Portal 2
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
(Poprawiona data wydania i "setki lat".) |
(Mike Morasky tworzył soundtrack do portal 2, nie Kaily) |
||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 11 użytkowników) | |||
Linia 18: | Linia 18: | ||
|scenarzysta=[[Marc Laidlaw]], [[Chet Faliszek]], [[Erik Wolpaw]] | |scenarzysta=[[Marc Laidlaw]], [[Chet Faliszek]], [[Erik Wolpaw]] | ||
|designer= | |designer= | ||
− | |kompozytor= [[ | + | |kompozytor= [[Mike Morasky]], [[Jonathan Coulton]] |
|poprz. gra= [[Portal]] | |poprz. gra= [[Portal]] | ||
|nast. gra= | |nast. gra= | ||
}} | }} | ||
{{Cytat|Portal was a test bed. Portal 2 is a game.<br />(Portal był poletkiem doświadczalnym. Portal 2 jest grą.)|[[Doug Lombardi]]}} | {{Cytat|Portal was a test bed. Portal 2 is a game.<br />(Portal był poletkiem doświadczalnym. Portal 2 jest grą.)|[[Doug Lombardi]]}} | ||
− | '''Portal 2''' - to sequel logiczno-zręcznościowej gry [[Portal]] z 2007 roku. Premiera | + | |
+ | '''Portal 2''' - to sequel logiczno-zręcznościowej gry [[Portal]] z 2007 roku. Premiera na Steamie i w Ameryce Północnej miała miejsce 19 kwietnia 2011 roku. Gra posiada dwa tryby rozgrywki: dla pojedynczego gracza (w którym główną bohaterką jest [[Chell]]) i tryb kooperacji dla dwóch graczy ([[Atlas i P-body]]), również między platformami PC, Mac i Playstation 3. | ||
==Fabuła== | ==Fabuła== | ||
===Tryb dla jednego gracza=== | ===Tryb dla jednego gracza=== | ||
− | + | Pięćdziesiąt dni po akcji [[Portal|pierwszej części]] Chell zostaje przebudzona w swojej komorze długoterminowej relaksacji i przechodzi szereg drobnych ćwiczeń, po czym zostaje uśpiona ponownie. Mija kilkaset lat w czasie których ośrodek [[Aperture Science Enrichment Center]] ulega poważnym uszkodzeniom. Kiedy wyczerpuje się awaryjne zasilanie [[Centrum relaksacji]], bohaterka zostaje przebudzona przez rdzeń osobowości imieniem [[Wheatley]]. Razem, próbują uciec z kompleksu, ale Wheatley przez przypadek aktywuje cały ośrodek, w tym [[GLaDOS]]. Sztuczna inteligencja od razu poznaje bohaterkę i mszcząc się za swoją śmierć i jej przykre konsekwencje, postanawia kontynuować testy aż do końca jej życia. | |
− | + | Chell trafia na tor testowy, z którego po kilku komorach uwalnia ją Wheatley. Podróżują po zapleczu kompleksu, gdzie udaje im się przeprogramować linię produkującą wieżyczki i zniszczyć dystrybutor neurotoksyny. Kiedy powracają do [[Centralny pokój rdzeni|Centralnego pokoju rdzeni]], GLaDOS od razu przystępuje do zabijania Chell, ale jako iż jej dwie główne bronie przestały istnieć - nie udaje jej się. Rozpoczyna się procedura zmiany głównego rdzenia i GLaDOS zostaje zastąpiona przez Wheatley'ego. W ten sposób plan ucieczki dochodzi do punktu kulminacyjnego. | |
+ | |||
+ | Niestety, Wheatley niemal natychmiast zostaje odmieniony przez daną mu władzę i przypisuje sobie wszystkie osiągnięcia w pokonaniu GLaDOS. Zdaje sobie sprawę, że będąc głównym rdzeniem nie może uciec z kompleksu, więc nie pozwala na to również Chell. Okazuje się także, że jest "modułem tłumienia inteligencji", który został niegdyś przyczepiony do głównego rdzenia. Kiedy GLaDOS nazywa go debilem, w ataku wściekłości zamyka ją w baterii ziemniaczanej i razem z Chell wrzuca w szyb windy. | ||
+ | |||
+ | GLaDOS i Chell spadają do dolnych części kompleksu, a sztuczna inteligencja zostaje porwana przez ptaka. Główna bohaterka dostaje się do [[Szyb testowy 09|Szybu testowego 09]], gdzie odkrywa dawniejsze dzieje firmy Aperture Science i testy z [[żel]]ami. Kiedy odnajduje GLaDOS, umieszcza ją na Portal Gunie i podróżuje z nią przez dalszą drogę. Towarzyszą im odtwarzane z nagrania komunikaty [[Cave Johnson|Cave'a Johnsona]], któremu towarzyszy jego asystentka [[Caroline]]. Jej głos powoduje dziwne zmiany w zachowaniu GLaDOS, która zaczyna przybierać jej charakter. Okazuje się, że Caroline została zamknięta w sieci komputerowej i stała się częścią GLaDOS, która teraz najwyraźniej uległa aktywacji i działa jak swoiste sumienie, dodając komputerowi człowieczeństwa. | ||
+ | |||
+ | Bohaterki w końcu wydostają się z Szybu testowego i trafiają na tor testowy stworzony pod ich nieobecność przez Wheatley'ego. Jego zarządzanie doprowadziło ośrodek na skraj eksplozji, przez co GLaDOS musi jak najszybciej wrócić na swoje miejsce i włączyć procesy odpowiedzialne za zapobieganie przegrzaniu rdzenia. Wheatley prowadzi je przez kolejne komory, do czasu gdy odkrywa Inicjatywę testowania kooperacyjnego i postanawia się ich pozbyć. Nie udaje mu się i Chell poprzez zaplecze kompleksu dociera do jego "kryjówki", gdzie przyczepiając do niego uszkodzone rdzenie, doprowadza go do stanu stuprocentowego uszkodzenia i wymienia go z powrotem na GLaDOS. Podczas tego procesu Wheatley zostaje wystrzelony w kosmos. | ||
+ | |||
+ | Kiedy Chell odzyskuje przytomność, GLaDOS zgodnie z obietnicą uwalnia ją z terenu kompleksu Aperture. | ||
===Tryb co-op=== | ===Tryb co-op=== | ||
− | + | Akcja trybu kooperacyjnego rozgrywa się po wydarzeniach z trybu jednoosobowego. Obiektami testowymi zostały dwa humanoidalne roboty - [[Atlas i P-body]]. | |
==Rozgrywka== | ==Rozgrywka== | ||
[[Plik:Blue&Orange co-op trailer.jpg|thumb|Dwójka bohaterów trybu co-op.]] | [[Plik:Blue&Orange co-op trailer.jpg|thumb|Dwójka bohaterów trybu co-op.]] | ||
− | Gra oprócz | + | Gra oprócz znanych z części pierwszej portali, gra prezentuje również nowe elementy, w tym: |
− | * | + | *[[Promień termicznego zniechęcenia]] - promień lasera, który skierowany w odpowiednie odbiorniki, będzie uaktywniał urządzenia. |
− | * | + | *[[Powietrzna katapulta zaufania]] - platformy, które wyrzucają w powietrze każdy przedmiot/osobę, która się na nich znajdzie. |
− | * | + | *[[Tuba transportowa]] - tunel zawieszony w powietrzu, w którym nie obowiązują prawa grawitacji. |
− | * | + | *Żele - substancje, które można rozprowadzić na danej powierzchni, aby nadać jej specjalne właściwości |
− | + | **[[żel napędzający]] - Osoba poruszająca się po nim nabiera ogromnych prędkości. | |
− | * | + | **[[żel repulsyjny]] - powoduje odbicie się od niego obiektu z nienaturalnie dużą siłą |
+ | **[[żel konwersyjny]] - zamienia powierzchnie, na których nie można tworzyć portali, na białe, które umożliwiają stawianie portali. | ||
+ | Zmodyfikowano również wygląd wszystkich obiektów występujących w pierwszej części gry. | ||
− | W | + | W trybie kooperacji wprowadzono także wizualne tagi, dzięki którym gracze mogą porozumiewać się ze sobą bez słów. Roboty posiadają zestaw drwin (podobnie jak postacie w [[Team Fortress 2]]), w tym takie, które można wykonywać w dwójkę (np. "przybicie piątki"). |
− | Roboty | + | |
+ | ==DLC== | ||
+ | *'''Peer Review''' - został wydany 5 października 2011 r. i jest darmowy. Zawiera kontynuację przygód [[Atlas i P-body|Atlasa i P-body'ego]], nowe mapy dla jednego gracza i co-opa, tryb wyzwań, porównywanie wyników ze znajmomymi (pod względem ilości wystrzelonych portali i czasu ukończenia). Dodatek zawiera kontynuację przygód dwóch robotów, [[Atlas i P-body|Atlasa i P-bodyego]]. Składa się z 9 komór testowych stworzonych do kooperacji. W finale czeka na graczy film, kończący całą opowieść. | ||
+ | *'''Perpetual Testing Initative (pl. Ustawiczna Inicjatywa Testowa)''' - wydany 8 maja 2012 r. i jest darmowy. Dodaje edytor komór testowych. Gracze mogą publikować swoje mapy dla innych graczy przy pomocy Warsztatu Steam. Dodatek rozbudowuje również fabułę gry, powraca Cave Johnson, a całość dzieje się w alternatywnych wymiarach. | ||
==Portal ARG== | ==Portal ARG== | ||
Linia 56: | Linia 70: | ||
Grafika:Pcg b.jpg|Okładka PC Gamera z zapowiedzią Portal 2 | Grafika:Pcg b.jpg|Okładka PC Gamera z zapowiedzią Portal 2 | ||
</gallery> | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Nawiązania== | ||
+ | *W grze Minecraft po utworzeniu ciasta otrzymamy osiągnięcie "It's a lie!" (To kłamstwo!) | ||
+ | *Istnieje mod do gry Skyrim dodający spadający z nieba Rdzeń Kosmiczny | ||
+ | *W grze Poker Night 2 rolę rozdającego pełni GLaDOS | ||
+ | *W Dishonored można odnaleźć ścianę z rysunkiem portala podobnego do tego z logo pierwszego Portala. Podobny rysunek znajduje się także po drugiej stronie tej ściany | ||
+ | *W trybie kooperacyjnym w Portal 2 dostępne jest osiągnięcie "Narbacular drop" nazwiązujące do gry o tej samej nazwie. | ||
+ | |||
+ | ==Ciekawostki== | ||
+ | |||
+ | *Portal 2 najpierw miał by prequelem do pierwszej części, bez Chell ani tytułowych portali. | ||
+ | *W wersji alpha bohaterami kooperacji były Chell i [[Mel]] | ||
+ | *Jako jeden z easter eggów dodanych do gry miała być [https://www.youtube.com/watch?v=hgiNKEXtx7I piosenka] napisana przez [[Ellen McLain]]. Piosenka nie została dodana do gry, lecz opublikowano ją na kanale Johna Patricka Lowriego męża Ellen. | ||
==Linki== | ==Linki== | ||
*[http://www.thinkwithportals.com/ Oficjalna strona gry] | *[http://www.thinkwithportals.com/ Oficjalna strona gry] | ||
− | + | *[http://store.steampowered.com/video/620 Trailery i prezentacje] | |
− | *[http://store.steampowered.com/video/620 | + | |
{{Valve}} | {{Valve}} |
Aktualna wersja na dzień 16:39, 28 sty 2016
Portal 2 | |
Producent | Valve Software |
Wydawca | Valve Software |
Dystrybucja | Electronic Arts, Steam |
Data wydania | 20 kwietnia 2011 |
Nośniki | DVD, Steam |
Gatunek | First Person Perspective, logiczna |
Tryb gry | Singleplayer, multiplayer (co-op) |
Platforma | Microsoft Windows, Mac, PlayStation 3, Xbox 360 |
Silnik | Source |
Kontrolery | klawiatura i mysz, joystick, gamepad |
Scenarzysta | Marc Laidlaw, Chet Faliszek, Erik Wolpaw |
Kompozytor | Mike Morasky, Jonathan Coulton |
Gra po grze | |
Poprz. gra | Portal |
Portal was a test bed. Portal 2 is a game.
(Portal był poletkiem doświadczalnym. Portal 2 jest grą.)
Portal 2 - to sequel logiczno-zręcznościowej gry Portal z 2007 roku. Premiera na Steamie i w Ameryce Północnej miała miejsce 19 kwietnia 2011 roku. Gra posiada dwa tryby rozgrywki: dla pojedynczego gracza (w którym główną bohaterką jest Chell) i tryb kooperacji dla dwóch graczy (Atlas i P-body), również między platformami PC, Mac i Playstation 3.
Spis treści |
[edytuj] Fabuła
[edytuj] Tryb dla jednego gracza
Pięćdziesiąt dni po akcji pierwszej części Chell zostaje przebudzona w swojej komorze długoterminowej relaksacji i przechodzi szereg drobnych ćwiczeń, po czym zostaje uśpiona ponownie. Mija kilkaset lat w czasie których ośrodek Aperture Science Enrichment Center ulega poważnym uszkodzeniom. Kiedy wyczerpuje się awaryjne zasilanie Centrum relaksacji, bohaterka zostaje przebudzona przez rdzeń osobowości imieniem Wheatley. Razem, próbują uciec z kompleksu, ale Wheatley przez przypadek aktywuje cały ośrodek, w tym GLaDOS. Sztuczna inteligencja od razu poznaje bohaterkę i mszcząc się za swoją śmierć i jej przykre konsekwencje, postanawia kontynuować testy aż do końca jej życia.
Chell trafia na tor testowy, z którego po kilku komorach uwalnia ją Wheatley. Podróżują po zapleczu kompleksu, gdzie udaje im się przeprogramować linię produkującą wieżyczki i zniszczyć dystrybutor neurotoksyny. Kiedy powracają do Centralnego pokoju rdzeni, GLaDOS od razu przystępuje do zabijania Chell, ale jako iż jej dwie główne bronie przestały istnieć - nie udaje jej się. Rozpoczyna się procedura zmiany głównego rdzenia i GLaDOS zostaje zastąpiona przez Wheatley'ego. W ten sposób plan ucieczki dochodzi do punktu kulminacyjnego.
Niestety, Wheatley niemal natychmiast zostaje odmieniony przez daną mu władzę i przypisuje sobie wszystkie osiągnięcia w pokonaniu GLaDOS. Zdaje sobie sprawę, że będąc głównym rdzeniem nie może uciec z kompleksu, więc nie pozwala na to również Chell. Okazuje się także, że jest "modułem tłumienia inteligencji", który został niegdyś przyczepiony do głównego rdzenia. Kiedy GLaDOS nazywa go debilem, w ataku wściekłości zamyka ją w baterii ziemniaczanej i razem z Chell wrzuca w szyb windy.
GLaDOS i Chell spadają do dolnych części kompleksu, a sztuczna inteligencja zostaje porwana przez ptaka. Główna bohaterka dostaje się do Szybu testowego 09, gdzie odkrywa dawniejsze dzieje firmy Aperture Science i testy z żelami. Kiedy odnajduje GLaDOS, umieszcza ją na Portal Gunie i podróżuje z nią przez dalszą drogę. Towarzyszą im odtwarzane z nagrania komunikaty Cave'a Johnsona, któremu towarzyszy jego asystentka Caroline. Jej głos powoduje dziwne zmiany w zachowaniu GLaDOS, która zaczyna przybierać jej charakter. Okazuje się, że Caroline została zamknięta w sieci komputerowej i stała się częścią GLaDOS, która teraz najwyraźniej uległa aktywacji i działa jak swoiste sumienie, dodając komputerowi człowieczeństwa.
Bohaterki w końcu wydostają się z Szybu testowego i trafiają na tor testowy stworzony pod ich nieobecność przez Wheatley'ego. Jego zarządzanie doprowadziło ośrodek na skraj eksplozji, przez co GLaDOS musi jak najszybciej wrócić na swoje miejsce i włączyć procesy odpowiedzialne za zapobieganie przegrzaniu rdzenia. Wheatley prowadzi je przez kolejne komory, do czasu gdy odkrywa Inicjatywę testowania kooperacyjnego i postanawia się ich pozbyć. Nie udaje mu się i Chell poprzez zaplecze kompleksu dociera do jego "kryjówki", gdzie przyczepiając do niego uszkodzone rdzenie, doprowadza go do stanu stuprocentowego uszkodzenia i wymienia go z powrotem na GLaDOS. Podczas tego procesu Wheatley zostaje wystrzelony w kosmos.
Kiedy Chell odzyskuje przytomność, GLaDOS zgodnie z obietnicą uwalnia ją z terenu kompleksu Aperture.
[edytuj] Tryb co-op
Akcja trybu kooperacyjnego rozgrywa się po wydarzeniach z trybu jednoosobowego. Obiektami testowymi zostały dwa humanoidalne roboty - Atlas i P-body.
[edytuj] Rozgrywka
Gra oprócz znanych z części pierwszej portali, gra prezentuje również nowe elementy, w tym:
- Promień termicznego zniechęcenia - promień lasera, który skierowany w odpowiednie odbiorniki, będzie uaktywniał urządzenia.
- Powietrzna katapulta zaufania - platformy, które wyrzucają w powietrze każdy przedmiot/osobę, która się na nich znajdzie.
- Tuba transportowa - tunel zawieszony w powietrzu, w którym nie obowiązują prawa grawitacji.
- Żele - substancje, które można rozprowadzić na danej powierzchni, aby nadać jej specjalne właściwości
- żel napędzający - Osoba poruszająca się po nim nabiera ogromnych prędkości.
- żel repulsyjny - powoduje odbicie się od niego obiektu z nienaturalnie dużą siłą
- żel konwersyjny - zamienia powierzchnie, na których nie można tworzyć portali, na białe, które umożliwiają stawianie portali.
Zmodyfikowano również wygląd wszystkich obiektów występujących w pierwszej części gry.
W trybie kooperacji wprowadzono także wizualne tagi, dzięki którym gracze mogą porozumiewać się ze sobą bez słów. Roboty posiadają zestaw drwin (podobnie jak postacie w Team Fortress 2), w tym takie, które można wykonywać w dwójkę (np. "przybicie piątki").
[edytuj] DLC
- Peer Review - został wydany 5 października 2011 r. i jest darmowy. Zawiera kontynuację przygód Atlasa i P-body'ego, nowe mapy dla jednego gracza i co-opa, tryb wyzwań, porównywanie wyników ze znajmomymi (pod względem ilości wystrzelonych portali i czasu ukończenia). Dodatek zawiera kontynuację przygód dwóch robotów, Atlasa i P-bodyego. Składa się z 9 komór testowych stworzonych do kooperacji. W finale czeka na graczy film, kończący całą opowieść.
- Perpetual Testing Initative (pl. Ustawiczna Inicjatywa Testowa) - wydany 8 maja 2012 r. i jest darmowy. Dodaje edytor komór testowych. Gracze mogą publikować swoje mapy dla innych graczy przy pomocy Warsztatu Steam. Dodatek rozbudowuje również fabułę gry, powraca Cave Johnson, a całość dzieje się w alternatywnych wymiarach.
[edytuj] Portal ARG
Osobny artykuł: Portal ARG
Przed oficjalną zapowiedzią Portal 2, Valve zaserwowało fanom tzw. ARG (Alternate reality game). Rozpoczęła się ona od aktualizacji do gry Portal, w której dodano nowe pliki dźwiękowe z zakodowanym przekazem. Kolejne odkrywane fakty odsłaniały nowe informacje prowadząc ostatecznie do ujawnienia prac nad drugą częścią gry.
[edytuj] Nawiązania
- W grze Minecraft po utworzeniu ciasta otrzymamy osiągnięcie "It's a lie!" (To kłamstwo!)
- Istnieje mod do gry Skyrim dodający spadający z nieba Rdzeń Kosmiczny
- W grze Poker Night 2 rolę rozdającego pełni GLaDOS
- W Dishonored można odnaleźć ścianę z rysunkiem portala podobnego do tego z logo pierwszego Portala. Podobny rysunek znajduje się także po drugiej stronie tej ściany
- W trybie kooperacyjnym w Portal 2 dostępne jest osiągnięcie "Narbacular drop" nazwiązujące do gry o tej samej nazwie.
[edytuj] Ciekawostki
- Portal 2 najpierw miał by prequelem do pierwszej części, bez Chell ani tytułowych portali.
- W wersji alpha bohaterami kooperacji były Chell i Mel
- Jako jeden z easter eggów dodanych do gry miała być piosenka napisana przez Ellen McLain. Piosenka nie została dodana do gry, lecz opublikowano ją na kanale Johna Patricka Lowriego męża Ellen.
[edytuj] Linki
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |