike Morasky
Gra po grze
Poprz. gra Narbacular Drop
Nast. gra Portal 2


Spis treści

Ogólne

Portal - logiczno-zręcznościowa gra komputerowa wydana przez Valve Software w 2007 roku. Dostępna w pakiecie "The Orange Box" oraz osobno przez Steam. Zadaniem gracza jest rozwiązywanie fizycznych łamigłówek i zadań poprzez otwieranie portali, które pozwalają przenosić w przestrzeni przedmioty i samą postać gracza.

Fabuła

Miejsce rozgrywania fabuły gry, oraz czas są nieznane. Bohaterka gry, Chell, budzi się w jednej z komór ośrodka badawczego Aperture Science Enrichment Center. Po chwili dowiaduje się, że aby przeżyć musi przejść kilkanaście testów, z użyciem Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science, po których zakończeniu ma otrzymać ciasto. Jednak po ostatnim teście GlaDOS próbuje spalić główną bohaterkę, ale dzięki urządzeniu portalowemu udaje jej się zbiec i dotrzeć przez opustoszałe korytarze do miejsca gdzie jest GLaDOS. Podczas spotkania, komputer odczepia jeden ze swoich rdzeni, a bohaterka wrzuca go do Awaryjnego Spopielacza Inteligencji Aperture Science. Okazuje się, że był to rdzeń moralności zainstalowany po tym jak GLaDOS wymordowała pracowników przy użyciu neurotoksyny. Wywiązuje się ostateczna walka w której wyniku superkomputer oraz naszą bohaterka zostają zabici i wyrzuceni na parking kompleksu Aperture Laboratories.

Rozgrywka

W grze musimy używać Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science do przejścia kolejnych komór testowych. Początkowo mamy możliwość tworzenia tylko jednego portalu, drugi jest już usytuowany, jednak później do urządzenia zostaje dołączony drugi moduł, umożliwiający stworzenie własnoręcznie dwóch portali. Do każdej komory testowej dostarczani jesteśmy windą, która jest oddzielona od komory Siatką Dematerializującą Aperture Science, powoduje ona wyparowywanie każdego niepożądanego przedmiotu. Na początku każdego poziomu znajduję się informacja z numerem komory i ewentualnymi zagrożeniami. Na kolejnych poziomach musimy używać urządzenia portalowego aby dojść do następnej windy. Najczęściej wymaga to przeniesienia Obciążeniowej Kostki Towarzyszącej Aperture Science na przycisk, bądź doprowadzenia kulki energetycznej do celu co powoduje otwarcie się drzwi. Rzadziej wymaga to zniszczenia androidów bądź użycia umiejętności zręcznościowych.

Postacie i przeciwnicy

Gra przedstawia nam dwóch bohaterów: kontrolowaną przez gracza Chell, oraz jej przeciwnika, GLaDOS (Genetic Lifeform and Disk Operating System) - sztuczną inteligencję której w angielskiej wersji językowej, głos podkładała Ellen McLain.

Ścieżka dźwiękowa

Proces powstawania

Ciekawostki

Linki

Sklep Steam