Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m |
(tłumaczenie tytułu rozdziału + źródło oraz drobne redakcyjne) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
<ikony>hl1</ikony> | <ikony>hl1</ikony> | ||
{{Rozdzial infobox | {{Rozdzial infobox | ||
− | |grafika=Cliffs HECU.jpg | + | |grafika = Cliffs HECU.jpg |
− | |gra=[[Half-Life]] | + | |gra = [[Half-Life]] |
− | |nr=12 | + | |nr = 12 |
− | |lokacje=<span></span> | + | |lokacje = <span></span> |
*[[Black Mesa Research Facility]] | *[[Black Mesa Research Facility]] | ||
*[[Sektor G]] Tama hydroelektryczna | *[[Sektor G]] Tama hydroelektryczna | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
*[[Centrum Pojazdów Służbowych]] | *[[Centrum Pojazdów Służbowych]] | ||
*[[Zakład Utylizacji Odpadów Biologicznych Obszaru 3]] | *[[Zakład Utylizacji Odpadów Biologicznych Obszaru 3]] | ||
− | |mapy=c2a5, c2a5a, c2a5b, c2a5c, c2a5d, c2a5e, c2a5f, c2a5g, c2a5w, c2a5x}} | + | |mapy = <tt>c2a5</tt>, <tt>c2a5a</tt>, <tt>c2a5b</tt>, <tt>c2a5c</tt>, <tt>c2a5d</tt>, <tt>c2a5e</tt>, <tt>c2a5f</tt>, <tt>c2a5g</tt>, <tt>c2a5w</tt>, <tt>c2a5x</tt> |
+ | }} | ||
− | '''Surface Tension''' (z ang. ''Napięcie powierzchniowe'' | + | '''Surface Tension''' (z ang. ''Napięcie powierzchniowe''<ref>Plik <tt>hl1_polish.txt</tt> dołączony do ''[[Half-Life: Source]]'' w wydaniu na Steam</ref>) – jest to dwunasty rozdział gry [[Half-Life]]. |
− | ==Szczegółowe streszczenie== | + | == Szczegółowe streszczenie == |
Po uzbrojeniu się w prototypową, zaawansowaną broń eksperymentalną ([[Tau Cannon|działko Tau]]) i opuszczeniu laboratorium, gdzie dokonywano eksperymentów na istotach z Xen, Gordon ponownie wychodzi na powierzchnię, która przemieniła się w pole bitwy. [[Vortigaunt]]y, [[Alien Grunt]]y i [[Gargantua|Gargantuy]] zaczynają coraz silniej atakować wojskowych, przechylając szalę zwycięstwa na swoją stronę. Wojsko dysponuje tym razem znacznie silniejszym sprzętem (mowa tu o czołgach, transporterach opancerzonych i helikopterach), sprowadzonym po to, aby wyrównać rachunki z obcymi. Gordon przebija się przez tamę hydroelektryczną, kanion, obóz H.E.C.U., wypełniony [[Mina laserowa|minami laserowymi]] budynek i zniszczone przez naloty bombowe budynki, walcząc równocześnie z obiema stronami konfliktu, niszcząc kilka czołgów oraz śmigłowców i korzystając z pomocy napotkanych na drodze [[Siły Bezpieczeństwa Black Mesy|strażników]]. W podziemnym parkingu spotyka po raz drugi [[Gargantua|Gargantuę]] i korzystając z faktu, że jest zajęta dwoma żołnierzami ucieka na zewnątrz. Po wyjściu z tunelu wdrapuje się na zbiornik, na którym znajduje się [[Cooper|martwy żołnierz]], [[radio]] i [[mapa taktyczna]]. Gordon wykorzystuje ów urządzenie do utorowania sobie dalszej drogi oraz do zabicia Gargantuy, a następnie przechodzi przez wejście do kompleksu Lambda, które zostaje zasypane dzięki uprzedniemu sprytnemu wprowadzeniu w błąd wojskowych artylerzystów. | Po uzbrojeniu się w prototypową, zaawansowaną broń eksperymentalną ([[Tau Cannon|działko Tau]]) i opuszczeniu laboratorium, gdzie dokonywano eksperymentów na istotach z Xen, Gordon ponownie wychodzi na powierzchnię, która przemieniła się w pole bitwy. [[Vortigaunt]]y, [[Alien Grunt]]y i [[Gargantua|Gargantuy]] zaczynają coraz silniej atakować wojskowych, przechylając szalę zwycięstwa na swoją stronę. Wojsko dysponuje tym razem znacznie silniejszym sprzętem (mowa tu o czołgach, transporterach opancerzonych i helikopterach), sprowadzonym po to, aby wyrównać rachunki z obcymi. Gordon przebija się przez tamę hydroelektryczną, kanion, obóz H.E.C.U., wypełniony [[Mina laserowa|minami laserowymi]] budynek i zniszczone przez naloty bombowe budynki, walcząc równocześnie z obiema stronami konfliktu, niszcząc kilka czołgów oraz śmigłowców i korzystając z pomocy napotkanych na drodze [[Siły Bezpieczeństwa Black Mesy|strażników]]. W podziemnym parkingu spotyka po raz drugi [[Gargantua|Gargantuę]] i korzystając z faktu, że jest zajęta dwoma żołnierzami ucieka na zewnątrz. Po wyjściu z tunelu wdrapuje się na zbiornik, na którym znajduje się [[Cooper|martwy żołnierz]], [[radio]] i [[mapa taktyczna]]. Gordon wykorzystuje ów urządzenie do utorowania sobie dalszej drogi oraz do zabicia Gargantuy, a następnie przechodzi przez wejście do kompleksu Lambda, które zostaje zasypane dzięki uprzedniemu sprytnemu wprowadzeniu w błąd wojskowych artylerzystów. | ||
− | ==Znaczenie== | + | == Znaczenie == |
− | W tym rozdziale ponownie zostaje zaprezentowana powierzchnia Black Mesy, która jest teraz jednym wielkim polem bitewnym. Oprócz tego w rozdziale pojawiają się czołgi, śmigłowce i transportery opancerzone, które Gordon jest zmuszony zniszczyć podczas wędrówki, niebezpieczni [[Snajper H.E.C.U.|snajperzy H.E.C.U.]] (jeden z nich śmiertelnie postrzelił strażnika) oraz dwie nowe rodzaje broni | + | W tym rozdziale ponownie zostaje zaprezentowana powierzchnia Black Mesy, która jest teraz jednym wielkim polem bitewnym. Oprócz tego w rozdziale pojawiają się czołgi, śmigłowce i transportery opancerzone, które Gordon jest zmuszony zniszczyć podczas wędrówki, niebezpieczni [[Snajper H.E.C.U.|snajperzy H.E.C.U.]] (jeden z nich śmiertelnie postrzelił strażnika) oraz dwie nowe rodzaje broni – [[RPG|granatnik przeciwpancerny]] oraz [[Hivehand]]. |
− | ==Ciekawostki== | + | == Ciekawostki == |
− | * Akcja tego rozdziału dzieje się w tym samym czasie co akcja rozdziału [["We Are Pulling Out"]] w grze [[Half-Life: Opposing Force]] | + | * Akcja tego rozdziału dzieje się w tym samym czasie co akcja rozdziału [["We Are Pulling Out"]] w grze ''[[Half-Life: Opposing Force]]'' |
− | * Podczas tego rozdziału można usłyszeć pięć utworów ze ścieżki dźwiękowej gry | + | * Podczas tego rozdziału można usłyszeć pięć utworów ze ścieżki dźwiękowej gry: ''Nepal Monastery'' – podczas przechodzenia obok gniazda Tentacle'a; ''Valve Theme'' na krótko przed wejściem na kanion; ''Diabolical Adrenaline Guitar'' podczas przechodzenia pod małym obozowiskiem [[H.E.C.U.]]; ''Electric Guitar Ambiance'' na krótko przed spotkaniem strażnika postrzelonego przez snajperów oraz ''Alien Shock'' po zobaczeniu Gargantuy w podziemnym parkingu. |
− | * Początkowa nazwa tego rozdziału | + | * Początkowa nazwa tego rozdziału – ''Cliff Hanger'' została użyta podczas przezentacji na E3 1998. |
− | * Tak jak | + | * Tak jak „Half-Life”, „Blue Shift”, „Opposing Force” i „Decay”, „Surface Tension” jest grą naukowych słów, odnoszącą się do właściwości wody umożliwiającym pewnym przedmiotom pływanie nad jej powierzchnią. |
− | * Część mapy tego rozdziału została użyta do stworzenia mapy ''Hunted'' w [[Team Fortress Classic]]. | + | * Część mapy tego rozdziału została użyta do stworzenia mapy ''Hunted'' w ''[[Team Fortress Classic]]''. |
− | * Scena na kanionie była inspiracją dla sceny pod koniec rozdziału ''[[Ruchome Piaski]]'' z Half-Life 2. Scena z helikopterem [[AH-64 Apache|Apache]] była inspiracją dla końcówki [[Lost Coast]]. | + | * Scena na kanionie była inspiracją dla sceny pod koniec rozdziału ''[[Ruchome Piaski]]'' z ''Half-Life 2''. Scena z helikopterem [[AH-64 Apache|Apache]] była inspiracją dla końcówki ''[[Lost Coast]]''. |
− | ==Galeria== | + | == Galeria == |
<gallery> | <gallery> | ||
Grafika:Early_Hydro-Electric_Dam.jpg|Tama hydroelektryczna w wersji beta | Grafika:Early_Hydro-Electric_Dam.jpg|Tama hydroelektryczna w wersji beta | ||
Linia 48: | Linia 49: | ||
</gallery> | </gallery> | ||
− | ==Wideosolucja== | + | == Wideosolucja == |
<center><videoflash>F4fsk8Tf53I|275|275</videoflash> | <center><videoflash>F4fsk8Tf53I|275|275</videoflash> | ||
<videoflash>MTJgOrCHwDk|275|275</videoflash> | <videoflash>MTJgOrCHwDk|275|275</videoflash> | ||
<videoflash>KRCKxj_uHyo|275|275</videoflash></center> | <videoflash>KRCKxj_uHyo|275|275</videoflash></center> | ||
− | + | {{Przypisy}} | |
{{Rozdzialy}} | {{Rozdzialy}} | ||
[[Kategoria:Rozdziały w Half-Life]] | [[Kategoria:Rozdziały w Half-Life]] |
Wersja z 01:01, 4 lip 2019
Surface Tension | |
![]() | |
Gra | Half-Life |
Numer | 12 |
Lokacje | |
Mapy | c2a5, c2a5a, c2a5b, c2a5c, c2a5d, c2a5e, c2a5f, c2a5g, c2a5w, c2a5x |
Surface Tension (z ang. Napięcie powierzchniowe[1]) – jest to dwunasty rozdział gry Half-Life.
Spis treści[ukryj] |
Szczegółowe streszczenie
Po uzbrojeniu się w prototypową, zaawansowaną broń eksperymentalną (działko Tau) i opuszczeniu laboratorium, gdzie dokonywano eksperymentów na istotach z Xen, Gordon ponownie wychodzi na powierzchnię, która przemieniła się w pole bitwy. Vortigaunty, Alien Grunty i Gargantuy zaczynają coraz silniej atakować wojskowych, przechylając szalę zwycięstwa na swoją stronę. Wojsko dysponuje tym razem znacznie silniejszym sprzętem (mowa tu o czołgach, transporterach opancerzonych i helikopterach), sprowadzonym po to, aby wyrównać rachunki z obcymi. Gordon przebija się przez tamę hydroelektryczną, kanion, obóz H.E.C.U., wypełniony minami laserowymi budynek i zniszczone przez naloty bombowe budynki, walcząc równocześnie z obiema stronami konfliktu, niszcząc kilka czołgów oraz śmigłowców i korzystając z pomocy napotkanych na drodze strażników. W podziemnym parkingu spotyka po raz drugi Gargantuę i korzystając z faktu, że jest zajęta dwoma żołnierzami ucieka na zewnątrz. Po wyjściu z tunelu wdrapuje się na zbiornik, na którym znajduje się martwy żołnierz, radio i mapa taktyczna. Gordon wykorzystuje ów urządzenie do utorowania sobie dalszej drogi oraz do zabicia Gargantuy, a następnie przechodzi przez wejście do kompleksu Lambda, które zostaje zasypane dzięki uprzedniemu sprytnemu wprowadzeniu w błąd wojskowych artylerzystów.
Znaczenie
W tym rozdziale ponownie zostaje zaprezentowana powierzchnia Black Mesy, która jest teraz jednym wielkim polem bitewnym. Oprócz tego w rozdziale pojawiają się czołgi, śmigłowce i transportery opancerzone, które Gordon jest zmuszony zniszczyć podczas wędrówki, niebezpieczni snajperzy H.E.C.U. (jeden z nich śmiertelnie postrzelił strażnika) oraz dwie nowe rodzaje broni – granatnik przeciwpancerny oraz Hivehand.
Ciekawostki
- Akcja tego rozdziału dzieje się w tym samym czasie co akcja rozdziału "We Are Pulling Out" w grze Half-Life: Opposing Force
- Podczas tego rozdziału można usłyszeć pięć utworów ze ścieżki dźwiękowej gry: Nepal Monastery – podczas przechodzenia obok gniazda Tentacle'a; Valve Theme na krótko przed wejściem na kanion; Diabolical Adrenaline Guitar podczas przechodzenia pod małym obozowiskiem H.E.C.U.; Electric Guitar Ambiance na krótko przed spotkaniem strażnika postrzelonego przez snajperów oraz Alien Shock po zobaczeniu Gargantuy w podziemnym parkingu.
- Początkowa nazwa tego rozdziału – Cliff Hanger została użyta podczas przezentacji na E3 1998.
- Tak jak „Half-Life”, „Blue Shift”, „Opposing Force” i „Decay”, „Surface Tension” jest grą naukowych słów, odnoszącą się do właściwości wody umożliwiającym pewnym przedmiotom pływanie nad jej powierzchnią.
- Część mapy tego rozdziału została użyta do stworzenia mapy Hunted w Team Fortress Classic.
- Scena na kanionie była inspiracją dla sceny pod koniec rozdziału Ruchome Piaski z Half-Life 2. Scena z helikopterem Apache była inspiracją dla końcówki Lost Coast.
Galeria
Gordon walczy z Ichthyosaurem w zbiorniku wodnym
Czołg w małym obozowisku H.E.C.U.
Żołnierze spuszczający się na linach z V-22 Osprey
Mapa taktyczna używana przez Gordona do utorowania sobie dalszej drogi
Wideosolucja
Przypisy
- ↑ Plik hl1_polish.txt dołączony do Half-Life: Source w wydaniu na Steam