Half-Life: Uplink

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Ostrzeżenie

Ta strona może zawierać szczegóły fabuły. Jeśli nie chcesz jej znać, nie czytaj tego artykułu!

Half-Life: Uplink
Half-Life Uplink.jpg
Producent

Wydawca Valve Software
Data wydania

Windows:
12 lutego 1999
PlayStation 2:
czerwiec 2002

Nośniki CD, Internet
Gatunek First person shooter
Tryb gry Singleplayer
Platforma Windows, PlayStation 2
Silnik GoldSrc
Kontrolery

  • klawiatura i mysz
  • DualShock 2 (PS2)
Kategorie wiekowe BBFC: 15,
ESRB: M,
OFLC: M,
PEGI: 16+
Gra po grze
Poprz. gra Half-Life
Nast. gra Half-Life: Opposing Force

Half-Life: Uplink (lub samo Uplink) - wersja demo gry Half-Life, wydana (już po premierze pełnej gry) 12 lutego 1999 roku przez Valve Software. Przedstawione wydarzenia nie są związane z główną linią fabularną pełnej wersji, ale miejsce akcji jest to samo - kompleks Black Mesa. Demo zawiera większość elementów występujących w pełnej wersji gry: walka z zombie i headcrabami, żołnierzami HECU, Vortigauntami oraz Gargantuą na końcu. Było dostępne jedynie w wydaniu Half-Life: Gra Roku, w dodatku/patchu Half-Life: Further Data[1] oraz rozpowszechnione za pośrednictwem Internetu. Nadal można je pobrać, jednak nie jest dostępne nigdzie na oficjalnych stronach Valve, ani na Steam.

Spis treści

Fabuła

Gracz wciela się w postać Gordona Freemana 48 godzin po rozpoczęciu incydentu w Black Mesa. Miejscem akcji jest Kompleks Reaktora Lambda, wchodzący w skład sektora F. Rejon ten jest opanowany przez stworzenia z Xen i znajduje się pod stałym bombardowaniem ze strony wojska. Zaraz na początku Gordon spotyka dwóch pracowników Black Mesy, naukowca i strażnika. Chcą oni otworzyć właz do Reaktora lambda i uciec z pochłoniętego chaosem miejsca. Nie mogą tego zrobić, ponieważ system jest zablokowany dopóki nie zostanie wysłany sygnał o zagrożeniu do Komisji do spraw Energii Atomowej. Antena jest odcięta i trzeba ją przestawić ręcznie. Ponieważ miejsce, w którym znajduje się nadajnik jest skażone, jedynie Gordon w kombinezonie HEV może to zrobić.

Gordon zjeżdża windą na dolne poziomy, gdzie spotyka ochroniarza oraz walczy z zombie i headcrabami. W tym miejscu gracz może wybrać dwie różne drogi pokonania lokacji, przebijając się przez drewniane skrzynie przy pomocy łomu, lub poprzez wentylację ukrytą za maszyną z napojami. Następnie Gordon konfrontuje się z trzyosobowym oddziałem żołnierzy w hali wypełnionej kontenerami i wychodzi na zewnątrz kompleksu. Tutaj następuje seria potyczek z żołnierzami HECU, którzy próbują dostać się do środka Black Mesy. Dociera do drzwi nadajnika, które próbowali wcześniej wysadzić żołnierze. W środku przestawia antenę na odpowiednią częstotliwość i wysyła sygnał. Uchodzi cało z zasadzki żołnierzy, którzy dostają się do budynku z anteną, między innymi przez dach. Później pokonuje podziemne przejście, w którym mija kilku martwych lub konających naukowców i żołnierzy HECU. Tutaj też pierwszy raz napotyka Barnacle. Ponownie wychodzi na powierzchnię i wraca do hali z kontenerami gdzie zastaje żołnierzy walczących z Vortiguantami. Po dotarciu z powrotem do naukowca i strażnika, wszyscy razem wchodzą do Kompleksu Reaktora Lambda, gdzie od razu napotykają grupkę Houndeye. Posuwając się dalej Gordon zostaje oddzielony od swoich towarzyszy w wyniku zawalenia się części stropu. Pokonując dalsze korytarze jest świadkiem zawalenia się części wentylacji w wyniku przebywania w pobliżu Garagantui. Po pokonaniu krótkiego odcinka wentylacji, spada na balkon, znajdujący się w dużym pomieszczeniu, w którym przebywa właśnie Gargantua. Potwór zabija 3 znajdujące się tam osoby i demoluje otoczenie, po czym niszczy balkon na którym stoi Gordon. Ten zostaje zablokowany przez przewrócone wokół niego elementy. W momencie gdy Gargantua zaczyna zbliżać się do Gordona, ekran zaciemnia się, a na ekranie pojawia się komunikat: Current evaluation: uplink completed. Require further data. Demo dobiegło końca.

Produkcja

Wbrew powszechnym przekonaniom Uplink nie jest rozdziałem wyciętym z Half-Life'a. Zawiera poziomy całkowicie nowe, choć mała część wyciętej zawartości z oryginału też tutaj występuje. Jest bardzo luźno oparty na pomyśle z wyciętego rozdziału - Communications Center. Według Marca Laidlawa przy tworzeniu Uplinka świeciły dwa założenia. Pierwsze polegało na tym, żeby zaznajomić graczy z doświadczeniem płynącym z grania w Half-Life'a, natomiast drugie na przedstawieniu graczom zaznajomionym już z pełną grą zupełnie nowego doświadczenia.[2]

Wersje

Obecnie oprócz oryginalnej, samodzielnej wersji, można pobrać 2 różne wersje dema:

  • SteamLink - jest to to samo demo w formie modyfikacji. Wymaga zainstalowanego Half-Life i jest przystosowane do działania pod Steamem.
  • Half-Life: Uplink Extended - to przedłużona i lekko zmodyfikowana wersja, stworzona przez fana. Zawiera między innymi walkę z Gargantuą.
  • Half-Life: Uplink Addon - ta modyfikacja dodaje poziomy z Uplinka prosto do oryginalnej gry.

PlayStation 2

Uplink został przeportowany również na konsolę Sony, gdzie zawarto go na płycie z wersjami demo innych gier dołączanej do czerwcowego numeru Official PlayStation Magazine z 2002 roku. Aby w niego zagrać potrzebna jest także płyta z oryginalną grą. W menu Cheat Codes dostępnym z poziomu opcji należy wprowadzić następującą kombinację - trójkąt, kwadrat, lewo, prawo, kółko, krzyżyk, góra, dół. W ten sposób odblokujemy opcję Extras, również dostępną w opcjach. Po wybraniu jej należy wymienić płytę w napędzie na tą z czasopisma.

Ciekawostki

  • Demo zawiera także sekcję treningową Hazard Course (tylko w wersjach PC).
  • Uplink zawiera pewne pomysły, które nie znalazły się w finalnej wersji Half-Life'a. Działka maszynowe na przykład są dużo mocniejsze, na tyle mocne, by zamienić człowieka w krwawą miazgę, choć są mniej szybkostrzelne. Zawiera także zbiorową mogiłę palonych Vortigauntów. Możliwe jest także ukrycie się w cieniu przed grupką żołnierzy i pozostaniu w ten sposób niewykrytym.
  • G-Man jest zaprogramowany w taki sposób, by opuścić otoczenie, w którym Gargantua sieje zniszczenie, niszcząc przy tym okna. Jeśli gracz wyprzedzi w tym obrzyma, G-Man opuści to pomieszczenie nieco szybciej.
  • Jeśli płytka z Half-Life: Day One jest włożona w stacji dysków, to zostaną odegrane utwory Adrenaline Horror i Black Mesa Inbound.
  • Istnieje możliwość wyjścia z mapy, i to bez używania kodów. Można to zrobić na zewnątrz przy kontenerach. To spowoduje, że gracz będzie "pływał" i będzie można w ten sposób pominąć pewne obszary.
  • Powstał również remake dema na silniku Source, zwany Black Mesa: Uplink, który wydano 17 grudnia 2012 roku. Wykorzystano w nim zasoby z moda Black Mesa, który jest remake'iem oryginalnego Half-Life'a.

Galeria

Linki zewnętrzne

Przypisy

  1. Half-Life: Further Data. halflifeuplink.com [dostęp 26-08-2010].
  2. Wywiad z Marc'iem Laidlawem. PC Gamer Online 1999 (archiwalny)