Half-Life: Uplink

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(Wersje: poprawki/)
(PlayStation 2)
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 2: Linia 2:
 
{{Spoiler}}
 
{{Spoiler}}
 
{{Gra infobox
 
{{Gra infobox
|grafika=Half-Life_Uplink.jpg
+
|grafika = Half-Life_Uplink.jpg
|producent=[[Valve Corporation]]
+
|producent= <p></p>
|wydawca=[[Valve Software]]
+
* [[Valve Corporation]]
|dystrybucja=
+
* [[Gearbox Software]]
|data wydania=12 lutego 1999
+
|wydawca= [[Valve Software]]
|nośniki=CD, Internet
+
|dystrybucja =
|gatunek=First person shooter
+
|data wydania = <p></p>
|tryb gry=Singleplayer
+
'''Windows''': <br> 12 lutego 1999 <br>
|platforma=Windows
+
'''PlayStation 2''': <br> czerwiec 2002
|silnik=[[GoldSrc]]
+
|nośniki = CD, Internet
|wymagania=
+
|gatunek = First person shooter
|kontrolery=klawiatura i mysz
+
|tryb gry = Singleplayer
|kategorie wiekowe= BBFC: 15,<br/> ESRB: M,<br/> OFLC: M,<br/> PEGI: 16+<br/>
+
|platforma = Windows, PlayStation 2
|scenarzysta=
+
|silnik = [[GoldSrc]]
|designer=
+
|wymagania =
|kompozytor=
+
|kontrolery = <p></p>
|poprz. gra= [[Half-Life]]
+
* klawiatura i mysz
|nast. gra= [[Half-Life: Opposing Force]]
+
* DualShock 2 (PS2)
 +
|kategorie wiekowe = BBFC: 15,<br/> ESRB: M,<br/> OFLC: M,<br/> PEGI: 16+<br/>
 +
|scenarzysta =
 +
|designer =
 +
|kompozytor =
 +
|poprz. gra = [[Half-Life]]
 +
|nast. gra = [[Half-Life: Opposing Force]]
 
}}
 
}}
 +
 
'''Half-Life: Uplink''' (lub samo '''Uplink''') - wersja demo gry [[Half-Life]], wydana (już po premierze pełnej gry) 12 lutego 1999 roku przez [[Valve Software]]. Przedstawione wydarzenia nie są związane z główną linią fabularną pełnej wersji, ale miejsce akcji jest to samo - kompleks [[Black Mesa Research Facility|Black Mesa]]. Demo zawiera większość elementów występujących w pełnej wersji gry: walka z [[zombie]] i [[headcrab]]ami, żołnierzami [[HECU]], [[Vortigaunt]]ami oraz Gargantuą na końcu.  
 
'''Half-Life: Uplink''' (lub samo '''Uplink''') - wersja demo gry [[Half-Life]], wydana (już po premierze pełnej gry) 12 lutego 1999 roku przez [[Valve Software]]. Przedstawione wydarzenia nie są związane z główną linią fabularną pełnej wersji, ale miejsce akcji jest to samo - kompleks [[Black Mesa Research Facility|Black Mesa]]. Demo zawiera większość elementów występujących w pełnej wersji gry: walka z [[zombie]] i [[headcrab]]ami, żołnierzami [[HECU]], [[Vortigaunt]]ami oraz Gargantuą na końcu.  
Demo dostępne było jedynie w wydaniu ''Half-Life: Gra Roku'', w dodatku/pathu ''Half-Life: Further Data''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.halflifeuplink.com/furtherdata/ |tytul=Half-Life: Further Data|serwis=halflifeuplink.com |dostep=26-08-2010}}</ref> oraz rozpowszechnione za pośrednictwem Internetu. Nadal można je pobrać, jednak nie jest dostępne nigdzie na oficjalnych stronach Valve, ani na [[Steam]].
+
Było dostępne jedynie w wydaniu ''Half-Life: Gra Roku'', w dodatku/patchu ''Half-Life: Further Data''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.halflifeuplink.com/furtherdata/ |tytul=Half-Life: Further Data|serwis=halflifeuplink.com |dostep=26-08-2010}}</ref> oraz rozpowszechnione za pośrednictwem Internetu. Nadal można je pobrać, jednak nie jest dostępne nigdzie na oficjalnych stronach Valve, ani na [[Steam]].
  
==Fabuła==
+
== Fabuła ==
Gracz wciela się w postać [[Gordon Freeman|Gordona Freemana]] 48 godzin po rozpoczeciu [[Incydent w Black Mesa|incydentu w Black Mesa]]. Miejscem akcji jest Kompleks Reaktora Lambda, wchodzący w skład sektora F. Rejon ten jest opanowany przez stworzenia z Xen i znajduje się pod stałym bombardowaniem ze strony wojska. Zaraz na początku Gordon spotyka dwóch pracowników Black Mesy, naukowca i strażnika. Chcą oni otworzyć właz do Reaktora lambda i uciec z pochłoniętego chaosem miejsca. Nie mogą tego zrobić, ponieważ system jest zablokowany dopóki nie zostanie wysłany sygnał o zagrożeniu do ''Komisji do spraw Energii Atomowej''. Antena jest odcięta i trzeba ją przestawić ręcznie. Ponieważ miejsce, w którym znajduje się nadajnik jest skażone, jedynie Gordon w [[Kombinezon HEV|kombinezonie HEV]] może to zrobić.
+
Gracz wciela się w postać [[Gordon Freeman|Gordona Freemana]] 48 godzin po rozpoczęciu [[Incydent w Black Mesa|incydentu w Black Mesa]]. Miejscem akcji jest Kompleks Reaktora Lambda, wchodzący w skład sektora F. Rejon ten jest opanowany przez stworzenia z Xen i znajduje się pod stałym bombardowaniem ze strony wojska. Zaraz na początku Gordon spotyka dwóch pracowników Black Mesy, naukowca i strażnika. Chcą oni otworzyć właz do Reaktora lambda i uciec z pochłoniętego chaosem miejsca. Nie mogą tego zrobić, ponieważ system jest zablokowany dopóki nie zostanie wysłany sygnał o zagrożeniu do ''Komisji do spraw Energii Atomowej''. Antena jest odcięta i trzeba ją przestawić ręcznie. Ponieważ miejsce, w którym znajduje się nadajnik jest skażone, jedynie Gordon w [[Kombinezon HEV|kombinezonie HEV]] może to zrobić.
  
 
Gordon zjeżdża windą na dolne poziomy, gdzie spotyka ochroniarza oraz walczy z zombie i headcrabami. W tym miejscu gracz może wybrać dwie różne drogi pokonania lokacji, przebijając się przez drewniane skrzynie przy pomocy łomu, lub poprzez wentylację ukrytą za maszyną z napojami.
 
Gordon zjeżdża windą na dolne poziomy, gdzie spotyka ochroniarza oraz walczy z zombie i headcrabami. W tym miejscu gracz może wybrać dwie różne drogi pokonania lokacji, przebijając się przez drewniane skrzynie przy pomocy łomu, lub poprzez wentylację ukrytą za maszyną z napojami.
Linia 31: Linia 38:
 
Po dotarciu z powrotem do naukowca i strażnika, wszyscy razem wchodzą do Kompleksu Reaktora Lambda, gdzie od razu napotykają grupkę [[Houndeye]]. Posuwając się dalej Gordon zostaje oddzielony od swoich towarzyszy w wyniku zawalenia się części stropu. Pokonując dalsze korytarze jest świadkiem zawalenia się części wentylacji w wyniku przebywania w pobliżu Garagantui. Po pokonaniu krótkiego odcinka wentylacji, spada na balkon, znajdujący się w dużym pomieszczeniu, w którym przebywa właśnie Gargantua. Potwór zabija 3 znajdujące się tam osoby i demoluje otoczenie, po czym niszczy balkon na którym stoi Gordon. Ten zostaje zablokowany przez przewrócone wokół niego elementy. W momencie gdy Gargantua zaczyna zbliżać się do Gordona, ekran zaciemnia się, a na ekranie pojawia się komunikat: ''Current evaluation: uplink completed. Require further data''. Demo dobiegło końca.
 
Po dotarciu z powrotem do naukowca i strażnika, wszyscy razem wchodzą do Kompleksu Reaktora Lambda, gdzie od razu napotykają grupkę [[Houndeye]]. Posuwając się dalej Gordon zostaje oddzielony od swoich towarzyszy w wyniku zawalenia się części stropu. Pokonując dalsze korytarze jest świadkiem zawalenia się części wentylacji w wyniku przebywania w pobliżu Garagantui. Po pokonaniu krótkiego odcinka wentylacji, spada na balkon, znajdujący się w dużym pomieszczeniu, w którym przebywa właśnie Gargantua. Potwór zabija 3 znajdujące się tam osoby i demoluje otoczenie, po czym niszczy balkon na którym stoi Gordon. Ten zostaje zablokowany przez przewrócone wokół niego elementy. W momencie gdy Gargantua zaczyna zbliżać się do Gordona, ekran zaciemnia się, a na ekranie pojawia się komunikat: ''Current evaluation: uplink completed. Require further data''. Demo dobiegło końca.
  
==Wersje==
+
== Produkcja ==
 +
Wbrew powszechnym przekonaniom Uplink nie jest rozdziałem wyciętym z Half-Life'a. Zawiera poziomy całkowicie nowe, choć mała część wyciętej zawartości z oryginału też tutaj występuje. Jest bardzo luźno oparty na pomyśle z wyciętego rozdziału - ''Communications Center''. Według Marca Laidlawa przy tworzeniu Uplinka świeciły dwa założenia. Pierwsze polegało na tym, żeby zaznajomić graczy z doświadczeniem płynącym z grania w Half-Life'a, natomiast drugie na przedstawieniu graczom zaznajomionym już z pełną grą zupełnie nowego doświadczenia.<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://pcgamer.com/interviews/mlaidlaw.shtml||tytul=Wywiad z Marc'iem Laidlawem|serwis=PC Gamer Online 1999 (archiwalny)|dostep=}}</ref>
 +
 
 +
== Wersje ==
 
Obecnie oprócz oryginalnej, samodzielnej wersji, można pobrać 2 różne wersje dema:
 
Obecnie oprócz oryginalnej, samodzielnej wersji, można pobrać 2 różne wersje dema:
*SteamLink - jest to to samo demo w formie modyfikacji. Wymaga zainstalowanego Half-Life i jest przystosowane do działania pod Steamem.
+
* SteamLink - jest to to samo demo w formie modyfikacji. Wymaga zainstalowanego Half-Life i jest przystosowane do działania pod Steamem.
*Half-Life: Uplink Extended - to przedłużona i lekko zmodyfikowana wersja, stworzona przez fana. Zawiera między innymi walkę z Gargantuą.
+
* Half-Life: Uplink Extended - to przedłużona i lekko zmodyfikowana wersja, stworzona przez fana. Zawiera między innymi walkę z Gargantuą.
 +
* Half-Life: Uplink Addon - ta modyfikacja dodaje poziomy z Uplinka prosto do oryginalnej gry.
 +
 
 +
=== PlayStation 2 ===
 +
Uplink został przeportowany również na konsolę Sony, gdzie zawarto go na płycie z wersjami demo innych gier dołączanej do czerwcowego numeru Official PlayStation Magazine z 2002 roku. Aby w niego zagrać potrzebna jest także płyta z oryginalną grą. W menu ''Cheat Codes'' dostępnym z poziomu opcji należy wprowadzić następującą kombinację - trójkąt, kwadrat, lewo, prawo, kółko, krzyżyk, góra, dół. W ten sposób odblokujemy opcję ''Extras'', również dostępną w opcjach. Po wybraniu jej należy wymienić płytę w napędzie na tę z czasopisma.
 +
 
 +
== Ciekawostki ==
 +
* Demo zawiera także sekcję treningową [[Hazard Course]] (tylko w wersjach PC).
 +
* Uplink zawiera pewne pomysły, które nie znalazły się w finalnej wersji Half-Life'a. Działka maszynowe na przykład są dużo mocniejsze, na tyle mocne, by zamienić człowieka w krwawą miazgę, choć są mniej szybkostrzelne. Zawiera także zbiorową mogiłę palonych Vortigauntów. Możliwe jest także ukrycie się w cieniu przed grupką żołnierzy i pozostaniu w ten sposób niewykrytym.
 +
* G-Man jest zaprogramowany w taki sposób, by opuścić otoczenie, w którym Gargantua sieje zniszczenie, niszcząc przy tym okna. Jeśli gracz wyprzedzi w tym obrzyma, G-Man opuści to pomieszczenie nieco szybciej.
 +
* Jeśli płytka z ''[[Half-Life: Day One]]'' jest włożona w stacji dysków, to zostaną odegrane utwory ''Adrenaline Horror'' i ''Black Mesa Inbound''.
 +
* Istnieje możliwość wyjścia z mapy, i to bez używania kodów. Można to zrobić na zewnątrz przy kontenerach. To spowoduje, że gracz będzie "pływał" i będzie można w ten sposób pominąć pewne obszary.
 +
* Powstał również remake dema na silniku [[Source]], zwany ''Black Mesa: Uplink'', który wydano 17 grudnia 2012 roku. Wykorzystano w nim zasoby z moda [[Black Mesa (modyfikacja)|Black Mesa]], który jest remake'iem oryginalnego Half-Life'a.
  
==Ciekawostki==
+
== Galeria ==
*Demo zawiera także trening [[Hazard Course]].
+
<gallery>
 +
Grafika:Half-Life Uplink.jpg|Menu główne dema (wersja WON)
 +
Grafika:Uplink_ps2_menu.png|Menu główne w wersji PlayStation 2
 +
Grafika:Uplink_poczatek.jpg|Początek
 +
Grafika:Uplink_ps2_screen.png|Hala wypełniona kontenerami
 +
Grafika:Uplink_transmiter.jpg|Antena nadawcza
 +
Grafika:Uplink_transmiter_aktywny.jpg|Antena ustawiona na odpowiednią częstotliwość
 +
Grafika:Uplink_gargantua.jpg|Gargantua siejący spustoszenie
 +
</gallery>
  
==Linki==
+
== Linki zewnętrzne ==
*[http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,6813-order,1-page,1-c,alldownloads/description.html Oryginalna wersja dema]
+
* [http://bluesnews.com/files/demos/half-life/demo.shtml Oryginalna wersja dema]
*[http://www.halflifeuplink.com/steamlink/ SteamLink]
+
* [http://www.halflifeuplink.com/steamlink/ SteamLink]
*[http://www.twhl.co.za/vault.php?map=4189 Half-Life: Uplink Extended ver.1.1]
+
* [http://www.twhl.co.za/vault.php?map=4189 Half-Life: Uplink Extended ver.1.1]
 +
* [http://www.moddb.com/mods/half-life-uplink-addon Half-Life: Uplink Addon ver.1.3]
 +
* [http://www.moddb.com/mods/black-mesa-uplink Black Mesa: Uplink]
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
Linia 48: Linia 80:
 
[[Kategoria:Half-Life]]
 
[[Kategoria:Half-Life]]
  
[[overwiki:Half-Life: Uplinke]]
+
[[overwiki:Half-Life: Uplink]]
 
[[wikipedia:Half-Life:_Uplink#Development]]
 
[[wikipedia:Half-Life:_Uplink#Development]]
 
[[wikipediapl:Half-Life: Uplink]]
 
[[wikipediapl:Half-Life: Uplink]]

Aktualna wersja na dzień 04:14, 28 wrz 2018

Ostrzeżenie

Ta strona może zawierać szczegóły fabuły. Jeśli nie chcesz jej znać, nie czytaj tego artykułu!

Half-Life: Uplink
Half-Life Uplink.jpg
Producent

Wydawca Valve Software
Data wydania

Windows:
12 lutego 1999
PlayStation 2:
czerwiec 2002

Nośniki CD, Internet
Gatunek First person shooter
Tryb gry Singleplayer
Platforma Windows, PlayStation 2
Silnik GoldSrc
Kontrolery

  • klawiatura i mysz
  • DualShock 2 (PS2)
Kategorie wiekowe BBFC: 15,
ESRB: M,
OFLC: M,
PEGI: 16+
Gra po grze
Poprz. gra Half-Life
Nast. gra Half-Life: Opposing Force

Half-Life: Uplink (lub samo Uplink) - wersja demo gry Half-Life, wydana (już po premierze pełnej gry) 12 lutego 1999 roku przez Valve Software. Przedstawione wydarzenia nie są związane z główną linią fabularną pełnej wersji, ale miejsce akcji jest to samo - kompleks Black Mesa. Demo zawiera większość elementów występujących w pełnej wersji gry: walka z zombie i headcrabami, żołnierzami HECU, Vortigauntami oraz Gargantuą na końcu. Było dostępne jedynie w wydaniu Half-Life: Gra Roku, w dodatku/patchu Half-Life: Further Data[1] oraz rozpowszechnione za pośrednictwem Internetu. Nadal można je pobrać, jednak nie jest dostępne nigdzie na oficjalnych stronach Valve, ani na Steam.

Spis treści

[edytuj] Fabuła

Gracz wciela się w postać Gordona Freemana 48 godzin po rozpoczęciu incydentu w Black Mesa. Miejscem akcji jest Kompleks Reaktora Lambda, wchodzący w skład sektora F. Rejon ten jest opanowany przez stworzenia z Xen i znajduje się pod stałym bombardowaniem ze strony wojska. Zaraz na początku Gordon spotyka dwóch pracowników Black Mesy, naukowca i strażnika. Chcą oni otworzyć właz do Reaktora lambda i uciec z pochłoniętego chaosem miejsca. Nie mogą tego zrobić, ponieważ system jest zablokowany dopóki nie zostanie wysłany sygnał o zagrożeniu do Komisji do spraw Energii Atomowej. Antena jest odcięta i trzeba ją przestawić ręcznie. Ponieważ miejsce, w którym znajduje się nadajnik jest skażone, jedynie Gordon w kombinezonie HEV może to zrobić.

Gordon zjeżdża windą na dolne poziomy, gdzie spotyka ochroniarza oraz walczy z zombie i headcrabami. W tym miejscu gracz może wybrać dwie różne drogi pokonania lokacji, przebijając się przez drewniane skrzynie przy pomocy łomu, lub poprzez wentylację ukrytą za maszyną z napojami. Następnie Gordon konfrontuje się z trzyosobowym oddziałem żołnierzy w hali wypełnionej kontenerami i wychodzi na zewnątrz kompleksu. Tutaj następuje seria potyczek z żołnierzami HECU, którzy próbują dostać się do środka Black Mesy. Dociera do drzwi nadajnika, które próbowali wcześniej wysadzić żołnierze. W środku przestawia antenę na odpowiednią częstotliwość i wysyła sygnał. Uchodzi cało z zasadzki żołnierzy, którzy dostają się do budynku z anteną, między innymi przez dach. Później pokonuje podziemne przejście, w którym mija kilku martwych lub konających naukowców i żołnierzy HECU. Tutaj też pierwszy raz napotyka Barnacle. Ponownie wychodzi na powierzchnię i wraca do hali z kontenerami gdzie zastaje żołnierzy walczących z Vortiguantami. Po dotarciu z powrotem do naukowca i strażnika, wszyscy razem wchodzą do Kompleksu Reaktora Lambda, gdzie od razu napotykają grupkę Houndeye. Posuwając się dalej Gordon zostaje oddzielony od swoich towarzyszy w wyniku zawalenia się części stropu. Pokonując dalsze korytarze jest świadkiem zawalenia się części wentylacji w wyniku przebywania w pobliżu Garagantui. Po pokonaniu krótkiego odcinka wentylacji, spada na balkon, znajdujący się w dużym pomieszczeniu, w którym przebywa właśnie Gargantua. Potwór zabija 3 znajdujące się tam osoby i demoluje otoczenie, po czym niszczy balkon na którym stoi Gordon. Ten zostaje zablokowany przez przewrócone wokół niego elementy. W momencie gdy Gargantua zaczyna zbliżać się do Gordona, ekran zaciemnia się, a na ekranie pojawia się komunikat: Current evaluation: uplink completed. Require further data. Demo dobiegło końca.

[edytuj] Produkcja

Wbrew powszechnym przekonaniom Uplink nie jest rozdziałem wyciętym z Half-Life'a. Zawiera poziomy całkowicie nowe, choć mała część wyciętej zawartości z oryginału też tutaj występuje. Jest bardzo luźno oparty na pomyśle z wyciętego rozdziału - Communications Center. Według Marca Laidlawa przy tworzeniu Uplinka świeciły dwa założenia. Pierwsze polegało na tym, żeby zaznajomić graczy z doświadczeniem płynącym z grania w Half-Life'a, natomiast drugie na przedstawieniu graczom zaznajomionym już z pełną grą zupełnie nowego doświadczenia.[2]

[edytuj] Wersje

Obecnie oprócz oryginalnej, samodzielnej wersji, można pobrać 2 różne wersje dema:

  • SteamLink - jest to to samo demo w formie modyfikacji. Wymaga zainstalowanego Half-Life i jest przystosowane do działania pod Steamem.
  • Half-Life: Uplink Extended - to przedłużona i lekko zmodyfikowana wersja, stworzona przez fana. Zawiera między innymi walkę z Gargantuą.
  • Half-Life: Uplink Addon - ta modyfikacja dodaje poziomy z Uplinka prosto do oryginalnej gry.

[edytuj] PlayStation 2

Uplink został przeportowany również na konsolę Sony, gdzie zawarto go na płycie z wersjami demo innych gier dołączanej do czerwcowego numeru Official PlayStation Magazine z 2002 roku. Aby w niego zagrać potrzebna jest także płyta z oryginalną grą. W menu Cheat Codes dostępnym z poziomu opcji należy wprowadzić następującą kombinację - trójkąt, kwadrat, lewo, prawo, kółko, krzyżyk, góra, dół. W ten sposób odblokujemy opcję Extras, również dostępną w opcjach. Po wybraniu jej należy wymienić płytę w napędzie na tę z czasopisma.

[edytuj] Ciekawostki

  • Demo zawiera także sekcję treningową Hazard Course (tylko w wersjach PC).
  • Uplink zawiera pewne pomysły, które nie znalazły się w finalnej wersji Half-Life'a. Działka maszynowe na przykład są dużo mocniejsze, na tyle mocne, by zamienić człowieka w krwawą miazgę, choć są mniej szybkostrzelne. Zawiera także zbiorową mogiłę palonych Vortigauntów. Możliwe jest także ukrycie się w cieniu przed grupką żołnierzy i pozostaniu w ten sposób niewykrytym.
  • G-Man jest zaprogramowany w taki sposób, by opuścić otoczenie, w którym Gargantua sieje zniszczenie, niszcząc przy tym okna. Jeśli gracz wyprzedzi w tym obrzyma, G-Man opuści to pomieszczenie nieco szybciej.
  • Jeśli płytka z Half-Life: Day One jest włożona w stacji dysków, to zostaną odegrane utwory Adrenaline Horror i Black Mesa Inbound.
  • Istnieje możliwość wyjścia z mapy, i to bez używania kodów. Można to zrobić na zewnątrz przy kontenerach. To spowoduje, że gracz będzie "pływał" i będzie można w ten sposób pominąć pewne obszary.
  • Powstał również remake dema na silniku Source, zwany Black Mesa: Uplink, który wydano 17 grudnia 2012 roku. Wykorzystano w nim zasoby z moda Black Mesa, który jest remake'iem oryginalnego Half-Life'a.

[edytuj] Galeria

[edytuj] Linki zewnętrzne

[edytuj] Przypisy

  1. Half-Life: Further Data. halflifeuplink.com [dostęp 26-08-2010].
  2. Wywiad z Marc'iem Laidlawem. PC Gamer Online 1999 (archiwalny)