Half-Life: Uplink
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m (→Fabuła: Brakujący ogonek.) |
(→PlayStation 2) |
||
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
{{Spoiler}} | {{Spoiler}} | ||
{{Gra infobox | {{Gra infobox | ||
− | |grafika=Half-Life_Uplink.jpg | + | |grafika = Half-Life_Uplink.jpg |
− | |producent=[[Valve Corporation]] | + | |producent= <p></p> |
− | |wydawca=[[Valve Software]] | + | * [[Valve Corporation]] |
− | |dystrybucja= | + | * [[Gearbox Software]] |
− | |data wydania=12 lutego 1999 | + | |wydawca= [[Valve Software]] |
− | |nośniki=CD, Internet | + | |dystrybucja = |
− | |gatunek=First person shooter | + | |data wydania = <p></p> |
− | |tryb gry=Singleplayer | + | '''Windows''': <br> 12 lutego 1999 <br> |
− | |platforma=Windows | + | '''PlayStation 2''': <br> czerwiec 2002 |
− | |silnik=[[GoldSrc]] | + | |nośniki = CD, Internet |
− | |wymagania= | + | |gatunek = First person shooter |
− | |kontrolery=klawiatura i mysz | + | |tryb gry = Singleplayer |
− | |kategorie wiekowe= BBFC: 15,<br/> ESRB: M,<br/> OFLC: M,<br/> PEGI: 16+<br/> | + | |platforma = Windows, PlayStation 2 |
− | |scenarzysta= | + | |silnik = [[GoldSrc]] |
− | |designer= | + | |wymagania = |
− | |kompozytor= | + | |kontrolery = <p></p> |
− | |poprz. gra= [[Half-Life]] | + | * klawiatura i mysz |
− | |nast. gra= [[Half-Life: Opposing Force]] | + | * DualShock 2 (PS2) |
+ | |kategorie wiekowe = BBFC: 15,<br/> ESRB: M,<br/> OFLC: M,<br/> PEGI: 16+<br/> | ||
+ | |scenarzysta = | ||
+ | |designer = | ||
+ | |kompozytor = | ||
+ | |poprz. gra = [[Half-Life]] | ||
+ | |nast. gra = [[Half-Life: Opposing Force]] | ||
}} | }} | ||
+ | |||
'''Half-Life: Uplink''' (lub samo '''Uplink''') - wersja demo gry [[Half-Life]], wydana (już po premierze pełnej gry) 12 lutego 1999 roku przez [[Valve Software]]. Przedstawione wydarzenia nie są związane z główną linią fabularną pełnej wersji, ale miejsce akcji jest to samo - kompleks [[Black Mesa Research Facility|Black Mesa]]. Demo zawiera większość elementów występujących w pełnej wersji gry: walka z [[zombie]] i [[headcrab]]ami, żołnierzami [[HECU]], [[Vortigaunt]]ami oraz Gargantuą na końcu. | '''Half-Life: Uplink''' (lub samo '''Uplink''') - wersja demo gry [[Half-Life]], wydana (już po premierze pełnej gry) 12 lutego 1999 roku przez [[Valve Software]]. Przedstawione wydarzenia nie są związane z główną linią fabularną pełnej wersji, ale miejsce akcji jest to samo - kompleks [[Black Mesa Research Facility|Black Mesa]]. Demo zawiera większość elementów występujących w pełnej wersji gry: walka z [[zombie]] i [[headcrab]]ami, żołnierzami [[HECU]], [[Vortigaunt]]ami oraz Gargantuą na końcu. | ||
− | + | Było dostępne jedynie w wydaniu ''Half-Life: Gra Roku'', w dodatku/patchu ''Half-Life: Further Data''<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://www.halflifeuplink.com/furtherdata/ |tytul=Half-Life: Further Data|serwis=halflifeuplink.com |dostep=26-08-2010}}</ref> oraz rozpowszechnione za pośrednictwem Internetu. Nadal można je pobrać, jednak nie jest dostępne nigdzie na oficjalnych stronach Valve, ani na [[Steam]]. | |
− | ==Fabuła== | + | == Fabuła == |
Gracz wciela się w postać [[Gordon Freeman|Gordona Freemana]] 48 godzin po rozpoczęciu [[Incydent w Black Mesa|incydentu w Black Mesa]]. Miejscem akcji jest Kompleks Reaktora Lambda, wchodzący w skład sektora F. Rejon ten jest opanowany przez stworzenia z Xen i znajduje się pod stałym bombardowaniem ze strony wojska. Zaraz na początku Gordon spotyka dwóch pracowników Black Mesy, naukowca i strażnika. Chcą oni otworzyć właz do Reaktora lambda i uciec z pochłoniętego chaosem miejsca. Nie mogą tego zrobić, ponieważ system jest zablokowany dopóki nie zostanie wysłany sygnał o zagrożeniu do ''Komisji do spraw Energii Atomowej''. Antena jest odcięta i trzeba ją przestawić ręcznie. Ponieważ miejsce, w którym znajduje się nadajnik jest skażone, jedynie Gordon w [[Kombinezon HEV|kombinezonie HEV]] może to zrobić. | Gracz wciela się w postać [[Gordon Freeman|Gordona Freemana]] 48 godzin po rozpoczęciu [[Incydent w Black Mesa|incydentu w Black Mesa]]. Miejscem akcji jest Kompleks Reaktora Lambda, wchodzący w skład sektora F. Rejon ten jest opanowany przez stworzenia z Xen i znajduje się pod stałym bombardowaniem ze strony wojska. Zaraz na początku Gordon spotyka dwóch pracowników Black Mesy, naukowca i strażnika. Chcą oni otworzyć właz do Reaktora lambda i uciec z pochłoniętego chaosem miejsca. Nie mogą tego zrobić, ponieważ system jest zablokowany dopóki nie zostanie wysłany sygnał o zagrożeniu do ''Komisji do spraw Energii Atomowej''. Antena jest odcięta i trzeba ją przestawić ręcznie. Ponieważ miejsce, w którym znajduje się nadajnik jest skażone, jedynie Gordon w [[Kombinezon HEV|kombinezonie HEV]] może to zrobić. | ||
Linia 31: | Linia 38: | ||
Po dotarciu z powrotem do naukowca i strażnika, wszyscy razem wchodzą do Kompleksu Reaktora Lambda, gdzie od razu napotykają grupkę [[Houndeye]]. Posuwając się dalej Gordon zostaje oddzielony od swoich towarzyszy w wyniku zawalenia się części stropu. Pokonując dalsze korytarze jest świadkiem zawalenia się części wentylacji w wyniku przebywania w pobliżu Garagantui. Po pokonaniu krótkiego odcinka wentylacji, spada na balkon, znajdujący się w dużym pomieszczeniu, w którym przebywa właśnie Gargantua. Potwór zabija 3 znajdujące się tam osoby i demoluje otoczenie, po czym niszczy balkon na którym stoi Gordon. Ten zostaje zablokowany przez przewrócone wokół niego elementy. W momencie gdy Gargantua zaczyna zbliżać się do Gordona, ekran zaciemnia się, a na ekranie pojawia się komunikat: ''Current evaluation: uplink completed. Require further data''. Demo dobiegło końca. | Po dotarciu z powrotem do naukowca i strażnika, wszyscy razem wchodzą do Kompleksu Reaktora Lambda, gdzie od razu napotykają grupkę [[Houndeye]]. Posuwając się dalej Gordon zostaje oddzielony od swoich towarzyszy w wyniku zawalenia się części stropu. Pokonując dalsze korytarze jest świadkiem zawalenia się części wentylacji w wyniku przebywania w pobliżu Garagantui. Po pokonaniu krótkiego odcinka wentylacji, spada na balkon, znajdujący się w dużym pomieszczeniu, w którym przebywa właśnie Gargantua. Potwór zabija 3 znajdujące się tam osoby i demoluje otoczenie, po czym niszczy balkon na którym stoi Gordon. Ten zostaje zablokowany przez przewrócone wokół niego elementy. W momencie gdy Gargantua zaczyna zbliżać się do Gordona, ekran zaciemnia się, a na ekranie pojawia się komunikat: ''Current evaluation: uplink completed. Require further data''. Demo dobiegło końca. | ||
− | ==Wersje== | + | == Produkcja == |
+ | Wbrew powszechnym przekonaniom Uplink nie jest rozdziałem wyciętym z Half-Life'a. Zawiera poziomy całkowicie nowe, choć mała część wyciętej zawartości z oryginału też tutaj występuje. Jest bardzo luźno oparty na pomyśle z wyciętego rozdziału - ''Communications Center''. Według Marca Laidlawa przy tworzeniu Uplinka świeciły dwa założenia. Pierwsze polegało na tym, żeby zaznajomić graczy z doświadczeniem płynącym z grania w Half-Life'a, natomiast drugie na przedstawieniu graczom zaznajomionym już z pełną grą zupełnie nowego doświadczenia.<ref>{{Cytuj |autor=|url=http://pcgamer.com/interviews/mlaidlaw.shtml||tytul=Wywiad z Marc'iem Laidlawem|serwis=PC Gamer Online 1999 (archiwalny)|dostep=}}</ref> | ||
+ | |||
+ | == Wersje == | ||
Obecnie oprócz oryginalnej, samodzielnej wersji, można pobrać 2 różne wersje dema: | Obecnie oprócz oryginalnej, samodzielnej wersji, można pobrać 2 różne wersje dema: | ||
− | *SteamLink - jest to to samo demo w formie modyfikacji. Wymaga zainstalowanego Half-Life i jest przystosowane do działania pod Steamem. | + | * SteamLink - jest to to samo demo w formie modyfikacji. Wymaga zainstalowanego Half-Life i jest przystosowane do działania pod Steamem. |
− | *Half-Life: Uplink Extended - to przedłużona i lekko zmodyfikowana wersja, stworzona przez fana. Zawiera między innymi walkę z Gargantuą. | + | * Half-Life: Uplink Extended - to przedłużona i lekko zmodyfikowana wersja, stworzona przez fana. Zawiera między innymi walkę z Gargantuą. |
+ | * Half-Life: Uplink Addon - ta modyfikacja dodaje poziomy z Uplinka prosto do oryginalnej gry. | ||
+ | |||
+ | === PlayStation 2 === | ||
+ | Uplink został przeportowany również na konsolę Sony, gdzie zawarto go na płycie z wersjami demo innych gier dołączanej do czerwcowego numeru Official PlayStation Magazine z 2002 roku. Aby w niego zagrać potrzebna jest także płyta z oryginalną grą. W menu ''Cheat Codes'' dostępnym z poziomu opcji należy wprowadzić następującą kombinację - trójkąt, kwadrat, lewo, prawo, kółko, krzyżyk, góra, dół. W ten sposób odblokujemy opcję ''Extras'', również dostępną w opcjach. Po wybraniu jej należy wymienić płytę w napędzie na tę z czasopisma. | ||
+ | |||
+ | == Ciekawostki == | ||
+ | * Demo zawiera także sekcję treningową [[Hazard Course]] (tylko w wersjach PC). | ||
+ | * Uplink zawiera pewne pomysły, które nie znalazły się w finalnej wersji Half-Life'a. Działka maszynowe na przykład są dużo mocniejsze, na tyle mocne, by zamienić człowieka w krwawą miazgę, choć są mniej szybkostrzelne. Zawiera także zbiorową mogiłę palonych Vortigauntów. Możliwe jest także ukrycie się w cieniu przed grupką żołnierzy i pozostaniu w ten sposób niewykrytym. | ||
+ | * G-Man jest zaprogramowany w taki sposób, by opuścić otoczenie, w którym Gargantua sieje zniszczenie, niszcząc przy tym okna. Jeśli gracz wyprzedzi w tym obrzyma, G-Man opuści to pomieszczenie nieco szybciej. | ||
+ | * Jeśli płytka z ''[[Half-Life: Day One]]'' jest włożona w stacji dysków, to zostaną odegrane utwory ''Adrenaline Horror'' i ''Black Mesa Inbound''. | ||
+ | * Istnieje możliwość wyjścia z mapy, i to bez używania kodów. Można to zrobić na zewnątrz przy kontenerach. To spowoduje, że gracz będzie "pływał" i będzie można w ten sposób pominąć pewne obszary. | ||
+ | * Powstał również remake dema na silniku [[Source]], zwany ''Black Mesa: Uplink'', który wydano 17 grudnia 2012 roku. Wykorzystano w nim zasoby z moda [[Black Mesa (modyfikacja)|Black Mesa]], który jest remake'iem oryginalnego Half-Life'a. | ||
− | == | + | == Galeria == |
− | + | <gallery> | |
+ | Grafika:Half-Life Uplink.jpg|Menu główne dema (wersja WON) | ||
+ | Grafika:Uplink_ps2_menu.png|Menu główne w wersji PlayStation 2 | ||
+ | Grafika:Uplink_poczatek.jpg|Początek | ||
+ | Grafika:Uplink_ps2_screen.png|Hala wypełniona kontenerami | ||
+ | Grafika:Uplink_transmiter.jpg|Antena nadawcza | ||
+ | Grafika:Uplink_transmiter_aktywny.jpg|Antena ustawiona na odpowiednią częstotliwość | ||
+ | Grafika:Uplink_gargantua.jpg|Gargantua siejący spustoszenie | ||
+ | </gallery> | ||
− | ==Linki== | + | == Linki zewnętrzne == |
− | *[http:// | + | * [http://bluesnews.com/files/demos/half-life/demo.shtml Oryginalna wersja dema] |
− | *[http://www.halflifeuplink.com/steamlink/ SteamLink] | + | * [http://www.halflifeuplink.com/steamlink/ SteamLink] |
− | *[http://www.twhl.co.za/vault.php?map=4189 Half-Life: Uplink Extended ver.1.1] | + | * [http://www.twhl.co.za/vault.php?map=4189 Half-Life: Uplink Extended ver.1.1] |
+ | * [http://www.moddb.com/mods/half-life-uplink-addon Half-Life: Uplink Addon ver.1.3] | ||
+ | * [http://www.moddb.com/mods/black-mesa-uplink Black Mesa: Uplink] | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
Linia 48: | Linia 80: | ||
[[Kategoria:Half-Life]] | [[Kategoria:Half-Life]] | ||
− | [[overwiki:Half-Life: | + | [[overwiki:Half-Life: Uplink]] |
[[wikipedia:Half-Life:_Uplink#Development]] | [[wikipedia:Half-Life:_Uplink#Development]] | ||
[[wikipediapl:Half-Life: Uplink]] | [[wikipediapl:Half-Life: Uplink]] |
Aktualna wersja na dzień 04:14, 28 wrz 2018
Half-Life: Uplink | |
Producent | |
Wydawca | Valve Software |
Data wydania |
Windows: |
Nośniki | CD, Internet |
Gatunek | First person shooter |
Tryb gry | Singleplayer |
Platforma | Windows, PlayStation 2 |
Silnik | GoldSrc |
Kontrolery |
|
Kategorie wiekowe | BBFC: 15, ESRB: M, OFLC: M, PEGI: 16+ |
Gra po grze | |
Poprz. gra | Half-Life |
Nast. gra | Half-Life: Opposing Force |
Half-Life: Uplink (lub samo Uplink) - wersja demo gry Half-Life, wydana (już po premierze pełnej gry) 12 lutego 1999 roku przez Valve Software. Przedstawione wydarzenia nie są związane z główną linią fabularną pełnej wersji, ale miejsce akcji jest to samo - kompleks Black Mesa. Demo zawiera większość elementów występujących w pełnej wersji gry: walka z zombie i headcrabami, żołnierzami HECU, Vortigauntami oraz Gargantuą na końcu. Było dostępne jedynie w wydaniu Half-Life: Gra Roku, w dodatku/patchu Half-Life: Further Data[1] oraz rozpowszechnione za pośrednictwem Internetu. Nadal można je pobrać, jednak nie jest dostępne nigdzie na oficjalnych stronach Valve, ani na Steam.
Spis treści |
[edytuj] Fabuła
Gracz wciela się w postać Gordona Freemana 48 godzin po rozpoczęciu incydentu w Black Mesa. Miejscem akcji jest Kompleks Reaktora Lambda, wchodzący w skład sektora F. Rejon ten jest opanowany przez stworzenia z Xen i znajduje się pod stałym bombardowaniem ze strony wojska. Zaraz na początku Gordon spotyka dwóch pracowników Black Mesy, naukowca i strażnika. Chcą oni otworzyć właz do Reaktora lambda i uciec z pochłoniętego chaosem miejsca. Nie mogą tego zrobić, ponieważ system jest zablokowany dopóki nie zostanie wysłany sygnał o zagrożeniu do Komisji do spraw Energii Atomowej. Antena jest odcięta i trzeba ją przestawić ręcznie. Ponieważ miejsce, w którym znajduje się nadajnik jest skażone, jedynie Gordon w kombinezonie HEV może to zrobić.
Gordon zjeżdża windą na dolne poziomy, gdzie spotyka ochroniarza oraz walczy z zombie i headcrabami. W tym miejscu gracz może wybrać dwie różne drogi pokonania lokacji, przebijając się przez drewniane skrzynie przy pomocy łomu, lub poprzez wentylację ukrytą za maszyną z napojami. Następnie Gordon konfrontuje się z trzyosobowym oddziałem żołnierzy w hali wypełnionej kontenerami i wychodzi na zewnątrz kompleksu. Tutaj następuje seria potyczek z żołnierzami HECU, którzy próbują dostać się do środka Black Mesy. Dociera do drzwi nadajnika, które próbowali wcześniej wysadzić żołnierze. W środku przestawia antenę na odpowiednią częstotliwość i wysyła sygnał. Uchodzi cało z zasadzki żołnierzy, którzy dostają się do budynku z anteną, między innymi przez dach. Później pokonuje podziemne przejście, w którym mija kilku martwych lub konających naukowców i żołnierzy HECU. Tutaj też pierwszy raz napotyka Barnacle. Ponownie wychodzi na powierzchnię i wraca do hali z kontenerami gdzie zastaje żołnierzy walczących z Vortiguantami. Po dotarciu z powrotem do naukowca i strażnika, wszyscy razem wchodzą do Kompleksu Reaktora Lambda, gdzie od razu napotykają grupkę Houndeye. Posuwając się dalej Gordon zostaje oddzielony od swoich towarzyszy w wyniku zawalenia się części stropu. Pokonując dalsze korytarze jest świadkiem zawalenia się części wentylacji w wyniku przebywania w pobliżu Garagantui. Po pokonaniu krótkiego odcinka wentylacji, spada na balkon, znajdujący się w dużym pomieszczeniu, w którym przebywa właśnie Gargantua. Potwór zabija 3 znajdujące się tam osoby i demoluje otoczenie, po czym niszczy balkon na którym stoi Gordon. Ten zostaje zablokowany przez przewrócone wokół niego elementy. W momencie gdy Gargantua zaczyna zbliżać się do Gordona, ekran zaciemnia się, a na ekranie pojawia się komunikat: Current evaluation: uplink completed. Require further data. Demo dobiegło końca.
[edytuj] Produkcja
Wbrew powszechnym przekonaniom Uplink nie jest rozdziałem wyciętym z Half-Life'a. Zawiera poziomy całkowicie nowe, choć mała część wyciętej zawartości z oryginału też tutaj występuje. Jest bardzo luźno oparty na pomyśle z wyciętego rozdziału - Communications Center. Według Marca Laidlawa przy tworzeniu Uplinka świeciły dwa założenia. Pierwsze polegało na tym, żeby zaznajomić graczy z doświadczeniem płynącym z grania w Half-Life'a, natomiast drugie na przedstawieniu graczom zaznajomionym już z pełną grą zupełnie nowego doświadczenia.[2]
[edytuj] Wersje
Obecnie oprócz oryginalnej, samodzielnej wersji, można pobrać 2 różne wersje dema:
- SteamLink - jest to to samo demo w formie modyfikacji. Wymaga zainstalowanego Half-Life i jest przystosowane do działania pod Steamem.
- Half-Life: Uplink Extended - to przedłużona i lekko zmodyfikowana wersja, stworzona przez fana. Zawiera między innymi walkę z Gargantuą.
- Half-Life: Uplink Addon - ta modyfikacja dodaje poziomy z Uplinka prosto do oryginalnej gry.
[edytuj] PlayStation 2
Uplink został przeportowany również na konsolę Sony, gdzie zawarto go na płycie z wersjami demo innych gier dołączanej do czerwcowego numeru Official PlayStation Magazine z 2002 roku. Aby w niego zagrać potrzebna jest także płyta z oryginalną grą. W menu Cheat Codes dostępnym z poziomu opcji należy wprowadzić następującą kombinację - trójkąt, kwadrat, lewo, prawo, kółko, krzyżyk, góra, dół. W ten sposób odblokujemy opcję Extras, również dostępną w opcjach. Po wybraniu jej należy wymienić płytę w napędzie na tę z czasopisma.
[edytuj] Ciekawostki
- Demo zawiera także sekcję treningową Hazard Course (tylko w wersjach PC).
- Uplink zawiera pewne pomysły, które nie znalazły się w finalnej wersji Half-Life'a. Działka maszynowe na przykład są dużo mocniejsze, na tyle mocne, by zamienić człowieka w krwawą miazgę, choć są mniej szybkostrzelne. Zawiera także zbiorową mogiłę palonych Vortigauntów. Możliwe jest także ukrycie się w cieniu przed grupką żołnierzy i pozostaniu w ten sposób niewykrytym.
- G-Man jest zaprogramowany w taki sposób, by opuścić otoczenie, w którym Gargantua sieje zniszczenie, niszcząc przy tym okna. Jeśli gracz wyprzedzi w tym obrzyma, G-Man opuści to pomieszczenie nieco szybciej.
- Jeśli płytka z Half-Life: Day One jest włożona w stacji dysków, to zostaną odegrane utwory Adrenaline Horror i Black Mesa Inbound.
- Istnieje możliwość wyjścia z mapy, i to bez używania kodów. Można to zrobić na zewnątrz przy kontenerach. To spowoduje, że gracz będzie "pływał" i będzie można w ten sposób pominąć pewne obszary.
- Powstał również remake dema na silniku Source, zwany Black Mesa: Uplink, który wydano 17 grudnia 2012 roku. Wykorzystano w nim zasoby z moda Black Mesa, który jest remake'iem oryginalnego Half-Life'a.
[edytuj] Galeria
[edytuj] Linki zewnętrzne
- Oryginalna wersja dema
- SteamLink
- Half-Life: Uplink Extended ver.1.1
- Half-Life: Uplink Addon ver.1.3
- Black Mesa: Uplink
[edytuj] Przypisy
- ↑ Half-Life: Further Data. halflifeuplink.com [dostęp 26-08-2010].
- ↑ Wywiad z Marc'iem Laidlawem. PC Gamer Online 1999 (archiwalny)
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |